تاریخ خبر: کد خبر: 2556

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی:

30درصد جمعیت در سن ازدواج، ازدواج‌نکرده‌اند

امروز بلوغ جنسی به حدود 13 سال کاهش‌یافته و بلوغ اجتماعی نیز به 25 سال رسیده و این شکاف به وجود آمده بین بلوغ جنسی و بلوغ اجتماعی باعث عدم ثبات خانواده و کاهش فرزند آوری می‌شود.

30درصد جمعیت در سن ازدواج، ازدواج‌نکرده‌اند

به گزارش قاصدنیوز، دکتر غلامرضا حسنی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد شب گذشته در نشست تخصصی «توطئه جمعیتی، توهم یا واقعیت» که در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ناشران ایران در مشهد برگزار شد بابیان این‌که موضوع جمعیت، موضوعی نیست که توسط یک دستگاه یا گروه اندک حل شود، گفت: هرکسی باید در بخشی از این جریان حرکت کرده و کمک کند تا این سیاست تحقق پیدا کند.

 

وی به نقش غیرمستقیم دولت در افزایش جمعیت اشاره کرد و ادامه داد: دولت نباید در جریان افزایش جمعیت دخالت مستقیم داشته باشد زیرا وظیفه دولت بسترسازی است.

 

حسنی با تأکید بر این‌که دولت باید بستر مناسب برای تشکیل زندگی و تأمین مخارج را فراهم آورد، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 30 درصد جمعیت در سن ازدواج کشور، ازدواج‌نکرده‌اند.

 

وی با اشاره به نبود مشکلات امروزی در مسیر ازدواج زندگی‌های روستایی گذشته، عنوان داشت: در روستاها دو مشکل اشتغال و ازدواج وجود نداشت زیرا از طرفی پیوندهای اجتماعی در روستا قوی بود و از نهاد خانواده حمایت می‌شدند و از طرفی نیز مشکل مسکن وجود نداشت.

 

علاقه جوانان به فرزند آوری

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بابیان این‌که نباید یک الگو خاص را برای همه در نظر گرفت، تصریح کرد: برخلاف تصور روزنامه‌نگاران، جوانان ما هم ازدواج و هم فرزند آوری را دوست دارند اما شرایطی که وجود دارد باعث می‌شود که توانایی انجام این وظیفه را در خود نبیند؛ حق هر فردی ازدواج است و اگر دولت نتواند زمینه‌های مناسب این کار را فراهم کند باید پاسخگو باشد.

 

وی عنوان داشت: امروز بلوغ جنسی به حدود 13 سال کاهش‌یافته و بلوغ اجتماعی نیز به 25 سال رسیده و این شکاف به وجود آمده بین بلوغ جنسی و بلوغ اجتماعی باعث عدم ثبات خانواده و کاهش فرزند آوری می‌شود.

 

حسنی بابیان این‌که ایران از لحاظ جمعیتی در بین 232 کشور جهان در رتبه 17 قرار دارد، اضافه کرد: در نظام جمهوری اسلامی تربیت یک نسل مهم‌تر از ازدیاد نسل کورکورانه است؛ اگر نتوانیم نسلی را با استانداردهای فرهنگی مناسب تضمین کنیم، میدان را باخته‌ایم و باید در این زمینه ببینیم دغدغه امروز یک جوان تا چه اندازه نهاد خانواده است؟

 

افزایش سطح تحصیلات زنان افتخار جمهوری اسلامی است

وی، افزایش سطح تحصیلات زنان در کشور را از افتخارات نظام جمهوری اسلام دانست و ابراز داشت: تحصیلات زنان یک افتخار برای جمهوری اسلامی است اما نکته قابل‌توجه، مسیر استفاده از این امکان است؛ نباید اشتغال و تحصیل زن تزلزل خانواده را در پی داشته باشد، غرب درصدد حذف ارزش‌های خانواده است؛ اگر غفلت کنیم آماری منتشر می‌شود که یک‌میلیون و پانصد هزار خانواده تک‌نفره داریم که یک‌میلیون و صد و چهارده هزار نفر از آنان خانم هستند.

 

حسنی با  تأکید بر این‌که تمام ادیان موافق افزایش جمعیت هستند اما اسلام با افزایش کیفی جمعیت است، بیان داشت: در این مسیر توطئه وجود دارد و کشورها نیز به دنبال منافع خود هستند اما نباید از این نکته غافل شد که عملکرد خودمان نیز در این امر دخیل است.

 

اسلام بر ازدیاد نسل کیفی معتقد است

وی ادامه داد: اسلام به دنبال ازدیاد نسلی است که در آن دروغ، ربا و غیبت کم باشد، به دنبال فرزندانی هستیم که به والدین خود احترام بگذارند و حقوق مدنی خود را رعایت کنند؛ درواقع جمهوری اسلامی به دنبال آن است که به جهان بقبولاند می‌توان جمعیت بالا و با اصالت داشت، جمعیتی که تمام دانش‌ها را می‌آموزد و در خدمت بشریت به کار می‌گیرد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد بابیان این‌که امروز یک و نیم درصد علم جهان را جوانان ایرانی تولید می‌کنند، خاطرنشان کرد: دشمن به همین دلیل سعی دارد سرعت رشد ما را بگیرد زیرا به نسبت جمعیت کشورهای جهان، بیشترین ظرفیت جوان جهان در ایران است، کشور در عصر طلایی جمعیت قرار دارد و باید از آن به‌خوبی بهره برد.

 

وی خاطرنشان کرد: تک‌فرزندی یک فاجعه برای آن فرزند، آینده او و آینده کشور است درحالی‌که فرزند آوری یک نعمت است و این نعمت مسؤولیت می‌خواهد.

 

منبع: رسا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون