تاریخ خبر: کد خبر: 3045

دکتر سعدالله زارعی در گفتگو با «قاصدنیوز» به تشریح چهارمزیت مشهد پرداخت/

مسئولان خراسان رضوی برای تاثیر بر افکار عمومی داخل تلاشی نمی‌کنند، چه برسد به منطقه ای و بین المللی!

تشکیلات آستان قدس رضوی باتجربه،توانمند و مستقل است و کمتر از سیاست های اقتصادی و نوسانات دولتی تاثیر می پذیرد لذا می تواند نقش اول فرهنگی را در سطح منطقه ایفا کند.

مسئولان خراسان رضوی برای تاثیر بر افکار عمومی داخل تلاشی نمی‌کنند، چه برسد به منطقه ای و بین المللی!

دکتر سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل منطقه ای در گفتگو با «قاصدنیوز» نقش مشهدمقدس را در تحولات بین المللی مهم دانست و افزود: علیرغم تاکیدی که روی این شهر وجود دارد مسئولان این استان برای حضور در عرصه افکار عمومی داخلی تلاشی نمی کنند چه برسد به منطقه ای و چه بین المللی.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از جنبه های اهمیت مشهد وجود مضجع شریف حضرت رضا(علیه السلام) که مورد توجه ویژه نه فقط شیعیان بلکه بخش زیادی از مسلمان منطقه آسیای میانه و کشورهای شمالی و شرقی ایران حتی اهل سنت توجه دارند. در سفری که اخیرا به پاکستان داشتم شخصیت های اهل سنت شیرین ترین هدیه برای خود را یک نبات یا قصه ای از حرم مطهر می دانستند. آنها بسیار با استقبال به حرم رضوی نگاه می کنند.

 

زارعی افزود: جنبه دوم اهمیت مشهد تشکیلات باتجربه،توانمند و مستقل آستان قدس رضوی است که ظرفیت علمی و توانمندی اقتصادی خوبی دارد. این تشکیلات کمتر از سیاست های اقتصادی و نوسانات دولتی تاثیر می پذیرد لذا می تواند نقش اول فرهنگی را در سطح منطقه ایفا کند. در این باره من اطلاع دقیقی از فعال بودن آن ندارم لیکن این ظرفیت وجود دارد و اگر فعال نیست بحث دیگری است.

 

این کارشناس حوزه سیاست خارجی، اهمیت خراسان را به عنوان سرزمین مادری قومی که شعباتی از آن در ایران، افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان قرار دارند را از دیگر دلیل اهمیت این منطقه دانست و گفت: حتی علاقه به خراسان در لبنان و عراق هم به شدت دیده می شود. خود خراسان به ماهوَ خراسان موقعیت ویژه ای دارد و می شود خیلی از کارها و هماهنگی های بزرگ را با محوریت واژه خراسان در دنیا انجام داد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه اضافه کرد: مجامع علمی خراسان از دیگر مزیت های آن است که گاهی در کلانِ کشور دیده نمی شود. در اینجا حوزه های علمیه بسیار صاحب نامی وجود دارد و مخصوصا در علم اصول نحله های اصولی قوی هستند که گاهی این نحله ها از قم هم قوی تر بوده است. در بخش های دیگر حوزوی شخصیت های بارزی داشته و داریم. همین‌طور دانشگاه های معتبری مثل علوم اسلامی رضوی و فردوسی که در سطح بین المللی معتبر هستند وجود دارد. لذا می شود در زمینه تبادل استاد، دانشجو و رفت و آمدهای فرهنگی کارهای بسیار خوبی انجام داد.

 

دکتر زارعی افزود: ما شاهد این هستیم که در کل کشور به اندازه مشهد این ظرفیت هویدا نیست. گاهی وقتی بین مشهد و دیگر شهرها مقایسه انجام می شود، اصفهان را مهمتر یا گاهی اهواز را به لحاظ اقتصادی یا تبریز را به لحاظ مرکزیت تاریخی سیاسی از مشهد مهمتر تلقی می شود. این عمده دلیلش این است که مسئولان استانی به این جنبه ظرفیت بین المللی که مشهد را بشناسانند توجهی نداشته و کار مهمی را انجام نداده اند.

 

وی در انتها به ظرفیت تشکل ها و فعالان فرهنگی اشاره کرد و یادآور شد جریان های مردمی در زمینه سایبری، نهادسازی، ایجاد شبکه ارتباطی و رصد تحولات می توانند کارها خوبی را انجام دهند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون