تاریخ خبر: کد خبر: 8253

حاج سعید قاسمی در مشهد:

شاید شرایط منطقه به‌گونه‌ای رقم بخورد که پیاده‌روی اربعین دیگر ممکن نباشد/ سازمانی که نمی‌تواند حق خون فاجعه منا را بگیرد از مدیریت اربعین کناره‌گیری کند

باید به‌گونه‌ای درباره جریان اربعین فکر و برنامه‌ریزی کنیم که گویی آخرین سالی است که در این امنیت و آرامش بدون اینکه آسیبی به کسی برسد این حرکت عظیم برگزار می‌شود. چراکه ممکن است شرایط منطقه به‌گونه‌ای رقم بخورد که پیاده‌روی اربعین ممکن نباشد.

شاید شرایط منطقه به‌گونه‌ای رقم بخورد که پیاده‌روی اربعین دیگر ممکن نباشد/ سازمانی که نمی‌تواند حق خون فاجعه منا را بگیرد از مدیریت اربعین کناره‌گیری کند

به گزارش «قاصدنیوز»، سردار سعید قاسمی در گردهمایی فعالان فرهنگی اربعین حسینی با نام «آیه الایمان» که عصر دیروز در مشهد برگزار شد به ایراد سخن پرداخت.

 

اهم مطالب طرح شده توسط این فرمانده دفاع مقدس و فعال فرهنگی و اجتماعی بدین شرح است:

 

  • مسئله اربعین به‌درستی برای ما جا نیفتاده است؛ معتقدم اربعین نقطه عطف پیچ تاریخی -که مقام معظم رهبری به آن اشاره‌کرده‌اند- و در روند آخرالزمان است.

 

  • عراقی‌ها معتقدند در این مسیر خدمت به زائران اربعین حسینی هر کس یک واحد از هر چیز مادی و معنوی بگذارد بعد از اربعین صدها و هزاران واحد برداشت می‌کند.این حرکت در عراق یک پدیده الهی است ولی متأسفانه چون ما نسبت به این مسئله شناخت درستی نداریم ممکن است این فرصت تاریخی را از دست بدهیم.

 

  • در بوسنی در سال‌های 72 و 73 در قلب اروپا خیمه زده بودیم اما در اثر خطای دولت وقت از بوسنی بیرون‌مان کردند و آن فرصت تاریخی را از دست دادیم.

 

  • حضور جریان‌های مردمی سبب شده این میزان جمعیت در پیاده‌روی اربعین حضورداشته باشند. سازمان‌هایی نظیر سازمان حج و هلال‌احمر و امثالهم نتوانستند چنین بستری برای حضور مردم ایجاد کنند. باید به‌گونه‌ای درباره جریان اربعین فکر و برنامه‌ریزی کنیم که گویی آخرین سالی است که در این امنیت و آرامش بدون اینکه آسیبی به کسی برسد این حرکت عظیم برگزار می‌شود. چراکه ممکن است شرایط منطقه به‌گونه‌ای رقم بخورد که پیاده‌روی اربعین ممکن نباشد.

 

  • در مدل انحراف فکری پسابرجامی ها پیروزی‌های بزرگی کنونی ایران و حضور معنوی آن از تنگه باب المندب تا شمال آفریقا دیده نمی‌شود. این پیروزی‌ها صرفاً با 15درصد از توان و انرژی جمهوری اسلامی به‌دست‌آمده است. این جلسه نباید در مشهد برگزار می‌شد؛ بلکه می‌بایست در اروپا برگزار می‌شد. باید بتوانیم اروپا را پای‌کار بیاوریم.

 

  • روحانی می‌خواهیم که بیل‌زن باشد نه اینکه صرفاً در اتاق فکر بنشیند. بر اساس مدل فکری دولتی فعلی این اتفاق عملاً نخواهد افتاد؛ مادامی‌که اربعین در حاشیه برنامه‌هاست و وسیله‌ای برای ارائه بیلان‌های کاری سازمان‌ها، این حرکت اثرگذار نخواهد بود.

 

  • هرگاه حرکت اربعین به‌عنوان تحول بزرگ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی دیده شد، تأثیرگذار خواهد بود. باید اربعین را یک مانور بزرگ تصور کنیم.

 

  • سازمان حج بر اساس مدل فکری‌اش تعطیل است، گفت: این سازمانی است که نمی‌تواند حق خون 500 کشته‌شده منا را بگیرد، با طرح موضوع حج امسال افتضاحی به بار آورده است که صدای اعتراض آقای وزیر ارشاد را هم درآورده است و عملاً نماینده دولت سعودی شده است. سازمان حجی که این ظرفیت عظیم اربعین را نمی‌بیند به کار نمی‌آید. سازمان حج و هلال‌احمر اگر نمی‌توانند مسئله را مدیریت کنند کناره‌گیری کنند.

 

  • باید ظرفیت اروپا و آفریقا را در این حرکت فعال کنیم.قرار نیست ما برویم سوریه کشته شویم، باید در کشورها ظرفیت ایجاد کنیم و اگر صرفاً 4 فرمانده اعزام کنیم کافی است تا مردم همان کشور به دفاع برخیزند.

 

  • اربعین به‌عنوان یک زمینه فعالیت خواص انواع متنوعی از محصولات فرهنگی از قبیل شعر و موسیقی می‌خواهد. نباید برنامه‌ریزی‌ها به دقیقه 90 موکول شود؛ از سوی دیگر اربعین و عاشورا حدودی دارد که خارج از آن حدود پذیرفته نیست، همچون مناسک حج که بدون برائت حج مقبول نیست. اگر شاخصه‌های اربعین لحاظ نشود به سفر توریستی تبدیل می‌شود؛ همچون سفری که فلان فرد یک میلیارد و 650 میلیون تومان هزینه کرده برای اینکه در آنتالیا نماز جماعت بخواند!

 

  • سال گذشته دقیقه 90 اختیار برگزاری اربعین از سپاه گرفته و به دولت داده شد؛ آن‌ها هم با سوء مدیریت برخی امور را خراب کردند؛ باید ظرفیت ایجاد کرد که افرادی که توان مادی رفتن به کربلا ندارند هم به این سفر بروند.

 

  • وی با اشاره به مشکلات اربعین گذشته ازجمله هجوم بخشی از زوار ایرانی به مرزهای عراق و ورود بدون ویزا به این کشور گفت: این مسائل کجا باید رفع شود؟ در این کمیته؟ یا باید مجدد اتفاق بیفتد. الآن هم که حج بحمدالله تعطیل شد سفره امام حسین(ع) گسترده‌تر می‌شود. باید از هر صنفی خواست اعضای صنف کمک کنند. این‌گونه مشکلات قابل‌حل است. از سوی دیگر غرب برای برگزاری یک مانور بسیار هزینه می‌کند آیا اربعین انقدر ارزش ندارد که برایش هزینه کنیم؟

 

  • میزبانی عراقی‌ها به نحوی بود که ما را شرمنده کردند و ما هرگز نمی‌توانیم در قم یا مشهد به این صورت از آن‌ها پذیرایی کنیم. 

 

  • اربعین مولا حسین(ع) نشان داد پیش‌بینی آقا روح‌الله درست است؛ اینکه این قرن به خواست خدا قرن غلبه مستضعفین و پابرهنه‌ها بر مستکبرین خواهد بود؛ چراکه ظرفیت جهان اسلام این است.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون