تاریخ خبر: کد خبر: 5673

در فرانسه وزارتی با محوریت جمع‌آوری خاطرات جنگ وجود دارد

باید قصه‌های واقعی مانند آنچه در مکتب‌الرقیه(س) و توسط بانوان مشهدی برای پشتیبانی از رزمندگان در جنگ تحمیلی انجام می‌شد به عنوان خوراک به سینمای کشور داده شود تا ضمن نجات سینما از وضعیت موجود، هدایتگر نسل‌های آینده باشد.

در فرانسه وزارتی با محوریت جمع‌آوری خاطرات جنگ وجود دارد

به گزارش قاصدنیوز، وحید جلیلی در نخستین گردهمایی زنان فعال در ستاد پشتیبانی جنگ که در مکتب الرقیه(س) مشهد برگزار شد، اظهار داشت: ذکر مقاطع نورانی که کشور اسلامی ما پشت سر گذاشته، عبادت و به نوعی تکلیف الهی است.

 

وی افزود: متاسفانه با گذشت این همه سال از انقلاب اسلامی، مراکز فرهنگی مانند مکتب‌الرقیه(س) که در جنگ تحمیلی نقش موثری داشته‌اند ناشناخته مانده و برخی حتی یک‌بار هم نام این مرکز را نشنیده‌اند.

 

زنده کردن نام حماسه‌آفرینان و اولیای الهی نمونه بارز کار فرهنگی است

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: یکی از مصداق های بارز کار فرهنگی، زنده کردن نام حماسه‌آفرینان و اولیای خداست.

 

جلیلی خاطرنشان ساخت: مومنان باید روی حافظه تاریخی خود کار کنند زیرا همه ساله میلیارد تومان در مشهد صرف کار فرهنگی می‌شود و اما هنوز گنجینه‌های بزرگی مانند مکتب‌الرقیه(س) شناسایی و معرفی نشده‌اند.

 

با وجود صرف سالیانه میلیاردها تومان برای کار فرهنگی، گنجینه‌های انقلاب ناشناخته مانده‌اند

وی با اشاره به اینکه در فرانسه وزارتی با محور جمع‌آوری خاطرات جنگ وجود دارد، عنوان کرد: در کشوری مانند آمریکا سایتی با نام «در جنگ چه کرده‌ای مادربزرگ؟» راه‌اندازی شده است که طبق ترجمه‌های انجام شده این سایت به ثبت خاطرات زنانی می‌پردازد که در جنگ جهانی دوم فعال بوده‌اند.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: تمامی مسئولان و به ویژه فعالان فرهنگی باید تمام هم و غم خود را روی این گونه پتانسیل‌های فرهنگی ناشناخته موجود در کشور به ویژه مشهد مقدس بگذارند.

 

ذکر مقاطع نورانی پشت سر گذاشته شده انقلاب نوعی تکلیف الهی و عبادت است

جلیلی خاطر نشان کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که علی رغم وجود ده‌ها کانون فرهنگی و مراکز مردم‌نهاد در محلات، وقتی مادر شهیدی از دنیا می‌رود حتی یک برنامه، یک فیلم کوتاه 10 دقیقه‌ای و یک عکس از او باقی نمی‌ماند.

 

وی با بیان اینکه ماهی را هر موقع از آب بگیریم تازه است، اضافه کرد: مکتب الرقیه(س) با وجود پتانسیلی بزرگ ناشناخته مانده است که از این نمونه‌ها در مشهد تعداد زیادی وجود دارد پس باید برای شناسایی این‌گونه پتانسیل‌ها عزم خود را جزم کنیم که این مهم یعنی درآوردن گنجینه‌هایی مانند مکتب الرقیه(س) از زیر آوار فراموشی نیاز به همت جمعی دارد.

 

کتاب خاطرات بانوان مکتب‌الرقیه(س) منتشر می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: باید قصه‌های واقعی مانند آنچه در مکتب‌الرقیه(س) و توسط بانوان مشهدی برای پشتیبانی از رزمندگان در جنگ تحمیلی انجام می‌شد به عنوان خوراک به سینمای کشور داده شود تا ضمن نجات سینما از وضعیت موجود، هدایتگر نسل‌های آینده باشد.

 

جلیلی تصریح کرد: مکتب الرقیه(س) نقطه عطفی در تاریخ‌ نگاری جنگ است لذا تصمیم داریم ماجراهای واقعی آن را از زبان راویان به صورت کتاب درآوریم.

 

لازم به ذکر است، در این مراسم 30 نفر از بانوان فعال در ستاد پشتیبانی جنگ مکتب‌الرقیه(س) حضور داشتند.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون