تاریخ خبر: کد خبر: 1806

آیت الله علم الهدی در همایش تشکل های فرهنگی حاشیه شهر مشهد:

تشکیل ستاد ساماندهی مسائل فرهنگی حاشیه شهر مشهد به دستور رهبر معظم انقلاب

وی افزود: در سفر اخیر مقام معظم رهبری به مشهد، بنده و برخی مدیران با ایشان دیدار داشتیم، ایشان از مشکلات حاشیه شهر مشهد ابراز نگرانی کردند و دستور دادند مسائل فرهنگی حاشیه شهرمشهد ساماندهی و رسیدگی شود.

به گزارش قاصدنیوز، نخستین همایش تشکل‌های فرهنگی حاشیه شهر مشهد، ظهر روز پنجشنبه 20 شهریورماه با حضور آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد به همت جبهه فکری فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان رضوی در فرهنگسرای غدیر مشهد برگزار شد.

 

در ابتدای این همایش، سید وحید موسویان، مسئول ستاد جبهه فکری فرهنگی انقلاب خراسان رضوی با اشاره به این نکته که محرومین و مستضعفین همیشه پشتیبان حرکت انقلاب اسلامی بوده اند و ذخیره های انقلاب و سربازان واقعی در دفاع از آرمان های انقلاب به شمار می روند، گفت: این ظرفیت در مناطق حاشیه شهر وجود دارد ولی به دلیل بی مهری ها و عدم توجه مسئولین در دهه های اخیر، امروزه این مناطق دچار مسائل عمیق فرهنگی، آسیب های اجتماعی و مشکلات زیرساختی شده است و جلوه های نامبارکی را در حریم رضوی ایجاد کرده است. حاشیه ‌شهر مشهد با ‌توجه ‌به جایگاهی که پایتخت معنوی ایران دارد، به یک مسئله ملی تبدیل شده است و این دغدغه وجود دارد که متن شهر نیز به مشکلات حاشیه آن دچار شود.

نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد

وی ضمن بیان این نکته که تشکل های فرهنگی و کانون های مساجد آمادگی همکاری و کمک به مسئولین در این مناطق را دارند و مسئولین نیز باید به این ظرفیت توجه ویژه نمایند، ادامه داد: در این مرحله آنچه می تواند مسیر ما را برای سامان دهی به مشکلات حاشیه، هدف ‌گذاری کرده و به کسب نتیجه امیدوار کند، پذیرش این نکته است که در حال ‌حاضر دولت نمی تواند به ‌تنهایی پرونده حاشیه را به سرانجام برساند و برای این منظور همه باید پای کار بیایند. به اعتقاد ما، حاشیه پایتخت معنوی ایران نیازمند یک ساختار مستقل مدیریتی است؛ البته تشکیل «ستاد سامان ‌دهی مسائل فرهنگی حاشیه ‌شهر مشهد» امید رفع معضلات فرهنگی این مناطق را در دل‌ ها زنده کرده است.

 

موسویان در پایان با اشاره به شکل گیری ستاد مردمی برای ساماندهی ظرفیت های موجود در مناطق حاشیه شهر و همچنین رفع مشکلات این مناطق، افزود: حاشیه ‌شهر به ‌هیچ‌ عنوان در شان مشهد ‌الرضا نیست و باید از ظرفیت هایی که در این مناطق وجود دارد، نهایت بهره برده شود. انجام ‌دادن هرگونه اقدام فرهنگی در حاشیه ‌شهر باید به ‌وسیله تشکل‌ های مردمی که حضوری فعال نیز در نخستین نمایشگاه تشکل های فرهنگی حاشیه شهر داشته اند، پیگیری شود تا به ثمر بنشیند و اهالی این مناطق نیز از نفحات آن بهره مند شوند؛ البته باید توجه داشت که ظرف دو یا سه سال آینده، امکان حل معضلات حاشیه ‌شهر وجود ندارد، اما با برنامه ‌ریزی منسجم می‌ توان مشکلات این مناطق را در ٥ تا ١٠‌سال آینده برطرف کرد.

 

http://static1.ghasednoor.ir/serve/2Na3iqX70jOH/8XpyFBzaZKg,/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87+%D9%88+%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4+%D8%AA%D8%B4%DA%A9%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%AD%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%87+%D8%B4%D9%87%D8%B1+%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF.jpg

حجت‌الاسلام محمد شریفی، نماینده تشکل‌های حاشیه شهر مشهد نیز با اشاره به حاشیه‌های شهر مشهد، عنوان کرد: متأسفانه مشکلات و معضلات بسیار فراوانی گریبان‌گیر حاشیه شهر مشهد شده است، این مشکلات سال‌های طولانی است که گریبان‌گیر بخشی از شهر مقدس مشهد شده اما هم اکنون مورد توجه برخی از مسئولان استانی و کشوری ما قرار گرفته است که باید برای رفع آن برنامه‌ریزی مناسبی را انجام بدهند.

 

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه هم اکنون حاشیه و شهرک‌های شهر مشهد مدیر واحدی ندارد، ابراز کرد: به همین جهت باید این حاشیه دارای یک مدیر واحد باشد تا بتوانیم در آینده این مشکلات را رفع کنیم.

 

حجت‌الاسلام شریفی با بیان اینکه مشکلات فراوانی برای افرادی که از روستاها به سمت حاشیه شهرها سفر می‌کنند، به وجود می‌آید، گفت: این قشر درگیر مشکلات امنیتی و انتظامی مانند سرقت، قتل‌ها، توزیع مواد مخدر و ... می‌شوند لذا باید حل مشکلات حاشیه شهر به شرکت‌های خصوصی و تشکل‌های مردمی واگذار شود، ضمن اینکه ایجاد تشکیلات و آزاد کردن تسهیلات راه حل رفع معضلات حاشیه‌های شهر محسوب می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه مباحث فرهنگی در حاشیه شهر مشهد دارای اهمیت بسیار فراوانی است، اظهار کرد: آسیب‌ها و آفت‌هایی که در این قسمت از شهر وجود دارد، به دلیل مشکل ما در حوزه فرهنگی است، بنابراین باید با اخلاص و تلاش به سزا در راستای ارتقای فرهنگی این قشر اقدام کنیم.

http://static2.ghasednoor.ir/serve/qWnbm5bOWIZv/8XpyFBzaZKg,/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87+%D9%88+%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4+%D8%AA%D8%B4%DA%A9%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%AD%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%87+%D8%B4%D9%87%D8%B1+%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF.jpg

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در همایش مردمی تشکل‌های فرهنگی حاشیه شهر مشهد در فرهنگسرای غدیر اظهار کرد: توجه به چند نکته درمسائل حاشیه شهر ضروری است همچنین  توجه به بررسی علت این مسائل هم کم است.

 

عصو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: فقر و فساد در حاشیه شهر مسئله ای است که بیشتر به چشم می خورد و برخورد مناسبی با آن تاکنون صورت نگرفته و آنگونه که باید به این مسائل پرداخته نشده است، رسوخ این فقر و فساد و تضعیف شعائر دینی در شهر جای نگرانی دارد.

 

وی عنوان کرد: ضعف درمدیریت  ساختار شهری به این مسائل دامن زده وسبب شده بیشترین مشکلات حاشیه ای شهردر کشور از آن مشهد شود واین وضعیت  به علت همین ضعف مدیریت شهری در یک بازه زمانی است که با بی توجهی به مهاجرت بی رویه و اسکان در حاشیه شهر امروز چنین مشکلات عمیقی برای مشهد ایجاد شده است، هرچند این مدیریت ضعیف نیز معلول علتی بوده است.

 

آیت الله علم الهدی اذعان کرد: مشهد یک شهر فراملی است تخصیص اعتبارات به این شهر در آن حد نیست که بتواند نیاز های این شهر را مرتفع کند شهری که سالانه میزبان میلیونها زائر است با وجود این اعتبارات نمی تواند به خوبی مدیریت و رسیدگی شود و این میان مدیران نمی دانند باید به مدیریت بپردازند یا دغدغه رفع مشکلات به وجود آمده را داشته باشند.

 

وی افزود: در سفر اخیر مقام معظم رهبری به مشهد، بنده و برخی مدیران با ایشان دیدار داشتیم، ایشان از مشکلات حاشیه شهر مشهد ابراز نگرانی کردند و دستور دادند مسائل فرهنگی حاشیه شهرمشهد ساماندهی و رسیدگی  شود.

http://static1.ghasednoor.ir/serve/JGX2tL73IIqt/8XpyFBzaZKg,/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87+%D9%88+%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4+%D8%AA%D8%B4%DA%A9%D9%84%D9%87%D8%A7%DB%8C+%D8%AD%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%87+%D8%B4%D9%87%D8%B1+%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF.jpg

امام جمعه مشهد بیان داشت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری یک ستاد متشکل از چند کمیته تشکیل شد که دبیر این ستاد نماینده ولی فقیه در سپاه امام رضا(ع) است و اداره ی هر کمیته بر عهده ی دو دستگاه اجرایی استان قرار گرفته تا رسیدگی بیشتری به مسائل  فرهنگی حاشیه شهر صورت بگیرد.

 

وی با بیان اینکه بار انقلاب تاکنون بر دوش مستضعفین بوده است  تصریح کرد:  باید شیب مشهد حل شود و این مسئله را به شهردار و اعضای شورای شهر نیز گفته ام نباید در مناطقی از شهر انواع چمن کاری و چراغانی و زیبا سازی فضا انجام شود و دربرخی مناطق خیابانها ی گنداب و چهره ای زشت  حاکم باشد.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اصلاح ساخت و سازهای نامتناسب در مشهد عنوان کرد: بنده موکدا از شهردار مشهد در خواست کردم پروانه های صادره برای  چنین سازه های را لغو و از درجه اعتبار ساقط کنند.

 

وی ادامه داد: ساکنین حاشیه شهر قشری مستضعفند و در میان ایشان مردمانی ولایی نیز زندگی می کنند و استعدادهای بالقوه ای  وجود دارد که نیازمند توجه مسئولان و نهادهای مردمی برای شکوفا شدن است ، مسئولان باید توجه خود را معطوف مسائل فرهنگی این بخش شهر کنند و  برنامه های فرهنگی لازم را در حاشیه شهر پیاده کنند.

امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: در حاشیه شهر باید مظاهر دینی و فرهنگی ظهور و  بروز بیشتری داشته باشد.

 

نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاشیه نشینی گریبان‌گیر تمام شهرهای بزرگ دنیا شده است، ابراز کرد: موضوع حاشیه‌نشینی مسئله خاص این شهر یا کشور نیست و همه جای دنیا با این موضوع مواجه است اما در شهر مشهد به علل خاصی با مشکلات بیشتری مواجه هستیم به گونه‌ای که ویژه تر معضلات در این منطقه پررنگ شده است.

 

حجت‌الاسلام پژمانفر با تأکید بر برگزاری نشست‌های تخصصی برای رفع مشکلات حاشیه شهر مشهد، گفت: برگزاری نشست و بررسی مشکلات حاشیه این شهر می‌تواند به عملیاتی شدن تصمیماتی جهت رفع این معضلات بینجامد که امیدواریم هرچه زودتر این اتفاق رخ دهد.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود مشکلات فراوان به خصوص بیماری‌های خاص در مناطق حاشیه شهر، اظهار کرد: بیشترین بیماری‌های جسمی، روحی، روانی، معلولیت‌ها و آسیب‌های مختلف را در این قسمت شهر شاهد هستیم که در هیچ جای کشور مانند آن قابل مشاهده نیست.

 

وی با بیان اینکه بیش از پنج هزار معتاد پرخطر در حاشیه شهر مشهد وجود دارد، ابراز کرد: این معتادان، مشکلات و معضلات فراوانی را برای مناطق دیگر به وجود آورده‌اند لذا باید با مدیریت و برنامه‌ریزی قوی از پیشرفت آن در شهر مشهد جلوگیری کنیم.

نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد نمایشگاه و همایش تشکلهای حاشیه شهر مشهد

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون