تاریخ خبر: کد خبر: 7023

حجت‌الاسلام پناهیان در گردهمایی مبلغان و فعالان پیاده‌روی اربعین خراسان رضوی:

پیاده‌روی اربعین بی‌ترید مقدمه ظهور است

وی با اشاره به برنامه ریزی دشمن در پیاده روی برای ایجاد تنش و اختلاف، گفت: باید گفت‌وگو صمیمانه داشت و به شدت از ایجاد تنش پرهیز کرد و با توجه به این که دشمن تشیع به دنبال دعوا هستند این فرصت را از آن ها بگیرید.

پیاده‌روی اربعین بی‌ترید مقدمه ظهور است

به گزارش «قاصدنیوز»، اولین گردهمایی فعالان و مبلّغان پیاده‌روی اربعین خراسان رضوی، شامگاه گذشته، 12 آبان‌ماه با حضور حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در مهدیه مشهد برگزار شد.

 

در ابتدای این برنامه، سیدوحید موسویان، دبیر جبهه فکری فرهنگی انقلاب اسلامی خراسان‌ رضوی با اشاره به اینکه آماده خدمت‌رسانی فرهنگی به زائران پیاده امام حسین(ع) هستیم، اظهار کرد: کاروان پیاده زائران اربعین هر سال روند رو به رشدی پیدا کرده که امسال با یک ساماندهی مناسب فرهنگی وارد عمل شده‌ایم.

 

مدیر کل اسبق امور فرهنگی زائرین استانداری خراسان رضوی به اهمیت پیاده‌روی اربعین به عنوان نماد استکبارستیزی تأکید کرد و گفت: تقارن ایام اربعین و 13 آبان‌ماه در سال جاری از اهمیت بالایی برخودار است که بسته‌های فرهنگی نیز با توجه به این مناسبت‌ها آماده شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه پایگاه اطلاع‌رسانی کاروان پیاده زائران کربلا از فردا بارگزاری می‌شود، ادامه داد: افراد می‌توانند با مراجعه به این سایت نام خود را در لیست زائران پیاده به ثبت رسانده و از خدمات فرهنگی این مجموعه بهره‌مند شوند، همچنین سامانه جذب مشارکت‌های مردمی اربعین به آدرس www.nazr.net نیز کمک و نذورات مردمی برای اربعین را جمع‌آوری می‌کند.

 

در ادامه این برنامه جت الاسلام علیرضا پناهیان، مدیر و مؤسس مدرسه علمیه دارالحکمه تهران با اشاره به اسرار اربعین، گفت: اربعین دارای اسرار معنوی و اسرار سیاسی، اجتماعی و جهانی است.

 

وی با اشاره به روایات در خصوص پیاده روی اربعین، اظهار کرد: در روایات هیچ عملی به اندازه اربعین دارای ثواب برای مومن ذکر نشده است.

 

تبلیغات جایگاهی در حرکت معنوی پیاده روی اربعین ندارد

حجت الاسلام پناهیان افزود: روایاتی در خصوص اربعین وجود دارد که از آن ها غفلت شده است از جمله در روایتی ثواب برگشت از زیارت اباعبدالله(ع) را دو برابر ثوات رفتن به زیارت حضرت بیان کرده است و درک انسان از اسرار معنوی این سفر با عظمت عاجز است.

 

مدیر و مؤسس مدرسه علمیه دارالحکمه تهران با بیان این که تبلیغات جایگاهی در حرکت معنوی پیاده روی اربعین ندارد، گفت: این همایش بزرگ در ابتدا، تدوام و رشد نیازی به تبلیغات ندارد و نه تنها در آن تبلیغات مؤثر نبوده بلکه جایگاهی نیز ندارد و تنها کشش معنوی این حرکت عظیم به سوی دل های پاک است.

 

وی با اشاره به این که روایات دورنمایی از آثار معنوی اربعین را نشان می دهند، خاطرنشان کرد: هر کسی که این سفر را تجربه کرده باشد، آثار معنوی این حرکت را احساس کرده است.

 

با پیاده روی اربعین قدرتی ایجاد خواهد شد که نیازی به مشارکت دیگر کشورها نیست

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: پیاده روی اربعین بسیار با عظمت تر از شعارهایی که در دل ها صورت گرفته است، که عراقی ها نیز با همه امکانات خود به پذیرایی از این راهپیمایان می آیند که همدلی تکثیر شده است.

 

مدیر و مؤسس مدرسه علمیه دارالحکمه تهران با اشاره به این که علمای نجف نیز این همدلی و شرکت مردم در همایش پیاده روی اربعین را خودجوش عنوان می کنند، گفت: در اربعین اسراری است و جامعه شناسان دینی و کسانی که نگاه عمیق به سنت های الهی دارند، متوجه می شوند که این تحول بی ترید مقدمه ظهور است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این سخن بنیانگذار انقلاب که در سال 61 گفت: «جوان ها می آیند که ما شهید شویم و این از علائم ظهور است.»، اظهار کرد: میلیون ها نفر با اطلاع دقیق از خطر و شهادت به پیاده روی اربعین اقدام می کنند.

 

وی افزود: کسی که در چنین جایگاه عظیمی گام بر می دارد باید معنویت خود را ارتقاء ببخشد و بداند که کار بزرگی را انجام می دهد.

 گردهمایی فعالان اربعین

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به پیش بینی بنیانگذار انقلاب از اتحاد جمهوری اسلامی ایران و عراق برای عتبات، اظهار کرد: ایشان فرمودند: «جنگ که تمام شود، کافی است که بین ایران و عراق برای عتبات اتحاد به وجود آید، قدرتی ایجاد خواهد شد که نیازی به مشارکت دیگر کشورها نیست.»

 

مدیر و مؤسس مدرسه علمیه دارالحکمه تهران افزود: حال این اتحاد نه تنها بین مسلمانان که بین همه ادیان به وجود آمده است و در پیاده روی اربعین شاهد آن هستیم.

 

وی به این سخن امام خمینی که فرمودند: «هیچ چیزی به اندازه سیدالشهدا نمی تواند دل ها را به هم نزدیک کند.» گفت: حال بعد از 35 سال به عمق این سخن بنیانگذار انقلاب پی می بریم.

 

حجت الاسلام پناهیان افزود: بنیانگذار انقلاب به این امر تأکید داشتند که با زیارت عاشورا در خانه مکتب زنده نمی شود و نیاز است که در خیابان ها حضور پیدا کنیم بنابراین کسی که به دیدگاه و بیانات ایشان آشنا باشد به اسرار اجتماعی، سیاسی و جهانی اربعین پی خواهد برد.

 

حضور در اربعین حسینی وظیفه است/ سیدالشهدا(علیه السلام) مظهر قدرت امت اسلامی است

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به سفارش اهل بیت (ع) به زیارت سیدالشهدا (ع) اشاره و بیان داشت: اهل بیت(ع) از اول نقشه داشتند که با اشک چه قدرتی را می توان ایجاد کرد و امام خمینی نیز این همه ثواب برای زیارت امام حسین (ع) را نقشه اهل بیت (ع) می داند که بر پیاده روی برای زیارت ایشان تأکید داشته اند.

 

وی افزود: امام حسن عسگری(ع) 5 علامت را برای مومن ذکر می کند که مسأله مهمی مانند اربعین را در کنار مسائل ساده مانند انگشتر در دست راست کردن بیان می کنند و آن به این خاطر است که اربعین را پنهان کنند تا در وقت مناسب اجرا شود و حال  آن زمان فرا رسیده است.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که اربعین یک وظیفه است، اظهار کرد: باید آن را تبدیل به فرهنگ کنیم. اربعین برای مؤمنان جنبه حیثیتی پیدا کرده است و باید تلاش کنیم که حضور پرشور داشته باشیم.

 

مدیر و مؤسس مدرسه علمیه دارالحکمه تهران خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب شهدا را مظهر قدرت بیان می کنند، حال سیدالشهدا (ع) چه قدر مظهر قدرت امت اسلامی است و ما باید با حضور در اربعین به اقتدار حسینی کمک کنیم و به وظیفه خودعمل کنیم.

 

وی اربعین را از مهم ترین تجلیاتی که رعب و وحشت را بر دشمن وارد می کند، دانست و گفت: با بها دادن به اربعین امت اسلامی قدرت مند تر می شود و استکبار کمتر به ما ضربه می زند.

 

آداب اربعین

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: دشمن بیکار نمی نشیند برای نقش بر آب کردن نقشه آن ها کافی است که آداب اربعین را رعایت کنیم و کسانی که اهل ذوق هستند این آداب را تشریح کنند.

 

این استاد حوره و دانشگاه محبت و برادری را از آداب اربعین عنوان و اظهار کرد: این محبت و برادری باید در دل و رفتار زائران باشد و میلیاد ها دلاری که برای اختلاف امت ها هزینه می شود را با این محبت و برادری خنثی کنید.

 

وی با بیان این که برادران عراقی در سیر و سلوک معنوی به اوج رسیده اند، تصریح کرد: باید با عظمت ترین نمایش برادری را در اربعین چه با یکدیگر و چه با برادران عراقی به نمایش بگذاریم.

 

حجت الاسلام پناهیان یکی از عوامل افزایش جمعیت را در همایش بزرگ اربعین حسینی همین محبت بیان کرد.

 

مدیر و مؤسس مدرسه علمیه دارالحکمه تهران افزود: صرفه جویی در  مصرف خوراکی ها، پرداختن به عبادت، پرهیز از امر به معروف و نهی از منکر خیلی زیاد و جلوگیری از ایجاد تنش و اختلاف را از دیگر آداب این سفر معنوی است.

 

وی با اشاره به برنامه ریزی دشمن برای ایجاد تنش و اختلاف، گفت: باید گفت‌وگو صمیمانه داشت و به شدت از ایجاد تنش پرهیز کرد و با توجه به این که دشمن تشیع به دنبال دعوا هستند این فرصت را از آن ها بگیرید.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون