تاریخ خبر: کد خبر: 8390

توسط جهاد دانشگاهی و در آستانه سالگرد تاسیس این مجموعه رخ داد/

کنسرت موسیقی «خصوصی» در مشهد؛ شیوه‌ای برای فرار از اخذ مجوز؟ +مستندات و تصاویر

آیا اگر برای یک کنسرت موسیقی اعلام عمومی صورت نگیرد و فقط افراد خاصی اجازه ورود به سالن را داشته باشند و حتی از ورود خبرنگاران به سالن ممانعت شود، دیگر چنین برنامه‌ای مصداق «کنسرت موسیقی» نخواهد بود که نیازمند اخذ مجوز باشد؟

به گزارش«قاصدنیوز»، بهرغم تأکیدات رهبر انقلاب در مورد استفاده از شیوه‌های فرهنگی سالم در میان دانشجویان و در محیط‌های دانشگاهی، فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد پنجشنبه گذشته اقدام به برگزاری کنسرت موسیقی اما به صورت «خصوصی» و غیرعلنی کرد.

 
در همین رابطه باید گفت شاید مسئولین فرهنگی و به خصوص فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد تصور می‌کنند اگر کنسرت را به صورت خصوصی، محفلی و دعوتی (مثلا برای هنرجویان و خانواده‌های آنان و اساتید و دوستانشان و... ) برگزار کنند دیگر مصداق کنسرت نیست و می‌توان آن را بی‌مجوز برگزار کرد!

 

تمام اینها در حالی است که مسئولین این سازمان خود را تابع منویات نماینده محترم ولی فقیه در استان اعلام می‌کنند، اما در عمل چنین اقداماتی هم از سوی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد. و بی‌شک ملاک و معیار، عمل و نه صرفاً حرف و ادعا است.

علی اکبر شمسیان آیت الله علم الهدی

 

چند پرسش

آیا اگر برای یک کنسرت موسیقی اعلام عمومی صورت نگیرد و فقط افراد خاصی اجازه ورود به سالن را داشته باشند و حتی از ورود خبرنگاران به سالن ممانعت شود، دیگر چنین برنامه‌ای مصداق «کنسرت موسیقی» نخواهد بود که نیازمند اخذ مجوز باشد؟

 

آیا در قانون چیزی به نام کنسرت موسیقی «خصوصی» وجود دارد که نیازی به اخذ مجوز نداشته باشد؟

کنسرت موسیقی جهاددانشگاهی مشهد

عکسی از کنسرت موسیقی که «خصوصی» و با ممانعت از حضور خبرنگاران برگزار شد/ پنجشنبه 14مرداد 95 سالن فردوسی جهاددانشگاهی

 

تعریف جهاددانشگاهی از «کنسرت» چیست؟ در چه صورت به یک مراسم، «کنسرت موسیقی» اطلاق می‌شود؟ (علی‌الظاهر به «اجرای موسیقی به صورت زنده برای حضار» کنسرت گفته می‌شود و نحوه گردهمایی مخاطب -چه هنرجو و چه غیر هنرجو- و شیوه تبلیغات تأثیری بر تعریف ندارد).

 

به رغم تأکیدات مراجع عظام تقلید و به ویژه مقام معظم رهبری مبنی عدم ترویج موسیقی در دانشگاه‌ها، چرا جهاد دانشگاهی اصرار بر آموزش موسیقی و برگزاری کنسرت در محیط دانشگاه دارد؟

 

نظر صریح رهبر معظم انقلاب درباره ترویج موسیقی در مراکز دانشگاهی

 

 
 

موسیقی جهاددانشگاهی

 

از رئیس و مسئولین فرهنگی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی باید پرسید، آیا آئین‌نامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، صرفا مانع برگزاری «اردوی مختلط» است و گروه موسیقی مختلط را منع نکرده است؟ باید گفت، ترویج «فرهنگ قرآنی» پیشکش، لازم است از اختلاط‌های بیجا ممانعت شود.

 

کارگاه فلوت جهاددانشگاهی مشهد

آیا برگزاری کلاس آموزش موسیقی در فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد، به معنای مجوز دائمی برگزاری کنسرت موسیقی هم هست؟

 

سوال مشخص از شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای ذیرربط این است که آیا جهاد دانشگاهی برای اجرای کنسرت موسیقی (ولو بصورت خصوصی) نیازی به اخذ مجوز دارد یا از این قاعده مستثنی است؟ آیا با دور زدن قانون می‌شود مروج و مبلّغ قانون‌گرایی در میان دانشجویان و دانشگاهیان بود؟ 

 

اگر با این شیوه برگزاری کنسرت به صورت محفلی، خصوصی و برای مجموعه های به اصطلاح و در ظاهر خودی‌ برخورد نشود، بی‌شک بدل به رویه شده و سایرین نیز از این شیوه استفاده خواهند کرد.

 

بی‌شک، جهاد انشگاهی که برای شکایت از رسانه‌های انقلابی به دادستانی محترم مراجعه می‌کند، باید مرجعیت این جایگاه را در سایر امور هم بپذیرد و به حکم این مرجع قضایی تن دهد. (در صورت نیاز، فیلم کنسرت موسیقی در اختیار این مرجع قضایی قرار خواهد گرفت)

 

گفتنی است این کنسرت در آستانه سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی، عصر روز پنجشنبه 14 مردادماه 1395 در تالار فردوسی فرهنگسرای جهاد دانشگاهی برگزار شد.

 

کلمات کلیدی

  • مشهدی 0 4

    کاش در مورد اعمال سیاست حزبی بر ایکنا هم گزارش تهیه کنید

  • 2 4

    هر دم از این بام بری می رسد
    متاسفم برای اینها با بودجه بیت المال

  • 1 1

    سلام و تبریک به شورای فرهنگ عمومی استان ! مبارکه

ارسال نظر

تریبون