تاریخ خبر: کد خبر: 2736

گفتگو با مسئول گروه تبلیغی «قول سدید حق»:

بن بست سیستم‌های اداری؛ حرکت‌های جهادی راه نجات است

همین حرکت ها قبلا توسط سیستم های اداری انجام شده است و نتیجه مطلوب را نگرفته است. ولی الان همین کار ها توسط نیرو های مردمی بدون هیچ چشم داشتی انجام می شود که اگر سیستم های اداری قصد داشتند این حرکت ها انجام دهند به 5 یا 6 برابر این نیروها احتیاج داشتند

بن بست سیستم‌های اداری؛ حرکت‌های جهادی راه نجات است

به گزارش«قاصدنیوز»، رهبر معظم انقلاب از ابتدای سال جاری وقتی سخن از فعالیت های خودجوش مردمی در عرصه فرهنگ می کنند، نگاهی دارند بر خیل عظیم آنانی که با سرمایه‌های جهادی خود در محاربه با جریان های عنود با ارزش‌های اسلامی و انقلابی هستند.

 

یکی از این گروه‌های خودجوش مردمی، جمعی از طلاب جوان هستند که در مناسبت‌های مختلف به دنبال پیوند علم آموزی و اقدام فرهنگی، در مدارس راهنمایی و دبیرستان به فعالیت های تبلیغی می پردازند.

 

با حجت الاسلام دخانچی مسئول گروه فرهنگی تبلیغی «قول سدید حق» درباره فعالیت های این گروه در ایام دهه اول محرم سال جاری در مشهد به گفتگو پرداخته ایم.

*   *   *

70 مبلغ در  چهار ناحیه آموزش و پرورش مشهد

این گروه از سه دسته طلاب غیرمشهدی مشغول به تحصیل در قم، طلاب مشهدی محصل در قم و طلاب مقیم در مشهد تشکیل شده است. امسال پنجمین سالی بود که تعدادی از طلاب جهادی برای تبلیغ در سطح مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر مشهد اعزام شدند. این حرکت از سال 91 در قالب یک گروه خودجوش مردمی به نام «قول سدید حق» ساختار پیدا کرده است. اولین کار وسیع ما نیز در محرم سال91 با 46 مبلغ شروع شد و در سال جاری نیز با حدود 70مبلغ توفیق نشر معارف دینی را پیدا کردیم.

 

گروه قول سدید حق تبلیغ در مدارس

در این طرح تبلیغی، هر مبلغ در طول ایام دهه اول محرم به یک مدرسه اختصاص داده می شود. مبلغ جوان با حضور در کلاس دانش آموزان با آنان ارتباط مستقیم برقرار می کند و علاوه بر طرح مسائل مدنظر، پاسخگوی خط سوالات دانش آموزان می باشد. از بین هفت ناحیه آموزش و پرورش مشهد که در میان سه گروه تبلیغی در ایام محرم تقسیم شد گروه «قول سدید حق» نواحی 2و3و4و6 را محل فعالیت های خود در ایام دهه اول محرم قرار داد.

 

تاکنون حمایت مالی و بودجه ای خاصی نداشتیم و همه کارها به صورت خودجوش و جهادی و بدون پرداخت هزینه به طلاب انجام گرفت. تنها لطفی که در حق ما شد این بود که حسینه ای به طور رایگان برای اسکان طلاب در اختیار ما قرار گرفت و هیات ها، بانیان و... تغذیه این عزیزان را تقبل کردند و هزینه ایاب و ذهاب طلاب غیرمشهدی هم بر عهده خودشان بود.

 

زندگی کارمندی، ضد حماسه است!

تاثیر این اقدامات را می توانید از مسئولان آموزش و پرورش بپرسید  اما واقعیت این است که نسل جوان ما خیلی مستعد است و دشمن هم هجمه فرهنگی زیادی دارد ولی اگر ما بتوانیم عرصه و امکان حضور را داشته باشیم  و توان عرضه برایمان فراهم شود همه این هجمه ها خنثی می شود.

 

در این بین متاسفانه ساختارهای اداری اصلا گنجایش این جنس فعالیت‌های جهادی را ندارند. مثل بانک های ما  که نمی توانند خودشان را از ربوی بودن جدا کنند ساختار فعلی ادارات ما که در آن کارمندان بر اساس ساعت اداری کار می کنند اصلا ظرفیت انجام چنین کارهایی ندارد به قول آقای پناهیان "این زندگی کارمندی، ضدحماسه است!"

 

 ما دیدیم اکثرا افرادی که دغدغه فرهنگی داشتند تا وارد این سیستم شدند به سختی توانسته اند دغدغه های فرهنگی شان را دنبال کنند چون این ساختار اجازه چنین کارهایی را نمی دهد. در صورتی که مبلغین ما به صورت خودجوش و بدون هیچ چشم داشتی به صورت شبانه روزی کار می کنند

گروه قول سدید حق نماز جماعت در مدارس

بن بست سیستم های اداری؛ حرکت های جهادی راه نجات است

 گروه های خودجوش فرهنگی و مردمی ابتدائاً فرمایشات رهبری را دنبال کنند که قوت قلب همه ما هستند. ما اطلاع داریم که گزارش های این نوع حرکت های جهادی به ایشان می رسد و در قم تا الان حدود 170گروه  جهادی شناسایی شدند که گزارش تلاش های آنها به مقام معظم رهبری می رسد.

 

این فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جناح  فرهنگی مومن  و حرکت های خودجوش مردمی که اخیرا فرموده اند حساسیت کار را نشان می دهد که یک الگوی جدید برای انجام کارهای فرهنگی است. چون همین حرکت ها قبلا توسط سیستم های اداری انجام شده است و نتیجه مطلوب را نگرفته است. ولی الان همین کار ها توسط نیرو های مردمی بدون هیچ چشم داشتی انجام می شود که اگر سیستم های اداری قصد داشتند این حرکت ها انجام دهند به 5 یا 6 برابر این نیروها احتیاج داشتند

 

در این سیستم های اداری که الان به بن بست رسیده اند تنها الگویی که می توان  امیداور بود تا این چنین کار هایی را انجام دهد الگوی حرکت های جهادی است

 

گروه قول سدید حق تبلیغ در مدارس

 

کلان شهرها؛ اولویت اصلی ما

ما الان به این نتیجه رسیدیم که مهم ترین جاهایی که باید در آنجا کار کنیم مرکز کلان شهر هاست و برای همین در مشهد مانده ایم که ظرفیت زیادی برای کار دارد و از برکت همجواری با امام هشتم هم استفاده کردیم.

 

 ما به هر گروهی که بخواهد شیبه این کار را در مشهد پیاده کند کمک می کنیم و از ازدیاد این گروه ها هم خوشحال می شویم  و با خودمان هم عهد کردیم که وقتی مشهد از این چنین گروه هایی اشباع شد، اولین نفراتی باشیم که برای کارهای تبلیغی از مشهد خارج شویم.

 

 

مرتبط: جهاد تبلیغی طلاب جوان در مناطق حاشیه شهر مشهد

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون