تاریخ خبر: کد خبر: 3051

بسیج؛ از مردم برای مردم

به قلم: محمد حسین زاده، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

 بسیج؛ از مردم برای مردم

روزهای اولینِ وقوع هر انقلابی، کلیدی‌ترین روزهای هر کشور خواهد بود. تصمیم‌های روزها و ماه‌های اول هر انقلاب، می‌تواند عمر آن انقلاب و ماندگاری و سلامت آن را تضمین کند. بنا نهادن شجره‌ طیبه‌ بسیج از سوی معمار کبیر انقلاب از این جنس تصمیمات است. بسیج به‌عنوان جریانی از دل مردم تأسیس شد تا بتواند آرمان‌های همان مردم را عملیاتی کرده و از دستاوردهای انقلابشان، صیانت کند. این نهال انقلابی با هدایت باغبان دلسوزش در همان روزهای اول تولد‌ به ثمر نشست و نشان داد که برای دفاع از مردم ایران اسلامی در هر جبهه و میدانی حضوری مؤثر و پر‌رنگ دارد. بسیج، فارغ از رنگ‌ها و قومیت‌ها و حول آرمان‌های اسلامی و انقلابی شکل گرفت و تبدیل به اصلی‌ترین تفاوت انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب‌های جهان شد. در آن انقلاب‌ها، مردمی که انقلاب می‌کردند کم‌کم نقش خود را در گذر زمان از دست می‌دادند، اما مأموریت بسیج در ایران، صیانت از اصالت انقلابی بود که خود آن را به ثمر نشانده بودند؛ از این‌روست ‌که همیشه بسیج در هر برهه‌ای از تاریخ جمهوری اسلامی مأموریت خود را در برابر شرایط زمانی و مکانی کشور بازتعریف ‌ و خود را به پویاترین نهاد در بین نهاد‌های مردمی و دولتی تبدیل کرده است. هیچ نهادی نیست که نه از نظر تعداد عضو و نه ‌ تعدد مأموریت‌ها با شجره‌‌‌طیبه‌‌ بسیج برابری کند؛ اصلی‌ترین دلیل آن هم این است که برخاسته از دل مردم است، نه مناسبات سیاسی و حاکمیتی گروه‌ها و احزاب.

 

اگر‌چه جدی‌ترین و به‌یادماندنی‌ترین حضور بسیج، در جنگ تحمیلی بود؛ اما نباید این ستاره‌‌ پر فروز را فقط از این دریچه نگریست که گستره‌‌ افتخارات بسیج به وسعت همه‌‌ مردمی است که دلشان برای اسلام و انقلاب و ایران می‌تپد. امروز به ابتکار حضرت روح‌ا... در هر شهر و روستایی، بسیج و بسیجیان در سنگر مسجد آماده‌‌ دفاع از کشورشان هستند. اهمیت ابتکار امام عزیزمان این بود که از دل مردم برای خدمت به مردم، ساختار ایجاد کرد و بسیج، بسترساز ورود سازمان‌یافته مردم برای خدمت به مردم در کشور شد و مسجد، پایگاه اصلی این خدمت‌رسانی. امروز از تأمین امنیت محله گرفته تا برگزاری کلاس‌های اوقات‌فراغت در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و تربیتی را بسیجیان انجام می‌دهند.

 

مأموریت بسیج، مقاومت است؛ چه در عرصه‌ جبهه‌ نظامی که در همان اولین‌ روزهای تشکیل، مردم در قالب گردان‌های بسیجی، سازماندهی و به جبهه‌ها اعزام می‌شدند و چه امروز که در عرصه‌ جنگ نرم، سازمان‌دهی بسیجیان در قالب حلقه‌های صالحین برای مقاومت در مقابل شبیخون و ناتوی فرهنگی انجام می‌شود. بعد از دوران دفاع‌مقدس حضور بسیج در دیگر عرصه‌های نیاز انقلاب پر‌رنگ‌تر شده و به ایفای نقش در مأموریت‌هایی پرداخته است که غیر از او از نهاد و ارگان و گروه دیگری ساخته نبوده و نیست. حضور در عرصه‌ سازندگی کشور در روستاهای دور افتاده و محروم و خدمت‌رسانی به مردم آسیب‌دیده در بلایای طبیعی و در عرصه‌های بهداشتی و درمانی در کنار فعالیت‌های گسترده‌ فرهنگی و ورزشی، گستره‌ وسیعی از فعالیت‌های بسیجیان را رقم زده است.

 

آن هنگام که حضرت روح‌ا...(ره) بسیج را در دل مسجد بنیان نهاد، مأموریت نهایی‌اش را دفاع از حریم اسلام ناب معرفی کرد. مأموریتی منعطف در عرصه‌های گوناگون که با ماهیت مسجد، به‌عنوان استراتژیک‌ترین سنگر اسلام، هم‌خوانی داشت؛از همین‌رو است که پایگاه بسیج در دل مسجد هر محله و با حضور متدینین نمازگزار و امام‌جماعت آن محله تشکیل شد و در کنار مأموریت‌های بزرگ بین‌المللی و ملی، مأموریت‌های بومی و محلی، محوری‌ترین وظیفه‌ یک پایگاه بسیج قرار گرفت.

 

امروز پایگاه مقاومت بسیج در مساجد، نه‌تنها دربرابر ناامنی‌های اراذل و اوباش و مزاحمان نوامیس در قالب گشت‌های شب بسیج واکنش نشان می‌دهد، که بیش از آن وظیفه‌‌ خود را در این هجمه‌ بی‌سابقه‌ فرهنگی برای تغییر سبک زندگی ایرانی و اسلامی مردم از سوی دشمنان، فرهنگی تربیتی تعریف کرده است.مبارزه با اعتیاد، کاهش طلاق و افزایش ازدواج، آموزش چگونگی تربیت فرزند صالح به والدین و شرکت در روند تربیتی فرزندان در قالب حلقه‌های‌صالحین، ایجاد پیوند بین مسجد، مدرسه و منزل، آموزش سواد رسانه‌ای و آگاه‌سازی مردم درباره جنگ نرم دشمن برای فروپاشی بنیان اصیل خانواده‌ها، محرومیت‌زدایی و دستگیری از محرومین و... مأموریت امروز بسیج شده است. امروز بسیج به وسعت مشاغل و تخصص‌های مردمی گسترده شده‌است‌ و حضور پرشور در بسیج هنرمندان، مهندسین، دانش‌آموزی، دانشجویی، فرهنگیان، اصناف، کارمندان، کارگران و... در کنار بسیج مساجد نشان از پیوند عمیق مردم با هر فکر و سلیقه‌ای با آرمان‌های انقلابی اسلامی‌شان است. این ساختار مردمی که از دل مردم برای حفاظت از خود مردم تشکیل شده‌است، همان اصلی‌ترین عامل بازدارندگی کشور در مقابل هجوم بیگانگان و ناامیدی آن‌هاست.

 

برگرفته از : روزنامه شهرآرا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون