تاریخ خبر: کد خبر: 1448

پروازهای روزانه هواپیماها در مشهد به اندازه 180 هزار خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند

رئیس کمیسیون خدمات شهری و بهداشت شورای شهر مشهد گفت: مشهد در چهار ماه اخیر تنها 15 روز هوای پاک داشته است.

پروازهای روزانه هواپیماها در مشهد به اندازه 180 هزار خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند

به گزارش قاصدنیوز به نقل از فارس از مشهد، جواد ستاری صبح امروز در نشستی خبری که در ساختمان شورای شهر مشهد برگزار شد، اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی شورای شهر قانونگذاری و نظارت بر اجرای کار مسئولان است و در یک سال اخیر نیز اقداماتی در این ارتباط انجام شده است.

 

وی بیان کرد: ما نمایندگان شورای شهر باید از حق مردم دفاع کنیم و شهرداری باید قانونمند باشد و ساختمان‌های مرتبط به شهرداری نیز باید پارکینگ داشته باشند و متاسفانه امروز برخی از نواحی شهرداری حتی برای مدیران نیز پارکینگ ندارند.

 

ستاری افزود: انسان مومن باید از تجارب دیگران استفاده کند، باید بحث تجاری خطی را ممنوع کنیم چون سبب ترافیک در سطح شهر مشهد می‌شود و البته این به دلیل درآمدزایی متوقف نشده است.

 

رئیس کمیسیون خدمات شهری و بهداشت شورای شهر مشهد گفت: مورد بعدی که ما از ابتدا آن را بیان کردیم، این بود که باید در شهرداری اصل رابطه پیمانکار و ناظر مشخص شود و نباید یک سازمان همه این کارها را انجام دهد که البته برخی از سازمان‌ها این موضوع را رعایت کردند.

 

وی در ارتباط با کاهش آلودگی هوا عنوان کرد: ارگان‌های مختلفی در ارتباط با بحث آلودگی هوا درگیر هستند و شهرداری هم یکی از این ارگان‌هاست و وزارت صنعت برای تولید خودرو و وزارت نفت به دلیل سوخت پاک بیشتر مسئول هستند؛ اما ما در شهرداری مشهد نیز باید حمل و نقل عمومی شهر را توسعه دهیم تا استفاده از حمل و نقل ریلی در شهر گسترش یابد و خوشبختانه با ورود شورای چهارم خط 2 قطار شهری مشهد نیز از رکود خارج شده است.

 

ستاری ادامه داد: 4 میلیارد تومان برای خرید ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در نظر گرفتیم که بتوانیم با این دستگاه‌ها آلودگی هوای شهر مشهد را بهتر مدیریت کنیم و خوشبختانه تاکسی‌ها امروز گازسوز شدند و 350 اتوبوس نیز در سطح شهر مشهد گازسوز هستند.

 

عضو شورای شهر مشهد اضافه کرد: باید برای کاهش آلودگی در کارخانه‌ها برنامه‌ریزی شود و شهرداری مشهد با نصب فیلتر در کارخانه آسفالت، آلودگی این کارخانه را به شدت کاهش داد و البته کار دیگری که باید انجام شود، انتقال فرودگاه از شهر مشهد است که هر هواپیما به اندازه 3 هزار خودرو آلودگی دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پروازهای روزانه هواپیماها در مشهد به اندازه 180 هزار خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند و از سویی نیز شهرک‌های صنعتی در مکان‌های خوبی ساخته نشدند و آلودگی را به شهر مشهد وارد می‌کنند و ما در چهار ماه اخیر تنها 15 روز پاک داشتیم.

 

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد گفت: در بحث کاهش خودروها در هسته مرکزی شهر امروز کار فرهنگی نمی‌شود و باید به نظر من در این زمینه اقدامات قهریه شکل گیرد که این موضوع را ما در بحث کمربند ایمنی می‌بینیم که خود تبدیل به فرهنگ شد و بحث زوج و فرد خودروها فقط یک مسکن است و باید از نمونه‌هایی که در دنیا اتفاق افتاده است، استفاده کنیم.

 

وی در ارتباط با کمربند سبز بیان کرد: یکی از کارهایی که قابل تقدیر است، کمربند سبز است که شورای چهارم نیز از این طرح حمایت می‌کند و از مزایای آن می‌توان به جلوگیری از ساخت و ساز اطراف شهر و بحث کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و امسال نیز 50 میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده و تا امروز 2 هزار و 500 هکتار اجرا شده است و البته قصد شهرداری تملک نیست، بلکه توسعه فضای سبز است.

 

ستاری در ارتباط با مشکلات کشف رود اظهار کرد: مشکل اصلی کشف رود به دلیل نداشتن مدیریت واحد است که متاسفانه ارگان‌های مربوطه در این ارتباط واحد عمل نکردند و البته باید بین ارگان‌ها اقداماتی هماهنگ صورت گیرد تا این مشکلات حل شود و طرح‌هایی که برای این موضوع مطرح شده بحث باغ گیاه ‌شناسی، پارک خطی و گونه‌های درختی است.

 

عضو شورا شهر مشهد با اشاره به فضای سبز تصریح کرد: در بحث جداسازی آب در فضای سبز ما 40 میلیارد تومان هزینه کردیم و به دنبال آبیاری قطره‌ای در بلوارها و حذف آبیاری تانکری هستیم و برای حفظ فضای سبز بحث قطع درختان مطرح شد که با تصویب شورای شهر هر شهروند که اقدام به قطع درختان بدون مجوز شهرداری کند باید کل هزینه‌های آن را بپردازد که این رقم بین 500 هزار تومان تا 12 میلیون تومان است.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون