تاریخ خبر: کد خبر: 2043

گفتگو درباره شیوه سنجش عملکرد فردی نمایندگان مردم در شورای شهر پس از یک سال فعالیت-6:

در زمان کاندیداتوری اشتغالات غیرشورایی خود را اعلام کنید/ پرهیز از تک روی و همراهی شورایی سنجش شود/ وقت نمی گذارند ولی بهترین شعارها را می دهند/ موضع اعضا نسبت به مسائل کلان شهر و مطالبات رهبری بررسی شود/ اکثر اعضای فعال، بُرد رسانه‌ای ندارند

در زمان کاندیداتوری اشتغالات غیرشورایی خود را اعلام کنید/ پرهیز از تک روی و همراهی شورایی سنجش شود/ وقت نمی گذارند ولی بهترین شعارها را می دهند/ موضع اعضا نسبت به مسائل کلان شهر و مطالبات رهبری بررسی شود/ اکثر اعضای فعال، بُرد رسانه‌ای ندارند

به گزارش قاصدنیوز، پس از گذشت یک سال از شروع فعالیت قانونی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، امری که تحقق آن بیش از پیش مطالبه مردم و نخبگان از نمایندگان خود در پارلمان شهری می باشد، ارائه گزارش عملکرد فردی برای سنجش فعالیت آنان است.

 

در این راستا قاصدنیوز، در قالب پرونده ای سعی دارد به ملاک ها و معیارهایی جهت سنجش دقیق تر فعالیت فردی اعضای شورای اسلامی شهر برسد.

 

در بخشی از این پرونده مصاحبه هایی با نمایندگان مردم در شورای شهر انجام شده است که در سری ششم از این مصاحبه ها با سیدجلال فیاضی، حجت الاسلام مجید فاطمی ارفع و محمود عامری فرد به گفتگو پرداخته ایم.

*   *   *

 

سوال: ما برای ارزیابی فعالیت های اعضای شورای شهر شش شاخص و ملاک را در نظر گرفته ایم. نظر شما درباره این ملاک ها چیست وآیا این ملاک ها برای ارزیابی کافی است یا خیر؟

1- میزان حضور و تعداد غیبت ها(موجه و غیرموجه) در جلسات صحن علنی و کمیسیون ها و نظم حضور(تاخیر)

2- میزان حضور در جلسات کمیته های نظارتی در مناطق شهرداری و گزارشی از اقدامات انجام شده توسط عضو شورا

3- میزان حضور در جلسات به عنوان نماینده شورا در سازمان های تابعه شهرداری و گزارشی از اقدامات انجام شده

4- کیفیت حضور در جلسات کمیسیون تخصصی با ارائه موارد مداخه نماینده در طرح ها و لوایح مورد بررسی قرار گرفته و ارائه گزارشی از کلیت اقدامات و تاثیرگذاری های شخصی وی بر تصمیم گیری و تصمیم سازی کمیسیون

5-میزان حضور در دفتر ملاقات عمومی و دیگر ارتباطات مردمی به جهت ارتباط با آنان و رفع مشکلات به همراه ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این جهت

6- میزان و ذکر عناوین بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف شهر و پروژه های دردست اقدام به جهت آشنایی نزدیک با موانع پیش رو و مشاهده نزدیک مسائل

 

سیدجلال فیاضی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

اولا یکی از ملاک های اساسی در سنجش عملکرد باید پرهیز از تک روی و همراهی شورایی باشد. عضو باید در قالب جمع شورایی عمل کند. باید مشخص شود اعضا چقدر در مجموعه تصمیمات شورایی در قالب طرح و لایحه نقش داشته اند.

 

نکته دوم اینکه حضور در جلسات علنی، هماهنگی.و کمیسیون هاست. حضور کمی خود زمینه ساز حضور کیفی است. بخشی بعدی حضور کیفی در مباحث و ایفای نقش ها در تنقیح طرح ها و لوایحی است که کاربردی بوده و با مطالبات مردم و مشکلات شهر همراهی داشته باشد.

 

فارغ از همه اینها به نظر من آن چیزی که بیشتر ضرورت دارد ارائه گزارش شورایی است. باید برآیند کار شورا مثبت باشد. اینکه افراد به عنوان فرد در تصمیم سازی ها حضور دارند مهم است اما مهم برآیند تصمیم هاست. این نوع گزارش دادن کمک به نظام شورایی است و تاثیرغیرمستقیمش آن خواهد بود که افراد کمی از فردگرایی فاصله بگیرند.

 

در خصوص اینکه به تخصص و علایق افراد توجهی نشده است و عضو با این دلیل در شورا حضور فعال نداشته است، به نظرم هیئت رئیسه سال دوم به علایق و سلایق توجه کند تا این اتفاق نیفتد. چون طبیعتا بخشی از انگیزه ها مربوط به این موضوع است. این می تواند برای هیئت رئیسه جدید نوعی راهنمایی باشد تا از همه پتانسیل ها و تخصص ها استفاده کند.

 

حجت الاسلام مجید فاطمی ارفع، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

این اقدام شما از آنجایی که در راستای دغدغه رهبر انقلاب مبنی بر مطالبه از مسئولین برای پاسخگویی به مردم است حقیقتا اقدام شایسته ای است.شاخص های طرح شده خوب اما کمّی است. در شاخص های کمّی به عمق و نتیجه مطلوبی که به دنبالش هستید نمی رسید اما شما را تا حدی به مطلوب نزدیک می کند.

 

به نظرم شورا یک جایگاه نظریه پردازی و نخبگانی است و کاری اجرایی نیست. وظیفه عمده ای که در قانون برای شوراهای اسلامی ذکر شده شناسایی آسیب ها و مشکلات و ارائه راه حل برای آن در همه حوزه های شهری است. لذا باید بر اساس وظایفی که قانون برای شورا تعیین کرده است افراد را ارزیابی کنیم و شاخص ها بر اساس توقعات قانونی باشد.

 

یکی از ملاک های مهم و شاید بهترین ملاک، سنجش میزان آگاهی و فهم یک عضو از مسائل کلان شهر است. این مهم را باید با سوالات در میزگردهایی با حضور نخبگان و کارشناسان به دست آورد. افراد اعضا را به چالش بکشند و دیدگاه ها و راه حل های رفع مشکلات عمده شهر را از آنان مطالبه کنند.

 

میزان ارائه طرح های اعلامی و تصویبی به عنوان شاخص می تواند مدنظر باشد. البته عمق طرح مهم است. و باید مشخص شود این طرح می خواسته چه مشکلی از مشکلات عمده شهر را رفع کند.

 

ملاکی دیگر میزان ارتباط یک عضو با نخبگان با سلایق مختلف است. ارائه راه حل زمانی به وقوع می پیوندد که یا خود عضو صاحب نظر باشد یا از افراد دیگر  استفاده فکری کند. یعنی باید میزان  مشارکت گیری نخبگانی را سنجید.

 

نکته ای که در این بین وجود دارد امکان صحت سنجی برخی شاخص ها مثل بازدیدها و... وجود ندارد که باید راه حلی برای سنجش دقیق آن پیدا کرد. همچنین برای سنجش ملاک های کیفی روشهای علمی وجود دارد که در این باره باید از کارشناسان این عرصه استفاده کرد.

 

در خصوص میزان وقت گذاری، کل زمان موظفی شصت ساعت در ماه شامل جلسات صحن و کمیسیون و کمیته های نظارتی و... برای هر عضو است. به نظرم باید میزان درگیری فکر و ذهن نماینده با مسائل بیرونی و اشتغالات غیرشورایی افراد بررسی شود. افرادی را داریم که ده ها مسئولیت دولتی و غیردولتی دارند و مدیرعامل شرکت ها و پروژه های بزرگ اقتصادی و عمرانی هستند و بیشتر وقت خود را در آن فعالیت ها صرف می کنند و حضورشان در شورا صرفا برای جلسات صحن علنی و کمیسیون است.

شاید گفته شود برای شورا اعتبار و آورده دارد. به نظرم اگر آورده ای برای شورا داشته باشد خوب است اما آن شرکت عمرانی که نگاه درآمدزایی برای خودش دارد چه آورده  ای می تواند برای شورا داشته باشد؟

 

چندی پیش به این افراد گفتم بینی و بین الله بگویید زمانی که کاندیدای شورای شهر می شود بگویید من این اشتغالات را دارم و درکنارش برای شما هم 60ساعت وقت در شورا خواهم گذاشت! بنده مدیر حوزه علمیه بودم و کار اجرایی داشتم. مدیریت حوزه علمیه چه آورده ای می تواند برای شورا داشته باشد؟ مثلا من صندوق قرض الحسنه راه بیندازم و با اعتباری که از شورا به دست آورده ام به مردم هم وام بدهم این چه  ربطی به شورا دارد؟ در حالی که وظیفه من وام دادن نیست بلکه وظیفه من حمایت از صندوق های قرض الحسنه.  البته این اقدامات عام المنفعه هم هست ولی ارتباطی باشورا ندارد.

بررسی انجام دهید و ببینید کدام یک از اعضای محترم در پروژه های ساخت و ساز برج های اطراف حرم که بار منفی ایجاد کرده است به عنوان مدیرعامل یا اعضای هیئت مدیره فعالیت می کنند؟

اما با این وجود ما افرادی را داشته ایم که شبانه روزی فعالیت کرده اند و در یک سال گذشته یک مورد برای خودشان کار شخصی نداشته اند و در طول این مدت خود را وقف شورا کرده بودند.

 

یکی از شروطی تعهد اخلاقی و وجدانی  که سال گذشته برای هیئت رئیسه گذاشته بودیم این بود که هیچ اشتغال بیرونی نداشته باشند اما بررسی کنید این شرط را می شود برای هیئت رئیسه سال دوم گذاشت؟

 

محمود عامری فرد، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

ملاک های خوبی است اما در کنار کمیت باید کیفیت هم مدنظر باشد.

 

یک آیتم از گزارش اعضا به مردم باید این باشد که اعلام کنند آیا فعالیت در شورا شغل و برنامه اصلی زندگی آنان است یا این کار را در کنار دیگر کارها و مسئولیت ها و تحصیل و تدریسشان می بینند؟ لذا باید بررسی شود که آیا این عضو در طول این یکسال خود را حداقل از لحاظ زمانی وقف شورا کرده است یا نه. این کمیت روی کیفیت تاثیر می گذارد.

همانطور که می دانید کل زمان موظفی افراد برای حضور در صحن علنی، کمیسیون ها، کمیته های نظارتی و... شورا نهایتا 60ساعت در ماه است. در عین حال ما می بینیم که بعضی از اعضا از ساعت 6 صبح تا 11 شب وقت می گذارند و آن مقدار ساعت موظفی به نسبت فعالیتشان چیزی نیست و این افراد در خیلی از برنامه های عمومی حاضر نمی شوند.

برای بنده روزانه دهها دعوتنامه ارگان های دولتی و خصوصی جهت حضور در افتتاحیه و جلسات و همایش ها می آید. حال وقتی می بینم آن قدر کار مردم روی زمین مانده است، آیا در یک افتتاحیه شرکت کنم یا به کار مردم برسم؟ اگر در آن مراسمی که دهها خبرنگار و دوربین و... هستند حضور یابم چه بسا ظلم به مردم باشد. لذا اولویت سنجی که می کنم می بینم اگر در یک جلسه بمانم و مشکل مردم را حل کنم نتیجه و ثوابش خیلی بیشتر است. ما در جمع خودمان افرادی را داریم که اصلا برای کار تخصصی خود وقت نمی گذارند اما کافی است افتتاحیه یا برنامه ای برگزار شود. نمی شود در هر جایی که خبرنگار و عکاس و... باشد و من هم جلوتر از همه بنشینم، شاید بگویند عجب عضو فعالی است! اما می بینیم که او در کار تخصصی خود 5 دقیقه هم فکر نکرده است.

اگر بنده بخواهم در جلسه صحن علنی موثر حضور پیدا کنم باشم باید 5 تا 6 ساعت روی دستور جلسه مطالعه داشته باشم. اگر با ذهن خالی و بدون مطالعه حاضر شوم ممکن است با دو کلام کوتاه به تصویب یک لایجه یا لغو آن کمک کنم اما وقتی آمادگی کارشناسی نداشته باشم با طرح شبهاتی که ناشی از آن کم کاری است، وقت جلسه صحن را یک تا دوساعت بگیرم. حالا  به نظر شما این اتفاق اگر در صحن علنی که خبرنگاران و... حضور دارند بیفتد نخواهند گفت چقدر این عضو  فرد فعالیست که مشغول بحث است؟!

 

مورد دیگری که باید لحاظ گردد این است که ما باید ملاک ها،اصول، ارزش ها و آرمان ها را احصا و آن را در عملکرد اعضا پیگیری نماییم. اگر ادعای اصولگرایی داریم باید ببینیم چقدر مطابق منویات امام و رهبری حرکت کرده ایم.

به عنوان مثال رهبر انقلاب به صراحت تاکید بر حل مسائل و مشکلات محرومین را داشته اند. حال باید از عضو پرسید که شما چه گام هایی را در این خصوص برداشته اید؟ آیا به دنبال حق و حقوق و آرامش و آسایش محرومین بوده اید یا به دنبال رفع تکلیف بوده اید با این ادعا که ما قانون را اجرا کرده ایم؟ در همین رابطه رهبر انقلاب می گوید برای رفع مشکل مردم دنبال راهکار قانونی باشید. می بینیم که خیلی ها قانون مدارانه حرف می زنند اما می بینیم اگر قانون فعلی پاسخگو بود چرا اینقدر مشکلات وجود دارد؟

یا وقتی رهبر انقلاب تاکید بر ارزش های دفاع مقدس دارند ببنید در همین موضوع راه اندازی باغ موزه دفاع مقدس در مشهد چه کسانی بودند که تا توانستند سنگ اندازی کردند؟  یا علی رغم تصریح رهبر معظم انقلاب که می فرمایند "هرجا خطری در انقلاب پیش بیاید در مقابل آن بر پایه قدرتمند سپاه می بندیم" ببنید چه کسانی وقتی اسم سپاه می آید چهره شان برافروخته می شود و موضع گیری شدیدی می کنند.

 

به نظرم مسائل اساسی و گفتمانی را باید احصاء کرد و بررسی کرد که اعضای شورا چه موضع گیری هایی دارند؟ خبرنگاران نیز در در جلسات با این شاخص ها، مواضع و عملکرد اعضا را رصد و دنبال کنند.

 

ساده زیستی و عدم تاثیرپذیری از گروه های زر و زور و تزویر هم یک ملاک می توانند باشد.

 

ما افرادی را داریم که وقت نمی گذارند ولی بهترین شعارها را می دهند و بیشترین میزان عکسشان در روزنامه هاست و بهترین تیراژ در روزنامه ها را دارند. دوستی داریم که آن قدر از شهدا و خانواده شهدا می گوید اما در عمل به گونه ای دیگر عمل می کند و در پشت صحنه انسان از او منزجر می شود  اما همین فرد وقتی یک خبرنگار می بیند تخصص دارد در اینکه چگونه شعار دهد تا عکس و مطلبش در روزنامه بخورد!

 

افرادی که نیتشان رضای خدا نیست در صحبت کردن کم نمی آورند و به هر ابزاری سعی در مطرح کردن خود دارند اما در این بین افراد زحمت کشی را می بینم که بیشترین هجمه به آنان می شود اما کمترین برد رسانه ای را دارند.

 

در خصوص ملاک میزان اثر گذاری که اعلام کردید باید بیشتر برای دقیق کردن آن وقت بگذارید. مردم واقعا از شهرداری راضی که نیستند هیچ، واقعا به جایگاه ناراضی تراشی برای نظام تبدیل شده است. عضو باید برای حل این مشکلات فکر کند و راهکار ارائه دهد. این فکر و مشاوره و... ممکن است صدها ساعت نیاز به تلاش مستمر داشته باشد تا بتواند گره مشکل مردم را باز کند. واقعا این صدها ساعت را چه کسی می تواند ارزش گذاری کند؟

 

سوال: آیا شما خودتان حاضر به ارائه گزارش با این ملاک ها و ملاک هایی که خود اضافه کردید هستید و آیا موافقید که هیئت رئیسه اجازه نشر اطلاعات در خصوص سنجش عملکرد اعضای شورای شهر را بدهد؟

 

سیدجلال فیاضی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

من موافقم. به نظرم این را روال کنیم تا همه مردم در جریان باشند. ارائه گزارش فردی عضو توسط خودش کار خوبی است تا مردم و رسانه ها را در جریان امور قرار بدهند. در مجموع عملی که به شفاف سازی کمک کند اقدام خوبی است.

 

همچنین در خصوص بخشی از این ملاک ها که کمّی است در هیئت رئیسه تصمیم گرفتیم بر اساس آئینامه در برنامه ریزی معینی به صورت ماهانه گزارش دهیم. در امسال سعی می کنیم حتی در هر جلسه ای هفته قبل را اعلام کنیم. چون من در هیئت رئیسه به عنوان ناظر نیز هستم این گزارش دهی را در شرح وظایف خودمان گذاشته ایم.

 

حجت الاسلام مجید فاطمی ارفع، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

 

کاملا موافقم و اگر به این نتیجه برسم که می توانستم وقت و توان بیشتری بگذارم و نگذاشتم از مردم عذرخواهی می کنم.

 

محمود عامری فرد، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

موافقم. اما درخصوص اینکه گزارش توسط هر فرد ارائه شود خوب است اما شاید در ارائه آن، به افراد دیگر ظلم شود چرا که برخی ها خیلی زیبا اطلاعات درخواستی شما را پُر خواهند کرد در حالی که افراد فعالی نیستند. لذا باید صحت سنجی دقیقی شود. البته این ارائه اطلاعات برای نخبگان می تواند مواد خامی برای مطالبه گری و صحت سنجی از جانب آنان باشد.

کلمات کلیدی

  • محمدحسین کشمیری 5 1

    پیشنهاد حجت الاسلام فاطمی مبنی بر برسی میزان دخالت اعضای شورا و علی الخصوص هیات رییسه در امور مدیریتی ساخت و ساز های اطراف حرم مطهر بسیار عالی است.
    از سایت وزین قاصدنیوز درخواست داریم که به این مهم جامه عمل پوشانده و گزارش تان را برای مردم ارائه کنید.
    و من الله توفیق

ارسال نظر

تریبون