تاریخ خبر: کد خبر: 8070

به بهانه یازدهمین سالگرد انتصاب امام‌ِ بزرگترین نمازجمعه کشور/

آیت‌الله علم‌الهدی؛ حلقه وَصل دوستان و ایستاده در مقابل جریان نفاق +عکس

داشتن شناخت دقیق از روابط سیاسی و اجتماعی و حضور در این معادله با ضرورت ملاحظه شانیت نماینده وقت ولی‌فقیه در استان، توانمندی ارتباط با قشر عظیم زائر و مجاور با ویژگی‌های متنوع، ایجاد محور در فعالیت‌های فرهنگی شهر مشهد با آن گستره عظیم و همچنین ارتباط وسیع با جوانان را احتمالاً باید برترین ویژگی‌های شخصیتی ایشان در این مسیر نام برد که حقیقتاً با موفقیت همراه بوده است.

آیت‌الله علم‌الهدی؛ حلقه وَصل دوستان و ایستاده در مقابل جریان نفاق +عکس

«قاصدنیوز»: 17 فروردین‌ماه سال 1384 بود که رهبر معظم انقلاب طی حکمی آیت‌الله علم‌الهدی را به امامت جمعه شهر مقدس مشهد منصوب کردند، از آن تاریخ در حالی 11 سال گذشته که رهبر معظم انقلاب اسفندماه امسال و پس از ارتحال آیت‌الله واعظ طبسی، ایشان را به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان نیز منصوب کردند.

 

اکنون و پس از 11 سال از آن تاریخ که با انتصاب جدید نوعی تائید مجدد عملکرد نیز محسوب می‌گردد به نظر می‌رسد فرصت مناسبی فراهم‌شده تا به مناسبت سالگرد این انتصاب بررسی کوتاهی بر احکام انتصاب رهبر انقلاب و همچنین بازخورد حضور ایشان در استان داشته باشیم.

 

رهبر انقلاب در حکم انتصاب آیت‌الله علم الهدی به امامت جمعه مشهد که به تاریخ 17 فروردین‌ماه سال 1384 صادر شده برای ایشان چند صفت ویژه تعریف کرده‌اند، همچنین ویژگی‌های شهر مشهد را برشمرده و در انتها تلویحاً مأموریت ایشان در این جغرافیا را برشمرده‌اند.

 

ایشان در آن حکم چهار ویژگی عالم بودن، داشتن سابقه مجاهدت فرهنگی، برخورداری از زبان گویا و نافذ و انتصاب به خانواده‌ای برجسته را برای آیت‌الله علم الهدی نام‌برده‌اند.

 

همچنین در آن حکم برای شهر مشهد نیز 5 ویژگی خاص و برجسته عنوان‌شده است، شهر شهادت، داشتن مردمی مؤمن و انقلابی، وجود حوزه علمیه کهن، جامعه دانشگاهی روشنفکر و فعال، حضور میلیون‌ها زائر و وجود بارگاه رضوی این 5 ویژگی است.

آیت الله علم الهدی

در انتهای این حکم رهبر انقلاب خواسته خود را از ایشان تلویحاً تلاش علمی، دینی، سیاسی و اجتماعی مبتنی بر نشر ایمان و معنویت عنوان می‌کنند.

 

حقیقت آن است که شهر مشهد باوجود حدود سه میلیون جمعیت و سالانه 25 میلیون زائر، شهری با ویژگی خاص است و انتصاب آیت‌الله علم‌الهدی برای امامت جمعه در این جغرافیا که دومین کلان‌شهر کشور محسوب می‌شود نیازمند وجود چند ویژگی شخصی در ایشان بوده است. داشتن شناخت دقیق از روابط سیاسی و اجتماعی و حضور در این معادله با ضرورت ملاحظه شانیت نماینده وقت ولی‌فقیه در استان، توانمندی ارتباط با قشر عظیم زائر و مجاور با ویژگی‌های متنوع، ایجاد محور در فعالیت‌های فرهنگی شهر  مشهد با آن گستره عظیم و همچنین ارتباط وسیع با جوانان را احتمالاً باید برترین ویژگی‌های شخصیتی ایشان در این مسیر نام برد که حقیقتاً با موفقیت همراه بوده است.

نمازجمعه مشهد علم الهدی

حضور آیت‌الله علم‌الهدی در منبر نماز جمعه شهر مشهد که بنا بر اعلام ستاد نماز جمعه در هر نوبت اقامه آن به‌صورت میانگین 50 هزار نفر مخاطب دارد و به تعبیری می‌توان از آن به بزرگ‌ترین نماز جمعه جهان تشیع نام برد طی این چند سال علاوه بر تأثیرگذاری معنوی عمیق و جریان سازی که به خاطر توان علمی شخص ایشان در خطبه‌های اول ایجاد کرده به تریبونی برای دفاع از حریم ولایت و انقلاب تبدیل‌شده که در اکثر مواقع رویکرد ملی آن حتی از پایتخت نیز قوی‌تر و جلوتر است. جدیداً نیز با حمایت ایشان، شخصیتهای انقلابی و فرهنگی همانند حجت الاسلام ماندگاری، پناهیان، استاد رحیم پور و... در سخنرانی های پیش از خطبه حاضر شده و این موضوع اهمیت نمازجمعه مشهد بیش از پیش نموده است.

ظریف و رحیم پور و علم الهدی و موسویان و هادوی تهرانی

 

اکنون به‌صراحت می‌توان گفت منبر نماز جمعه مشهد با انتصابی که رهبر حکیم انقلاب داشته‌اند به سنگری برای ترویج گفتمان انقلاب و دفاع از حریم آن تبدیل‌شده که علاوه بر بُعد ملی در ابعاد بین‌المللی نیز اثرگذار است. اکنون سالانه میلیون‌ها زائر ا زکشورهای مختلف به حرم رضوی مشرف می‌شوند که جمع کثیری از آن‌ها در نماز جمعه این شهر حضور می‌یابند و نماز جمعه مشهد را می‌توان نماز جمعه‌ای بین‌المللی نامید چه آنکه آثار مثبت آن در بیان و اظهارات بسیاری از انقلابیون کشورهای منطقه از یمن و عراق و سوریه و بحرین گرفته تا کشورهای آفریقایی قابل بازیابی است.

 

کارنامه آیت‌الله علم الهدی علاوه بر این؛ در جمع‌کردن جوانان انقلابی و ارتباط‌گیری با توده مردم از طریق این جوانان، ایجاد محور برای جریان‌های انقلابی و فعالیت عمده فرهنگی برای مردم مشهد و زائران ازجمله مهم‌ترین اقدامات ایشان است. تمامی این موفقیت‌ها خصوصاً دفاع جانانه ایشان از ولایت‌فقیه به‌عنوان خیمه‌گاه نظام جمهوری اسلامی باعث شده دشمنان داخلی و خارجی نظام ایشان را به‌عنوان یک سوژه تخریب و عملیات روانی به‌صورت مستمر مورد هجمه قرار داده تا آنجا که هرگونه تقطیع و برش و تفسیر به رأی از سخنان ایشان را به کار می‌گیرند تا از اثر سخنان ایشان بکاهند و طی این مدت 11 سال حتی برای لحظه‌ای از این هجمه کاسته نشده است.

دیدار دانشجویی آیت الله علم الهدی

آیت الله علم الهدی

 

به نظر می‌رسد تمامی این موفقیت‌ها بوده که باعث شد رهبر انقلاب پس از درگذشت آیت‌الله واعظ طبسی، نمایندگی ولی‌فقیه در استان را به ایشان واگذار کنند، حکمی که متن آن به‌خوبی گویای رضایت ایشان از عملکرد امام‌جمعه مشهد دارد. ایشان در حکم جدید خود برای آیت‌الله علم‌‌الهدی، وی را امام‌جمعه‌ای موفق و امتحان پس داده در سختی‌ها نامیده‌اند، از این جملات هیچ برداشتی به‌جز موفقیت‌آمیز بودن عملکرد ایشان نمی‌توان داشت و پاسخی صریح به برخی منتقدان کم انصاف نیز ارزیابی می‌شود.

 

رهبر انقلاب در ادامه حکم خود سه انتظار اصلی از ایشان را در حوزه نمایندگی ولی‌فقیه نام‌برده‌اند که عبارت است از وحدت کلمه مردم حول محور ارزش‌های اسلام و انقلاب، انس با جوانان و ارتباط با مسئولان و اقشار مختلف مردم.

 

در مورد آیت‌الله علم الهدی چند ویژگی مهم دیگر نیز وجود دارد که بیان آن مهم به نظر می‌رسد:

 

اول: ایشان باوجود مشغله فراوان طی تمامی این سالیان از کرسی وعظ و خطابه فاصله نگرفته‌اند و در مناسبت‌های مختلف در جمع مردم حضور می‌یابند، به‌عنوان نمونه جلسه تفسیر قرآن ایشان که در مهدیه برگزار می‌شود از زمانی که آغازشده بلاانقطاع ادامه یافته و به یکی از راه‌های ارتباطی ایشان با مردم بدل شده است.

 

دوم: آنکه ایشان برای تشکل‌های فرهنگی نقش انگیزشی و گره‌گشایی ویژه‌ای دارند و بسیاری از موانع پیش روی جبهه فرهنگی انقلاب را با راهنمایی‌های خود برطرف کرده‌اند و حلقه وصل جریان‌های انقلابی بوده‌اند.

آیت الله علم الهدی در جشنواره عمار

دیدار نهضت با علم الهدی

 

سوم: فعالیت ثابت و مستمر در زمینه تدریس سطوح عالی حوزه است که این نیز بلاانقطاع ادامه یافته است. از دیگر ویژگی‌های ایشان ارتباط مردمی گسترده است که باعث شده ایشان به‌عنوان مرجعی برای گره‌گشایی اقشار محروم و ضعیف جامعه مطرح باشند. ایشان همچنین در بحران‌های پیش روی انقلاب هرگز پای خود را پس نکشیده‌اند و سینه در سینه ضدانقلاب و دشمنان نظام ایستاده و از حریم انقلاب دفاع کرده‌اند.

 

همه این ویژگی‌های مثبت و این موفقیت‌ها یک وظیفه عمومی نیز برای جبهه مؤمن و انقلابی ایجاد می‌کند که عبارت است از مغتنم شمردن این فرصت و توجه به میدان فراخ نیازهای دینی و فرهنگی که حضور و حمایت‌های ایشان می‌تواند تا حد بسیار زیادی تسهیل‌کننده فعالیت در این حوزه باشد. امیدواریم که جناح مؤمن انقلابی قدر این فرصت مغتنم را بداند و از آن بهره لازم برای ترویج فرهنگ و گفتمان دینی و انقلابی را ببرد.

 

آیت الله علم الهدی

کلنگ زنی آیت الله علم الهدی

آیت الله سید احمد علم الهدی

آیت الله علم الهدی

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون