تاریخ خبر: کد خبر: 6305

بایدهای راه‌اندازی «گردشگری انقلاب» در مشهد

به قلم: محمد آصفی عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد

بایدهای راه‌اندازی «گردشگری انقلاب» در مشهد

باسمه تعالی

ظرفیت هویت ساز در هر سرزمین وجامعه ای نقش موثر در پویائی و ارتقای مولفه های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ،  سیاسی و امنیتی دارند . شناسائی این ظرفیت ها اولین گام برای برنامه ریزی ،  المان سازی و نهادینه سازی عناصر هویت ساز می باشد. به میزان همت و تلاشی که اندیشمندان نخبگان و کارشناسان برای تبیین و شناساندن این عناصر به ویژه  نسل جوان خواهند داشت شاهد استحکام ساختارهای هویت ساز و تقویت و ماندگاری عناصر هویت ساز خواهیم بود .

 

شهر مشهد با پیشینه ی تاریخی درخشان بویژه پس از شهادت امام رضا علیه السلام به عنوان مرکزی برای گسترش و تعمیق معارف اهل بیت عصمت و طهارت تبدیل شده است . هجرت گسترده شیعیان  و بویژه علما و مشتاقان فراگیری علوم اسلامی حوزه بزرگ علوم دینی مشهد را بوجود آورد . در چنین شرایطی بود که عناصر هویت ساز به تدریج در این شهر خودنمائی کردند . بقعه  منوره    امام مهربانی ها عالم آل محمد و اماکن مقدسه رضوی بعنوان مهمترین عنصر هویت بخش در این سرزمین میدرخشد و سایرعناصر هویت ساز ذیل آن تعریف و تبیین می شوند . هجرت اجباری و تاریخ ساز امام رضا علیه السلام از مدینه به مرو و شهادت حضرت در سال ها و قرن های بعد شرایطی را در مشهد بوجود آورد که این شهر یکی از مراکز اصلی تحولات سیاسی  اجتماعی و فرهنگی و پیشگام در عرصه فعالیت های ضد استبدادی و استعماری بویژه در دو قرن اخیر بوده است .

 

گردشگری انقلاب در واقع باید تلاش کند این پیشینه ی شگرف تاریخی را بعنوان یک عنصر هویت بخش برای نسل جوان معرفی کند . سرمایه گزاری مادی و معنوی در حوزه گردشگری انقلاب یعنی تبیین و شناساندن همه ی سرمایه ها . ظرفیت هائی که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش کلیدی و راهبردی داشتند .شهیدان انقلاب ، شخصیت های انقلابی و مبارزه در دوران ستم شاهی، زندانیان سیاسی حکومت پهلوی ، مکان ها و معابری که محل تجمع و راهپیمائی و تظاهرات انقلابیون و محل شهادت مبارزین بوده است و نیز اسناد ومدارکی که بیانگر و نشان دهنده ایثار و فداکاری و استقامت ملت قهرمان ایران و به تصویر کشیدن سفاکی ها و جنایت های رژیم سفاک پهلوی می باشد . گردشگری انقلاب در شهر مشهد با شهادت امام رضا علیه السلام آغاز و تا امروز ادامه دارد . لذا مدیریت شهری در حوزه فرهنگی  باید با این رویکرد ساختار مناسب پژوهشی طراحی و عملیات اجرائی تعریف و تبدیل به نمایشگاه موضوعی، المان سازی  ، فضا سازی با بهره گیری از همه ظرفیت های هنری و تاریخ شفاهی بنماید .

 

با فراهم شدن ساختارهای فوق الذکر مدیریت اجرائی گردشگری انقلاب باید ساماندهی شده و با شکل گیری ستاد هماهنگی با حضور نمایندگان کلیه دستگاه های فرهنگی و سازمان های مردم نهاد و مراکز علمی و دانشگاهی برانامه ریزی جامع صورت پذیرفته  و اقدامات ذیل با اولویت انجام شود .

 

۱-تربیت راویان انقلاب اسلامی با رویکرد تخصصی انقلاب اسلامی در مشهد مشهد

 

۲-تهیه اطلس محتوائی و جغرافیائی انقلاب اسلامی شهر مشهد به همراه نرم افزار های مربوطه

 

۳-اقدامات سخت افزاری با رویکرد هنری و مبانی ارزشی انقلاب اسلامی در مکان ها و معابر شهری در قالب های متنوع و جذاب

 

۴- انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش، دانشگاه ها، حوزه های علمیه،   بسیج، کانون های فرهنگی، مساجد،   سازمان فرهنگی شهرداری مشهد،   تشکل های سیاسی و سازمان های مردم نهاد به منظور ساماندهی اقشار مختلف مردم بویژه دانش آموزان و دانشجویان  و طلاب علوم دینیه در قالب کاروان های منسجم و هدفمند در قالب گردشگری انقلاب با روند شکل گیری و شرایط و علل پیروزی انقلاب و سقوط رژیم ستم شاهی پهلوی آشنا خواهند شد .

 

۵-تهیه مستند های تلوزیونی از اجرای تورهای گردشگری و دریافت پیشنهاد ها و انتقادهای شرکت کنندگان در این برنامه بارویکرد آسیب شناسی و اصلاح فرایند برنامه ها و پروژه های موضوعی انقلاب اسلامی در شهر مشهد مقدس .

 

محمد آصفی پژوهشگر ارشد

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی و زیارت  شورای اسلامی شهر مشهد مقدس 

مرداد ۹۴

 

منبع: بصرنیوز

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون