تاریخ خبر: کد خبر: 3136

سراسري شدن شبکه تلویزیونی«افق»

پور‌محمدي در ادامه با تأكيد بر ضرورت اهتمام ويژه به صرفه‌جويي از مديران شبكه‌هاي سيما مي‌خواهد داوطلبانه برنامه‌هاي پرهزينه، كم‌اثر و كم بيننده را از جدول برنامه‌ها حذف و براي كوچك‌سازي شبكه نيز كارشناسي و آثار و نتايج آن را پيش‌بيني و بررسي كنند.

سراسري شدن شبکه تلویزیونی«افق»

به گزارش قاصدنیوز، يكي از احتمالاتي كه با ورود محمد‌سرافراز، رئيس جديد سازمان صدا و سيما محتمل به نظر مي‌رسيد، چابك كردن و ادغام شبكه‌هاي همسو در رسانه ملي بود كه با صحبت‌هاي مهدي اخوان بهابادي، قائم مقام رئيس صدا و سيما در امور فناوري و رسانه‌ها و اعلام رسمي اين خبر در روز گذشته توسط علي اصغر پورمحمدي، معاونت سيما اين طرح در سياستگذاري جديد صدا و سيما رسماً كليد خورد.


از جمله برنامه‌هايي كه با ورود رئيس جديد و پس از برخي انتصاب‌ها صورت گرفته، بحث ادغام بعضي از معاونت‌ها و شبكه‌هاي سيما است كه با اظهارات قائم مقام سازمان و پورمحمدي معاون سيما شمايلي رسمي‌تر و قطعي‌تر به خودش گرفت. در رابطه با كمترين محسنات چنين طرحي مي‌توان به كاهش هزينه‌هاي اين سازمان در كنار كاهش شبكه‌ها اشاره كرد.


با همين رويكرد محمد سرافراز، رئيس رسانه ملي با ايجاد معاونتي جديد در ساختار سازمان صداوسيما، مهدي مجتهد را به سمت «معاون برنامه‌ريزي و منابع مالي» خود منصوب مي‌كند. وي در حكمي كه براي مهدي مجتهد صادر كرده بر رعايت اصول صرفه‌جويي، ساماندهي درآمدهاي تبليغاتي، شناسايي و برآورد دقيق منابع مالي و توزيع عادلانه آن در حوزه‌ها به ويژه توليد تأكيد مي‌كند. همچنين در اين حكم بر برنامه‌ريزي دقيق براي تحقق مؤلفه‌هاي چهارگانه دين، اخلاق، اميد و آگاهي و ترويج سبك زندگي اسلامي ـ ايراني در تعهدات توليد حوزه‌هاي پيام كه بخشي از تأكيدات مقام معظم رهبري در حكم انتصاب دكتر سرافراز به رياست سازمان صداوسيما هستند، تأكيد مي‌كند. نكته اينكه معاونت جديد «برنامه‌ريزي و منابع مالي» از ادغام دو معاونت «برنامه‌ريزي و نظارت» و «اداري و مالي» تشكيل شده است.


ادغام شبكه‌ها
علي اصغر پورمحمدي، معاون سيما روز شنبه هفته جاري در جمع مديران شبكه سه سيما اعلام كرد، ادغام دو شبكه تماشا و نمايش در راستاي برنامه‌ريزي افزايش كيفيت در شبكه‌هاي سيما انجام مي‌شود. با ادغام شبكه تماشا در شبكه نمايش فرصت حضور شبكه نسيم در گيرنده‌هاي ديجيتال كه مورد درخواست مردم سراسر كشور است، فراهم مي‌شود.


معاون سيما با اشاره به اينكه شبكه‌هاي نسيم و افق در حال حاضر تنها در تهران قابل دريافت است، مي‌گويد: با توجه به درخواست بينندگان سيما در ديگر نقاط كشور در آينده شبكه‌هاي جام‌جم كه مخاطب برون‌مرزي دارند از گيرنده‌هاي ديجيتال حذف و شبكه افق جايگزين مي‌شود. پور‌محمدي در ادامه با تأكيد بر ضرورت اهتمام ويژه به صرفه‌جويي از مديران شبكه‌هاي سيما مي‌خواهد داوطلبانه برنامه‌هاي پرهزينه، كم‌اثر و كم بيننده را از جدول برنامه‌ها حذف و براي كوچك‌سازي شبكه نيز كارشناسي و آثار و نتايج آن را پيش‌بيني و بررسي كنند. وي همچنين بررسي مشكلات مالي شبكه‌ها و اقدام براي كاهش و رفع آن را ضروري دانسته و همكاران را به هم‌انديشي در اين خصوص دعوت كرده و بر ضرورت توليد برنامه‌هاي كيفي و باز پخش آثار مفيد و مؤثر تلويزيوني تأكيد مي‌كند.


معاون سيما تلاش مؤثر همكاران سيما را براي افزايش جذابيت‌هاي برنامه‌سازي و حفظ بينندگان و جذب مخاطبان جديد خواستار شده و اظهار مي‌دارد: شبكه‌هاي تلويزيوني بايد با توليد آثار كيفي و تأثيرگذار به روزهاي پر‌بيننده خود باز‌گردند. وي با قدرداني از تلاش و زحمات مدير شبكه سه سيما و ديگر مديران و همكاران شبكه، مدير اين شبكه را مديري متعهد و توانا توصيف كرد.


اعلام رسمي اين سياست‌ها از سوي معاون سيما نشان مي‌دهد كه عزم تيم مديريتي جديد رسانه ملي براي كاهش هزينه‌ها و استفاده بهينه از منابع مالي براي توليد برنامه‌هاي باكيفيت جدي است اما بايد دانست كه يكي از دلايل بالا بودن هزينه‌هاي صدا و سيما تعداد بالاي كارمندان و به قولي همان حقوق‌بگيران آن است. اين تعداد بالا علاوه بر اينكه هزينه‌هاي اين سازمان را افزايش داده است، خود يكي از دلايل ناكارآمدي صدا و سيما و لختي و كرختي آن هم هست. هم اكنون تعداد كارمندان اين سازمان حدود ۶۰ هزار نفر تخمين زده مي‌شود كه گفته مي‌شود قريب ۴۰ هزار نفر آنها در دوره مديريت 10 ساله عزت‌الله ضرغامي نان‌خور اين سازمان شده‌اند. پس از اين اقدامات و ادغام شبكه‌هاي سيما، در حوزه صدا و شبكه‌هاي راديويي شنيده‌ها حاكي از اين است كه ادغام برخي شبكه‌هاي راديو نيز اتفاق خواهد افتاد؛ هر چند در اين زمينه تا به حال اظهار‌نظر ‌رسمي از سوي مسئولان رسانه ملي به خصوص معاونت صدا منتشر نشده است.


با اين اتفاق موازي‌كاري‌ها كاهش پيدا مي‌كند
سيد ضياءالدين دري كارگردان سينما و تلويزيون كه سريال «كلاه پهلوي» به عنوان آخرين اثر او از شبكه يك سيما پخش شد، در زمينه ادغام شبكه‌ها از جمله ادغام كردن شبكه تماشا در شبكه نمايش كه خبر آن از سوي معاونت سيما اعلام شده است، مي‌گويد: شخصاً به دليل اينكه به ندرت شبكه‌هاي ديجيتال را مي‌بينم، با ادغام آنها موافق هستم. البته ناگفته نماند كه از همان ابتدا هم با افتتاح شبكه‌هاي جديد قرار نبود به حجم نيروهاي سازمان صدا‌و‌سيما اضافه كنند و اين شبكه‌ها كارمندان رسمي داشته باشند اما مطمئنا با اين اتفاق موازي‌كاري‌ها كاهش پيدا مي‌كند، به كيفيت‌ها بيشتر توجه مي‌شود، در بودجه تأثير مثبت مي‌گذارد و خيلي مسائل ديگر، چراكه اتفاقا آقاي سرافراز خودشان باني چندين شبكه بودند، پس قطعاً كم و كسرها را بهتر مي‌شناسند، بنابراين بايد اجازه بدهيم تا كارش را انجام بدهد.


وي در عين حال تصريح مي‌كند: طبيعي است كه با آمدن رئيس جديد به سازمان صداوسيما اقدامات جديد انجام بگيرد. ما چندين سال مُدل آقاي ضرغامي را در صداوسيما ديديم و حالا بايد به آقاي سرافراز فرصت بدهيم و مدل ايشان را هم ملاحظه كنيم تا ببينيم چه سياست‌گذاري‌هايي خواهند داشت. به نظرم ادغام شبكه‌ها هيچ ايرادي ندارد، شايد اگر خود آقاي ضرغامي هم مي‌ماند اين كار را انجام مي‌داد ولي در كل بايد ببينيم خروجي‌ها چطور است؛ بنابراين هنوز براي قضاوت زود است و بايد صبر كنيم ببينيم اين ادغام چه نتيجه‌اي خواهد داشت.


دري در پايان تأكيد مي‌كند: به عنوان مثال اگر ادغام شبكه‌هاي تلويزيون باعث شود منِ بيننده، روزي 10 دقيقه دو شبكه تلويزيوني موجودمان را تماشا كنم، يعني موفقيت؛ نه اينكه 10 شبكه داشته باشيم اما حتي يكي از آنها را با دقت تماشا نكنيم. براين اساس اگر اين ادغام بتواند اتفاق خوبي را در پيش رو داشته باشد قطعاً موفق خواهيم شد ولي هنوز خيلي زود است كه وارد اين عرصه شويم و نظر بدهيم. فقط بايد به مديران جديد اجازه دهيم كه كارشان را انجام بدهند.


با توجه به تحركاتي كه در زمينه ادغام معاونت‌ها و شبكه‌ها از سوي رئيس جديد سازمان صدا و سيما صورت گرفته است به نظر مي‌رسد كه در آينده‌اي نه چندان دور بايد منتظر ظهور و بروز يك صدا و سيماي جديد با بدعت‌هاي تازه و نيكو در امر برنامه‌سازي و توليد محتوا باشيم.

 
منبع : روزنامه جوان

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون