تاریخ خبر: کد خبر: 7578

ابراز نگرانی رئیس دفتر هیأت نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی از تایید صلاحیت‌های فله‌ای/

تایید افراد با سابقه‌ کیفری متعدد به بهانه کمبود وقت و.../ 96درصد ثبت‌نامی ها تایید شده‌اند!

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه در برخی موارد شاهد آن بودیم که افردی که حتی شرایط ابتدایی و پایه از جمله شرط تحصیلات را نیز نداشتند و یا دارای سابقه محکومیت کیفری متعدد و مؤثر بودند، توسط هیأتهای اجرایی تأیید صلاحیت شده اند که جای تعجب دارد.

تایید افراد با سابقه‌ کیفری متعدد به بهانه کمبود وقت و.../ 96درصد ثبت‌نامی ها تایید شده‌اند!

به گزارش «قاصدنیوز»، حجه الاسلام والمسلمین محرابی در دومین جلسه ستاد پیشگیری و برخورد با جرایم و تخلفات انتخاباتی استان خراسان رضوی اظهار داشت: رهبری در فرمایشات اخیرشان ابعاد مختلف حق الناس در زمینه انتخابات را تشریح فرمودند و بنابراین تمامی اطراف انتخابات از جمله مسئولان اجرایی و نظارتی باید براساس قانون و شرع به وظایف خود به درستی عمل کنند.

 

وی با تقدیر از زحمات و خدمات دست اندر کاران برگزاری انتخابات افزود: بحمدالله در استان خراسان رضوی شاهد یک تعامل مطلوب و حداکثری در بین مسئولان هستیم اما در برخی موارد شاهد عدم اجرای دقیق قانون براساس وظایف محوله از جمله در بحث تأیید صلاحیت ها توسط هیأتهای اجرایی بودیم.

 

حجه الاسلام والمسلمین محرابی بنای دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان را تعامل حداکثری و اعتماد با هیأتهای اجرایی دانست و خاطر نشان کرد: ما براساس تعامل و اعتماد کار را با هیأتهای اجرایی آغاز کردیم اما وضعیت بررسی صلاحیت های برخی از این هیأتها سؤال برانگیز و نگران کننده و نیازمند پاسخگویی مسئولان امر به افکار عمومی است.

 

وی افزود: از مجموع ۸۵۴ نفر کاندیدای ثبت نام کرده در انتخابات این دوره تنها ۳۱ نفر توسط هیأتهای رد صلاحیت شده اند و این به معنی تأیید صلاحیت ۹۶ درصد از ثبت نام کنندگان است که به نظر می رسد رقمی معقول و منطقی نیست و در صورتیکه هیأتهای اجرایی در راستای صیانت از آراء عمومی به طور دقیق و براساس استعلامات مراجع ۴ گانه و طبق قانون و ضوابط موجود عمل می کردند شاهد تفاوت معنا دار این عدد و ارقام می بودیم.

 

وی هیأتهای اجرایی را نهادی قانونی در امر انتخابات دانست و افزود: هیأتهای اجرایی امنای جامعه و مردم هستند و مطلوب این بود که در تشکیل و تعیین و تأیید صلاحیت ها در این دوره از انتخابات نیز از طیف های مختلف در این هیأتها حضور می داشتند.

 

حجه الاسلام والمسلمین محرابی با اشاره به لزوم اطلاع رسانی بهنگام و دقیق به مردم افزود: بنای نظام و باالتبع شورای نگهبان و مجموعه نظارتی در این دوره از انتخابات عملکرد شفاف است بنابراین از همین ابتدای کار مردم باید به طور شفاف بر عملکرد مسئولان نظارت داشته باشند تا از بروز هرگونه شائبه ای پیشگیری به عمل آید.

 

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه در برخی موارد شاهد آن بودیم که افردی که حتی شرایط ابتدایی و پایه از جمله شرط تحصیلات را نیز نداشتند و یا دارای سابقه محکومیت کیفری متعدد و مؤثر بودند، توسط هیأتهای اجرایی تأیید صلاحیت شده اند که جای تعجب دارد.

 

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات خراسان رضوی افزود: برخی افراد ثبت نام کننده با توجه به سابقه کیفری مؤثر و یا دارا نبودن شرایط عمومی و اختصاصی و با علم به رد صلاحیت شدنشان و با اغراض خاص اقدام به کاندیداتوری کرده اند.

 

بنابراین افکار عمومی باید در این مرحله نسبت به وجود چنین اغراضی در برخی ثبت نام ها و نیز بی دقتی برخی هیأتهای اجرایی آگاهی داشته باشند و مسئولان نیز باید در برابر افکار عمومی پاسخگو باشند.

 

حجه الاسلام والمسلمین محرابی بهانه کمبود وقت یا عدم وصول استعلامات مراجع ۴ گانه به برخی هیأتهای اجرایی را غیرقابل تصور و قبول دانست و افزود: تخطی از وظایف محوله طبق قانون از هیچیک از مسئولان پذیرفته شده نیست و موارد مطرح شده از جمله کمبود وقت یا عدم وصول استعلام مراجع ۴ گانه قانونی تنها یک ادعا و بهانه غیرقابل قبول از منظر افکار عمومی، شرع و قانون است.

 

منبع: مشهدپیام

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون