تاریخ خبر: کد خبر: 2751

سخنان مهم آیت الله علم الهدی خطاب به مسئولان شهری مشهد:

مشهد نه تنها شهر اسلامی نیست بلکه شهر امام رضا(ع) هم تلقی نمی‌شود

مسئولین بدانند در نظام اسلامی با یک امضاء جهنمی می‌شوند، به عنوان مثال؛ در مجتمع تفریحی کوهسنگی عده‌ای آمده‌اند هتل 20 طبقه ساخته‌اند که به تمام خانه‌های مردم مشرف و دید دارد و این خلاف هویت شهر مشهد است.

مشهد نه تنها شهر اسلامی نیست بلکه شهر امام رضا(ع) هم تلقی نمی‌شود

به گزارش قاصدنیوز، آیت‌الله علم‌الهدی صبح امروز در دیدار با برگزارکنندگان ششمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری که در دفتر امام جمعه برگزار شد اظهار کرد: در مشهد مهم‌ترین خلأیی که وجود دارد این است که برنامه‌ریزی جامعی تاکنون برای مدیریت شهری مشهد صورت نگرفته است. برخوردهایی که در توسعه ساخت و ساز صورت گرفته یک برخورد انتقالی بوده است و آقایان صرفاً می‌خواهند برای توسعه شهر ببینند که در تهران و سایر شهرها چه گذشته و همان را در شهر مشهد پیاده کنند، با این حال، ما یک نقطه تحولی در تهران داشتیم که وضعیت مدیریت شهری از مدیریت دینی و اسلامی جدا شده بود.

 

امام جمعه مشهد در ادامه افزود: در دوره اصلاحات و سازندگی، نظام ساخت و ساز کشور ما به کل دگرگون و به هم خورد و عده‌ای در کنار آن، امروز آمده‌اند مراکز فسق و فجور بنا کرده‌اند، با این دیدگاه، متأسفانه در شهر مشهد مقدس هر شورای شهری و هر شهرداری که آمده است رویه این آقایان را در برگرفته است و هدف‌شان این است که فقط تراکم و عوارض از مردم بگیرند و یک مدیریت شهری به اصطلاح خود شکل دهند، بدانند که این یک برخورد انفعالی است و این بزرگ‌ترین مشکل ما در مشهد و کشور است.

 

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: باید نظام مدیریت شهری مشهد براساس آموزه‌های دینی و راهکارهای جامع بنا شود که این شیوه برخورد از حالت انفعالی خارج شود، چرا که شهر مشهد با همه شهرهای کشور تفاوت دارد و یک شهر پویا تلقی می‌شود. از اول پیروزی انقلاب، شهر تهران کمتر از دو برابر توسعه داشته است، اما شهر مشهد 10 برابر توسعه شهری و 6 برابر توسعه جمعیتی داشته است. با این حال، عده زیادی از جمعیت ما که به حاشیه شهر رانده شده‌اند یکی از خلاف‌های صددرصد مدیریت شهری تلقی می‌شود، چرا که حاشیه‌نشینی توسط شهرداری مشهد به وجود آمده است.

 

ایشان با اشاره به وجود ساخت و سازهای نامشروع در شهر مشهد عنوان کرد: حاشیه‌نشینی مردم به این دلایل به وجود آمده است که شهرداری یا باید جلوی ساخت و سازهای نامشروع را بگیرد و یا اینکه در خارج از محدوده شهری ساخت و ساز نکند. با این حال، اولین هدف در جهت ساماندهی شهری مشهد برگزاری همین کنفرانس است. ما در مسائل مدیریت شهری مشهد دو بحث عمده را دنبال می‌کنیم، نخست این است در مدیریت شهری باید هویت خود شهر مشهد حفظ شود و دوم این است؛ مدیریت شهر بر مبنای مدیریت اسلامی شکل بگیرد. همچنین امروزه آمده‌اند در مشهد برج 18طبقه و ساختمان‌های مرتفع در کنار حریم رضوی ساخته‌اند که این خود به تنهایی ضد این شهر است.

 

آیت الله علم الهدی اظهار کرد: در شهر مشهد ساختمان‌سازی و بلندمرتبه‌سازی اساس شهری ما و هویت ما را برهم می‌زند، به عنوان مثال؛ ساخت و سازهایی که در خیابان شیرازی مشهد و نواب صفوی صورت گرفته است خلاف هویت شهری ما است و این افراد بدانند که مورد نفرین امام رضا(ع) قرار خواهند گرفت. آنچه که امروز در مشهد اجرا شده ضد هویت شهر ما بوده است، با این حال مشهد ما امروز نه تنها شهر اسلامی خطاب نمی‌شود بلکه شهر امام رضا(ع) هم تلقی نمی‌شود و شهرداری مشهد با ساخت و سازهای پرزرق و برقی که در هویت شهرسازی مشهد شکل داده است باید جوابگو باشد، با این حال بدانید ما جامعه مدنی غربی را قبول نداریم و جامعه‌ای را قبول داریم که مسئله همزیستی در آن جامعه براساس دین و ارزش‌های دینی مردم شکل گرفته است و این جامعه مدنی دینی نام می‌گیرد.

 

 

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در منطقه‌ای که ساخت و سازهای بلند صورت می‌گیرد، بحث عفت مردم به خصوص بانوان ما باید رعایت شود، چرا که مسئولین بدانند در نظام اسلامی با یک امضاء جهنمی می‌شوند، به عنوان مثال؛ در مجتمع تفریحی کوهسنگی عده‌ای آمده‌اند هتل 20 طبقه ساخته‌اند که به تمام خانه‌های مردم مشرف و دید دارد و این خلاف هویت شهر مشهد است.

 

آیت الله علم‌الهدی خطاب به مسئولان این کنفرانس گفت: در زندگی همزیستی مسلمانان توسعه مادی نباید بیان اساس و همزیستی مردم مطرح شود، با این دید، ساخت و ساز کردن فقط صرفاً نباید برای توسعه رفاه صورت گیرد، با این دیدگاه، با توجه به هویت شهر مشهد برنامه‌ای جامع باید تدوین شود و اصول هویت شهر امام رضا(ع) پابرجا بماند تا این شهر از این بی سر و سامانی رهایی پیدا کند. در حال حاضر مسئولین ما بدجوری خود را با معیارهای غربی تطبیق داده‌اند و از الان آمده‌اند که مشهد را به عنوان یک شهر پرزرق و برق در سال 2017 به عنوان پایتخت فرهنگی ـ معنوی جهان اسلام به جهانیان نشان دهند.

 

ایشان افزودند: در فرهنگ اسلام، ارزش‌ها به مسائل دیگری مربوط است، نه اینکه رفاه و زرق و برق را در هویت اسلامی شکل بدهیم و اگر کسی می‌خواهد بگوید اینجا پایتخت جهان اسلام است، می‌خواهیم صد سال سیاه غربی‌ها این عنوان را به ما ندهند، چرا که دین ما در دنیا شناخته‌شده و مرجع است. در کشور ما بانک‌ها براساس رباخواری بنا شده است و این حاصل تلاش کارشناسانی است که از الگوهای دنیا طرح گرفته‌اند و این خلاف دین اسلام است، با این حال، نقشه جامع شهری مشهد مشکل‌دار و لکه‌دار است، همچنین اگر نقشه جامع شهری مشهد به طور کامل تصویب شود، آقایان باید بساط خود را جمع کنند و بروند. با این حال، اینکه با این کنفرانس فقط بیاییم ترافیک و چهارراه‌ها را ساماندهی کنیم اشتباه است و مدیریت شهری منهای ساخت و ساز معنا ندارد.

 

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند ییلاق‌های تفریحی اطراف شهر مشهد را حفظ کنید، با این دیدگاه فردا پای این ییلاق‌ها چه چیزهایی می‌خواهد ساخته شود، اگر این چنین باشد، هیچ کدام از این طرح‌ها به مصلحت مردم نیست.

 

منبع: پایگاه اینترنتی آیت الله علم الهدی

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون