تاریخ خبر: کد خبر: 8631

آیت الله رئیسی در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری:

فضای ملکوتی حضرت رضا(علیه‌السلام) نباید تحت‌الشعاع برج‌سازی‌ها قرار بگیرد/ هر کار اقتصادی را در شأن آستان قدس رضوی نمی‌بینیم

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه ما هر کار اقتصادی را نه در شأن آستان قدس می‌بینیم و نه دنبالش هستیم، گفت: برخی مشارکت‌های آستان قدس رضوی حتی اگرسودآور هم باشد مشکلی از مشکلات مردم حل نمی‌کند.

 فضای ملکوتی حضرت رضا(علیه‌السلام) نباید تحت‌الشعاع برج‌سازی‌ها قرار بگیرد/ هر کار اقتصادی را در شأن آستان قدس رضوی نمی‌بینیم

به گزارش«قاصدنیوز»، تولیت آستان قدس رضوی در اولین سالگرد حکم مقام معظم رهبری، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که به‌طور زنده از حرم مطهر رضوی پخش می‌شد، با اشاره به پروژه زائر شهر رضوی، اظهار کرد: بخشی از زائران بارگاه قدس رضوی از طبقات کم‌درآمد و متوسط جامعه هستند؛ این اقشار عموماً در کمپ‌های سطح شهر مشهد و پارک‌ها اسکان می‌یابند که به‌هیچ‌عنوان در شأن زائران حضرت رضا(علیه‌السلام) نیست؛ از همین رو باهدف فراهم آوردن شرایط اسکان شایسته برای زائران کم‌درآمد پروژه زائر شهر رضوی در تابستان سال جاری آغاز شد.



عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه فاز اول این پروژه بیش از 60 درصد پیشرفت کار داشته است، عنوان کرد: با تکمیل پروژه زائر شهر رضوی شرایط اسکان برای 24 هزار زائر بارگاه مطهر رضوی فراهم می‌شود.


وی یکی از مأموریت‌های اصلی آستان قدس رضوی را فراهم آوردن شرایط زیارت آسان، توأم با آرامش و آسایش برای زائران دانست و بیان کرد: برای زائر شهر رضوی دو نوع اسکان برای زائران گروهی به‌صورت سالنی و برای تشرف خانوادگی به‌صورت سوئیت پیش‌بینی‌شده است، همچنین زائرسرایی به مساحت 8 هکتار در 2 کیلومتری حرم مطهر با ظرفیت 3 هزارو 500 نفر در حال احداث است.


وی افزود: همچنین در مرز میرجاوه برای زائران پاکستانی که مخلصانه‌ترین زیارت را دارند زائرسرایی در حال احداث است و استراحتگاه‌های میان راهی در جاده‌های منتهی به مشهد در حال افزایش هستند.

تسهیل زیارت و کمک به محرومان، سرلوحه اقدامات آستان قدس رضوی
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: دو موضوع تسهیل زیارت و کمک به محرومان، سرلوحه اقدامات آستان قدس رضوی قرار گرفته است، در حوزه کمک‌رسانی به محرومان نیز عموم توجه ما رسیدگی به مناطق محروم و رفع نیازهای اساسی ساکنان آن مناطق است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشرف زائران زیارت اولی به بارگاه قدس رضوی اشاره و عنوان کرد: یکی از برنامه‌های آستان قدس رضوی فراهم آوردن شرایط برای تشرف نیازمندانی است که به دلیل مشکلات مالی یا تاکنون به حرم مطهر تشرف نیافته و یا از آخرین تشرف آن‌هامدت‌زمان زیادی گذشته است که در همین راستا از ابتدای سال تاکنون بیش از 300 هزار زائر زیارت اولی از سراسر کشور به حرم مطهر امام علی بن موسی‌الرضا(علیه‌السلام) مشرف شدند.


وی در ادامه به تأسیس معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی اشاره و ابراز داشت: با توجه به اینکه در منشور هفتگانه رهبر معظم انقلاب به آستان قدس رضوی، توجه به محرومان و نیازمندان مورد تأکیدقرارگرفته بود لزوم ایجاد سازوکاری مدون و منظم برای خدمت‌رسانی به نیازمندان احساس می‌شد؛ در همین راستا معاونت امداد مستضعفان در آستان قدس رضوی شکل گرفت.

ارسال 20 هزار درخواست به آستان قدس رضوی
وی تعداد درخواست‌های ارسالی به آستان قدس رضوی از ابتدای امسال تاکنون را حدود 20 هزار مورد اعلام و بیان کرد: درخواست‌های ارسالی به آستان قدس رضوی توسط معاونت امداد مستضعفان بررسی می‌شود، تلاش شده با ارتباط با مراکز درمانی خدمات پزشکی ارائه و با همکاری کمیته امداد و خیریه‌ها جهیزیه نوعروسان تا حد امکان تهیه شود، همچنین خدمات متنوع دیگری نیز به محرومان در حال ارائه است.

 

http://photo.aqr.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=09407d07-85ad-431c-9fa1-e2eac701488a


اعزام 3 هزار گروه جهادی به سراسر کشور
تولیت آستان قدس رضوی اعزام 3 هزار گروه جهادی به مناطق محروم سراسر کشور را یکی دیگر از اقدامات آستان قدس رضوی در سال گذشته برشمرد و عنوان کرد: در تابستان امسال و با مشارکت بسیج سازندگی، 3 هزار گروه جهادگران رضوی به مناطق محروم سراسر کشور اعزام شدند تا تحت لوای پرچم امام الرئوف علی بن موسی‌الرضا(علیه‌السلام) به نیازمندان خدمت‌رسانی کنند.

رفع مشکلات اقتصادی و اشتغال در گروی تحقق اقتصاد مقاومتی
وی یکی از بیشترین درخواست‌های ارسالی به آستان قدس رضوی را مربوط به حوزه اشتغال دانست و تصریح کرد: امروز حوزه کارآفرینی و اشتغال‌زایی یکی از مهم‌ترین موضوعات برای کشور است، آستان قدس رضوی در حد توان تلاش دارد با توسعه اقتصاد روستایی و کارگاه‎های زودبازده در راه ایجاد اشتغال گامی بردارد.


وی افزود: امروز مشکلات اقتصادی و بیکاری یکی از معضلات اصلی جامعه ماست؛ تمام توان آستان قدس رضوی، کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادهای امدادرسان تنها بخشی از مشکلات نیازمندان کشور را می‌تواند مرتفع کند، بی‌تردید حل مشکلات اساسی کشور و رفع بیکاری در گروی تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اعتماد به ظرفیت‌های داخلی این کشور است.


وی از آغاز احداث مجموعه‌های مسکونی زوج‌های جوان در مشهد و بیرجند، توزیع کمک‌های غذا در حاشیه شهر و نقاط محروم به‌ویژه در ماه مبارک رمضان و توزیع روزانه 1200 هزار غذای متبرک در میان زائران دهه پایانی صفر به‌عنوان برخی دیگر از اقدامات آستان قدس رضوی در طی سال جاری یادکرد.


 

توسعه مفهوم خادم و مخدوم
وی تأکید کرد: آنچه را که در سال جاری انجام شد یک آغاز می‌دانیم، طبق حکم مقام معظم رهبری با توسعه مفهوم خادم و مخدوم می‌خواهیم یک اقدام جدید و متفاوت با سازمان‌های دیگر انجام دهیم.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه بسیاری از مردم، فرهیختگان و دانشجویان درخواست خدمت در این آستان مقدس رادارند، گفت: خدمت، خادم و مخدوم را فقط در حرم مطهر تعریف نمی‌کنیم و معتقدیم که بسیاری از مشتاقان خدمت به حضرت رضا(علیه‌السلام) می‌توانند خادم بشوند.


وی افزود: مثلاً پزشکی که در شهرستان است، سالی چند روز می‌تواند با حضور در حرم مطهر رضوی خدمت کند و بقیه نیت خود را در شهر خود با خدمت به فقرا انجام دهد.


عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه خادم فقط خدمت گذار در حرم مطهر نیست، گفت: ما خادمان مختلفی ازجمله خادم علمی، فرهنگی، تبلیغی و... تعریف کردیم که علاقه‌مندان می‌توانند در سایت آستان قدس رضوی(aqr.ir)فرمی را تکمیل کنند تا بخشی از خدمتشان را در حرم مطهر و بخش عمده‌اش را در منطقه خودشان انجام دهند که به همین دلیل دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی را در سراسر کشور افتتاح کردیم.

 


 

افتتاح دفاتر استانی آستان قدس رضوی در سراسر کشور
وی در تشریح اهداف تأسیس دفاتر استانی آستان قدس رضوی در سراسر کشور گفت: اولین هدف تأسیس این نمایندگی‌ها شناسایی و اعزام زیارت اولی‌هاست و هدف دوم آن شناسایی مناطق نیازمند و خادمان آستان مقدس رضوی است که با این عمل میلیون‌ها خدمت به نام امام رضا(علیه‌السلام) در اشکال مختلف درمانی، آموزشی، علمی و... صورت می‌گیرد.


وی تأکید کرد: اتصال بین خادم و مخدوم با خدمتی که آن خادم به نام امام رضا(علیه‌السلام) در شهر خودش انجام می‌دهد باعث ایجاد ارتباط بین خادم و نیازمند می‌شود.

 

اکثر شرکت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی زیان ده بود
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در تشریح وضعیت سازمان‌ها و مراکز اقتصادی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: در ابتدای حضور در این آستان شرکت‌های اقتصادی را موردبررسی قراردادیم.


وی با بیان اینکه مجامع عمومی بعضی از شرکت‌ها چند سال برگزار نشده بود، تصریح کرد: در اولین گام مجامع عمومی همه شرکت‌ها برگزار شد و مشخص شد که اکثر شرکت‌های آستان قدس رضوی متأسفانه زیان ده هستند و تعداد کمی وجود داشت که سود ده بودند.


وی با اشاره به تشکیل تیم اقتصادی در آستان قدس رضوی، گفت: طبق حکم مقام معظم رهبری باید وضعیت این شرکت‌ها را ساماندهی می‌کردیم که با 3 طرح این مهم دنبال شد.


تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اولاً وضعیت موجود شرکت‌ها را روشن کنیم، دوماً از وضعیت اقتصادی مسئله شناسی کنیم و سوماً برای ساماندهی اقتصادی راهکار ارائه شود.

هر کار اقتصادی را در شأن آستان قدس رضوی نمی‌بینیم
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه ما هر کار اقتصادی را نه در شأن آستان قدس می‌بینیم و نه دنبالش هستیم، گفت: برخی مشارکت‌های آستان قدس رضوی حتی اگرسودآور هم باشد مشکلی از مشکلات مردم حل نمی‌کند.

 


وی ادامه داد: مثلاً چرا در ساختن یک مجموعه تجاری شرکت کنیم؛ مشکل مشهد مجموعه تجاری نیست بلکه تخت بیمارستانی است.


تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ما باید در تولید داروهای درمان سرطان و گران‌قیمت سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: باید  رویکرد کار اقتصادی را عوض کرده و به سمتی که هم شئون آستان قدس رضوی رعایت شود و هم سوددهی داشته باشد، حرکت کنیم.


به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت می‌کنیم
وی با بیان اینکه مسئله کشاورزی بسیار مهم است و می‌تواند گره‌گشا باشد، تصریح کرد: ما به سمت کاری می‌رویم که بتواند در جهت رفع نیاز نیازمندان به کار گرفته شود و به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت می‌کنیم.


عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تیم‌های اقتصادی از اساتید و فرهیختگان برجسته دانشگاه تشکیل‌شده است، گفت: کارهای اقتصادی آستان قدس با کمک این تیم‌ها به سمت‌وسوی کار دانش‌بنیان و در جهت سیاست‌های اعلامی اقتصاد مقاومتی حرکت می‌کند.


وی افزود: اگر بتوانیم در همین مجموعه و همین چند شرکت موجود که کار می‌کند، سیاست‌های اعلام‌شده درباره اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم، نشانه‌های خوبی است.

 درآمد سازمان‌های اقتصادی فقط 5 درصد هزینه‌های آستان قدس را پوشش می‌دهد
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: می‌خواهیم وضعیت اقتصادی را به نحوی قرار دهیم که کاملاً بشود اعلام کرد که چند شرکت وجود دارد و چه میزان فعالیت اقتصادی انجام می‌شود.


وی با تأکید بر اینکه اساس اقتصاد آستان قدس رضوی نذر و وقف است، تأکید کرد: درآمد سازمان‌های اقتصادی فقط 55 درصد هزینه‌های آستان قدس را می تواند پوشش دهد.

http://photo.aqr.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=945c548b-c8e2-47f6-9b2b-3275555c37a8


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در استان‌های خراسان، سیستان بلوچستان و سراسر کشور گفت: اولویت ما مجاورین هستند ولی در همین سیل اخیر خوزستان، آستان قدس رضوی در جهت گره‌گشایی از زندگی مردم فعالیت‌های زیادی را انجام داد.

 

 فضای ملکوتی حضرت رضا(علیه‌السلام) نباید تحت‌الشعاع برج‌سازی‌ها قرار بگیرد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت بلندمرتبه‌سازی در اطراف حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: در جلسات متعدد در آستان قدس رضوی مطرح شد که این وضعیت باید سامان داده شود و همه مسئولان اعلام همکاری کردند.

 


وی با بیان اینکه بارگاه و فضای ملکوتی حضرت رضا(علیه‌السلام) نباید تحت‌الشعاع برج‌سازی‌ها قرار بگیرد، گفت: خوشبختانه مقام معظم رهبری در مقطعی فرمودند در این موضوع نظر آستان قدس رضوی هم باید موردتوجه قرار بگیرد و ما از همین فرصت استفاده کردیم و به ساخت‌وسازهادر اطراف حرم مطهر در آینده حساسیت نشان دادیم و دنبال خواهیم کرد.


عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بین آستان قدس رضوی و بعضی از مستأجرین در مشهد و سایر شهرها اختلافاتی در پرداخت اجاره، حق التقدیمی و... بود که از بعضی از آن‌ها بیش از 30 سال می‌گذرد.


وی افزود: تیم‌هایی برای حل این مشکلات آغاز به کارکردند و در مناطقی که این مشکلات وجود داشت در زمان کوتاه بدون حضور در دادگاه مشکلات حل می‌شود.


تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: تاجایی که بتوانیم در مراکزی که موقوفه وجود دارد درصدی از عواید موقوفه یا اگر میزان آن کم باشد همه‌اش را خرج رفع نیازمندی محرومان همان منطقه می‌کنیم.

 

http://photo.aqr.ir/Portal/Picture/ShowPicture.aspx?ID=c47ccb86-7afa-411a-b482-1b5984dcdabc


تأسیس اردوگاه‌های امام رضا(علیه‌السلام) در مشهد و تهران
وی در پاسخ به سؤالی درباره ساخت اردوگاه‌های جوانان توسط آستان قدس رضوی، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که برای اهالی مشهد و بعضی از شهرها وجود داشت تغییر کاربری باغات بود که این‌هاحکم شش را برای شهردارند و در سراسر کشور باید به این موضوع دقت شود.


عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برای حفظ این فضا و بهره‌برداری از آن به این نتیجه رسیدیم که برای رفع نیازهای فرهنگی به کار گرفته شود؛ مثلاً باغ بیلدر با حفظ باغ بودن، از روزی که آمدم اعلام کردم حتی یک درخت نباید قطع شود،به‌عنوان اردوگاه جوانان و نوجوانان اعلام شد

.
وی افزود: شبیه همین کار را در باغ خواردین در غرب تهران هم انجام می‌دهیم و به‌عنوان اردوگاه فرهنگی و تربیتی امام رضا(علیه‌السلام) کلید می‌خورد و برای احداث مرکزی در کرمان هم در حال مطالعه هستیم.


عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اولین مأموریتی که برای آستان قدس تعریف می‌شود کاملاً فرهنگی است و در همین راستا برای اولین بار سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی تشکیل شد که 15 مؤسسه فرهنگی زیر نظر آن وجود دارد که به‌زودی فعال می‌شود.

 


 مشهد مقدس باید مرجعیت علمی جهان اسلام شود
وی با بیان اینکه اعلام کردیم مشهد مقدس باید مرجعیت علمی پیدا کند، گفت: مراکز دانشگاهی و حوزه کهن مشهد ظرفیت این موضوع را دارد و علاوه بر این سراغ هرکدام از فرهیختگان می‌رویم آمادگی دارد تا به‌صورت نوبه‌ای و موقت همکاری کند.


تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: مشهد ظرفیت این را دارد که نه در کشور بلکه مرجعیت علمی جهان اسلام شود و در این مسیرگام‌هایی هم برمی‌داریم و به‌زودی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داد.

 


برنامه‌ریزی برای حضور دلدادگان حضرت رضا(علیه‌السلام) از سراسر جهان
وی با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی آستان قدس رضوی گفت: مشتاقان زیارت امام رضا(علیه‌السلام) فقط شیعیان و ایرانی‌ها  نیستند، مشتاق این مضجع نورانی همه‌کسانی هستند که دل درگرو دین و آموزه‌های دینی دارند، میلیون‌ها دلداده به حضرت رضا(علیه‌السلام) در عالم وجود دارد که در حال فراهم کردن زمینه برای حضور دلدادگان از سراسر عالم هستیم.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از یک و نیم میلیارد مسلمان در عالم، اکثراً مشتاق زیارت هستند و عزیزان اهل سنت ما امروز عاشق اهل‌بیت(ع) و دلداده امام رضا(علیه‌السلام) هستند که باید زمینه حضور آنان را فراهم کرد.


وی با اشاره به برگزاری اولین اجلاس همکاری بین اعتاب مقدسه در روز ولادت امام رضا(ع)، گفت:در این اجلاس تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری بین اعتاب مقدسه مختلف امضا شد.


تولیت آستان قدس رضوی افزود: دومین کار ما نشست بین مذاهب بود که در هفته وحدت با شعار «امام رضا(علیه‌السلام) رمز ائتلاف و وحدت در جهان اسلام» با حضور صاحبان اندیشه از مذاهب مختلف برگزار شد و بنا داریم گفتگوی بین ادیان را هم برگزار کنیم.


وی با بیان اینکه زمینه ارتباط با جهان اسلام فراهم است، گفت: در برخی رواق‌ها، برنامه‌هایی به زبان‌های ترکی، عربی و اردوبرگزار و با زائران ارتباط برقرار می‌شود و ان‌شاءالله این ارتباطات انسجام بخش برای دنیای اسلام خواهد بود.


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مشهد افتخار میزبانی زائران حضرت رضا(علیه‌السلام) را داشته است، گفت: سال گذشته که تحت عنوان این مسئولیت وارد مشهد شدم، هماهنگی خوبی برای برنامه‌های نوروزی بین مسئولان وجود داشت، امسال هم از چند ماه گذشته برنامه‌ریزی برای آغاز سال جدید شروع شده است و ما هم در کنار مسئولان محلی اقداماتی انجام دادیم که زائران بتوانند یک زیارت دل‌نشین داشته باشند.

 

http://photo.aqr.ir/Portal/picture/?548628/%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%87%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%B1%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%B6%D8%A7(%D8%B9)


رواق حضرت زهرا(س)ویژه بانوان در روز میلاد حضرت زهرا(س) افتتاح می‌شود
وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: در حرم مطهر رضوی بررسی کردیم که باید فضایی که کاملاً متعلق به خانم‌ها باشد، ایجاد شود.


تولیت آستان قدس رضوی افزود: فضایی که خانم‌ها بتوانند در آن کلاس و برنامه‌هایی داشته باشند و با اقداماتی که صورت گرفت این فضا، که قبلاً بنیانش گذاشته‌شده بود، تا پایان سال تکمیل می‌شود و در روز ولادت حضرت زهرا(س) رواقی به نام مبارک ایشان، متعلق به بانوان افتتاح می‌شود.


وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری درباره امام رضا(علیه‌السلام) فرمودند؛ امام رضا(علیه‌السلام) بهترین الگوی مقاومت برای جهان اسلام هستند، اگر سیره امام رضا(علیه‌السلام) را مطالعه کنیم، می‌بینیم ایشان بهترین الگوی مقاومت در برابر خلفای  اسلامی بودند، چگونه امام رضا(علیه‌السلام) توانستند جامعه اسلامی را در مقابل خلفای عباسی هدایت کنند و این فضا برای کلیه مسلمانان درس است، درس مقاومت و ایستادگی است، درس دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی است.

 

منبع: آستان نیوز

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون