تاریخ خبر: کد خبر: 2536

بیش از ۸ هزار هیئت مذهبی در خراسان رضوی فعالیت ‌می‌کنند

حجت الاسلام سید محمود مرویان حسینی در یکصد و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی گفت: امروز در استان خراسان رضوی 8 هزار و 102 هیئت مذهبی فعالیت دارند که 4 هزار عدد از آنها در مشهد قرار گرفته است که با این وجود شاید بتوان گفت گسترده ترین شبکه هیئت‌های مذهبی در خراسان رضوی قرار دارد.

بیش از ۸ هزار هیئت مذهبی در خراسان رضوی فعالیت ‌می‌کنند

به گزارش قاصد نیوز، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال 92 ارزیابی از 2هزار 500 عدد از این 8هزار هیئت استان صورت گرفت که نتایج جدیدی در آن مشاهده شد که از جمله آنها می توان به فعالیت هیئت ها در نقاط مختلف اشاره کرد به عنوان مثال در این ارزیابی مشاهده شد که 60 درصد از هیئت ها در مساجد، 20 درصد در حسینیه ها، 5درصد در تکایا، 5 درصد در منازل و مابقی در بقاع متبرکه در حال فعالیت هستند.

 

وی افزود: همچنین باید عنوان کرد که 92 درصد از فعالیت های مذهبی با اتخاذ تدابیر مناسب از سوی برگزار کننده مراسم‌ها همراه با مداحی و ذکر مصیبت بوده است.

 

مرویان حسینی بیان کرد:32 درصد قرآن جایگاه مشخص و مستقلی را در هیئت ها ایفا کرده است، 61 درصد خواندن برگزاری هیئت‌ها همراه با خواندن دعا و زیارت های مختلف بوده است، 71 درصد از هیئت‌ها به بیان احکام و مسائل شرعی پرداختند و 81 درصد از فعالیت های برخی از هیئت های مذهبی در ظهر عاشورا به اقامه نماز ظهر عاشورا ختم شده است، در مجموع می توان گفت که 75 درصد از محتوای مداحی ها در سال گدشته مفید بوده است.

 

مرویان حسینی اظهار کرد: در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان نمی توان از آسیب های عزاداری موجود چشم پوشید به عنوان مثال می توان گفت که ایجاد ترافیک، مزاحمت های صوتی بلندگوها و رعایت نکردن مسائل بهداشتی از جمله این موارد است که البته خوشبختانه این موارد نسبت به سالهای قبل با کاهش آماری قابل توجهی روبرو بوده است.

 

وی گفت: امسال 560 مکان در مشهد برای جانمایی ایستگاه‌های صلواتی در ماه محرم در نظر گرفته شده است، و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این ایستگاه‌ها تنها مکانی برای ارائه چای به عزاداران نخواهد بود بلکه به یک نوع ایستگاه‌های فرهنگی تبدیل شده‌اند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: باید یادآور شد که در سال گذشته 2درصد از ایستگاه های صلواتی فعال در شهر مجوز معرفی به شورا و مجوز شهرداری نداشته اند و نیز 10 درصد آنها بدون معرفی شورا و با مجوز شهرداری اقدام به فعالیت کرده بودند که از این میان ایستگاه صلواتی قریب به 1 درصد موجب به وجود آمدن ترافیک شده بودند و 3 درصد نیز ایجاد مزاحمت های صوتی را برای مردم در پی داشتند که با آنها با تذکر کافی برخورد لازم به عمل آمد.

 

مرویان حسینی تاکید کرد: رویکرد عموم هیئت های مذهبی نسبت به معارف اسلامی و روحانی محوری در سال 92 ارتقا پیدا کرد که ما امیدوار هستیم این اتفاق با رشد بهتری در سال 93 نیز صورت گیرد. در همین راستا باید دانست که درشهر مشهد 1هزار 300 مداح اهل بیت و بیش از 2هزار 500مداح نیز در استان خراسان رضوی در حال فعالیت هستند.

 

وی بیان کرد: در بین 4 هزار هیئت فعال در خراسان رضوی کمتر از نیم درصد آسیب زا و آسیب دیده بودند که توجهات لازم نسبت به آنها مبذول گردید.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: محرم نماد پیوند میان عقلانیت و حماسه دینی است و باید از فرصت عزاداری‌های برای کسب بصیرت بیشتر استفاده شود، به همین منظور اعزام مبلغ از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی همچون سال‌های قبل در دستور کار قرار گرفت و بیش از 3 هزار مبلغ در این ایام به سراسر استان اعزام شدند که از این تعداد مبلغ، 400 نفر به 12 استان همجوار خراسان رضوی اعزام شده اند.

 

وی افزود: در پایان ماه صفر با وجود 4 هزار هیئت فعال در مشهد ممکن است با آمدن هیئت های دیگر از شهرهای مختلف استان و کشور تداخلات و مشکلاتی به وجود آید که امیدوار هستیم با مشارکت تمام دستگاه های مسئول از بروز هر نوع مشکل به دور باشیم.

منبع:خبرگزاری تسنیم

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون