تاریخ خبر: کد خبر: 8012

اقامه اولین نمازجمعه توسط نماینده ولی فقیه پس از 35 سال در مشهد/

دولت رابطه رفت‌وآمدهای خارجی با اقتصاد مقاومتی را مشخص کند

دولت رابطه رفت‌وآمدهای خارجی با اقتصاد مقاومتی را مشخص کند

به گزارش«قاصدنیوز»، آیت‌الله علم‌الهدی پیش از ظهر روز گذشته در خطبه دوم نماز جمعه مشهد مقدس در حرم امام رضا(ع)، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت صدیقه طاهره (س)، گفت: امروز، روز اول ماه جمادی‌الثانی، اولین روز از دهه دوم فاطمیه است، شهادت جان‌گداز صدیقه اطهر علیها سلام را به محضر مقدس شما برادران و خواهران دلداده ولایت اهل‌البیت(ع) تسلیت عرض می‌کنم و از محضر شما برادران و خواهران عاشقان ولایت دعوت می‌کنم ان شاالله در تجمع بزرگ فاطمی در روز یکشنبه رأس ساعت 9 صبح در میدان شهدا شرکت کنید.

 

ازآنجا با چشم گریان بیایید در خانه امام رضا(ع)، این را یقین بدانید این اشک‌های چشمی که شما می‌ریزید و این مسیر را طی می‌کنید، دقیقاً یک مرهمی بر جراحت دل نازنین میوه دل صدیقه اطهر علی بن موسی‌الرضا(ع) است، این دیگر حداقل اظهار عشق و ارادت به ساحت مقدس امام هشتم در مقابل مظلومیت مادر شهیده بزرگوارش، صدیقه اطهر(س) است که ان شاالله شما برادران و خواهران با یک اخلاص خاصی که در عزاداری صدیقه اطهر دارید، ان شاالله پس‌فردا روز یکشنبه در این شعائر عظیم فاطمی حتماً‌ شرکت خواهید فرمود.

 

ما خوشبختانه همه‌ساله شاهد شکوه باعظمت‌تری در این عشق و دلدادگی به صدیقه اطهر در این تجمع هستیم، ازآنجا می‌آییم در عتبه مقدسه امام هشتم،صحن‌ها و رواق‌ها، روی فرش امام رضا زانو بزنید، برای مظلومیت مادر مظلومه‌اش اشک بریزید، برق اشک خودتان را به امام رضا نشان دهید، امام رضا این برق اشک شما را در مظلومیت مادرش ببیند، بیشتر مشمول لطف و عنایت این آقا قرار خواهید گرفت.

 

ان شاالله امیدوارم که ما شاهد یک عظمت خاصی در آن روز از ولایت مداری شما مرد و زن ولایتمدار این شهر و این سامان و زائر و مجاور باشیم.

 

تأسیس بنیاد شهید، یک اصل تثبیت‌شده در تکریم شهدا است

امروز، سالروز صدور حکم امام بزرگوار در تأسیس بنیاد شهید است و تکریم شهدا به‌عنوان یک اصل در انقلاب مقدس اسلامی ما با صدور این حکم ولایی امام بزرگوار، در حقیقت تثبیت‌شده است.

 

هفته گذشته، اجلاس خبرگان رهبری بود،‌آخرین اجلاس خبرگان رهبری در هفته قبل صورت گرفت و دوره چهارم خبرگان برحسب تغییری که مقام معظم رهبری داشتند، در حقیقت طولانی‌ترین دوره‌های مجلس خبرگان تا به امروز بوده است به خاطر تطبیق انتخابات مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی که در جهت تلفیق انتخابات، هزینه انتخابات مقداری تنازل کند و پایین بیاید لذا این دوره، طولانی‌ترین دوره‌های مجلس خبرگان بود.

 

بنده ابتداً برحسب لطف و عنایت خاصی که مقام معظم رهبری به شخص حقیر فرمودند، وظیفه دارم در جمع شما از آقایی بزرگوارانه مقام معظم رهبری تشکر کنم؛ محور این اجلاس خبرگان، تشرف به محضر مقدس مقام معظم رهبری و بهره‌برداری از فیوضات ولایی بود.

 

عشق به رهبری، اصل قطعی در نظام ولایی و اسلامی

مقام معظم رهبری در نشستی که همه‌ساله با خبرگان دارند، تقریباً اصلی‌ترین و حساس‌ترین مسائل نظام را مطرح می‌کنند که شرح بیاناتشان از رسانه‌ها و رسانه ملی پخش می‌شود و شما برادران و خواهران استماع کردید و موردتوجه قرار دادید؛ در حقیقت، مسئله عشق به رهبر یکی از اصول راهبردی نظام مقدس اسلامی ما است چون آن روزی که پیغمبر اکرم(ص) امیرالمؤمنین(ع) را در غدیر خم به‌عنوان رهبر بعد از خودشان معرفی کردند و فرمودند: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ»، بر این اصلی را که در مسئله ولایت بیان داشتند، مسئله عشق به رهبر بود؛ فرمودند «اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ، وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ»، عشق به رهبر، دوست داشتن رهبر، رابطه قلبی بین مردم و رهبر، این در حقیقت یک اصل قطعی نظام ولایی اسلام است.

 

در حقیقت، این محبت یک محبت متقابل است، یعنی در مقابل این عشق و دلدادگی مردم به رهبر عزیز و حکیم ما، ایشان هم در مقام قدردانی از این مردم در همه اقدامات و در همه حماسه‌آفرینی‌های مردم اقدام می‌کنند، طلیعه فرمایشات دیروز مقام معظم رهبری در این اجلاس مهم، تشکر از حماسه سازی مردم در عرصه انتخابات بود که یک انتخابات با مشارکت 62 درصدی که در همه جای دنیا بی‌نظیر است، بحمدالله انجام گرفت.

 

قدردانی رهبری از مشارکت بی‌نظیر مردم در انتخابات

در تمام مشارکت‌های مردمی در انتخابات پارلمانی در همه کشورهای دنیا در روی کره زمین، ما مشارکت بالای 35 درصد نداشتیم و خوشبختانه مردم حماسه‌آفرین ما که وابسته به این نظام و ولایت هستند، مشارکت 62 درصدی را در برابر دیدگان مردم دنیا برملا کردند و مقام معظم رهبری در ارتباط با آن عشق ولایی مردم در مقام تقدیر و قدرشناسی از این حرکت عظیم مردم از نظر مشارکت در انتخابات، برآمدند.

 

سخنان رهبری بعد از تشکر از این مشارکت در کنار بیان اهمیت شورای نگهبان و توجه دادن مردم به دو چهره فرهیخته حوزوی و فقاهتی، حضرت آیت‌الله یزدی و حضرت آیت‌الله مصباح و قدردانی از این دو وجود ارزنده در عرصه نظام، بعدازاین نکته، مطالبی را به‌عنوان توصیه به مجلس و تذکر به دولت بیان فرمودند.

 

اولویت مجلس در کلام رهبری، کمک به دولت است

در توصیه به مجلس به‌عنوان اولویت قطعی مجلس شورای اسلامی، فرمودند کمک به دولت اولویت مجلس هست؛ مجلس اگر بنا شد کمک دولت نکند، طبیعی است که دستگاه مدیریت اجرایی کشور اگر مستظهر به مردم از ناحیه مجلس و نمایندگان مردم نباشد، قدرت اداره قاطع و کامل نسبت به تأمین مصالح مردم نخواهد داشت و این نکته را هم تذکر دادند در عین این‌که باید مجلس به دولت کمک کند، درعین‌حال نباید از وظیفه نظارتی خودش مجلس اغماض کند.

 

مجلس، دست و چشم مردم در اداره کشور است

در حقیقت، از نظر مردم برحسب وکالت مردم، مجلس یک دست است و یک چشم، دست است از نظر زیر بغل دولت را گرفتن و دولت را در مسیر تأمین مصالح و اداره کشور کمک کردن؛ یک چشم است از طرف مردم، ناظر بر اعمال و ناظر بر مدیریت دولت که دقیقاً مدیریت اجرایی کشور را در جریان و در ریل حفظ مصالح مردم تأمین کند و بعدازاین، مقام معظم رهبری تذکراتی هم به دولت داشتند.

 

در تذکراتشان که به دولت داشتند، عمده‌اش این بود که اولاً دولت نباید در رعایت اولویت‌ها کوتاهی کند در مدیریت اجرایی کشور باید اولویت‌ها را در نظر بگیرد، سه اولویت مشخص فرمودند.

 

اولویت اول رهبری در اداره کشور، ‌اقتصاد مقاومتی است

اولویت اول، مسئله اقتصاد مقاومتی، درواقع اجرا و عملی ساختن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بود؛ در ارتباط با اقتصاد مقاومتی، دو نکته را توجه دادند، نکته اولی که فرمودند من گفته‌ام قرارگاه اقتصاد مقاومتی تشکیل بدهند، قرارگاه چرا؟ قرارگاه یک اصطلاح نظامی است، فرمودند برای این‌که ما در جنگیم، تمام کفار دنیا «الکفر ملت الواحده» و جریان استکبار در خط براندازی ما دارند با ما می‌جنگند، چون از جنگ نظامی ناامید هستند، جنگ این‌ها در عرصه اقتصاد و فرهنگ است، این‌ها در عرصه اقتصاد با ما دارند می‌جنگند.

 

اقتصاد مقاومتی تنها سنگر دفاع ما در این جنگ است و قرارگاه لازم دارد، بدون قرارگاه نمی‌شود، فرمودند یک کارهایی دولت کرده است اما در تأسیس این قرارگاه و ستاد مردم باید در جریان قرار بگیرند و بگویند تا الآن تا به اینجا چه کردی؟ از روزی که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند تا الآن دو سال می‌گذرد، دو سال قبل در همین مکان مسئله اقتصاد مقاومتی را مقام معظم رهبری طرح کردند.

 

دولت عملکرد دوساله خود در اقتصاد مقاومتی را ارائه کند

قاعده‌اش این است که در گزارش‌های اقتصادی، دولت بگوید که در ارتباط با اقتصاد مقاومتی در طی دو سال چه کرده و نکته دومی که تذکر داده‌اند، فرمودند این معاملاتی که انجام می‌دهید، این قراردادهایی که در این ارتباطات و رفت‌وآمدهای خارجی انجام می‌دهید، مشخص کنید که رابطه این معاملات با اقتصاد مقاومتی چیست؟ این دادوستدها با اقتصاد مقاومتی چه رابطه‌ای دارد؟ کجای اقتصاد مقاومتی ما این قراردادهای خارجی فراگرفته و نهفته شده است؟

 

حرکت‌های اقتصاد باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی باشد

اگر اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک راهبرد است، نمی‌شود یک حرکتی در عرصه اقتصاد انجام بگیرد و با اصل راهبردی اقتصاد و اصل راهبری که در حقیقت مقتدای تمام تئوری‌ها، فرضیه‌ها، فرمول‌ها و عملیات اقتصادی کشور است، رابطه نداشته باشد، این رابطه‌اش را باید معین کنید.

 

اولویت سومی که مشخص فرمودند، فرمودند اولویت فرهنگی است، فرمودند فرهنگ مصون‌سازی لازم دارد، ما برای نسل جوانمان، باید مصونیت فرهنگی ایجاد کنیم و این نکته را هم تصریح کردند که مصون‌سازی فرهنگی با نوشتن کتاب، مقاله، سخنرانی، موعظه و نصیحت درست نمی‌شود، مصون‌سازی فرهنگی برنامه می‌خواهد، این قسمتش را بنده از خود عرض می‌کنم، این برنامه چطور باید انجام بگیرد؟

 

لزوم ایجاد «پدافند فرهنگی» در کشور

اگر کتاب، سخنرانی، موعظه، اندرز، خطبه نماز جمعه، روایت و حدیث گفتن، این اثر ندارد، ما باید با کدام برنامه این مصونیت سازی را انجام دهیم، باید در همه حرکت‌ها و برنامه‌های فرهنگی نظام ما و در همه ابزار هنری و علمی در عرصه فرهنگ، دو کار انجام بگیرد، یکی «پدافند فرهنگی» در کشور صورت بگیرد.

 

با ناهنجاری‌ها، با جریان‌های ضد فرهنگی و اخلاقی و با حرکت‌هایی که نسل جوان را به فساد غریزه می‌کشاند و نسل جوان را به فساد نفسانیاتش می‌کشاند، باید در قالب برنامه‌های خاص علمی و هنری در عرصه فرهنگ، این پدافند فرهنگی صورت بگیرد. «تکبیر»

 

برنامه‌های نوروزی با در نظر گرفتن پدافند فرهنگی پخش شود

دو روز دیگر، تعطیلات نوروزی است، برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی شروع می‌شود، هرچند این تذکر شاید الآن دیر باشد، باید زودتر از این تذکر داده می‌شد، در این سریال‌های نوروزی،‌مسئله پدافند فرهنگی باید در نظر گرفته بشود،‌باید این سریال‌ها پدافند فرهنگی شود، با نمایش دادن تجملات، خوردن‌ها، نشستن‌ها، گپ و شنودها، مرد و زن نامحرم کنار هم باهم صحبت کردن‌ها، این‌که نمی‌شود فقط سربندی مردم را در نظر گرفت.

 

سریال، فیلم ابزار فرهنگ است، این وسیله فرهنگی است، این‌ها باید تنظیمش در صورتی باشد که واقعاً‌ پدافند فرهنگی بشود و اصل دومی که در برنامه‌ریزی فرهنگی برای مصون‌سازی فرهنگی دخالت دارد، احیاء ارزش‌های دینی است.

 

برادران، خواهران، حجاب در نظام اسلامی ما، در قرآن ما، در سنت جامعه ما، در فرهنگ اصیل و ارزش دینی و اسلامی ما یک ارزش بزرگی است که به‌خودی‌خود حجاب می‌تواند بسیاری از ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی را هم در زن ما و هم در مرد ما تثبیت کند.

 

این باید به‌وسیله ابزار فرهنگی توسعه پیدا کند، باید پدافند بشود بی‌حجابی در کشور و جامعه ما، در این صورت ما مصون‌سازی فرهنگی داریم در غیر این صورت، مصون‌سازی فرهنگی صورت نخواهد گرفت.

 

توسعه علم، اولویت سوم رهبری در اداره کشور

اولویت سومی که مشخص فرمودند، مسئله پیشرفت علمی در کشور هست؛ گفتند تمام مشکلات در صورتی حل می‌شود که از نظر علم پیشرفت کنیم؛ «العلم سلطان»؛ علم عامل تسلط جامعه ما بر سایر جوامع است و رسمأ‌ همین را گله کردند که سرعت پیشرفت علمی کم شده.

 

فرمودند «من قبلاً‌ گفته‌ام، بعضی‌ها قبول نکردند، اخیراً خود آقای وزیر علوم در یک مصاحبه رسماً اعلام کرد سرعت پیشرفت علمی در کشور ما کم شده، چرا سرعت پیشرفت علمی کم شده؟ باید علت‌یابی و ریشه‌یابی شود، مدیران نظام ما باید این را ریشه‌یابی کنند که چرا سرعت پیشرفت علمی کم شد؟» کانون پیشرفت علمی، دانشگاه‌های ما است، آیا این مدیریت‌های آموزشی و پژوهشی در محیط دانشگاه‌ها که به‌صورت غنائم جناحی دارد تقسیم می‌شود و با وابستگی به جناح، افراد مدیریت پیدا می‌کنند نه با شایستگی علمی و تخصصی مدیریت کامل آموزشی، آیا این باعث کند شدن سرعت پیشرفت علمی ما نشد؟

 

مسؤولان علت کاهش رشد علمی را ریشه‌یابی کنند

این را بایستی عزیزان مسؤول ما این را تأمین و ریشه‌یابی کنند و دقیقاً متوجه بشوند اگر بنا شد آنی که دنیا را متوجه ما کرده، ما را آقای منطقه قرار داده،‌به خاطر رشد و توسعه علمی ما در مسیر عمر انقلاب ما هست و اگر بنا شد این کم شود،‌قدرت ما در منطقه کاسته خواهد شد و این هم اولویت سومی که مقام معظم رهبری روی این اولویت، تأکید فرمودند.

 

امیدوارم خداوند متعال ضمن حفظ سایه مقام معظم رهبری، این خبرگان دوره پنجم را هم به این نقطه نرساند که مسؤولیت عظیم و خطیر خودشان را در انتخاب رهبر انجام دهند و سال‌های سال بر دوام و عمر رهبری بیفزاید درحالی‌که ما نباشیم و دست مقام معظم رهبری در همین زندگی به دامن پر برکت مولایش حضرت بقیه‌الله برسد و این نظام را به دست صاحب اصلی‌اش ان شالله تقدیم کنند.

 

بر گرفته شده از alamolhoda.com

 

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون