تاریخ خبر: کد خبر: 8640

روایتی خواندنی از سفر کاروان «سرزمین برادری» به مناطق اهل سنت نشین خراسان رضوی:

گفتگو با امام جمعه‌ای که منصوب حضرت امام(ره) بود/ داستان دیدار مولوی موحدی با آیت الله میلانی و احضاریه ساواک/ دیگر کسی از «لزوم وحدت» سخن نمی‌گوید!

کاروان سرزمین برادری 2، با هدف گسترش فرهنگ تقریب بین مذاهب، آشنایی بیشتر نخبگان شیعه با اهل سنت ایران، شناخت آشنایی بیشتر اهل سنت با فعالان حوزه وحدت و نخبگان شیعه و ایجاد زمینه‌های تعامل و همکاری در فضاهای مشترک، صبح روز پنج شنبه 19 اسفند با 34 نفر از مشهد به سمت شهرستان‌های تربت‌جام، تایباد و خواف حرکت کرد.

گفتگو با امام جمعه‌ای که منصوب حضرت امام(ره) بود/ داستان دیدار مولوی موحدی با آیت الله میلانی و احضاریه ساواک/ دیگر کسی از «لزوم وحدت» سخن نمی‌گوید!

به گزارش «قاصدنیوز»، کاروان سرزمین برادری 2، با هدف گسترش فرهنگ تقریب بین مذاهب، آشنایی بیشتر نخبگان شیعه با اهل سنت ایران، شناخت آشنایی بیشتر اهل سنت با فعالان حوزه وحدت و نخبگان شیعه و ایجاد زمینه‌های تعامل و همکاری در فضاهای مشترک، صبح روز پنج شنبه  19 اسفند با 34 نفر از مشهد به سمت شهرستان‌های تربت‌جام، تایباد و خواف حرکت کرد.

 

اعضای کاروان خراسان رضوی  از نخبگان استان خراسان‌رضوی، حوزه علمیه مشهد و دانشجویان دانشگاه‌های مشهد تشکیل شده بود و افرادی از جمله علیرضا دلبریان راوی جبهه و جنگ و فرزندان شهیدان شوشتری و بابانظر این کاروان را همراهی می‌کردند. 

 

کاروان بعد از رسیدن به تربت جام ابتدا به مزار شیخ احمد جامی در تربت‌جام رفت. در این مکان عبداللطیف عرب تیموری از معلمان و نویسندگان این شهر توضیحاتی در ارتباط با این مکان تاریخی بیان کرد. وی از شیخ احمد جامی و تاریخ این مقبره و از معماری خاص آن سخن گفت.

 

وی بیان کرد: وقتی عالم شیعه تربت جام، حجت‌الاسلام توسلی از دنیا رفت، عالم برجسته سنی بر پیکرش نماز خواند. گویا با هم قرار گذاشته بودند که هرکس زودتر فوت کرد، دیگری بر پیکرش نماز بخواند.

 

بازدید از حوزه علمیه صدیقیه

اعضای کاروان پس از ترک این مقبره به سمت حوزه علمیه صدیقیه رفتند. در این مکان با مدیر و برخی از علما اهل سنت جلسه گفت‌‍‌و‌گویی برگزار شد. در ابتدا حجت‌الاسلام حامد مهاجری مسئول کاروان سرزمین برادری گفت: این کاروان از نخبگان مشهد جهت دیدار با اهل‌سنت خراسان‌رضوی تشکیل شده است و هدفش این است که چهره واقعی و منطقی اهل تشیع و تسنن را بیان کند تا تقریب بین این دو صورت پذیرد.

 

وی بیان کرد: ان‌شاالله هر دو طرف از این دیدارها بهره برده تا همدلی و تقریب که یک شعار و یک اصل اسلامی است تحقق پیدا کند. مولوی براتعلی خیری مدیر این حوزه از حضور این کاروان تشکر و به معرفی تنی چند از علما اهل سنت پرداخت.

 

پس از مدیر حوزه اهل سنت حجت‌الاسلام محمد الهی خراسانی، مدیر بخش دانشجویی حوزه المهدی (عج) گفت: خدا را شاکریم که به ما توفیق داد تا امروز در جمع این عزیزان باشیم. به حق این اساتید مظهر وحدت برادران اهل تشیع و  تسنن بوده، هست و خواهند بود.

 

وی با تشکر از نحوه استقبال این حوزه از کاروان سرزمین برادری، گفت: خود این دید و بازدیدها و همدلی‌ها بیش از هر چیز دیگر به تقریب بیشتر و رفع بعضی از سوء تفاهم‌هایی که دشمنان مغرض به‌ویژه در سال‌های اخیر به آن دامن زدند و خواستند کشور ما و استان ما را به مسائلی مبتلا کنند کمک می‌کند.

 

بازدید از مدرسه علمیه انوارالعلوم

کاروان سپس به حوزه علمیه انوارالعلوم در شهرستان تایباد، واقع در روستای خیرآباد رهسپار شد. مولوی عبدالمجید رجبعلی‌زاده مدیر این مدرسه با بیان این که این روستا نیز در سال 1353 تأسیس شده‌، گفت: نام این مدرسه انوارالعلوم است که در سال 1357 همزمان با انقلاب اسلامی تأسیس شده است.

 

وی بیان کرد: این روستا قدمت زیادی نداشته و به دلیل وجود چاه‌های عمیقی که در آن حفر شده سبب شده تا این مکان در منطقه خوبی واقع شود. این روستا هزار و 100 خانوار و حدود پنج هزار نفر جمعیت دارد.

 

مولوی مجتبی امتی از علمای اهل سنت نیز با بیان اینکه نگاه درست و ژرف از اسلام مهم است، بیان کرد: حوزه‌های علمیه سکاندار دین مردم هستند چرا که آنها به مردم خوراک می‌دهند. مهم‌ترین موضوعی که علمای حوزه باید به مردم تزریق ‌کنند، خداشناسی است و مسائلی که در ایجاد وحدت می‌‎تواند کمک‌کننده باشد صداقت درونی، پرهیز از تاریخ و مسائلی از این دست است.

 

حوزه علمیه احناف خواف

کاروان سرزمین برادری روز جمعه را میهمان مردم خواف بود. اولین برنامه جمعه حضور در مسجد حضرت حمزه و دیدار با مولانا موحدی از علمای برجسته و از چهره‌های معنوی و با صفای شهرستان خواف بود. وی در این دیدار ضمن تقدیر از اعضای کاروان و تاکید بر اهمیت وحدت، درمورد تلاش دشمن برای اختلاف افکنی گفت:

 

ما در زمان شاه، در خواف، اصلاً هیچ عالم شیعی نمی‌شناختیم. اینکه شما در اینجا حضور دارید، مرهون انقلاب اسلامی است. قبل از انقلاب، بنده و برخی از دوستانم برای دیدار آیت الله میلانی به مشهد رفتیم. ایشان به خوبی از ما تفقد کردند و به ما محبت داشتند. بعد از این جلسه، ساواک ما را فراخواند و ما را بازخواست کرد؛ و گفت شما با آقای میلانی چه کار داشتید؟

 

بله، شرایط اینطور بود. این حرکت شما بسیار مقدس است و قطعاً محبوب است در نزد هر اهل علمی. برنامه‌ی بعدی کاروان سرزمین برادری در روز جمعه شرکت در نماز جمعه‌ی اهل سنت شهرستان خواف بود.

 

در این مراسم مولوی مؤمن از اساتید و مدیران حوزه‌ی علمیه‌ی احناف خواف در سخنرانی پیش از خطبه ضمن تشکر از اعضای کاروان سرزمین برادری به جهت برگزاری این حرکت خودجوش و مردمی ابراز داشت: «وحدت حقیقی و عملی نیاز اساسی جهان اسلام است.» وی با اشاره به سخن یکی از اعضای کاروان در جلسه با اساتید حوزه افزود: «همان طور که برادرمان اشاره کردند امروزه دیگر سخن ما قبول اصل وحدت و لزوم اتحاد و همگرایی نیست. بلکه ما قبول وحدت را برای خود پیش فرض می دانیم و در شرایط فعلی باید به دنبال راهکارهای عملی وحدت و بسترهای تحقق عینی آن در جامعه بود.» 

 

استاد حوزه علمیه خواف در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از کسانی که با رفتارها و سخنان نسنجیده خود به ویژه در تریبون‌های رسمی باعث جریحه دار شدن احساسات اهل سنت می‌شوند، از مسئولان خواست با توجه به فتوای رهبر  معظم انقلاب مبنی بر حرمت شرعی و تخلف قانونی توهین به مقدسات اهل سنت، با افراد یا رسانه‌هایی که بر خلاف این فتوا رفتار می‌کنند برخورد قانونی صورت پذیرد. مؤمن در همین رابطه ابراز داشت: «چگونه شخصی که خود را ولایت مدار و انقلابی معرفی می‌کند به خود اجازه می‌دهد که بر خلاف نظر صریح مقام معظم رهبری به مقدسات اهل سنت اهانت کند؟!»

 

آخرین برنامه‌ی کاروان سرزمین برادری دیدار از حوزه‌ی علمیه‌ی روستای خلیل آباد و دیدار با مولانا فرقانی امام جمعه‌ی این روستا بود. از نکات جالب توجه در مورد این عالم اهل سنت این است که وی منصوب حضرت امام است. مولوی فرقانی در این دیدار ضمن تاکید بر مبانی حضرت امام در مورد اتحاد امت اسلامی با اشاره به شرایط حساس منطقه خواستار مقابله‌ی فرهنگی و گفتمانی با جریانات افراطی شد.

 

کاروان سرزمین برادری 2

کاروان سرزمین برادری 2

کاروان سرزمین برادری 2

 

کاروان سرزمین برادری 2

کاروان سرزمین برادری 2

کاروان سرزمین برادری 2

کاروان سرزمین برادری 2

کاروان سرزمین برادری 2

کاروان سرزمین برادری 2

کاروان سرزمین برادری 2

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون