تاریخ خبر: کد خبر: 6861

بازی انتخاباتی «تندرو، اعتدالی»

به قلم: علی شاه آبادی

بازی انتخاباتی «تندرو، اعتدالی»

رقابت‌های انتخاباتی این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی تفاوت‌هایی تاکتیکی با دوره‌های قبلی خواهد داشت، هرچند اساساً تغییری در ماهیت‌های اصلی گردانندگان پشت‌صحنه ایجاد نشده است.

 

تحلیل‌ها نشان می‌دهد جریان شکست‌خورده به دلیل ناکامی‌های اخیر در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی به دنبال تجدیدقوا است اما تاکتیکی که در این دوره اتخاذشده است ممکن است برای عده‌ای فریبنده به نظر رسد.

 

اگر دوره‌های قبل آرایش‌های سیاسی گروه‌ها به دودسته راست و چپ و یا اصولگرا و اصلاح‌طلب تبدیل می‌شد اکنون عده‌ای به دنبال ایجاد دوقطبی «اعتدالیون و غیره اعتدالیون» هستند.

 

چراکه نیک آگاه‌اند که دیگر «افراطیون» نمی‌توانند با تابلوی روشن در انتخابات پیروز شوند لذا با استفاده از کلیدواژه «اعتدال» می‌خواهند خود را به‌عنوان نیروهای مستقل مردمی و معتدل نشان دهند و دیگران را متهم به تندروی نمایند.

 

اما نکته اساسی و مهم سو استفاده احزاب سنتی از این آرایش است. همان‌گونه که از هم‌اکنون در برخی رسانه‌ها و نشریات نزدیک به این جریانات منعکس می‌شود این گروه‌ها نه‌تنها مخالف ایجاد فضای دوقطبی نیستند بلکه از آن استقبال نیز می‌نمایند، لذا این‌گونه تبلیغ می‌نمایند که باید اتحاد حول محور فهرستی که آن‌ها ارائه خواهند داد شکل بگیرد.

 

شاید برای عده‌ای این بازی‌های زرگریِ گروه‌های به‌ظاهر مخالفِ یکدیگر مطلوب جلوه نماید اما درنهایت این دو جریان ذکرشده عملاً در بزنگاه‌ها نشان داده‌اند که لبه‌های یک قیچی هستند لذا در تلاش‌اند تا جلوی ورود نیروهای انقلابی، توانمند و متخصص را سد کرده تا با معامله‌گری به اهداف خود برسند.

 

چه‌بسا نیروهای توانمندی که در این بازی‌های سیاسی به نام «وحدت» حذف می‌شوند و نیروهایی وارد مجلس می‌شوند که به‌زعم آقایان شانس بیشتری برای انتخاب شدن داشته‌اند و سؤال اساسی آن است که «شانس» چه جایگاهی در میان شاخصه‌های انتخاب نماینده اصلح دارد!

 

آیا پاک دستی، تقوای سیاسی، صداقت باید قربانی فضاسازی‌های رسانه‌ای شده و افراد تنها به بهانه اینکه «شانس» انتخاب بیشتری دارند باید روانه مجلسی شوند که قرار است قوانین نظام جمهوری اسلامی در آن تصویب گردد!

 

تجربه نشان داده است هرگاه فضای سیاسی پرتنش و دوقطبی شده است ملاک‌های انتخاب نیز احساسی و سلیقه‌ای شده‌اند و راه برای نیروهای متعهد و متخصص و انقلابی بسته‌شده است. چراکه نیروهای انقلابی بدون محافظه‌کاری تنها از آرمان‌های انقلاب و امام راحل تبعیت نموده و پیروی محض امام خامنه‌ای می‌باشند و به‌هیچ‌وجه حاضر به معامله بر سر آرمان‌های انقلاب برای رسیدن به مطامع دنیوی نیستند.

 

امید آن است که مردم انقلابی و وفادار به آرمان‌ها و ارزش‌های جمهوری اسلامی به‌دوراز فضاسازی‌های رسانه‌های جریان‌های وابسته به کانون‌های قدرت و ثروت افرادی را انتخاب کنند تا باتقوای سیاسی خدمت گذار محرومین و مستضعفین باشند و امر ولی را مقدم بر سلایق گروه‌های سیاسی بدانند چراکه معامله‌گری برای باقی ماندن در قدرت یکی از اصلی‌ترین آفت‌هاست.

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون