تاریخ خبر: کد خبر: 5575

علیرضا دلبریان و روایت فابریک وقف فرهنگی

دلبریان که طنزی لطیف، چاشنی همیشه کلام او حتی در روضه‌های گریه‌آور تاریخ دفاع است، نام تارنمای خودش را روایت فابریک گذاشته است و حالا وقف فرهنگی، روایت فابریک تازه اوست!

علیرضا دلبریان و روایت فابریک وقف فرهنگی

به گزارش قاصدنیوز، علی محمد مودب شاعر و نویسنده خراسانی در روزنامه شهرآرا نوشت:

 

وقف برای برپایی مجالس مصیبت سیدالشهدا(ع) و اهل بیت، سنتی است که خود ائمه هدی علیهم‌السلام آن را بنیان نهاده‌اند و تا امروز هم به لطف خدا این نوع وقف، به‌عنوان یک سنت ادامه دارد. 


در سال‌های سخت اهل بیت در دوران پس از عاشورا امامان ما مجالس روضه و مرثیه‌خوانی مبتنی بر وقف در منا به راه انداختند و سبب شدند که محافل ذکر اهل بیت و حماسه‌ها و معارف ایشان در مهم‌ترین تجمع مسلمانان برگزار شود.


امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم‌السلام در این زمینه وقف‌هایی انجام داده‌اند تا بدین طریق بتوانند یادآوری وقایع عاشورا را در اذهان مردم زنده نگه دارند، به واقع با ادبیات مدیریت امروز، این وقف‌ها صرف تولید محتوا در زمینه معارف اهل بیت(ع) شده است، جالب است که بدانید وهابی‌ها بنیادی ادبی دارند که جوایز ادبی می‌دهد و ثروت پایدار مبتنی بر وقف برای این بنیاد فراهم کرده‌اند، در‌حالی‌که ائمه ما پیشگامان وقف فرهنگی بوده‌اند، غفلت ما از این حوزه‌ها به‌هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست، در زمینه مدح و مرثیه اهل بیت، مهم‌ترین رکن را شاعران اهل بیت بر عهده دارند که برای مجالس ائمه، محتوا تولید می‌کنند و طبیعی است که تولید محتوا، مستلزم مطالعه و تمرکز و خلوت و گاهی سفر است ولی متاسفانه کسی در این زمینه از این جماعت که با زبان مجاهده می‌کنند، حمایت نمی‌کند.


خلاقیت در وقف، نیاز جدی ماست که با توجه به گستردگی ابعاد ماجرای فرهنگ و هنر و تقابل‌های راهبردی نظام مقدس جمهوری اسلامی و امت انقلابی ما با جهان استکبار، نیازمند نگاهی تازه به مقوله وقف هستیم تا بتوانیم پایگاه‌های مردمی تولید و ارائه محتوا را سامان‌دهی کنیم. دفاع مقدس چشمه تمام‌نشدنی معنویت عاشورایی در زمانه ماست.


یکی از پدیده‌های مهمی که این سال‌ها شیوع و رواج مناسبی یافته، روایتگری جنگ است. روایتگری جنگ، پدیده‌ای است که با الگو‌گیری از مقتل‌خوانی‌ها و روضه‌های ما در روایت مجاهدات رزمندگان انقلاب اسلامی ایجاد شده است و این روزها در بین جوانان اقبال مناسبی یافته است و از مهم‌ترین بخش‌های مراسم ما شده 
است. 


روایت حماسه فرزندان عاشورایی امام خمینی(ره)، در واقع روایت زندگی و نشاط عاشوراییان و امکان عاشورایی شدن در جهان امروز است و می‌تواند به همه ما امید و زندگی و شور و حماسه و دردمندی را هدیه کند، علی‌رضا دلبریان روایتگر برجسته مشهدی که با لهجه شیرینش و با صدق و صمیمیت مثال‌زدنی‌اش، از شاخص‌ترین راویان حماسه دفاع مقدس در روزگار ماست، در اقدامی مثال‌زدنی، بخش مهمی از دارایی خود را وقف روایت جنگ و ترویج فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت کرده است. 


در جدال بزرگ ما با دنیای استکبار این اقدام آقای دلبریان، یکی از آن خط‌شکنی‌های بسیار ضروری است و امیدواریم که با اقتدا به این رزمنده صادق، موجی از این جریان در میان مومنان و انقلابی‌ها شکل بگیرد. 


دلبریان که طنزی لطیف، چاشنی همیشه کلام او حتی در روضه‌های گریه‌آور تاریخ دفاع است، نام تارنمای خودش را روایت فابریک گذاشته است و حالا وقف فرهنگی، روایت فابریک تازه اوست! تولید محتوا در حوزه‌های مختلف نیازمند منابع مالی است و اگر قرار باشد جریانی پایدار و گسترده در تولید محتوا شکل بگیرد، وقف می‌تواند یکی از روش‌های بسیار موثر در این قصه باشد. اگر خود ما برای انتقال معارف دفاع مقدس هزینه نکنیم، کسی هزینه نخواهد کرد و طبیعی است که شیطان‌ها برای تحریف محتوای دفاع و تاریخ آن بسیار فعال

باشند. 


همین روزها دیدیم که سر دادن شعار مرگ بر آمریکا و ضدیت با استکبار در تشییع شهدا با چه حواشی شگفتی مواجه شد، دفاع مقدس به خاطر قرابت زمانی از بهترین میانبرهای ترویج فرهنگ عاشورایی است؛ چرا‌که در مدت هشت سال، جوانان رشید ما با اقتدا به سالار شهیدان، از جان خویش در میدان‌های حماسه و خطر گذشته‌اند و مجموعه خاطرات و خطرات ایشان، گنجینه‌ای کم‌نظیر از معنویت در صحنه و فعال عاشوراییِ زاده انقلاب را برای ما به میراث گذاشته است. عده‌ای برای خلق این میراث از جان گذشتند و حالا نوبت آن است که ما که بر سفره شهدا نشسته‌ایم، برای حفظ میراثشان از بخشی از مال خود بگذریم.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون