تاریخ خبر: کد خبر: 1994

گفتگو درباره شیوه سنجش عملکرد فردی نمایندگان مردم در شورای شهر پس از یک سال فعالیت-5

فردی که یکسال به بهانه عدم تخصص در کمیسیونی حاضر نشده بود، ریاست همان کمیسیون را برعهده گرفته است/ میزان تحقق شعارهای انتخاباتی می‌تواند ملاک سنجش باشد/ این ملاک ها به احزاب و گروه‌ها در حمایت از اشخاص کمک می‌کند

فردی که یکسال به بهانه عدم تخصص در کمیسیونی حاضر نشده بود، ریاست همان کمیسیون را برعهده گرفته است/ میزان تحقق شعارهای انتخاباتی می‌تواند ملاک سنجش باشد/ این ملاک ها به احزاب و گروه‌ها در حمایت از اشخاص کمک می‌کند

به گزارش قاصدنیوز، پس از گذشت یک سال از شروع فعالیت قانونی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، امری که تحقق آن بیش از پیش مطالبه مردم و نخبگان از نمایندگان خود در پارلمان شهری می باشد، ارائه گزارش عملکرد فردی برای سنجش فعالیت آنان است.

 

در این راستا قاصدنیوز، در قالب پرونده ای سعی دارد به ملاک ها و معیارهایی جهت سنجش دقیق تر فعالیت فردی اعضای شورای اسلامی شهر برسد.

 

در بخشی از این پرونده مصاحبه هایی با نمایندگان مردم در شورای شهر انجام شده است که در سری پنجم از این مصاحبه ها با محسن انتظاری هروی، جواد ستاری و غلامحسین صاحبی به گفتگو پرداخته ایم.

*   *   *

 

سوال: ما برای ارزیابی فعالیت های اعضای شورای شهر شش شاخص و ملاک را در نظر گرفته ایم. نظر شما درباره این ملاک ها چیست وآیا این ملاک ها برای ارزیابی کافی است یا خیر؟

1- میزان حضور و تعداد غیبت ها(موجه و غیرموجه) در جلسات صحن علنی و کمیسیون ها و نظم حضور(تاخیر)

2- میزان حضور در جلسات کمیته های نظارتی در مناطق شهرداری و گزارشی از اقدامات انجام شده توسط عضو شورا

3- میزان حضور در جلسات به عنوان نماینده شورا در سازمان های تابعه شهرداری و گزارشی از اقدامات انجام شده

4- کیفیت حضور در جلسات کمیسیون تخصصی با ارائه موارد مداخه نماینده در طرح ها و لوایح مورد بررسی قرار گرفته و ارائه گزارشی از کلیت اقدامات و تاثیرگذاری های شخصی وی بر تصمیم گیری و تصمیم سازی کمیسیون

5-میزان حضور در دفتر ملاقات عمومی و دیگر ارتباطات مردمی به جهت ارتباط با آنان و رفع مشکلات به همراه ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این جهت

6- میزان و ذکر عناوین بازدیدهای میدانی از مناطق مختلف شهر و پروژه های دردست اقدام به جهت آشنایی نزدیک با موانع پیش رو و مشاهده نزدیک مسائل

 

غلامحسین صاحبی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

علاوه بر مواردی که گفتید، عملکرد افراد به نسبت سیاسیت کمیسیون ها باید سنجیده بشود. یعنی بررسی شود که سیاسیت کمیسیون چه بوده و عضو چقدر توانسته بر اساس آن حرکت کنند.

 

ملاک دیگر این است که هرکدام از اعضا در ایام انتخابات شعارها و قول هایی را به مردم اعلام نموده اند. حال اعلام شود که چقدر توانسته اند بدان دست پیدا کنند. این می تواند محور مهمی باشد.

 

جواد ستاری، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

این ملاک ها شاید کافی نباشد اما خوب است. در این بین شاید کیفیت ها به وضوح قابل سنجش نباشد. اظهار نظرات رسانه ای که هر عضو انجام داده است می توان مدنظر باشد.

 

گزارش عملکرد نباید مثل پایان نامه باشد. این امر مهم است که رسانه ها با پویایی مصوبات و اقدامات را رصد کنند و ببینند شورا به چه سمت و سویی می رود. به عنوان مثال ما به خیلی مصوبات قبلی اعتراض داشتیم اما خودمان در همین دوره (مثل) آن را مصوب کرده ایم. رسانه ها به عنوان چشمی بینا همه چیز را خوب ببینند.

 

این سنجش می تواند به احزاب و گروه ها که بعدا که می خواهند از فردی حمایت کنند در انتخابشان کمک کند و این طور نشود که ملاک حمایت تعداد دفعاتی باشد که فرد به مجلس و شورا رفته است یا رزومه قبلی است. وقتی گزارش بنده نوعی اعلام شد و تا به حال به هر علتی دوجلسه در کمیسیون ها حضور داشته است نهادهایی که از من می خواهند حمایت کنند باید دست و پایشان بلرزد و رسانه ها بگویند شما بر چه اساس از فردی با این وضعیت حمایت کرده ای؟

بنده در ایام انتخابات تا به حال ندیده ام هیچ گروه اصلاح طلب یا اصولگرایی اعلام کند ما از این فرد بنا به این کارنامه و اقدامات و شاخص ها حمایت می کنم و البته اعلام کند این فرد این ضعف ها را هم دارد. کارنام به افراد نمی دهم .

 

محسن انتظاری هروی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد:

این ملاک ها گرچه خودش یک شاخص قابل توجه است و حاکی از نظمی است که باید یک عضو داشته باشد ولی کفایت نمی کند. مورد ششمی که گفته شد نکته قابل توجهی است.  میزان اثرگذاری هرکدام از اعضا عمدتا در تدوین طرح ها و لوایح خود را نشان می دهد. اگر عضو تسلط داشته باشند و قانون را بشناسند و مشکلات را درک داشته باشند اظهار نظراتش در صحن علنی واقعی خواهد بود و البته این به آمادگی هاو مطالعات قبلی بستگی دارد. در نتیجه اگر واقعا نظرات از عمق کافی برخوردار نباشد وقت کمیسیون و صحن را خواهند گرفت. 

 

میزان طرح های اعلامی و تصویبی نیز می تواند ملاک سنجش باشد. گرچه که در شورا میزان طرح ها با لوایح قابل مقایسه نیست و همیشه تعداد لوایح بالاست و دلیلش هم این است که شهرداری در برخورد با مردم قرار دارد و در جهت رفع آن لایحه را اعلام می کند اما این هم می تواند ملاک خوبی باشد.

 

ملاک دیگر که باید مدنظر باشد عمق، میزان و چگونگی رصد، درک، تحلیل و اولویت بندی مشکلات مردم  توسط عضو شورا است که معلوم گردد چقدر این تسلط در عضو وجود دارد.

 

در عین حال اگر نخبگان می خواهند تسلط اعضا بر موضوعات را سنجش کنند یکی راه مهمش حضور در کمیسیون ها و مشاهده از نزدیک است. نخبگان یا سازمان های مردم نهاد اگر در آن عرصه تخصصی پیشنهادی دارند می توانند در کمیسیون ها حضور یابند و از این بابت مشکلی نخواهد بود.

 

یکی دیگر از ملاک ها می تواند سوابق مدیرتی و کارشناسی و..  قبلی هر فرد باشد.

 

با همه این مباحث، اگر فردی با این توجیه که به تخصص و علاقه من توجهی نشده است در جلسات و برنامه های شورا حضور فعال نداشته باشند، به نظرم ممکن است بخشی از آن درست باشد اما موجه نیست. همانطور که می دانید طبق آئین نامه داخلی اعضای کمیسیون پنج نفرند. مباحث مطروحه در کمیسیون ها به تمام اعضا اعلام می شود. در این حالت فردی که ادعا می کند که از تخصص من استفاده نشده است می تواند بدون حق رای حضور داشته باشد و نظر بدهد. ما در سال گذشته فردی را داشته ایم عضو هیچ کمیسیونی نبوده است اما در کمیسیون های مختلف حضور پیدا می کرده و اثرگذار هم بوده است.

بنابراین یکی از شاخص ها می تواند این باشد که افرادی که غیر از کمیسیون خودشان در بقیه کمیسیون ها حضور فعال داشته اند شناسایی شوند. البته برخی افراد را داریم که واقعا وقتشان جواب نمی داده است.

 

در خصوص اینکه اشتغالات بیرونی افراد به اصل کار شورا ضربه می زند به نظرم این موضوع در شورای شهر چهارم عمومیت ندارد. ما افرادی را داریم که تمام وقتشان مربوط به شوراست. اما این نکته درست است که به کار ضربه خواهد زد و هیچ توجیهی ندارد افرادی با داشتن کار بیرونی از وظایف خود در شورا باز بمانند. اگر رئیس کمیسیون به جهت اینکه مسئول تهیه خوراک برای کارش است نخواهد و یا نتواند وقت بگذارد روند بررسی و تصویب کمیسیون ها طولانی و مردم سرگردان خواهند شد.

در گذشته ها بحث هایی می شد که شورا اصلا کار سنگینی در شورا نیست و... اما اگر واقعا قرار باشد اعضا وقت بگذراند و البته کار عمیق انجام دهند، به نظرم اگر تمام وقتشان را بگذارند بازهم وقت کم خواهند آورد.

حداقل سود این گزارش ها این است که افراد (درایام انتخابات) به خود اجازه ندهند کاندیدا شوند و هم اینجا را داشته باشند و هم آنجا را و هم کار نکنند و هم درآمد هم داشته باشند. اینها با هم جمع نمی شود. کسی می تواند در شورا کار کند که عاشقانه و ایثارگرانه کار کند و چشمی هم به مطامع دنیا نداشته باشد. اگر این اتفاق افتاد می شود مدیریت و کار جهادی.

 

بنده تاکیدم به رسانه ها این بوده است که می توانند به عنوان یک نهاد در جهت شفاف سازی، توسعه و پیشرفت کار نقش داشته باشد.

اعضا باید به نقد منصفانه کشیده شوند. البته در این بین برخی از رسانه ها خوب برخورد نکردند و بعضا با جهت گیری های سیاسی عمل نمودند. رسانه ها باید منصفانه، عادلانه و بدون کوچک نمایی یا بزرگ نمایی افراد و اقدامات در جهت انعکاس عملکردها به صورت شفاف فعالیت کنند. در این بین ما هم استقبال می کنیم .

 

به نظرم این  کار بسیار خوب شما باید هم مستمرا انجام شود و هم به صورت تخصصی، کمیسیونی و موضوعی دنبال و مطالبه گردد.

 

سوال: آیا شما خودتان حاضر به ارائه گزارش با این ملاک ها هستید و آیا موافقید که هیئت رئیسه اجازه نشر اطلاعات در خصوص سنجش عملکرد اعضای شورای شهر را ارائه بدهد؟

 

غلامحسین صاحبی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

بنده اولین روز سال دوم فعالیت شورا در صحن علنی گزارش فعالیت خود را اعلام نمودم. البته چون وقت کم بود بخشی از آن اعلام شد. مابقی آن انشاالله اعلام خواهد شد.

 

در همین باره با توجه به اینکه ما به عنوان عضو شورا علاوه بر رفع مشکلات مردم باید از حقوق آنان هم دفاع کنیم کتبا از هیئت رئیسه هم درباره خودم و هم درباره بقیه خواستم که تکلیف وضعیت حضور آنان را تعیین کنند. اما متاسفانه تاکنون عملکرد یکسال گذشته لاپوشانی شده و ارائه نشده است.

 

وقتی عضوی به هیچ عنوان در کمیسیون تخصصی شرکت نمی کند و فقط در صحن علنی حضور دارد که بگوید من هستم و یاحرف بزند تا رسانه ها نقل قولی از او بزنند، هیئت رئیسه باید اعلام کند  تا مردم بدانند که این افراد مشغول چه کاری هستند.

 

در خصوص اینکه ادعا شده بود در چینش کمیسیون ها در سال گذشته به تخصص ها و علایق توجهی نشده به نظرم این حرف و روش اشتباه است و به نوعی مغالطه است. متاسفانه برخی ها سیاستشان مثل دیانتشان نیست و یا هیچ کدام را ندارند. اگر فرد برای خدمت آمده است، می توانست یک بخشی کار را به صورت تخصصی مشاوره بگیرد و پیگیری کند. قطعا وقتی نظر تخصصی خود را به کمیسیون ها بیاورد چه کسی است که قبول نکند.؟

 

در همین خصوص ما فردی را داشتیم که با همین ادعا سال گذشته به دلیل مخالفت با اینکه می خواست در کمیسیون فرهنگی باشد اما امکان حضور نیافت و به کمیسیون حمل و نقل رفت و با این توجیه که من در این کمیسیون تخصص ندارم یک سال تمام حضور نیافت. این را بدانید که قانونا یک عضو اگر در 6جلسه پشت سر هم و 13جلسه متناوب حضور پیدا نکند رسما از شورا بایستی اخراج گردد. اما هم اکنون می بینیم الان همان فرد مجدد به آن کمیسیون آمده و هم اکنون ریاستش را برعهده گرفته است. باید گفت اگر جنابعالی در آن زمان تخصص نداشتید چگونه هم اکنون رئیس آن شدید؟

 

جواد ستاری، عضو شورای اسلامی شهر مشهد:

باید همینطور باشد و وظیفه است. در یک شرکت تعاونی اعضا از هیئت مدیره مطالبه پاسخگویی عملکرد دارند. حال اینکه که به عنوان نماینده مردم (در جایگاه به این اهمیت) باید به آنان پاسخگو باشیم. بنابراین بنده مشکلی ندارم. مردم باید بدانند چه کسی انتخاب کرده اند و آیا آن فرد طبق وعده ها و شعارهایش عمل کرده است یا نه؟ بنده در جلسات علنی یک جلسه فقط غیبت داشته ام و آن هم ماموریتی بوده است.

 

این امر را نه تنها برای خودم بلکه اکثر مسئولین دولتی، شهری، نمایندگان مجلس و هرکسی که منصبی دارند لازم می بینم. مدیران باید پاسخگو باشند و اگر حقوق و کارانه و... می گیرند و در صورت وقوع حوادثی بر اثر سهل انگاری مصونیت کاری دارند به همان میزان نیز باید پاسخگو باشند.

 

در خصوص اینکه افرادی اظهارکرده اند به علایق و تخصص هایشان توجهی نشده است به نظرم هرکسی برای کارخودش توجیهی دارد مهم این است آن توجیهاتی را که شما منعکس کنید آیا مردم این حرف را از نماینده خود قبول کنند یا نه. اگر مردم قبول کردند احتمالا توضیحات درست و منطقی است. من نمی دانم چه کسی این حرف را زده است. بنده چون به نوعی عضو شورا هستم شاید نتوانم نظر بدهم. از مردم می توانید این را بپرسید.

 

به نظر اگر پاسخگویی اتفاق نمی افتد یک جای کار ایراد دارد. یا سازمان های نظارتی ایراد دارد یا مطبوعات و رسانه ها ضعیف عمل کرده اند. من اگر بدانم که جایی مورد سوال قرار می گیرم ممکن است خیلی از کارهایم را انجام ندهم.

 

محسن انتظاری هروی، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد:

نمایندگان منتخب مردم هستند و مردم باید بدانند اعضا در شورا چقدر حضور فعال دارند . به نظر من این خواسته به حقی است و شما رسانه ها باید بدون جهت گیری سیاسی و غیرمنصفانه آن را پیگیری کنید.  دوستان باید گزارش فعالیت هایشان را بگویند و حتی به صورت ریز هم اعلام نمایند تا مشخص شود آیا واقعا مشغول کار هستند یا سر مردم را شیره می مالند! توصیه ام به اعضا این است که صادقانه حرف بزنیم و دروغ نگوییم و غلو نکنیم.

 

درخصوص اعلام اطلاعات توسط هیئت رئیسه در یک سال گذشته باید در هر جلسه، وضعیت حضور و غیاب را بیان می کردیم. در طول آن مدت هیئت رئیسه ادبیاتی داشته است. هم اکنون اعلام شده است که تاخیرها و غیبت های غیرموجه در صحن علنی جلسه بعد اعلام خواهد شد.

 

اعضا عملکرد فردی خود را گزارش بدهند

کلمات کلیدی

  • شاهد 0 0

    منظور آقای دکتر صاحبی از فردی که در هیچ کمیسیونی شرکت نکرده اقای بصیری پور است که همکنون رئیس این کمیسیون شده است. واقعا چرا ایشان از شورا اخراج نمی شود؟

ارسال نظر

تریبون