تاریخ خبر: کد خبر: 2881

در ادامه مواضع قابل تامل یک نشریه محلی و مدیرمسئول آن/

کنایه «بیگ بنگی» و «داروینیستی» به حوزه های علمیه!

چندی پیش مدیرمسئول و سردبیر این نشریه که عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد می باشد، در یادداشتی، ماجرای اسیدپاشی را به طور تلویحی به آمران به معروف و ناهیان از منکر منتسب کرد!

به گزارش«قاصدنیوز»، هفته نامه فراخبر که با مدیرمسئولی و سردبیری یکی از اعضای فعلی شورای شهر مشهد منتشر می گردد، در ادامه مواضع قابل تامل این نشریه و این فرد، در شماره اخیر خود نوشت:

کلیسای کاتولیک این هفته اعلام کرد که نظریه ی بیگ بنگ و تکامل چارلز داروین، با مبانی دینی و فلسفه ی آفرینش مغایرتی ندارند.این اعلام، دست کم باید مجامع دینی در جهان دیگرادیان را یک تکانی بدهد که این همه با نظریات علمی، مخالفت می کنند.
 

ما که از تفقه و اجتهاد و استنباط دینی، چیز قابلی نمی دانیم ولی این را می دانیم که فلسفه ی آفرینش ادیان، بسیار برتر و جامعتر از این است که توسط این نظریه ها نفی شود.


پس چرا فقها و مجتهدین ما یک بار برای همیشه تکلیفش ان را با علم روشن نمی کنند که این همه هزینه برای چیزی که لازم نیست پرداخته نشود. ما در دین به زبان عامه می گوییم انسان از آفرینش آدم و حوا به وجود آمده.


ولی در هیچ جای دین گفته نشده که آدم و حوا عین انسان های امروزی بوده اند. و بنا بر این تطابق نظریه های تکاملی که روز به روز بر تقویت علمی آنها افزوده می شود، نباید مغایر این فلسفه ی جاویدان، دانسته شود.


 بجاست که فقها و دانشمندان دینی ما هم ایده های جامع تری در این زمینه ابداع کنند که وجهه ی دین در نزد نسل امروز، بیش از پیش تقویت شود.

 

نشریه فراخبر فیاضی

 

در همین رابطه مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در گفتگو با خبرنگار «قاصدنیوز» ضمن غیرتخصصی و غیر کارشناسی دانستن این مطلب گفت: چند ملاحظه باید مدنظر باشد که احتمالا نویسنده از سر خیرخواهی و با حسن نیت این افاضات را ارائه کرده است. اما به نظر می رسد که از یک عدم اطلاع فنی و تخصصی گسترده رنج می برد.

 

حجت الاسلام سیدمحمدمحسن دعایی با اظهار تعجب از اینکه افرادی با عدم اطلاع به خودشان جرات می دهند در این مساله تخصصی بدون اطلاع اظهار نظر کنند گفت: علمای عظیم الشان ما مثل علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت الله مصباح و جوادی آملی به شکل مبسوط راجع به نظریه تکامل و ارتباطش با آنچه که از آیات و روایات و ادبیات اسلامی استفاده می‌شود در عالی ترین سطوح تخصصی تبیین کرده اند.

 

استاد حوزه‌های علمیه افزود: تئوری بیگ بنگ یک تئوری ضدعقلانی است که ضدیت آن را با عقل حتی اطفال چهار پنج ساله هم می فهمند. بیان مطلب به این ترتیب است که نه اطفال 4 و 5 ساله بلکه آنانی که از دامان مادرشان شیر می آشامند نظام اراده و تشخیصی خودشان را بر اساس علت و معلول تنظیم می کنند. لذا هیچ انسانی را نمی توانید پیدا کنید که بتواند عملا منکر علوم عقلی علت و معلول باشد.

 

نویسنده کتاب «اسوه کامل» در این باره اضافه کرد: هرچه پدیدار است پدیدآورنده ای را می خواهد. پدیده یعنی شی ممکن. شی ممکن نمی تواند خودبنیاد باشد. الا و لابد باید به واجدی منتهی شود. بنابراین تئوری بیگ بنگ که پیدایش عالم را از یک انفجار عظیم به تصویر می‌کشد به دنبال معرفی یک مدلی است برای آفرینش جهان بر اساس اتفاق و انکار اراده حکیمانه خالق جهان هستی برای آفرینش. کدام عقل سلیم است که این مطلب ضدعلت و معلول که یک قانون عقلی است را بپذیرد یا تمام جهان هستی از یک انفجار عظیم به وجود آمده است؟ سوال اساسی این است که طراح و خالق این انفجار و انفجار درون این ماده کیست؟

 

وی در خصوص تئوری اشاره شده در این نشریه خاطر نشان کرد: بیگ بنگ یک تئوری الحادی است و ذیل جهان بینی مادی است که امثال این تئوری ها جهان را مستغنی از متافیزیک و خدای عالم می دانند.

 

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با اظهار تاسف از اینکه فردی در این نشریه با توصیه ای مشفقانه بخواهد که حوزه های عمیق شیعی به ارباب نادان و جاهل کلیسا اقتدا کنند، گفت: باید برای این حماقت که اربابان کلیسا تئوری بیگ بنگ و داروین را پذیرفته اند مجلس عزا بگیریم و نهایت انحطاط عقلانیت را به عزا بنشینیم. چگونه ممکن است کسی که در پارادایم توحیدی بر محور پروردگار عالم خدایی قائل است. بتواند آفرینش را بر اساس انفجار بزرگ تنظیم کند.

 

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی درباره خاستگاه نشر این گونه مطالب در رسانه ها خاطرنشان کرد: اگر با نگاه خوشبینانه بخواهیم نگاه کنیم این است که عده ای دلسوزی مشفقانه ای در این زمینه دارند که از تعارض هایی که بین علم و دین به وجود بیاید فاصله بگیرند. در پاسخ به این افراد باید گفت که بحث های عمیق پیوند علم و دین علمای بزرگ اسلامی را بررسی و مطالعه کنند و متوجه بشوند که کشف های علمی قریب به اتفاقش بر اساس ظن و گمان بوده و هیچ وقت گمان و فرضیه نمی تواند در مقابل علم قطعی قرآنی مقاومت کند

 

حجت الاسلام دعایی در این باره افزود: با نگاه غیرخوشبینانه باید گفت که دست هایی است که به خاطر غرب زدگی در حال یک نوع تلاش مذبوحانه برای دور کردن جوانان مملکت از گرایش عمیق به فلسفه و جامعیت دین هستند. آنها در واقع جریان سکولاریسم و مبانی علم الحادی را ترجمه می کنند و با بیانات مختلف برای الحان جوانان ما بازخوانی می کنند تا این گرایش الحادی را توسعه بدهند.

 

قابل ذکر است چندی پیش مدیرمسئول و سردبیر این نشریه که عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد می باشد، در یادداشتی قابل تامل که در «خبرآنلاین» رسانه منتسب به دوست قدیمی خود یعنی حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد منتشر نمود، ماجرای اسیدپاشی را به طور تلویحی به آمران به معروف و ناهیان از منکر منتسب کرد! یعنی همان موضعی که رسانه‌های بیگانه از جمله بی بی سی فارسی در این موضوع اتخاذ نمودند. البته وی پس از ساعتی مجبور به تغییر متن یادداشت و تلطیف محتوای آن شد.

 

نشریه فراخبر فیاضی

مشاهده متن یادداشت اول با عنوان «خود دین پنداری»

 

همچنین پیشتر از آن، در شماره های ابتدایی هفته نامه «فراخبر» مطلبی در جهت خلاف سیاست‌های افزایش جمعیت منتشر شد که با واکنش فعالان فرهنگی و اجتماعی مواجه گردید.

 

باید منتظر ماند و دید که این انحراف از اصول و مبانی در عمل و سخن تا به کجا خواهد رسید.

 

قابل ذکر است «قاصدنیوز» آمادگی خود را جهت درج پاسخ در خور شان این نشریه پیرامون مطلب چاپ شده اعلام می دارد.

کلمات کلیدی

  • رضا منفرد 1 11

    اقای فیاضی سالمترین و بهترین مدیری است که میشناسم و اگر این حرفها رو زده حتما درست بوده شما هم با ایشان لجبازی نکنید تا رسانه تون تخته نشود.
    بیش از این به این مرد شریف تهمت نزنید ایشان در قدس و شهرارا نشان داد که نماد پاکدستی و مدیریت عالی اسلامی است و هیچ پرونده فساد مالی از ایشان کشف نشده.
    ایشان را بخاطر نشر رسوایی آستان قدس در پاک کردن دیوار فردوسی از کشیک حرم اخراج کرده اند که از سر کینه ورزی و عقده گشایی زمان قدس بود حال شما با این کارهایتان نمی توانید به این مسایل دامن بزنید.
    بجز حرفهایی که در رابطه با استفاده ایشان از فعالان فتنه و سکولارها در مدیریتشان در شهرارا گفته شده هیچ بهانه دیگری برای تخریب ایشان ندارید. در دوران مدیریت بر ایرنا هم با اختلافی که با احمدی نژاد داشت بیرون امد و شایعه اخراجش و فسادش دروغ محض است.
    سیاه نمایی نکنید برای سید خدا که هر که با سید در افتاد ورافتاد

  • احمدی 3 0

    به این آقای منفرد بگید که تو مطلب بالا از فساد مالی و اینجور چیزا خبری نیست. در مطلب بالا بصورت علمی و منطقی و با صراحت اعلام شده که در یادداشت این جناب محترم بی تخصصی موج میزند. لطفا قبل از اینکه رگ غیرت شما برای کسایی که با رسانه شون میتونن دین و فکر مردم را بخطر بیندازند بزنه بالا مطلب رو کامل بخون.
    ضمنا دفاع این آقا خیلی تابلو بود ها. دست پیش میگیرن پس نیافتند.

  • عباس سعیدی 4 0

    برارد عزیزمان به جای اینکه مطلب را نقد کند به دنبال این است که با سید درنیفتید. عزیز دلم آقای منفرد به جای اینکه هوچی گیر کنید منطقی بحث کنید. آقای فیاضی دارد به مرور زمان اشکالات فکری و سیاسی خود را رو می کند. ایشان مدام یکی به نعل و یکی به میخ می زند. درباره مدیریت ایشان در مواردی هم که گفتید در پاکدستی ایشان کسی اشکال واردنکرده است. در محتوای ارزشهایی که نشر داده اند حرف زیاد است.

  • حسین محمدی 2 0

    سلام.این آقای منفرد باید این حرفا رو برای مدیر پاک دستشون بزنه چون تمام زندگیش مدیون ایشون هست. از شغل و کار و جایگاه فعلیشون.
    متاسفم از ایشون که ادعای آزادی بیان و رسانه دارد و در قبال این انتقادات تهدید به تخته شدن رسانه می کند. متاسفم.
    متاسفم برای فیاضی که نوچه های خوبی رو تربیت نکرده

  • علی سهیلی 2 0

    با سلام امیدوارم این موارد و سایر موارد مشابه مانند اقدامات جهاد دانشگاهی مشهد نه تنها ارتباط و هم پوشانی نداشته باشد ، بلکه مصداق این سخنان رهبر معظم انقلاب هم نباشد.
    فرمایشات در حوزه اندیشه، قانون‌شکنی می‌کنند. حوزه اندیشه و فکر هم قوانینی دارد و باید از آن قوانین پیروی کرد. اگر کسی درباره یک مبنای فکری شبهه‌ای دارد، قانونش این است که آن را در مراکز تخصّصی و محافل علمی مطرح کند. یا باید شبهه را برطرف کرد و از ذهن خود زدود، یا اگر شبهه اشکال واقعی است، آن را به یک نظریّه تبدیل کرد و ذهنهای اهل علم و اهل نظر را نسبت به آن منقاد نمود. این حضرات از این قانون پیروی نمی‌کنند. شبهه‌ای به ذهن آنها می‌آید، خودشان دچار بی‌اعتقادی می‌شوند و بر اثر هزار گونه ابتلاء و گرفتاری، پایه‌های ایمان عمیق قلبی‌شان را موریانه هوی و هوس و رفاه‌زدگی و دنیاطلبی می‌جود و می‌خورد و شبهه‌دار می‌شوند؛ آن‌گاه می‌آیند شبهه را در افکار عمومی مطرح می‌کنند و اسمش را هم تجدیدنظر می‌گذارند! این خیانت به افکار عمومی است. تجدیدنظر یعنی چه؟ یک وقت معنای تجدیدنظر این است که انسان از خطایی، اندیشمندانه و منصفانه برمی‌گردد. این امر بسیار خوبی است؛ اما تجدیدنظرهای سیاسی، مصلحتی و ناشی از تغییر موقعیّتها و تطمیع دشمن، تجدیدنظر نیست؛ اینها هُرهُری‌مسلکی است.بیانات در دیدار جوانان استان اصفهان‌1380/08/12

  • سیدحسین احمدی 0 0

    این آقای منفرد مثل اینکه در دنیای دیگه سرمیکنه.کجایی برادر؟
    کجای متن از کج دستی مدیر شریفتون صحبت شده که شانتاژ میکنی؟
    دست بوسان آقای فیاضی بدلیل نبود تفکر سالم به توهین وتهدید روی می آورند.
    خدا هدایتتون کنه

  • محمد 0 0

    سلام
    او هم مل خباز سخن گوی شیرین عبادی است .
    لعنت خدا بر کسانیکه با فریضه امر به معروف و نهی از منکر مخالفت می کنند و یا با مکر وحیله آن را به فریضه امر به معروف وصل می کنند . اسلام امریکایی که شاخ و دم نداره .امام حسین برا این امر قیام کرد .

  • منفرد 0 1

    مدتهاست این سایت و یکی دوتا سایت دیگه با هماهنگی هم و با تخریب افکار عمومی نسبت به"جلال اهل رسانه" میخواهند ایشان را در جنگ رسانه ای بیندازد که مطمین باشد نمی توانند. این رفقا نظیرش را می توانند در مدیریت قبلی شهرارا ببیند که تلاش بسیاری برای کمرنگ کردن تاثیر اقای فیاضی در شهر کرد که حال، شما حال و روزش را ببینید و برعکس ایشان به کوری چشم دشمنانشان هم در شورا رای اورد و هم پست ریاست دانشکده خبر را به ایشان دادند که این نشان از توانایی این مرد سخت کوش رسانه ای است.
    این سلسله تخریب های شما تا کی تمام می شود؟ یک بار در رابطه با کم کاری ایشان در شورا و چند شغله بودنشان کنایه میزنید که حق ایشان است و لایق و شایسته تمام پستها و جایگاه های موجود هستند یکبار به نشریه و تیم ایشان فشار می آورید در صورتیکه تنها افراد حرفه ای شهرارا به این نشریه امدند و کمکشان می کنند و حتی مدیر جدید شهرارا هم دبیر سرویس اجتماعی این نشریه است پس لطفا بجای تخریب افکار عمومی در جلسه نقدی بشینیم و در رابطه با ایشان صحبت کنیم نه اینکه از دور سنگی بیندازید. اگر مصاحبه های و یادداشتهای پیوسته اقای فیاضی در شهرارا را دنبال کرده باشید میبینید که ایشان نه تنها یک اصولگرا که یک حزب اللهی تمام عیار هستند و با دو تا مطلب شما خراب نمی شوند .

    • دیده بان 0 0

      عرب پور به سمت مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس انتخاب شد
      او که در زمان مسئولیت جلال فیاضی در سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد مسئول دفتر وی بوده است ، مدیریت خانه سبز ( جمع آوری افراد معتاد .و ولگرد) و مدیرت فرهنگی منطقه ۸ شهرداری و .... را در کارنامه کاری خود دارد.
      فیاضی از زمان حضور در هیئت رییسه شورا به عنوان ناظر تلاش کرد فردی نزدیک به خود را برای مدیریت روابط عمومی شورا تحمیل کند.

  • 1 0

    جسارتاً شما که خود بدون هیچ علمی از تئوری بیگ بنگ صحبت میکنید چه تفاوتی با این بنده خدا دارید ؟
    به اون دوستانی که در مصاحبه با شما با روش های استدلالی خواستند این تئوری رو زیر سوال ببرند ( البته اگر استدلالی ارائه شده بود ) بفرمایید خواهشا، لطفا، التماس میکنم ( از طرف یک بسیجی) راجع به این نظریه بدونید بعد ابراز نظر کنید .

ارسال نظر

تریبون