تاریخ خبر: کد خبر: 8335

چه‌کسانی به دنبال تشییع بی‌رونق شهدای مدافع حرم در مشهد هستند؟

8 نکته و پیشنهاد برای تشییع باشکوه شهدای مظلوم مدافع حرم

مردم شهدا را دوست دارند و علی‌الخصوص شهدای مدافع حریم و حرم اهل‌بیت(علیه‌السلام) که در این روزهای جهانِ پرآشوب، با جان‌فشانی خود در مقابل وحشی‌گری داعش و جریان‌های تکفیری، خواب حضور و رژه آنان در خیابان‌های تهران و مشهد و... را بی تعبیر کرده‌اند. اگر کمبودی مشاهده می‌شود نه از روی کم‌لطفی مردم بلکه از بی‌تدبیری برنامه‌ریزان است.

«قاصدنیوز»- سعید سلمانی/ داستان بازهم داستان مظلومیت شهدای مدافع حرم است اما نه غربت خانواده‌های آنان پس از شهادتشان یا درد یتیمی و فقر آن‌ها، بلکه سخن از پیکرهای مطهری است که برمی‌گردند تا تزریق کننده خون به پیکرهای غفلت زده در شلوغی‌های زندگی ماشینی باشند، اما با توجیهات به‌ظاهر مقدس و بی‌تدبیری، بی‌سروصدا تشییع و دفن می‌شوند.

 

طی دو سال گذشته از زمان علنی شدن تشییع شهدای مدافع حرم در مشهد، این مراسم ها با وضعیتی نامناسب و با جمعیتی کم انجام می شود. همین موضوع بهانه‌ای شد تا به دنبال بررسی علل  ضعف مراسم تشییع شهدای مدافع حرم در مشهد و ارائه راهکارهایی برای برگزاری باشکوه‌تر آن باشیم.

http://www.rajanews.com/sites/default/files/content/images/story/94-09/30/n3010070-4711000.jpg

 

پیش از ذکر پیشنهاد‌ها، برخی نکات به‌عنوان مقدمه باید مورد تأمل قرار گیرد:

 

اول: مردم شهدا را دوست دارند و علی‌الخصوص شهدای مدافع حریم و حرم اهل‌بیت(علیه‌السلام) که در این روزهای جهانِ پرآشوب، با جان‌فشانی خود در مقابل وحشی‌گری داعش و جریان‌های تکفیری، خواب حضور و رژه آنان در خیابان‌های تهران و مشهد و... را بی تعبیر کرده‌اند و امروز نه در مرزهای جمهوری اسلامی بلکه در مرزهای اعتقادی خود، آنان را فلج کرده‌اند. نشانِگان این ابراز علاقه، نمایان و با ابزارهای اندازه‌گیری مختلف قابل‌اثبات است. لذا اگر کمبودی مشاهده می‌شود نه از روی کم‌لطفی مردم بلکه از بی‌تدبیری برنامه‌ریزان است.

ارادت مردم به شهدا

 

دوم: شنیده‌شده است برخی نهادهای ذی‌ربط همانند بنیاد شهید، پای خود را از هزینه‌های برگزاری مراسم تشییع باشکوه عقب کشیده‌اند و با پرداخت مبلغی به‌عنوان هزینه کفن‌ودفن با بهانه نداشتن بودجه، خود را مسئول تکریم پیکر مطهر شهید نمی‌دانند. این موضوع اوج کم‌لطفی و بی‌تدبیری است. آقایان اگر قدرت مدیریت ندارید، به‌صورت رسمی اعلام کنید تا جریان‌های مردمی پا در میدان بگذارند و اجازه ندهند پیکر بر روی زمین‌مانده این شهدای مدافع حرم، بیش از این بار مظلومیت را تحمل کنند.

 

سوم: بسیج و بسیجی در میدان جنگ نرم، آنجایی که به خاطر تقوا و رعایت حدود الهی نمی‌تواند در مقابل دهان‌های بی چاک و قلم‌های بی افسار شیاطین سخن بگوید، با خون خود ادعای مدعیان که برچسب پول‌پرستی و هوا و هوس و بی‌عقلی را می‌چسبانند را باطل و نقشه آنان را نقش بر آب می‌کند. حال با چنین وضع تکریم و بزرگداشت شهدای آخرالزمانی مدافع حرم نشان دادیم که با خون شهدایمان هم نمی‌توانیم مظلومیت و فداکاری و سینه‌چاکی برای اسلام -و نه منافع شخصی- آنان را اثبات کنیم. چه زیبا گفت حضرت امام (ره) که: "سیدالشهداء(علیه السلام) و اصحاب و اهل‌بیت او تکلیف را به ما آموختند؛ فداکاری در میدان و تبلیغ در خارج میدان"

کار رسانه ای رزمندگان مقاومت تبلیغات

تصویربرداران "حرکه النجبا" از گروه های مقاومت عراقی

 

چهارم: اگر در میدان رزم، تاکتیک و تکنیک رزمنده برای نهادهای نظامی و انتظامی ارزشمند است و برای چالاکی نیروها در میدان جنگ سخت هزینه می‌کنیم، جنازه رزمنده و پیکر مطهر به‌ظاهر ازکارافتاده او نیز باید برای ما دارای ارزش و اعتبار باشد و برای آن هزینه کنیم. چراکه حتی پیکر شهید هم در حال جنگ است، جنگ با پلیدی‌ها و حرکت به‌سوی زنده کردن پیکره اجتماع غفلت زده. چه زیبا گفت سیدِ شهیدان اهل‌قلم که: "هیچ‌وقت خون شهید هدر نمی‏رود ، خون شهید به زمین نمی‏ریزد ، خون شهید هر قطره‏اش تبدیل به صدها قطره ، و هزارها قطره ، بلکه به دریایی از خون‏ می‏گردد و در پیکر اجتماع وارد می‏شود. شهادت‏ تزریق خون است به پیکر اجتماع ، این شهدا هستند که به پیکر اجتماع و در رگ‌های اجتماع - خاصه اجتماعاتی که دچار کم‌خونی هستند - خون جدید وارد می‏کنند."

 

 

در ادامه برخی پیشنهاد‌های اجرایی برای برگزاری باشکوه‌تر مراسم تشییع و تدفین این شهدای آخرالزمانی(اعم از افغانستانی و ایرانی) در شهر مقدس مشهد که قابل‌تعمیم به‌کل کشور نیز است، می‌آید:

 

  • تغییر مکان: مکان کنونی برنامه تشییع طی دو سال گذشته از مهدیه مشهد واقع در خیابان امام رضا(ع) و یا حسینیه پیروان دین نبوی واقع در خیابان نواب صفوی بوده است. این دو فضا ازاین‌رو انتخاب‌شده است که به محل حرم مطهر رضوی نزدیک بوده و برای طواف و سپس انتقال پیکر به بهشت رضا(ع) راحت‌تر می‌باشد.

    بنا به چند تجربه میدانی، پیشنهاد می‌شود که اولاً تشییع شهدا به‌صورت کاروانی در تعداد بیش از 2 شهید بوده و مراسم در نقاط مختلف شهر مشهد به‌صورت پراکنده برگزار شود. مکان‌های همانند بلوار هاشمیه، قاسم‌آباد، شهرک شهید رجایی، سه‌راه ادبیات، محدوده بلوار پیروزی، هفت‌تیر و... می‌تواند به‌صورت دوره‌ای(مثلاً هر 3 یا 4 ماه) به‌عنوان نقاط مرکزی انتخاب و تمرکززدایی گردد. ضمن آنکه فضا آرایی‌ها و آماده‌سازی میدانی می‌تواند توسط نهادهای متولی ازجمله شهرداری و... و همکاری مردم و تشکل‌های مردمی منطقه صورت پذیرد.

    با اجرای این حرکت مردم مناطق مختلف شهر از نزدیک حضور شهدای جهانی نهضت اسلام را درک خواهند کرد و در فضای معنوی و ملموس آن قرار می‌گیرند و درگیری با تکفیر را مسئله‌ای انتزاعی و رسانه‌‌ای تلقی نمی‌کنند بلکه خواهند دید که از شهر خودِ آن‌ها به هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر افرادی رفتند و جان‌فشانی کردند و اکنون پیکر خونین او در کنارشان قرار دارد.

تشییع شهدای گمنام هاشمیه مشهد

تشییع شهدای خط شکن در بلوار هاشمیه مشهد

 

 

  • تغییر زمان:
    زمان کنونی برنامه تشییع شهدای مدافع حرم در مشهد معمولاً ساعت 9 صبح و در روزهای پنجشنبه هر هفته است. این ساعت با توجه به حضور عموم مردم در محل کار، دانشگاه، مدرسه و... به‌صورت عملی امکان حضور را سلب می‌کند.

    لذا اگر اولویت برای ما ایجاد فضای فرهنگی و معنوی با استفاده از حضور پیکر مطهر شهید است، پیشنهاد می‌شود ساعت برنامه به بعدازظهر منتقل شود و پس از برگزاری مراسم، اگر امکان دفن پیکر مطهر در آن ساعت وجود ندارد، با حضور خانواده شهید و جمعی از مردم، مراسم تدفین فردای آن روز در بهشت رضا(ع) انجام شود.

 

 

  • تَولی گری تشکل‌ها و استفاده از خدمتگزاران افتخاری:
    با مدیریت صحیحِ توان مجموعه‌های مردمی اعم از هیئات، مساجد، پایگاه‌های بسیج و ازآنجایی‌که این تشکل‌ها خود، بسیار علاقه‌مند به ابراز ارادت به شهدای مدافع حرم هستند، می‌توان مدیریت اجرایی برنامه تشییع و تدفین را در هر نوبت به یک یا مجموعه‌ای از آنان واگذار کرد. به‌علاوه آنکه این اتفاق، فرصت بسیار مناسب برای درگیر کردن بدنه نیروی انسانی تشکل‌ها برای یک اقدام واقعی و مؤثر است. کیست که نداند نوجوانان و جوانان مسجدی، هیئتی و تشکلی عاشق خدمت‌رسانی و برگزاری مراسم تشییع شهدا و آن‌هم شهدای مدافع حرم هستند. اینان خیل عظیمی هستند که برای حضور در جبهه‌های نبرد علیه کفر و تکفیر لحظه‌شماری می‌کنند، لذا تکریم و اقدام عملی و میدانی برای شهدای مدافع حرم را با لذت انجام خواهند داد. دراین‌بین بحث بر سر مدیریت توان آن‌هاست که باید به‌درستی استفاده گردد.

    از سوی دیگر می‌توان با راه‌اندازی طرح‌هایی همانند خادمان افتخاری مدافعان حرم و... در پشت جبهه‌های نبرد، به اقداماتی همانند جمع‌آوری کمک، سرکشی از خانواده شهدای مدافع حرم، کمک به برگزاری مراسم تشییع و تدفین و... مبادرت ورزید و از انگیزه‌ها در جهت یک اقدام واقعی استفاده کرد.

تشییع شهدای گمنام هاشمیه مشهد

 

  • پیوست فرهنگی، رسانه‌ای:
    در جهان پرهیاهو و شلوغ و درزمانی که حجم اطلاعات در حال فوران است و ذائقه‌ها به‌سوی تنوع‌طلبی در حال حرکت است، ایجاد خوانش متفاوت و جذاب از هر شهید مدافع حرم وظیفه متولیان موضوع است. تکرار یک زاویه خاص از شهدای مدافع حرم به‌گونه‌ای که پیامی تکراری مثلاً با این مضمون " تشییع 5شهید مدافع حرم در محل... برگزار می‌شود." یا انتشار عکس‌هایی قدیمی و نامناسب برای اعلامیه‌ها یا ذکر اسم به‌صورت خالی و... همه اینا باعث به روزمرگی افتادن مراسم تشییع شهدای مدافع حرم می‌گردد.

    باور کنیم که هرکدام از این شهدا(اعم از افغانستانی و ایرانی) دارای یک مزیت خاص هستند که می‌توان آن را به دست گرفت و بر روی آن موج سازی(تلویزیونی، مجازی و...) کرد. به‌عنوان‌مثال اگر شهیدی قرار است طی چند روز آینده تشییع شود و این شهید در میدان‌های نبرد دارای مراتب جسمی و توانایی نظامی بالایی بوده است و یا دارای کشف و کراماتی معنوی بوده است، می‌توان از این زاویه ورود کرد و با ایجاد ارزش‌افزوده رسانه‌ای، توجه‌ها را به خود جلب کرد. دراین‌بین اقدامات رسانه‌ای و اجرایی پس از مراسم تشییع نیز در جای خود قابل‌بحث است که در این فرصت نمی‌گنجد.
     

ابوعلی و شهدای مدافع حرم

شهدای مدافع حرم

از چپ به راست: شهید سید محمدحسن حسینی(سیدحکیم) فرمانده تیپ دوم فاطمیون  / شهید عالمی(ابوسجاد)/  شهید صدرزاده(سیدابراهیم) فرمانده گردان لشکر فاطمیون/  سردارشهید بادپا(حاج حسین)

 

 

در آخر باید تکرار کرد مردم را به بی‌دینی و بی‌تفاوتی متهم نکنیم که:هر عیب که هست از برنامه‌ریزی برنامه ریزان ماست...

کلمات کلیدی

  • 0 0

    ممنون از مطلب ارزشمندتون
    با اینکه مشهدی هستم و به شدت علاقه به حضور در مراسم تشییع شهدای مدافع دارم اما از بس که زمان مراسمات نامناسبه هیچوقت توفیق دست نداده. باید یک پنجشنبه کامل مرخص بگیرم تا بتوانم به مراسم برسم. حالا فکرش را بکنید اگر زمان این مراسم بعد از نماز جمعه قرار میگرفت چه شور و شعف و استقبالی می شد ...
    از طرفی اطلاعرسانی هم اصلا مناسب نیست و حتی گمان میکنم سامانه ای هم در این خصوص برای کسب اطلاع وجود نداره.

    پیشنهاد جدی من اینه طی حرکتی مردمی توماری از امضای خانواده شهدای مدافع تهیه بشه و طی اون درخواست تشییع در خور شان شهدای مدافع بشه. این حرکت ضمن بعد رسانه ای کار، مسئولیت راحت طلب و خواب مانده و احیانا منفعت طلب ما را احتمالا بیدار خواهد کرد.

    سوال جدی من اینه: چرا در شرایط بحران فرهنگی ای که همه ی مسئولین رو داد درآروده، از این ظرفیت بسیار غنی و بمب فرهنگی (خون بابرکت شهدا) استفاده نمی کنند و به اصطلاح منطقه رو پاکسازی فرهنگی نمیکنند؟؟

ارسال نظر

تریبون