تاریخ خبر: کد خبر: 2773

آیا درب صداوسیما برای منتقدین توافق ژنو باز می‌شود؟

امروز در حالی به سالگرد انعقاد توافق ژنو نزدیک می‌شویم که در این یک سال، در سیمای جمهوری اسلامی حتی یک دقیقه به خیل کثیر اساتید دانشگاه، دیپلمات‌های سابق کشور، نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی، رسانه‌ای، دانشجویی منتقد توافقنامه ژنو تریبون داده نشد، یا حداقل فرصتی برای مناظره فراهم نگشت، تا مشخص شود کدام طرف دست پرتری در استدلال دارد.

آیا درب صداوسیما برای منتقدین توافق ژنو باز می‌شود؟

به گزارش قاصدنیوز، در پی انتضاب محمد سرافراز به ریاست سازمان صدا و سیما در کمیته صیانت از منافع ایران در نامه‌ای سرگشاده خواستار پایان سانسور منتقدین توافقنامه ژنو در صدا و سیما شده است.  در این نامه با اشاره به اهمیت مذاکرات هسته‌ای آمده است:

 

در دوره گذشته و بر اساس تفکر حاکم بر مدیران صداوسیما، رسانه‌ی ملی به بهانه آن‌که وظیفه‌اش حمایت از دولت است و با انفعال در برابر فشار گسترده رسانه‌ای مسئولین دولت و رسانه‌های زنجیره‌ای حامی آن، به انعکاس گسترده و یک‌طرفه‌ی نظرات مذاکره‌کنندگان و موافقین توافق ژنو پرداخت، و جالب آن‌که علی‌رغم این همه حمایت از دولت یازدهم، باز هم با فوج نقد و مطالبه آنان روبه‌رو شد!

متن این نامه بدین شرح است:

 جناب آقای سرافراز

ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

سلام‌علیکم

ضمن تبریک به حضرت‌عالی به مناسبت فرارسیدن فرصت خدمت‌گزاری در سنگر ریاست سازمان صداوسیما، نظر به آن‌که رهبر انقلاب در حکم حضرت‌عالی به مأموریت خطیر «هدایت و مدیریتفرهنگ و افکار عمومی جامعه» و مسئولیت تاریخی «حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلابایران اسلامی» در مقطع کنونی اشاره کردند و نظر به سابقه جنابعالی در مدیریت معاونت برون‌مرزی سیما و شبکه‌های پرس‌تی‌وی، العالم و هیسپان‌تی‌ویهای‌های  که تصویری مبتنی بر پرورش افکار، آزاداندیشی، عدم تنگ‌نظری و برخورد جناحی از آن در اذهان وجود دارد، نیاز ضروری به تغییر رویکرد سریع صداوسیما در دوره جنابعالی بیش‌ از پیش احساس می‌شود.

فوری‌ترین و مهم‌ترین مسئله در شرایط فعلی کشور که در نقطه حساس قرار داشته و سرنوشت کشور در پیچ تاریخی و چند دهه آینده به سرنوشت و نوع تعامل در آن بستگی دارد، مذاکرات هسته‌ای و تعامل کشور با کشورهای مستکبر در این پرونده است.

در دوره گذشته و بر اساس تفکر حاکم بر مدیران صداوسیما، رسانه‌ی ملی به بهانه آن‌که وظیفه‌اش حمایت از دولت است و با انفعال در برابر فشار گسترده رسانه‌ای مسئولین دولت و رسانه‌های زنجیره‌ای حامی آن، به انعکاس گسترده و یک‌طرفه‌ی نظرات مذاکره‌کنندگان و موافقین توافق ژنو پرداخت، و جالب آن‌که علی‌رغم این همه حمایت از دولت یازدهم، باز هم با فوج نقد و مطالبه آنان روبه‌رو شد!

با توجه به خطری که در برهه کنونی متوجه امنیت ملی، استقلال کشور، منافع ملت و مسائل کلان نظام است، وظیفه صداوسیما به‌مثابه ابزار رسانه‌ای نظام -نه بوق تبلیغاتی جناح‌های حاکم-، پرورش درست افکار، دفاع از امنیت و استقلال و منافع کشور، و حداقل فراهم آوردن فرصت انتخاب آگاهانه برای مردم است. چنان‌که رهبر انقلاب در دوره‌های پیش به صداوسیما وظایفی را نظیر دادن قدرت تحلیل و قدرت اندیشیدن به مردم در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و مسائل روز زندگی (۱۳۷۵/۵/۹)، حساس کردن مردم به مقوله‌ی امنیت ملی (۱۳۸۳/۹/۱۱)، طرح اندیشه‌های صحیح و هدایت افکار عمومی (۱۳۷۱/۲/۲۲)، جمع‌بندی و هدایت فکرها به درک صحیح (۱۳۷۰/۱۱/۱۵)، واداشتن مردم به فکر و عقل و گذاشتن جهت درست راه در اختیار مردم (۱۳۵۹/۱۱/۱۰) متذکر شدند و نسبت به در دست گرفته شدن سررشته‌ی برنامه‌ها به‌وسیله‌ی جناح‌ها، جریان‌ها و باندها (۱۳۶۴/۹/۲۹)، سیاسی‌کاری و خطی عمل کردن (۱۳۸۰/۵/۱ و ۱۳۷۰/۵/۱۱) در رسانه ملی تحذیر داده‌اند.

جناب آقای سرافراز

در دوره پیشین، مدیریت صداوسیما با هر محاسبه‌ای که داشت، حاضر نشد جز روایت دولت و تیم مذاکره کننده، اطلاعی از واقعیات و آثار برگشت‌ناپذیر توافق ژنو بر استقلال و امنیت کشور به مردم داده شود. و امروز در حالی به سالگرد انعقاد توافق ژنو نزدیک می‌شویم که در این یک سال، در سیمای جمهوری اسلامی حتی یک دقیقه به خیل کثیر اساتید دانشگاه، دیپلمات‌های سابق کشور، نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی، رسانه‌ای، دانشجویی منتقد توافقنامه ژنو تریبون داده نشد، یا حداقل فرصتی برای مناظره فراهم نگشت، تا مشخص شود کدام طرف دست پرتری در استدلال دارد. امری که با «ایجاد رشد فکری» و «دادن قدرت تحلیل به مردم»، یعنی وظایف مطالبه شده رهبری از صداوسیما و از همه مهم‌تر «توجه به عوامل مؤثر بر استقلال کشور» در تعارض است.

این همه مقاومت در برابر برگزاری تنها یک جلسه مناظره در سیمای جمهوری اسلامی درباره‌ی مهم‌ترین مسئله‌ی کشور در حالی صورت گرفت که تا کنون درخواست‌های فراوانی در این زمینه، از جمله نامه ۱۱۱ نفر از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی (+ +)، و نامه بیش از ۱۲ هزار نفر از نخبگان حوزوی و دانشگاهی (+ +) به صورت رسمی به رئیس سازمان صدا و سیما تقدیم و نسبت به کوتاهی در انجام چنین وظیفه‌ای هشدار داده شده است.

لذا نظر به وظایف مطالبه شده از شما و مدیران قبلی سازمان از جانب رهبر عزیز انقلاب، و تصویری که از سابقه مدیریتی شما در اذهان هست، حداقل انتظار در این روزها، بررسی واقعیت‌های توافق ژنو و گام نهایی، ارائه تریبون به منتقدین یا برگزاری مناظره است تا مردم در فضایی باز و آزاد بتوانند درست و غلط آنچه زندگی، امنیت و استقلال آنان و نسل‌های آتی‌شان را دستخوش تغییرات برگشت‌ناپذیر قرار می‌دهد، بشناسند.

امید است حضرت‌عالی به ادای حق مردم در دانستن آزادانه عمل کنید؛ و بی‌شک در صورت ایجاد مخاطره برای کشور با تداوم روند فعلی و عدم تحقق حق مردم برای اطلاع از مهم‌ترین مسئله مؤثر بر امنیت ملی و استقلال برای نسل‌های فعلی و آینده کشور، حضرت‌عالی همچون باقی مسئولین در محضر خداوند متعال، آحاد ملت و نسل‌های آتی مسئول خواهید بود.

 

با آرزوی توفیق در عمل به وظیفه سنگین و خطیر مدیریت رسانه‌ی ملی

کمیته صیانت از منافع ایران

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون