تاریخ خبر: کد خبر: 2893

«شیار143» یک سبک زندگی است

این مستند ساز و فیلم نامه نویس مشهدی با بیان اینکه شیار، یک فیلم روبه‌جلو، امیدوارکننده و با نشانه‌های روشن انقلاب اسلامی است، ادامه داد: شیار 143 یک سبک زندگی است. در این فیلم، آن مادر اسطوره‌ای که ما هزار سال است در کتاب‌ها دنبال آن می‌گشتیم حضور دارد. «الفت» یک زن مقاوم است که تمام ویژگی‌های مادر اسطوره‌ای کتاب‌ها را داراست.

«شیار143» یک سبک زندگی است

به گزارش قاصدنیوز، محمد مهدی خالقی، فیلم‌نامه‌نویس و مستندساز مشهدی، در گفت‌وگویی پیرامون فیلم شیار143به مشهدپیام گفت: شیار143یک فیلم کم‌هزینه، کم هیاهو و کم تبلیغات است، اما یک فیلم ارزشی با راندمانی بسیار مناسب محسوب می‌شود و از آثار مشابهی که با هزینه‌هایی گزاف تولید می‌شوند نیز بسیار ارزشمندتر است.

 

وی ادامه داد: با توجه به فضای سنگین و تراژیک فیلم، اگر فردی دیگر با تفکری متفاوت‌تر، این فیلم را می‌ساخت، شیار143 می‌توانست به یک فیلم سیاه و ضد جنگ تبدیل شود اما الآن به‌هیچ‌وجه در این چهارچوب قرار ندارد.

 

شیار143، یک سبک زندگی است

خالقی بابیان اینکه شیار، یک فیلم روبه‌جلو، امیدوارکننده و با نشانه‌های روشن انقلاب اسلامی است، ادامه داد: شیار 143 یک سبک زندگی است. در این فیلم، آن مادر اسطوره‌ای که ما هزار سال است در کتاب‌ها دنبال آن می‌گشتیم حضور دارد. «الفت» یک زن مقاوم است که تمام ویژگی‌های مادر اسطوره‌ای کتاب‌ها را داراست.

 

وی افزود: مادری که در این فیلم می‌بینیم، زنی صبور و خانواده‌دار است که هیچ‌گاه از هدف خود ناامید نمی‌شود و این مسئله در فیلم قابل‌باور است. ما مادران زیادی مثل الفت می‌شناسیم که هنوز هم منتظر فرزندان خود هستند. فیلم از این منظر بسیار مهم و قابل‌توجه است.

 

این فیلم‌نامه‌نویس و مستند ساز بابیان اینکه شخصیت الفت، قابل‌مقایسه باشخصیت حاج کاظم در آژانس شیشه‌ای است، خاطرنشان کرد: من سال‌ها منتظر بودم تا یک اسطوره‌ی زن نیز، مثل حاج کاظم آژانس شیشه‌ای در سینمای ما ساخته شود که این مهم حاصل شد و من به‌نوبه‌ی خود از خانم آبیار به خاطر خلق این شخصیت تشکر می‌کنم.

 

ما دچار یک مافیای فکری در عرصه سینمایی هستیم

خالقی در ادامه با اشاره به بی‌مهری‌هایی که نسبت به این فیلم صورت گرفت، ادامه داد: خیلی‌ها قائل به وجود مافیای تولید و اکران در سینمای ما هستند اما به نظر من مافیای سینمای ما، خیلی بالاتر از این بحث‌هاست.

 

وی بابیان اینکه ما دچار یک مافیای فکری در عرصه سینمایی هستیم، گفت: مافیای سینمای ما هیچ تفکری خارج از تفکر خود را برنمی‌تابند. فیلم‌سازهای زیادی در فضای سینمایی ما، حرف‌های متفاوتی با جریان مرسوم سینما زدند که متأسفانه یا بایکوت شدند یا علیه آن‌ها هجمه‌ای شکل‌گرفته است.

 

این فیلم‌نامه‌نویس و مستند ساز ادامه داد: فیلم شیار نصاب و کیفیت بالایی دارد و لذا هر چه قدر علیه آن کار شود، این فیلم بزرگ‌تر می‌شود. آن مافیا، اگر سیاست بایکوت را در پیش بگیرد، شاید موفق‌تر شود!

 

خالقی در ادامه با اشاره به استقبال خوب تماشاگران از فیلم شیار143، گفت: این فیلم ارتباط تنگاتنگی با فضای فکری مردم و علقه های آنان دارد. شیار، مصداق سینمایی مردمی است که شهید آوینی در مقالاتش مدام به آن اشاره می‌کرد. مخاطب در این فیلم، مادری مثل مادر خودش و دیگر زنان این سرزمین را بدون هیچ ادایی روشنفکری می‌بیند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: «الفت» در این فیلم، مادری خاص باکارهایی عجیب‌وغریب نیست و همین خاص نبودن به این فیلم کمک می‌کند. من امیدوارم این فیلم فروش خوبی در گیشه داشته باشد.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون