تاریخ خبر: کد خبر: 3130

پاسخ جدید آیت الله علم الهدی به اظهارات علی مطهری:

نظارت مجلس خبرگان بر رهبری«استصوابی» نیست/ ولی فقیه باید همواره منتسب به صفات و شرایط باشد

بنده نگفتم خبرگان بدون دقت و مراقبت نسبت به رفتار و مدیریت رهبر در گوشه‌ای می‌خوابند و خواب می‌بینید یا به آنها وحی می‌شود که شرایط در رهبری سقوط کرد، بلکه دقیقا با مراقبت و مداقه در عملکرد و رفتار رهبری نظارت خود بر بقای شرایط را می‌سنجند، منتهی نظارت به صورت نظارت استصوابی بر عملکرد رهبری که در مقابل هر عملی و هر رفتاری چون و چرا کنند و به مجرد اینکه با یک برنامه رهبری نظر مخالف داشتند پرچم مخالفت را علم کنند نیست.

نظارت مجلس خبرگان بر رهبری«استصوابی» نیست/ ولی فقیه باید همواره منتسب به صفات و شرایط باشد

به گزارش «قاصدنیوز»، امام جمعه مشهد در جمع خبرنگاران گفت: تضعیف رهبری تضعیف نظام است و برخی مراجع تقلید در گذشته مانند مرحوم آیت‌‎الله العظمی گلپایگانی و عموم مراجع فعلی تضعیف نظام را در حد شرک به خدا می‌دانند .

 

-اخیرا آقای علی مطهری در مورد موضع‌گیری شما در برابر سخنان ایشان در مشهد نامه‌ای خطاب به شما نوشته‌اند، نظر شما در این مورد چیست؟

بنده موضع‌گیری خاصی نه در برابر سخنان ایشان و نه در برابر سخن سایرین ندارم، وظیفه امام جمعه یک شهر پرداختن به اشخاص و افراد نیست او مکلف است از مرزهای اعتقادی نسبت به اسلام و مبانی نظام و انقلاب دفاع کند، شب‌های پنجشنبه در مهدیه مشهد برنامه تفسیر قرآن به وسیله بنده برقرار است در شب پنجشنبه گذشته بحث تفسیری بنده درباره تفسیر آیه سوم سوره کوثر بود و سخن درباره دشمنی و برخورد با پیغمبر؛ در آن جلسه فردی سوال کرد آیا برخورد با ولی فقیه و دشمنی با او همچون دشمنی با پیغمبر(ص) است؟ بنده پاسخ دادم امام بزرگوار رضوان‌الله تعالی علیه فرمودند ولایت فقیه همان ولایت رسول‌الله است پس طبیعی است دشمنی با ولی فقیه و برخورد با وی دشمنی و برخورد با رسول‌الله است و پس از آن سئوالاتی در مورد مخالفت با نظر رهبری و وظایف خبرگان پیش آمد.

 

-آیا شما گفته‌اید و معتقدید کسی حق ندارد نظر مخالف در مقابل نظر رهبری بدهد؟

بنده چنین چیزی نگفته‌ام متن مطالبی که بنده بیان کردم در سایت خودم قرار دارد برخی سایت‌ها ودستگاه‌های اطلاع‌رسانی جملات و مطالب بنده را تقطیع می‌کنند یا نقل به مضمون برای آنکه دستاویزی جهت هوچی‌گری‌های شیطانی خود ایجاد کنند.

 

نظر مخالف با نظر رهبری سه قسم است، اول نظر مخالف با حکم رهبری که قطعا نامشروع و در حکم مخالفت با امام زمان(عج) است چون حضرت فرموده‌اند "فانهم حجتی علیکم"، دوم مخالفت با تشخیص رهبری در مواردی که مبنای سیاست راهبردی نظام است این مخالفت در عرصه مشورت و کمک به نظر رهبری مخصوصا از فردی که متخصص و کارشناس موضوع است هیچ اشکالی ندارد و مصداق کامل "نصیحه لامام المسلمین" است اما مخالفت با این تشخیص پس از آنکه مبنای سیاست راهبردی نظام قرار گرفته و ابلاغ شده مخالفت با سیاست نظام و نتیجتا مخالفت با نظام است، تشخیص و نظر رهبری در مورد فتنه از این قبیل است و ایشان هم‌اکنون چهار سال است به ادنی مناسبتی به این مطلب اشاره می‌کنند و بر آن اصرار دارند و سیاست راهبردی نظام را بر آن مبتنی فرمودنده‌اند تا جائی که فرمودند؛ فتنه خط قرمز ما است، و سوم نظر مخالف در برابر نظر و تشخیص مربوط به مسائل شخصی و اموری که مربوط به مسائل نظام نیست که البته این مخالفت اشکالی ندارد، به شرط اینکه تضعیف رهبری نشود. چون تضعیف رهبری تضعیف نظام است وبرخی مراجع تقلید در گذشته حتی غیر از امام مثل مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی وعموم مراجع فعلی تضعیف نظام را در حد شرک به خدا می دانند.

 

-آیا شما معتقدید چون رهبری مورد تأیید امام زمان(عج) است نوعی از عصمت دارد؟ از نظر شما تأیید امام زمان (عج) از رهبری چگونه است؟

نعوذ باالله، بنده تصریح کردم عصمت مخصوص چهارده نفر است و غیر از آنها کسی معصوم نیست آنچه بنده گفتم این است که چون رهبر معصوم نیست کسی حق ندارد به مجرد اینکه نظرش مخالف نظر رهبر بوده رهبری را به اشتباه متهم کند فقط به خاطر اینکه معصوم نیست مگر هر کسی معصوم نبود اگر برخلاف من فکر کرد یا برخلاف من نظر داد حتما او اشتباه کرده؟ شاید من اشتباه کنم همچنان که اگر در یک موضوع تخصصی بنده نظری داشتم برخلاف نظر متخصصی که یقین دارم از من عالم‌تر است آیا احتمال اشتباه نسبت به نظر من نزدیک‌تر وقوی‌تر است یا آن عالم؟ در مسائل اجتماعی و سیاسی اگر نظر من مخالف شد با رهبری که حکمت و بصیرت او چند برابر من است آیا احتمالا اشتباه در نظر من بیشتر است یا نظر او؟

 

عین مطلبی که بنده آن شب گفته‌ام این است که اگر شما یک مَبلغ نا چیزی را بخواهید نزد کسی امانت بگذارید فردی که ممکن است با اشتباه یا بی‌مبالاتی آن را از دست بدهید او را امین خود قرار نمی‌دهید. وجود مقدس امام زمان (عج) امام زنده است و صاحب ولایت مطلقه الهیه است آیا امت اسلام را به دست فردی می‌سپارد که با یک امر اشتباه سرنوشت امت راخاک و خاکستر کند؟ یا اینکه قدرت دارد او را حفظ کند، این تصویر تأیید امام زمان(عج) بود که عرض کردم و هیچ کجای این مطلب عصمت رهبر امامت می‌کند.

 

-در مورد خاطره‌ای که شما از استاد شهید مرحوم شهید مطهری نقل کردید آقای علی مطهری اظهار کرده که شما در آن وقت در شرایطی نبودید که خودتان مستقیم از استاد شهید شنیده باشید و این مطلب را از شایعات احساسی عوام در آن زمان داشته است؟

شرایط و اقتضائات بنده را در آن زمان ایشان از کجا خبر دارند؟ ایشان خودشان چهل سال قبل در شرایطی نبودند که از ارتباط افراد ارادتمند و مخلص استاد مطلع باشند ولی کسانی در تهران هستند که کاملا به میزان ارادت و اخلاص بنده آن زمان مخصوصا در نشر اندیشه الحاد‌ستیزی والتقاط‌ستیزی استاد شهید در منطقه جنوب شهر(شهباز جنوبی و تیردو قلو) آگاهی دارند. البته بنده این جریان را مستقیم از خود ایشان نشنیدم ولی همان زمان یکی از علمای موثق تهران که از دوستان معظم‌له بود برای بنده نقل کرد و این موضوع شایعه‌ای احساسی نبوده است.

 

-آقای مطهری نسبت به اینکه شما گفته‌اید خبرگان نظارت به عملکرد رهبری ندارند با اشاره به اصل 111 و 108 قانون اساسی اظهار داشته اگر خبرگان بر عملکرد رهبری نظارت نداشته باشند چگونه بر بقای شرایط یا فقدان شرایط در رهبری می‌توانند واقف شوند؟

اولا اصل 111 ربطی به نظارت خبرگان رهبری ندارد و در ارتباط با تعیین تکلیف رهبری در صورت فوت یا عزل یا استعفای رهبر موجود است و اصل 108 هم مربوط به تعیین شرایط و تعداد و خصوصیات خبرگان به وسیله شورای نگهبان است مربوط به نظارت خبرگان بر رهبری نیست، ثانیا، بنده نگفتم خبرگان بدون دقت و مراقبت نسبت به رفتار و مدیریت رهبر در گوشه‌ای می‌خوابند و خواب می‌بینید یا به آنها وحی می‌شود که شرایط در رهبری سقوط کرد، بلکه دقیقا با مراقبت و مداقه در عملکرد و رفتار رهبری نظارت خود بر بقای شرایط را می‌سنجند، منتهی نظارت به صورت نظارت استصوابی بر عملکرد رهبری که در مقابل هر عملی و هر رفتاری چون و چرا کنند و به مجرد اینکه با یک برنامه رهبری نظر مخالف داشتند پرچم مخالفت را علم کنند نیست. زیرا نظارت به معنای چون و چرا در عمل از مولی علیه نسبت به ولی معنا ندارد.

 

رئیس فقید خبرگان مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی (ره) در اولین سخنرانی خود در اجلاس خبرگان پس از اینکه به عنوان رئیس خبرگان انتخاب شد فرمود؛ "نظارت خبرگان بر رهبری به معنای صیانت رهبری است" یعنی مقام رهبری و ولایت باید همواره مصون از هر نوع خطر و انحراف باشد لذا شخص متلبس به رهبری و ولایت باید همواره منتسب به صفات و شرایط باشد اما اینکه چه می‌کند و چه انجام می‌دهد به خود او مربوط است در اعمال و کردارش مورد مؤاخذه و سوال قرار نمی‌گیرد اگر خدای ناکرده کوچکترین عملی انجام داد که شرایط رهبری آسیب دید خبرگان به نمایندگی ملت از وی حل بیعت می‌کنند.

 

منبع: پایگاه اینترنتی آیت الله علم الهدی

 

::.. پرونده: سخنان علی مطهری در دانشگاه فردوسی مشهد ..::

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون