تاریخ خبر: کد خبر: 2747

گزارش کامل سومین همایش و شب شعر «اصحاب الحسین(ع)/

از ابراز ارادت شاعر اهل تسنن تا شعر جدید برقعی در یک شب معنوی+صوت

آیت الله علم الهدی گفت: بعد از گذشت 35سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می بینیم کسانی که در کنار امام خمینی (ره) بودند و در جریان مبارزه با رژیم ستمشاهی سختی های زیادی را تحمل کردند، در آنسوی میز قرارگرفته اند که دلیل آن عدم شناخت و متابعت از ولایت فقیه است.

به گزارش «قاصدنیوز»، سومین همایش ملی و شب شعر «اصحاب الحسین(ع)» شب گذشته به همت جبهه فکری فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان رضوی و موسسه جوانان آستان قدس با حضور آیت الله علم الهدی، اساتید شعر آئینی و عموم علاقه مندان شب گذشته در سالن همایش های آستان قدس رضوی برگزار شد.

سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

در ابتدای برنامه مدیرعامل موسسه جوانان آستان قدس رضوی گفت: بانی همایش اصحاب الحسین(ع) در این دوره و دوره های گذشته هیئت های مذهبی بوده اند که این مهم نشان از توان بالای انجام برنامه های فرهنگی در هیئات مذهبی است.

خوراکیان افزود: همچنین تلاش می کنیم این همایش را در دوره های آینده به صورت بین المللی برگزار نماییم.

 

سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

در ادامه برنامه، سیدحجت بحرالعلوم اولین شاعری بود که شعر خود را در وصف «جوون» غلام اباعبدالله(علیه السلام) قرائت نمود.

دانلود


سپس سیدرضا یعقوبی آل شعر خود را با این بیت شروع کرد«صاحب اسرار سبحان الذی اسرا، علی است / مقصد سیر رسول از مسجدالاقصی، علی است»

دانلود

 

شاعر اهل تسنن اهل تربت جام، دیگر شاعری بود که ارادت خود را به حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) در قالب چند دوبیتی ابراز کرد. احمد احمدی بزدی این‌گونه سرود:

دانلود

 

سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

 

سیداحمد علوی پس از این شاعر اهل سنت، شعری در وصف حضرت وهب بن عبدالله صحابی حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) قرائت کرد.

دانلود

 

«سلام بر تو و اصحاب با وفایت، حسین...» شروع شعرخوانی حاج سیدرضا موید شاعر پیشکسوت اهل بیت(علیه السلام) بود.

 

سید رضا موید در سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

دانلود

 

در ادامه برنامه سید وحید موسویان، مسئول ستاد ساماندهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز با اشاره به مظلومیت و گمنامی اصحاب سیدالشهداء(علیه السلام) گفت: طرح‌واره «اصحاب الحسین(ع)» که به همت هیئات مذهبی و مومن به ارزش های دینی مشهدمقدس در طی سه سال گذشته اجرا شده است، شامل چاپ کتاب شناخت اصحاب الحسین(ع)، پایگاه اینترنتی، فضاسازی شهری، قرار قرائت زیارت عاشورا و... بوده است. از این برنامه در دیگر کشورها نیز استقبال خوبی صورت گرفته و آنان خواستار برگزاری این برنامه در کشور خود شده اند.

 

موسویان ابراز امیدواری کرد که برای این مهم، بنیاد ملی-مردمی اصحاب الحسین تشکیل و در پی آن، برنامه های علمی و تخصصی برای تبیین ابعاد شخصیتی این بزرگواران برگزار شود.

 

در میانه برنامه، آیت الله سید احمد علم الهدی با حضور در همایش به بیان سخنانی پیرامون اصحاب سیدالشهدا(ع) پرداختند. وی اظهار کرد: هنگامی که اباعبدالله الحسین(ع) به صحرای کربلا رسیدند بیش از 1200نفر همراه ایشان بودند که از این تعداد تنها 72نفر در کنار ایشان ماندند و به شهادت رسیدند.

سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

وی افزود: اصحاب سید الشهدا (ع) بهترین و وفادار ترین یاران نسبت به ایشان در بین ائمه اطهار (ع) هستند و مقام آنها به قدری رفیع است که حتی غلام آن حضرت نیز از بهترین شاگردان امام صادق (ع) مقامش بالاتر است.

 

وی تصریح کرد: در مقام وابستگی و دلدادگی به ائمه اطهار (ع)، اصحاب امام حسین (ع) الگوی ما هستند وباید رفتار سیاسی، اجتماعی و زندگی روزمره خود را با این معیار بسنجیم.

 

آیت الله علم الهدی افزود: بعد از گذشت 35سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می بینیم کسانی که در کنار امام خمینی (ره) بودند و در جریان مبارزه با رژیم ستمشاهی سختی های زیادی را تحمل کردند، در آنسوی میز قرارگرفته اند که دلیل آن عدم شناخت و متابعت از ولایت فقیه است.

 

امام جمعه مشهد خاطر نشان کرد: برخی از یاران امام حسین (ع) به دلیل تفاوت در بینش سیاسی و زاویه پیدا کردن با مقام ولایت ایشان را در سفر به عراق همراهی نکردند در حالی که همین افراد پیش از این حاضر بودند جان خود را فدای امام حسین (ع) نمایند.

 

وی تاکید کرد: در مقام ولایت، پیروی از ولی فقیه در مقام حکم مهم نیست زیرا پیروان دیگر ادیان در کشور نیز تابع سخنان ولی فقیه هستند و آنچه که مهم است پیروی با حکمت و بصریت و تبعیت بدون چون و چرا است.

 

آیت الله علم الهدی در انتها تاکید کرد:باید به این باور رسیده باشیم که تصمیم گیری های ولی فقیه درست و بهترین راه است و با اطمینان خاطر در مسیر ترسیم شده توسط ایشان گام برداریم.

 

در ادامه این برنامه معنوی مجری اعلام کرد به یُمن حضور والدین شهیدان مهرداد و مسعود عزیزالهی از آنان تقدیر به عمل خواهد آمد.

 

والدین شهید مهرداد عزیزاللهی

 

همچنین توسط آیت الله علم الهدی و اساتید شعرآئینی از دو فعال عرصه ترویج فرهنگ عاشورایی تقدیر شد. خانم دکتر مرضیه محمدزاده نویسنده بیش از 15اثر عاشورایی و معارف اهل بیت(علیه السلام) مورد تقدیر قرار گرفت و از اثر جدید ایشان با نام «طرحی نو در دانشنامه شعر عاشورایی» رونمایی شد. این کتاب دارای دو جلد است که به خصوص شعرای قبل از انقلاب و بعد از انقلاب می‌پردازد.

 

سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

 

داوود منافی، مدیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(علیه السلام) نیز به جهت مجاهدت های مجدانه در برگزاری مراسم شیرخوارگان در بیش از 2500نقطه ایران و جهان مورد تقدیر قرار گرفت.

سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

 

 

پس از این تقدیر، بخش دوم شعرخوانی ها با حضور حجت الاسلام جواد محمدزمانی و قرائت یک مسمط و یک مثنوی در وصف حضرت علی اکبر و علی اصغر (علیهم السلام) ادامه پیدا کرد.

دانلود

 

استاد دکتر محمدعلی مجاهدی با تخلص «پروانه» دیگر شاعری بود که شعر خود را تقدیم اباعبدالله (علیه السلام) کرد.

دانلود

 

حاج غلامرضا سازگار شاعر پیشکسوت و دلسوخته آئینی، با بیت «شب عشق بود و شب شور بود، صف آرایی ظلمت و نور بود» شروع به شعرخوانی نمود و در این شعر به تصویر حالات اصحاب امام حسین(علیه السلام) در شب عاشورا پرداخت.

غلامرضا سازگار در سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

دانلود

 

شاعر بعدی با بیان اینکه شعری در وصف کسی می‌خوانم که اصحاب نداشت، به قرائت ابیاتی در وصف حضرت امام مجتبی(علیه السلام) پرداخت.

دانلود

 

محمد سهرابی در ادامه شعری حماسی در وصف حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) قرائت نمود.

دانلود

 

سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

 

«یا علی این کیست می آید شتابان سوی تو» مصرع شروع شعرخوانی قاسم صرافان در وصف حضرت ابالفضل العباس(علیه السلام) بود.

دانلود

 

صرافان در ادامه شعری را در وصف حادثه کربلا از زبان امام سجاد(علیه السلام) قرائت کرد.

مثل من هیچکس در این عالم، وسط شعله‌ها امام نشد...

دانلود

 

سیدحمیدرضا برقعی شاعر غزل فاخر «طوفان واژه ها» آخرین فردی بود که به قرائت آخرین سروده خود که در وصف جناب «عابس» است پرداخت

سید حمید برقعی در سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

هر که می‌داند بگوید، من نمی‌دانم چه شد/ مست بودم مست، پیراهن نمی‌دانم چه شد

دانلود

 

بست بروی سر عمامه پیغمبر را / رفت تا بلکه پشیمان بکند دشمن را

دانلود

 

بخوان! آهسته از این جا به بعد ماجرا با من/ خیالت جمع ای دریای غیرت خیمه ها با من

دانلود

 

حُسن ختام برنامه هم ذکر مصیبت توسط ذاکر اهل بیت، حاج احمد واعظی بود.

احمد واعظی در سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

 

هم صحبتی عشق به اصحاب مبارک / ما نیز گدای در اصحاب حسینیم

دانلود

 

سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

گریه در سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

سومین همایش و شب شعر اصحاب الحسین

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون