تاریخ خبر: کد خبر: 5330

آیت الله مصباح یزدی در مهدیه مشهد:

وقتی به‌دلخواه خود تفسیر از قرآن ارائه می‌دهند، آیا برای حرف‌های امام این حرکت امکان ندارد؟

وی تصریح کرد: همیشه عده‌ای برای حفظ منافع خودشان حاضر به برداشت بر اساس افکار خود از قرآن و احادیث شده‌اند و خود قرآن هم این نکته را یادآوری می‌کند. حال وقتی برای قرآن به‌دلخواه خود تفسیر ارائه می‌دهند آیا در حرف‌های امام این حرکت امکان ندارد؟

وقتی به‌دلخواه خود تفسیر از قرآن ارائه می‌دهند، آیا برای حرف‌های امام این حرکت امکان ندارد؟

به گزارش «قاصدنیوز»، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی عصر روز پنجشنبه در مراسم سالگرد ارتحال امام راحل و همچنین بیست و ششمین سالگرد زعامت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در محل مهدیه مشهد با اشاره به تحول عظیمی که با ظهور پیغمبر در سرزمین عربستان رخ داد تصریح کرد: مردمی که در پایین‌ترین سطح فرهنگی بودند و سرزمینی که هیچ‌کس رغبتی برای فتح آن نداشت بعد از ظهور پیامبر طولی نکشید که بزرگ‌ترین کشورهای آن زمان یعنی ایران و روم در مقابل آن تمدن و فرهنگ زانو زدند.

 

این عالم دینی ادامه داد: اساس حرکتی که پیامبر شروع کردند بر مبنای یک کلمه و شعار بود آن‌هم خداپرستی و لا الله الی الله بود. اصل این بود که فقط خداوند واحد را بپرستید. کلمه توحید به‌تدریج باز شد و شاخه‌های شریعت اسلام شروع به رشد کرد.

 

استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اسلام در همه ابعاد متبلور شد. همه این احکام و روش‌ها مبتنی بر همان کلمه و شعار اصلی است. چگونگی ارتباط با همسر، فرزند، همسایه همگی باید به‌گونه‌ای باشد که مورد رضایت و مطابق با دستور خداوند باشد چراکه سعادت دنیا و آخرت ما هم در رعایت این امور است.

 

وی افزود: در مسیر دعوت پیامبر و این تحول عظیم حوادث بسیاری رخ داد. پیامبر در فرصت‌های گوناگون جانشین خود را به مردم معرفی می‌کردند و در غدیر هم بر این نکته تأکید داشتند.

 

این عضو مجلس خبرگان با طرح این سؤال که راز و حقیقت این دعوت و تعیین مؤکد جانشینی حضرت علی علیه‌السلام توسط پیامبر چه بود ادامه داد: از ابتدای تاریخ هرگاه تحول و نهضتی رخ می‌دهد و جهت فکر مردم را تغییر می‌دهد و انسان‌ها را از ذلت به عزت می‌رساند همیشه عوامل و آسیب‌هایی باعث انحراف آن نهضت از مسیر اصلی خود و نابودی آن شده است.

 

آیت‌الله مصباح یزدی اذعان داشت: خداوند متعال ازآنجایی‌که اسلام را دین خاتم و آخر قرار داده بود و انحراف در آن را مایه انحراف بشریت تا انتها می‌شد مسئله جانشین و ادامه‌دهنده نهضت اسلام را از همان روز اول مشخص می‌کند و حضرت علی(علیه‌السلام) را جانشین حقیقی همان جریان و خط معرفی می‌کند.

 

وی تأکید کرد: این عامل یعنی امامت ائمه اطهار علیهم‌السلام مانع انحراف در دین اسلام و حفظ اسلام حقیقی شدند و تمام فرق اسلامی دین کنونی خود را مدیون امامان هستند. چراکه بدون وجود آن‌ها اسلامی وجود نداشت.

 

پایبندی بر اصول اصلی اولیه ضامن بقای یک حکومت است

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اگر حرکت و جریانی بخواهد ماندگار باشد باید بر اصول خودش پایدار بماند و همان فکر بنیان‌گذار را داشته باشد. در حکومت‌های موروثی حکومت از پدر به پسر می‌رسید اما بقای حکومت بر مسیر اصلی به وراثت وابسته نیست بلکه ادامه ایدئولوژی آن نهضت و جریان و استواری بر آن ضامن بقای آن است بنابراین این‌که رهبر چه کسی باشد مهم نیست مهم این است که بر اصول اصلی پایبند باشد.

 

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید مجدد بر اینکه ارث و وراثت ملاکی برای باقی ماندن در مسیر اصلی جریان و نهضت نیست اذعان داشت: در انقلاب اسلامی ایران راه تشخیص این موضوع که آیا انقلاب از مسیر خود خارج یا منحرف‌شده است مراجعه به کلام و شاخص‌های خود امام خمینی و یا مراجعه به یاران ایشان است.

 

وی بیان داشت: امروز رهبری معظم در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی ملاک‌ها و شاخص‌های امام خمینی را بسیار متفاوت‌تر از قبل و با صراحت و گویایی بیشتری مطرح کردند. ایشان بااحساس وظیفه که می‌کند امروز نسبت به اهداف و شاخص‌های تعیین‌شده توسط امام خمینی هشدار دادند.

 

این مبارز دوران انقلاب با اشاره به سخن امام خمینی مبنی بر این‌که "هنوز کشور با اهداف والای اسلامی فاصله بسیار دارد و تازه بویی از اسلام آمده است" تأکید داشت: ما برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده توسط امام انقلاب ابتدا باید آن اهداف را شناسایی کنیم و به‌درستی آن‌ها را بشناسیم. لذا اهداف به‌مانند قله‌ای هستند که اگر آن‌ها را مشخص کنیم راه را گم نمی‌کنیم و اهداف مشابه را به‌جای هدف اصلی جایگزین نمی‌کنیم.

 

این عالم دینی تصریح کرد: دومین کار ضروری برای ما تشخیص و شناختن راه برای رسیدن به اهداف است. درراه رسیدن به قله گاهی ممکن است پیچ‌وخم وجود داشته باشد و یا به دلیل عدم شناخت راه را گم کنیم. نکته دیگری که باید موردتوجه باشد شناسایی آسیب‌ها و تصمیم‌ها و توطئه‌های دشمنان است.

 

وی افزود: وظیفه همه ماست که با ابزار و روشی صحیح به حرکت در این راه ادامه دهیم و با شناسایی حرکت‌های دشمنان مراقب باشیم که ما را به مسیر انحرافی نکشانند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: همه ویژگی‌ها و حرکت‌های امام خمینی را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد و آن‌هم تحقق "اسلام" در جامعه بود. تمام تلاش‌هایی که امام انجام داد، همه در همین جهت بود.

 

وی تأکید داشت: این‌که چگونه رفتار کنیم که خدا می‌خواهد و آنچه او می‌خواهد مایه سعادت ما است. لذا امام تا آخرین لحظات بر تحقق ابعاد مختلف اسلام در جامعه و حرکت‌های اجتماعی یادآوری داشتند.

 

اسلام سکولار می گوید مقررات اجتماعی را نباید خداوند تعیین کند

آیت‌الله مصباح یزدی سپس به تبیین اسلام سکولار پرداخت و بیان داشت: این‌که عده‌ای دین اسلام را از واقعیت‌های زندگی روزمره جدا می‌دانند و حقی برای دین برای دخالت در زندگی بشری قائل نیستند ریشه در سکولاریسم دارد.

 

استاد عالی حوزه تصریح کرد: این‌که مردم نماز بخوانند، روزه هم بگیرند، عزاداری و سینه‌زنی داشته باشند مهم نیست اما به این دین ربطی ندارد که بانک چه مقدار سود بانکی می‌دهد و یا به این دین ربطی ندارد که خانم‌ها با چه پوششی به بیرون می‌آیند.

 

آیت‌الله مصباح یزدی این اختلاف در نگاه را در تاریخ ریشه‌دار دانست و گفت: در داستان حضرت شعیب در قرآن می‌خوانیم که شعیب دو شعار داشت و به مردم دو توصیه مهم می‌کرد. یکی این بت‌پرستی نکنید دیگری این‌که در معاملاتتان عدالت را رعایت کنید و کم‌فروشی نکنید.

 

وی ابراز تأسف کرد: قرآن می‌گوید رباخواری جنگ با خداوند است اما سرمایه‌دارها می‌گویند این چه ربطی به شما دارد و باید اقتصاددان‌ها این مسائل را بررسی کنند نه آخوندها.

 

 

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: در زمان پیغمبر هم بدن پیامبر هنوز روی زمین بود که عده‌ای گفتند ما خودمان جانشین تعیین می‌کنیم و به پیغمبر ربطی ندارد. همه این‌ها بدین معناست که مقررات اجتماعی را نباید خداوند تعیین کند.

 

این عالم دینی بیان داشت: خداوند متعال در مورد انقلاب ما این خطر را در روز اول در نطفه خفه کرد و با سازوکاری که تعیین‌شده بود رفع خطر شد و بلافاصله رهبر انقلاب مشخص شد. این خطر در آن زمان برطرف شد، اما آیا این خطر برای همیشه محوشده است؟ این رفع خطر ابدی نیست و ما هرروز و هرلحظه مورد امتحان واقع می‌شویم.

 

وقتی برای قرآن به‌دلخواه خود تفسیر ارائه می‌دهند آیا در حرف‌های امام این حرکت امکان ندارد؟

وی تصریح کرد: همیشه عده‌ای برای حفظ منافع خودشان حاضر به برداشت بر اساس افکار خود از قرآن و احادیث شده‌اند و خود قرآن هم این نکته را یادآوری می‌کند. حال وقتی برای قرآن به‌دلخواه خود تفسیر ارائه می‌دهند آیا در  حرف‌های امام این حرکت امکان ندارد؟

 

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان اذعان داشت: تحریف شخصیت امام خیانت به اسلام، انقلاب و خون‌های شهدا است. راه و حرف‌های امام را درست تبیین و مطرح کنید. اگر نمی‌دانید از کسانی که اهلش هستند بپرسید. آیا در زمان ماکسی بهتر از مقام معظم رهبری برای این امر وجود دارد؟ که بیشترین انس را با امام داشته باشد و بیشترین ایمان را به فرمایشات ایشان داشته باشد.

 

وی تأکید کرد: رهبر انقلاب در طول دوران زندگی سیاسی خود یک‌قدم برخلاف مشی و راه امام برنداشته است. در مجلس خبرگان علمای تراز اول بی‌دغدغه ایشان را به رهبری انتخاب کردند.

 

این استاد حوزه گفت: اگر در موارد مختلف راهنمایی‌های ایشان نبود، کار ما از ناکجاآباد سر درمی‌آورد. اگر ریگی در کفش خود ندارید برای شناختن فرمایشات امام از سخنان و راهنمایی‌های ایشان استفاده کنید. و بسیاری از افرادی که سال‌های بسیار با امام بودند فرمایشات ایشان را تائید می‌کنند.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون