تاریخ خبر: کد خبر: 4891

«نسیم»، شبکه ای برای حافظه کوتاه مدت

ریشه یابی نقص های موجود در این شبکه از رسانه ملی شاید دوباره بحث های منابع مالی را پیش بیاورد اما نباید از یاد برد خلاقیت های مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی در زمینه های مختلف که به برخی از آنان اشاره شد در همین شرایط نیز برای این شبکه راهگشا خواهد بود.

«نسیم»، شبکه ای برای حافظه کوتاه مدت

به گزارش قاصدنیوز، بی شک عید نوروز به دلیل ماهیت نشاط آفرینی آن همیشه در رسانه ملی از نظر برنامه های طنز و سرگرمی مورد توجه ویژه ای واقع شده است و تلاش دست اندکاران  رسانه  ملی هم در ایام نوروز باستانی برای ایجاد شادی و نشاط در جامعه  همیشه دوچندان بوده است. اما از سال گذشته با افتتاح شبکه نسیم، این امید در مخاطبان ایجاد شده است که دیگر برای استفاده از برنامه های طنز و سرگرم کننده نیازی نیست که منتظر عید و مناسبت های شاد مذهبی باشند بلکه با استفاده از یک شبکه مشخص در صورت نیاز به شادی و سرگرمی می توانند اوقات شادی برای خود رقم بزنند. شادی و نشاط یکی از نیازهای اصلی جامعه است که در بیان رهبر گرامی انقلاب نیز در این باره به تصریح آمده است: «یکى از مقوله هاى بسیار مهم و یقیناً یکى از ضرورت هاى جامعه، لبخند است. لبخند یکى از نیازهاى زندگى انسان است. زندگىِ بى شادى و بى لبخند، زندگى دوزخى است. زندگى بهشتى، زندگى با لبخند است. حضرت على فرمود: «المؤمن بشره فى وجهه و حزنه فى قلبه»؛ اگر غصه اى دارید، باید در دلتان نگه دارید؛ مؤمن این طورى است. لبخند و شادى مؤمن در چهره اوست. اصلاً چهره ها باید شاد باشد. اگر با چهره خودتان مى توانید به جامعه شادى بدهید، باید این کار را بکنید. شادى لازم است و باید آن را براى مردم تأمین کرد؛ منتها این کار برنامه ریزى مى خواهد ۱۱/۹/۸۳ مقام معظم رهبری»

 

بی دردسر، کم هزینه و برای حافظه کوتاه مدت مخاطب

ظهور شبکه نسیم را می توان نشانه توجه رسانه ملی به مقوله شادی و نشاط در جامعه دانست. از آنجا که رسالت اصلی برنامه های این شبکه برمحوریت تقویت نشاط در مخاطبان، فراهم کردن سرگرمی های جدید، یادآوری خاطرات گذشته و برگزاری مسابقه های جذاب برای مخاطب شکل گرفته است با مروری کلی بر برنامه های درحال پخش این شبکه از ابتدا تاکنون در می یابیم باوجود نوآوری های متنوع و مفید در زمینه آشنایی مخاطبان با زندگی ساکنان مناطق مختلف جهان، حضور چهرهای مختلف و متنوع در عرصه موسیقی همراه با نورپردازی های هیجان انگیز، بازپخش گزیده جذاب فیلم های سینمایی، سریال ها و برنامه های خاطره انگیز سه دهه گذشته، آموزش مهارت های هنری و فنی در زمینه هنرهای دستی، مهارت های زندگی، این تلاش ها و نوآوری ها به معنی توجه و استفاده از ظرفیت ها و بسترهای موجود در جامعه در زمینه نشاط و سرگرمی نیست.

 

فقدان پشتوانه تفکر طنز آفرین هدفمند و اثرگذار بر غالب برنامه های این شبکه سایه می افکند و در این فضا متولیان شبکه نسیم به سرگرمی مخاطب با تصاویر و فیلم های کودکان هم قانع می شوند

 

به عبارت دیگر مخاطب با مشاهده برنامه های این شبکه در می یابد متولیان این شبکه در پی ماندگاری محتوایی برنامه ها در حافظه بلندمدت نبوده و فارغ از یک نظام معنایی اثرگذار با دستمایه طنز و سرگرمی، غالباً دغدغه تامین تغذیه ای خنثی، بی دردسر و کم هزینه برای حافظه کوتاه مدت مخاطبان خود را دارند. حال آنکه انتظار از این شبکه، برنامه ریزی و تدوین برنامه هایی با محتوای سرگرم کننده اما اثرگذار و هیجان انگیز و نشاط آفرین است که می تواند بخشی از آن به طنز فاخر اختصاص داشته باشد.

 

لذا لازمه پرداختن به هنر بزرگی چون طنز استفاده از صاحبنظران و بزرگان اندیشه و ظرفیت های موجود در آن زمینه است. براین اساس به دلیل بی توجهی به مقوله طنز به عنوان یک کار هنری خیلی بزرگ، فقدان پشتوانه تفکر طنز آفرین هدفمند و اثرگذار بر غالب برنامه های این شبکه سایه می افکند و در این فضا متولیان این شبکه به سرگرمی مخاطب با تصاویر و فیلم های کودکان هم قانع می شوند؛ حال آنکه این نوع سرگرمی از حداقل پتانسیل لازم برای ایجاد نشاط و سرگرمی در طولانی مدت برخوردار بوده و با گذشت مدت کوتاهی عمر این سرگرمی به سر می آید و قدرت خود را در جذب مخاطب از دست می دهد.

 

جای خالی طنز فاخر

یکی دیگر از نشانه های فقدان نگرش به طنز به عنوان یک هنر بزرگ در این شبکه را می توان بی توجهی به پشتوانه و بسترهای فرهنگی آن هم فرهنگ دینی در زمینه طنز برشمرد. برنامه های طنز شبکه نسیم فاقد هرگونه ظرفیت سازی طنز آمیز براساس این پیشینه غنی است. باوجود سرمایه های معنوی مکتوب طنز در ادبیات بسیار غنی ایرانی و فرهنگ فارسی، مخاطبان در این مدت شاهد بهره مندی از این ذخیره عظیم معنوی نبوده اند. درفضایی که برنامه شکرستان با اندک مایه ادبی می تواند وجهه بین المللی پیدا کند، آیا نمی توان با پویانمایی، حکایات و ظرایف موجود در انواع کشکول های ادبی و دیوان شاعران مختلف و آثار منثور ادبی بزرگان ادبیات و کتب تاریخی، لحظات مفرحی را برای مخاطبان فراهم کرد و ضمن انتقال مفاهیم والای زندگی انسانی، جایگاهی ممتاز در عرصه طنز پیدا دست و پا کرد. ظرفیت فرهنگ دفاع مقدس در کنار عظمت معنوی سرشار از غرور و افتخار خود، گنجینه ای ازخاطرات و وقایعی است که در ساخته های طنز نیز بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

 

ریشه یابی نقص های موجود در این شبکه از رسانه ملی شاید دوباره بحث های منابع مالی را پیش بیاورد اما نباید از یاد برد خلاقیت های مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی در زمینه های مختلف که به برخی از آنان اشاره شد در همین شرایط نیز برای این شبکه راهگشا خواهد بود.

 

منبع: رصد

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون