تاریخ خبر: کد خبر: 4376

ناشری مشهدی در سطح ملی

حیف است اگر مشهدی‌ها «سپیده باوران» را نشناسند و به فروشگاه‌های آن حداقل ماهی یک بار سری نزنند.

ناشری مشهدی در سطح ملی

به گزارش قاصدنیوز، علی محمدمودب شاعر و نویسنده و مدیر موسسه شهرستان ادب در روزنامه شهرآرا نوشت:

 

دیروز از کمد کتاب عروس و داماد نوشتم و خسته نمی‌شوم اگر لازم باشد هر روز می‌نویسم که ما باید کتاب بخوانیم. البته باید کسانی هم باشند که کتاب بنویسند و کتاب‌ها را منتشر کنند و آن هم کتاب خوب بنویسند و کتاب‌های خوب را منتشر کنند و معرفی کنند و خلاصه اینکه ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار باید باشند تا کتابی چاپ شود و معرفی شود و فروخته شود و خریده شود و خوانده شود.


امروز دوشنبه در سومین جلسه «عصر اثر» که به بررسی آثار شاخص ادبیات معاصر ایران اختصاص دارد، کتاب گزیده اشعار استاد علی معلم دامغانی بررسی خواهد شد و یوسف‌علی میرشکاک و نعمت‌ا... سعیدی و زهیر توکلی درباره این کتاب و درباره شعر و شخصیت استاد سخن خواهند گفت. این جلسه بهانه‌ای شد و مرا یاد زحمات و همت و دقت برادرم عابس قدسی انداخت که در چند سال اخیر با پشتکار و کوششی مثال زدنی انتشارات سپیده باوران را در مشهد مقدس علم کرده است و در اندازه‌های ملی می‌درخشد. حقیقتا کار در حوزه کتاب کار دشواری است، به‌ویژه اگر با هزینه و بودجه و بازار و خرید و فروش سر و کار داشته باشیم.

 

متاسفانه فرهنگ کتابخوانی در جامعه ما چندان جا نیفتاده است و مردم ما کتابخوان نیستند و بیشترین خریدهایشان در حوزه کتاب هم به کتاب‌های درسی و کمک‌درسی و جزوه‌ها و حل‌المسائل‌ها و کتاب‌های تست و نمونه سوالات و این طور چیزها اختصاص دارد. ولی به هر حال هر بازاری بر بستری از نیازهای مخاطبان و مشتریان بنا می‌شود. در حوزه کتاب اصولا احساس نیاز بسیار کم است و اگر هم نیازی احساس می‌شود به لطف بعضی ساختارهای غلط آموزشی مثل کنکور و غیره نیاز از آن‌گونه است که عرض شد. حال در این فضا شاعران و نویسندگان و ناشران راه بسیار دشواری پیش رو دارند و در هر کاری باید ضمن تولید نیازسازی هم بکنند.

 

در این بازار عابس قدسی از مردان نیک خراسانی است که در چند سال اخیر می‌توان او را از محسنان حوزه نشر نامید؛ چراکه کار درست را درست انجام داده است. سلیقه خوب او در انتخاب کتاب‌های خوب و مولفان خوب و بعد از آن پشتکار و همتش در ارائه خوب این کتاب‌های خوب باعث شده است در این سال‌ها سپیده باوران به عنوان ناشری شهرستانی در سطح ملی بدرخشد.کتاب گزیده اشعار استاد علی معلم دامغانی از آن کتاب‌هایی است که باید منتشر می‌شد و فکر کردن به تولید کتابی با این ویژگی‌های محتوایی و شکلی وظیفه کسان دیگری بود که باید به این کار می‌اندیشیدند و به هر حال این کار را نکرده‌اند، سال‌ها بود که ما شعرهای معلم را رایانامه به رایانامه به هم می‌رساندیم و یکی دو فایل بود که به همت محمدکاظم کاظمی و دکتر محمدرضا ترکی از خوبان روزگار فراهم شده بود و به هر حال حتی ما که گاهی توفیق دیدار هفتگی استاد معلم را هم داشتیم، شعرهای ایشان را این طورها می‌دیدیم و می‌خواندیم.


عابس قدسی در این میان همت کرد و کاری مردانه کرد و کتاب را با همکاری یک گروه از دوستداران شعر معلم با محتوا و شکلی آراسته و پیراسته تولید کرد و باید برای سلامتی او هم صلوات فرستاد. در همان سال‌های نخست که سپیده باوران کارش را آغاز کرده بود، من در خانه‌اش روزی -شاید برای عیادت از او- مهمانش بودم و از نزدیک دیدم که با چه گرفتاری‌هایی دارد این علم را بلند می‌کند و به دوش می‌کشد. خدا نگهدار او و سپیده باورانش باد که به لطف خدا امروز یکی از مراکز شاخص ادبیات متعهد شده است و اهمیت کار عابس قدسی در این است که با نگاه جدی و حرفه‌ای به مشتری و مخاطب و بازار کار می‌کند که این نوع نگاه بسیار برای رونق و رواج ادبیات متعهد ضروری است. بسیارند بنیادها و نشرهایی که با بودجه‌های بی‌برنامه مدام مشغول تولید کتاب‌هایی هستند که حتی خودشان هم آن‌ها را نمی‌خوانند.

 

اما آنچه از زیر دست عابس قدسی و همکارانش در می‌آید چون کاغذ زر در بازارها مشتری دارد و دلیل مهم این اتفاق هم همان است که در اصل کتاب در ابتدا درست تعریف شده و هوشمندی و همت مردی چون عابس هم ایده را تا اجرا دنبال کرده است. اگر قرار است مشهد در جریان تولید محتوا نقشی کلیدی داشته باشد و اگر قرار است از این نظر در جغرافیای بندگی که در همین ستون از آن نوشتم، بازیگر مهمی باشد، سپیده باوران یک نمونه رشید و درست است که باید مدنظر باشد تا بتوانیم به ده‌ها سپیده باوران در زمینه‌های کاری مختلف در حوزه مشهد مقدس برسیم.


حیف است اگر مشهدی‌ها سپیده باوران را نشناسند و به فروشگاه‌های آن حداقل ماهی یک بار سری نزنند.

کلمات کلیدی

  • دیدم که جانم می رود 0 0

    زندگی بندۀ حقیر را کتاب «خاک های نرم کوشک» و «هاجر در انتظار» از آثار آقای سعید عاکف متحول کرد؛ هر موقع در زندگی مشکلی پیش می آید نذر می کنم تعدادی خاک های نرم کوشک هدیه بدهم؛ پیشنهاد می کنم حتما این کتاب را بخوانید؛ شنیدم امام خامنه ای سه بار در محافل عمومی خواندن این کتاب را توصیه فرمودند و بارها خودشان این کتاب را به دیگران هدیه داده بودند، چندی پیش تعدادی از دانشجویان کرمان نامه ای برای آقا فرستاده بودند و در مورد پاره ای از مشکلات گلایه کرده بودند؛ که حضرت آقا توصیه فرمودند ، کتاب خاک های نرم کوشک را بخوانید

ارسال نظر

تریبون