تاریخ خبر: کد خبر: 3148

ساخت و سازهایی که بلای جان محیط زیست مشهد شد

سودجویان با ساخت و ساز در ارتفاعات؛ میراث‌های طبیعی مشهد را به یغما برده و از وقار و متانت معماری این کلانشهر مذهبی کاسته‌اند، در حقیقت آنان با این اقدام خود بلای جان محیط زیست شده و به ارتفاعات این شهر ظلمی بزرگ روا داشته‌اند.

به گزارش قاصدنیوز، سال‌هاست میراث‌های طبیعی به بهانه ساخت و ساز یکی پس از دیگری ویران شده و کابوس تیشه کوهکن‌ها آرامش را از چهره این سرزمین ربوده است به طوری که امروزه چشم‌اندازهای بکر و دست نخورده از دست درازی سودجویان در امان نیست و آنان برای ساخت و ساز به کوه‌ها و میراث طبیعی هم رحم نمی‌کنند.

 

* اعتراض نمایندگان مردم مشهد به استاندار

ماجرای برش کوه‌ها و ساخت و ساز در ارتفاعاتی نظیر آبادگران، سیدی، زکریا، هفت حوض، آب و برق و هاشمیه و... سبب شده تا این نقاط طعمه بساز و بفروش‌ها شده و جای آن‌ها آسمان‌خراش‌های ناموزون ایجاد شود و حال در چنین شرایطی که دلالان و سودجویان بلای جان میراث‌های طبیعی شدند؛ تازه صداهایی مبنی بر مخالفت با این نوع ساخت وساز‌ها به گوش رسید، براین اساس چندی پیش نمایندگان مردم مشهد نامه‌ای به استاندار نوشتند و در ارتباط با این موضوع اعتراض و گلایه خود را عنوان کردند.

 

«آنان خواستار ورود جدی استاندار به این موضوع و پاسخگویی سازمان زمین و مسکن به عنوان صادرکننده این مجوز‌ها شدند؛ نمایندگان این مسئله را به عنوان یکی از ناهنجاری‌های موجود در ساخت و ساز‌ها عنوان کرده و این موضوع را موجب از بین رفتن زیبایی مناظر طبیعی و محیط زیست دانستند؛ بر همه مسئولان و نخبگان مشهد واجب است در راستای حفظ منابع طبیعی شهر گام بردارند. پروژه‌هایی که به بهانه خدمت به زائران و ایجاد جاذبه‌های توریستی و گردشگری طراحی شده با معماری ایران اسلامی تناسب ندارد همچنین آنان بر این نکته تاکید کردند که ساخت و ساز برروی ارتفاعات سبب می‌شود این ساختمان‌ها همانند سدی جلوی باد را گرفته و موجب آلودگی هوا شود.»

 

* پاسخ استاندار

«البته استاندار خراسان‌رضوی، علیرضا رشیدیان نیز در پاسخ به نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: پیش از اینکه نامه نمایندگان به دست ما برسد هماهنگی‌هایی میان استانداری، شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی صورت پذیرفت تا مطابق در نظر گرفتن شرایط زیستی و طرح جامع در برخی از ارتفاعات مشهد، ساخت و ساز صورت نگیرد.»

 

«وی ادامه داد: اکنون در برخی نقاط هنوز ساخت و سازی انجام نگرفته و بر این اساس به مالکان این اراضی ابلاغ می‌شود اجازه ساخت و ساز ندارند و در مقابل به آنان زمینی در جای دیگر داده می‌شود اما برای زمین‌هایی که ساختمان در آن احداث شده باید راهکار دیگری را مدنظر قرار داد.»

 

* انتقاد اعضای شورای شهر مشهد به ساخت و ساز در ارتفاعات

این موضوع پیش از اینکه واکنش نمایندگان و پاسخ استاندار را به دنبال داشته باشد سبب انتقاد برخی از اعضای شورای شهر نیز شد.

 

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد در این ارتباط عنوان کرد: ساخت و ساز در ارتفاعات نباید ادامه پیدا کند زیرا این مسئله مورد تائید هیچ یک از کار‌شناسان محیط زیست نیست و در حقیقت با این اقدام به منابع طبیعی آسیب وارد می‌شود.

 

 

جلال فیاضی با اعلام اینکه برای مسئله ساخت و ساز‌ها باید مدیریت یکپارچه وجود داشته باشد، افزود: بی‌تردید نباید ساخت و ساز‌ها در ارتفاعات رونق بگیرد چرا که تبعات این موضوع غیرقابل جبران است و دیر یا زود آلودگی و هزاران مسئله زیست محیطی دامن این شهر را می‌گیرد.

 

* میراث طبیعی همچنان بکر و دست نخورده باقی بماند

خلیل موحدی هم به عنوان یکی دیگر از اعضای شورای شهر مشهد که به شدت از مسئله ساخت و ساز در ارتفاعات انتقاد دارد به فارس گفت: باید هرچه سریع‌تر اراضی موجود در ارتفاعات مشهد از حالت ساخت‌وساز خارج شود و ضرورت دارد همه ما تمام تلاش خود را به‌کار بگیریم تا این میراث طبیعی حفظ و همچنان بکر و دست نخورده باقی بماند.

 

وی ادامه داد: به راستی چه دلیلی برای ساخت و ساز در ارتفاعات و چشم‌انداز مشهد وجود دارد؟ به اندازه کافی این شهر با آلودگی و مشکلات زیست محیطی روبروست بنابراین نباید اجازه دهیم که بازهم این ساخت و ساز‌ها ادامه یابد.

 

وی بیان کرد: این ساخت و ساز‌ها به تنفسگاه و ریه‌های این شهر آسیب جدی وارد کرده و ضمن افزایش آلودگی‌ها زمینه از بین رفتن چشم انداز‌ها و درهم ریختگی معماری این شهر را به دنبال دارد.

 

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر مشهد نیز با تاکید بر اینکه موضوع تخریب ارتفاعات و رونق ساخت و ساز‌ها در این حوزه از مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات است، افزود: ارتفاعات این شهر در حالی قربانی ساخت و سازهای بی‌قواره می‌شود که هیچ مسئولی حاضر به پاسخگویی نیست.

 

*لزوم حساسیت کمیسیون ماده 5 نسبت به ساخت و ساز در ارتفاعات

جواد ستاری اظهار کرد: گلایه‌مندی و ابراز نگرانی اعضای شورای شهر نسبت به این ساخت و ساز‌ها نیز راه به جایی نمی‌برد زیرا در حقیقت شهرداری و شورای شهر در کمیسیون ماده 5 عضویتی ندارند و از طرف دیگر باید این موضوع را در نظر گرفت؛ وقتی افرادی دارای مجوز قانونی برای ساخت و ساز در ارتفاعات هستند کسی نمی‌تواند به ممانعت از این مسئله بپردازد، مگر اینکه کمیسیون ماده 5 این مجوز‌ها را لغو کند.

 

وی تاکید کرد: برای شورای شهر مصالح شهر دارای اهمیت بالایی است اما وقتی شهردار و اعضای شورا در کمیسیون ماده 5 حضور ندارند چه کاری می‌توان انجام داد؟ خیال نکنید شورای شهر نسبت به این مسئله بی‌تفاوت است بلکه بیش از همه بخش‌ها نگران این موضوع هستیم و اعتقاد داریم دادستان، رئیس اداره راه و شهرسازی و دستگاه‌های قضایی باید تدبیری برای این معضل بزرگ داشته باشند و مانع تخریب میراث‌های طبیعی شوند.

 

این عضو شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه متاسفانه شورای شهر دارای اختیارات و قدرت لازم برای مقابله با تخریب ارتفاعات و ساخت و ساز در این محدوده‌ها نیست، یادآور شد: البته در حال حاضر کمیسیون ماده 5 نسبت به ساخت و ساز‌ها در ارتفاعات جنوب شهر دچار حساسیت شده و این کمیسیون می‌داند که صدور مجوز برای ساخت و ساز‌ها در ارتفاعات سبب می‌شود تا با شهری بی‌قواره‌ای روبه‌رو شویم.

 

رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و تاکید کرد: رعایت مقررات و محدودیت‌هایی که برای ساخت و ساز در ارتفاعات مشهد وجود دارد امری اجتناب ناپذیر است و باید به آنها توجه کرد اما متاسفانه این مقررات در اغلب موارد رعایت نمی‌شود و این موضوع آسیب‌هایی را به چشم انداز و منظره شهر وارد می‌کند.

 

محمدرضا رئیسی یادآور شد: ساخت و سازهایی که در ارتفاعات مشهد صورت می‌گیرد باید همراه با اجرای فضای سبز باشد چرا که اگر برای ایجاد ساختمانی در این محدوده مصوبه‌ای وجود دارد، سرمایه گذار باید به اجرای فضای سبز نیز همزمان توجه کند. نه اینکه تنها به ساخت و ساز بپردازد.

 

* حفظ سرمایه‌های طبیعی دارای ارزش والایی است/ مخدوش شدن سیما و منظر شهری

وی بیان کرد: بی‌تردید ساختمان‌هایی که در ارتفاعات صورت می‌گیرد باید با برنامه ریزی و دقت نظر لازم صورت پذیرد و ضرورت دارد سرمایه‌گذاران این نکته را هم مدنظر قرار دهند که حفظ فضای سبز و سرمایه‌های طبیعی دارای ارزش والایی است و قرار نیست به صورت مداوم تمامی ارتفاعات را قربانی ساخت و ساز‌ها کنیم.

 

به گفته وی طی سال‌های اخیر ساخت و سازهایی که بی‌هدف در ارتفاعات صورت گرفته به مسئله آلودگی هوا و از بین بردن مناطق تفریحی دامن زده است.

 

معاون محیط انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم با انتقاد از ساخت و ساز بر روی کوه‌ها تاکید کرد: ما به شدت مخالف ساختمان‌سازی بر روی کوه‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی شهر هستیم و اعتقاد داریم که تخریب این نقاط نقش بسزایی در آلودگی فزاینده شهر و نابودی جلوه‌های بصیری و محیط زیست دارد.

 

محمد حسین قادری اظهار کرد: طی سال‌های اخیر اغلب ساختمان‌ها با اهداف درآمدزایی روی ارتفاعات مشهد ساخته شده و این امر سبب شده تا سیما و منظر شهری نیز مخدوش شود.

 

وی گفت: کوه‌ها باید به عنوان عاملی برای کاهش آلودگی هوا و زیبایی‌های طبیعی همچنان بکر و دست نخورده باقی بماند اما این در حالی است که طی سالیان گذشته تمامی فعالیت‌ها منجربه نابودی محیط زیست شده است.

 

 

منبع: فارس

کلمات کلیدی

  • 0 0

    خوب حالا اعتقاد داريد يا مخالفيد عملا چه كارى كرده ايد جز دست روى دست گذاشتن؟

ارسال نظر

تریبون