تاریخ خبر: کد خبر: 5672

«افطاری وحدت» با حضور علما و ائمه جماعت اهل سنت در مشهد برگزار شد

در این برنامه که به همت دفترشرق کشور اتحادیه بین المللی امت واحده برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت، استاد حوزه و دانشگاه به سخنرانی پرداخت.

«افطاری وحدت» با حضور علما و ائمه جماعت اهل سنت در مشهد برگزار شد

به گزارش «قاصدنیوز»، مراسم «افطاری وحدت» باحضور جمعی از علما، نخبگان و مسئولان مشهد و جمعی از علما و ائمه جماعات اهل سنت در مسجد حجت المهدی مشهد برگزار شد.

 

در این برنامه که به همت دفترشرق کشور اتحادیه بین المللی امت واحده برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت، استاد حوزه و دانشگاه به سخنرانی پرداخت.

 

وی با اشاره به اهمیت وحدت و تبیین ضرورت شناخت ماهوی مفهوم وحدت به عنوان «یک ابزار تألیف قلوب و نه به عنوان یک ابزار تغییر عقاید» گفت: اگر ما شناخت درستی از مفهوم وحدت نداشته باشیم، به راحتی در دام گروه‌های تندرو می افتیم؛ چرا که آنها مصرّانه تلاش دارند اقدامات وحدت بخش دلسوزان امت را، اقداماتی با پایه ضد دینی معرفی کنند. درحقیقت باید بدانیم که «وحدت چه هست؟» و « وحدت چه نیست؟ برادران من، وحدت به معنای دست برداشتن از عقاید نیست، اینطور نیست که برای تحقق کامل اتحاد امت اسلام، باید سنی شیعه بشود و یا بالعکس. وحدت یعنی آن که عاقلانه بیندیشیم و دعوا نکنیم، باهم گفتگو کنیم و دشمنان را شاد نکنیم.

 

مؤسس حوزه علمیه حضرت مهدی (عج) مشهد مقدس ادامه داد: قرآن کریم می فرماید«قَد تَبَیَّنَ الُّرشدُ مِنَ الغَی» یعنی باید بامنطق راه درست و نادرست را تشخیص داد نه با اهانت و تکفیر. امروز هم می بینید که گروه های تکفیری و سلفی هم اسلام را پیش چشم دنیاس خارج از اسلام بدنام کرده اند و هم چهره اهل سنت را تخریب می کنند؛ ازآن طرف افراطیّون شیعه هم اسلام را درنزد مردم دنیا بدنام می کنند و هم چهره شیعه را تخریب می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظافت گفت: عده ای هستند که شیعه نیستند و فقط اینطور تصور می کنند. درروایت داریم عده ای نزد امام رضا (ع) آمدند و عرضه کردند ما ازشیعیان هستیم و اجازه ملاقات می خواهیم. امام اجازه نداد. این درخواست و دربرابر آن عدم اجازه امام تا چهل باز تکرار شد. دفعه چهلم آن عده با حالت اعتراض نزد امام آمدند و گفتند آقا این چه ظلمی است که درحق ما می کنید؟ امام رضا (ع) فرمود این چه ظلمی است که شما درحق ما می کنید؟ چرا می گویید ما شیعه هستیم؟ شیعه واقعی سلمان بود، مقداد و عمّار و ابوذر بودند.کسی شیعه است که جاپای امیرالمومنین بگذارد. امروزه نیز عده ای هستند که ادعای شیعه بودن دارند و بااین ادعا، فقط دست به تخریب وجهه تشیع و رحمت این مکتب می زنند. درحالی که اساسا اینها شیعه نیستند.

 

استاد حوزه و دانشگاه درادامه سخنان خود، سیاست را یکی از عرصه های اجرای تفکردینی و نه زمینه پیدایش آن معرفی کرد و اظهارداشت: عده ای تصور می کنند گفتمان حفظ وحدت اسلامی را که حضرت امام (ره) بنیان گذاشت و رهبرمعظم انقلاب آن را تقویت می نمایند، خاستگاه سیاسی دارد. این تصور نادرست است؛ اصالتا تفکر وحدتی ریشه در اعتقادات تشیّع دارد. هیچکدام ازما ازامیرالمومنین که دیندارتر نیستیم، هیچ تقابلی هم امروز از جنگ صفین بالاتر نیست؛ امیرالمومنین درجنگ صفین به یارانی که سربازان معاویه را لعن می کردند فرمود «اِنّی اَکرَهُ لَکُم اَن تَکونوا سَبّابین» یعنی لعن نکنید دشمنان را که من از اینکه شما لعن کننده باشید، اکراه دارم؛ یعنی لعن و دشنام و توهین حتّی درجنگ مسلحانه وحتی درتقابل با گروه پلید و گمراهی به اندازه ارتش معاویه جایز نیست. برادران ایمانی که جای خودرا دارند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نظافت با استناد به آیه قرآن، شیاطین را به دو دسته جنی و انسی تقسیم کرد و گفت: خداوند متعال شیطان را بزرگ‌ترین دشمن بشریت معرفی می کند «اِنَّ الشَیطانَ کانَ لَکُم عَدُوًّ مُبین». یکی از فتنه های پرکاربرد شیطان لعین، گیج کردن انسان ها است، اما یک ملاک روشن کننده همیشه وجود دارد و آن دشمن شناسی و گریز از نقاط موردتایید دشمن است؛ از این رو خواست دشمن می‌تواند بزرگ‌ترین و واضح ترین شاخص برای پیمودن راه مبارزه با شیطان باشد و ما باید با یک دید کلان‌نگر و بین‌المللی منافع امت اسلام و دشمنان آن را تشخیص بدهیم، از طرف دیگر، تنها راه مقابله با شیطان جن، مبارزه با شیطان انس است، بدانید که امروز علمدار شیاطین انس، آمریکا و صهیونیست ها هستند و مبارزه با آنها و حرکت برخلاف خواسته هایشان، همان رضای خداوند است.

 

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی همواره از ملت‌های مظلوم منطقه دفاع کرده است و نسبت به اینکه آن ملت سنی مذهب بوده اند یا شیعه نیز هیچ چشم داشتی نداشته است. مثلا نظام مقدس جمهوری اسلامی هم به دفاع از برادران اهل سنت خود در افغانستان پرداخت وهم از مردم بی دفاع لبنان دفاع کرد؛ هم دربرابر متجاوزان به غزه ی سنی مذهب ایستاد وهم ملت مظلوم سوریه را حمایت کرد و البته بابت پشتیبانی خود از برادران دینی اش هزینه هم پرداخته است ولی دفاع از مظلوم، ازدستورات دین و جزو سیره پیامبراسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده است.  

 

حجت الاسلام والمسلمین نظافت درانتها خاطرنشان کرد: جلسات این چنینی که وحدت و همدلی مارا بیشتر می کند و دلهای مارا به هم نزدیک می گرداند، مطمئنا موردرضایت امام عصر(عج) است و علاوه برآن، چشم اید دشمن راهم کور می کند. بدانید دشمنان شما از برپایی این جلسات خشمگین هستند؛ مانیز به زبان قرآن برای آنها می گوییم که «موتوا بِغَیظِکُم». ان شاء الله خداند رحمان اتحاد امت اسلام را روزبه روز بیشتر نماید.

 

منبع: رسا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون