تاریخ خبر: کد خبر: 2506

برای رفع حصر مسئله فرزند آوری تلاش کنید

ارشناس حوزوی گفت: تلاش رسانه و مبلغین باید در جهت رفع محاصره هایی باشد که در طول دهه های گذشته برای مسئله فرزند آوری ایجاد شده است.

برای رفع حصر مسئله فرزند آوری تلاش کنید

به گزارش قاصدنیوز، حجت الاسلام محسن عباسی ولدی، عصر روز گذشته در گفتمان حوزوی «رسانه، جمعت و خانواده» در مشهد با اشاره به ضرورت گفتمان سازی مسئله جمعیت گفت: در گفتمان سازی مسئله جمعیت باید تدابیری اندیشیده شود که یک نگاه راهبردی به این مسئله در نظر گرفته شود و مسائل مربوط به افزایش جمعیت به مسئله روز جامعه تبدیل شود.

 

حجت الاسلام عباسی بررسی بحث افزایش جمعیت را در وضعیت کنونی در کنار توجه به چند مسئله دیگر عنوان کرد و افزود: مسئله افزایش جمعیت زمانی مطرح شده است که اوضاع اقتصادی جامعه به ظاهر، چندان مناسب نیست، همچنین اوضاع زندگی مشترک نیز در جامعه ما از حد هشدار گذشته و به مرحله بحران رسیده است.

 

برای رفع حصر ارزش فرزند آوری تلاش کنید

وی افزود: یکی از مسائلی که در بحث جمعیت باید به صورت جدی به آن توجه شود، تلاش برای کاهش آمار طلاق و از بین بردن تزلزل در بنیان خانواده هاست.

 

این استاد حوزه و دانشگاه توجه به فرهنگ سازی در بحث افزایش جمعیت را در کنار توجه به اقتصاد و تزلزل خانواده مطرح کرد و افزود: به موازات اقتصاد و محکم کردن بنیان خانواده باید به فرهنگ سازی در این زمینه نیز توجه جدی داشت، در طول 20سال و اندی، تلاش رسانه ها و مبلغین حوزه های علمیه در جهت ارزش گذاری به تفکر فرزند کمتر در جامعه بود.

 

وی گفت: مسئله رواج تفکر فرزند کمتر نه تنها در جامعه تبلیغ شد بلکه به صورت یک ارزش در جامعه رواج پیدا کرد.

 

این کارشناس مسائل مذهبی در رسانه تلاش در جهت افزایش جمعیت را تلاش برای برگرداندن ارزشی که در جامعه به ضد ارزش تبدیل شده است، دانست و عنوان کرد: در طول دهه های گذشته فرزند آوری به عنوان یک ضد ارزش در جامعه ترویج شده بود به طوری که نگاه مردم به خانواده پرجمعیت نگاه نامناسبی بود.

 

حجت الاسلام عباسی افزود: تلاش رسانه و مبلغین باید در جهت رفع محاصره هایی باشد که در طول دهه های گذشته برای مسئله فرزند آوری ایجاد شده است.

 

وی گفت: باید توجه داشت هدف، رفع حصر ارزشی است که ضد ارزش معرفی شده است نه تلاش برای معرفی یک عمل به عنوان ارزش، چرا که در این دو مورد راهکارهای متفاوتی تعریف شده اند که بدون توجه به اصل موضوع نمی توان راهکارهای درست را برای رفع حصر ارزش معرفی کرد.

 

جمعیت مولفه ای از بحث کلان سبک زندگی است

این استاد حوزه و دانشگاه جمعیت را مولفه ای از بحث کلان سبک زندگی عنوان کرد و افزود: امروز سبک زندگی مردم جامعه تغییر کرده است به طوری که این تغییر ارتباط تنگاتنگی با مقوله جمعیت دارد، از جمله این موارد زندگی آپارتمان نشینی و اشتغال و تحصیل زنان است.

 

وی تصریح کرد: از دیگر تغییرات سبک زندگی مردم که تاثیر مستقیم بر مسئله جمعیت دارد، تغذیه و استفاده از تلفن همراه است که استفاده نامناسب از این ها افزایش ناباروری را در جامعه تشدید می کند به طوری که آمار ارائه شده در سال جاری وجود 3میلیون زوج نابارور در کشور است.

 

حجت الاسلام عباسی رسانه محور بودن را نیز از دیگر موارد تاثیرگذار بر مسئله جمعیت ذکر کرد و افزود: خود رسانه محور بودن باعث کاهش جمعیت است چرا که خانواده ای که رسانه محور است تمایلاتش را با رسانه پاسخ می دهد و توجهی به فرزند آوری ندارد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزایش سن ازدواج را نیز از دیگر مقولات سبک زندگی امروز جامعه ذکر کرد و گفت: سن ازدواج در شهرها برای پسران بالای 28 سال و برای دختران بالای 23 سال ذکر شده است و در جوامع روستایی این آمار برای پسران بالای 26 سال عنوان شده است که در بحث جمعیت شناسی بالا رفتن سن ازدواج با پایین آمدن نرخ باروری همراه است.

 

کارشناس مذهبی رسانه با پرداختن به اشتباهات موجود در سبک زندگی مردم، تصریح کرد: در وضعیت موجود جامعه با مطرح شدن مسئله افزایش جمعیت مردم حالت تهاجمی به خود می گیرند که بهترین روش برای القاء تفکر افزایش جمعیت در درجه اول این است که باید مردم را از حالت تهاجمی خارج و وادار به حالت استماعی کرد.

 

دفاع از اشتباهات مردم را بی اعتماد می کند

وی با اشاره به این مطلب که دفاع از اشتباهات مردم را بی اعتماد می کند، گفت: از دیگر نکات راهبری در مسئله تبلیغ جمعیت، ایجاد آرامش درمردم است که با پذیرش اشتباه و بیان دلایل این آرامش تا حدودی ایجاد می شود.

 

حجت الاسلام عباسی با بیان این مطلب که گره های ذهنی مردم در مسئله افزایش جمعیت باید باز شود، گفت: اگر این سوالات و شبهات در مسئله افزایش جمعیت و موارد مرتبط با آن در افکار مردم حل نشود، نمی توان امید داشت که اقدامات صورت گرفته در این راستا مثمر ثمر باشد.

 

وی با بیان این مطلب که برای شناساندن و آگاهی بخشی به مردم در زمینه بحران سالمندی و تبعات آن در جامعه باید تلاش کرد، گفت: اگر رشد جمعیت به همین منوال پیش رود در دهه های آینده ما کشوری فوق سالمند خواهیم داشت که قطعا در بحث امنیت، اقتصاد و اداره کشور و مسائل دیگر دچار کمبود ها و مشکلات جدی خواهیم شد، علاوه بر اینکه جمعیت سالمند یک جمعیت آسیب پذیر است.

 

برای ازدواج آسان فرهنگ سازی کنید

استاد حوزه و دانشگاه خطاب به مبلغین حوزه های علمیه و اصحاب رسانه گفت: سعی کنید به جای صحبت کردن در مسئله افزایش جمعیت، در زمینه ترویج و ترغیب به ازدواج و ازدواج آسان فرهنگ سازی کنید.

 

حجت الاسلام عباسی گفت: فرهنگ سازی در زمینه ازدواج آسان و استحکام بنیان خانواده و تلاش برای کاهش آمار طلاق می تواند رشد جمعیتی را در کشور افزایش دهد.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون