تاریخ خبر: کد خبر: 4934

نمایندگان تهران پاسخ می دهند:

مزایا و معایب استانی شدن انتخابات

این روزها یکی از مهمترین مسائلی که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی آن است طرح استانی شدن انتخابات مجلس بوده که کلیات آن به تصویب نمایندگان رسیده است. طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی موافقات و مخالفان زیادی دارد که نمایندگان مجلس در استان تهران نیز نظرات متفاوتی نسبت به این طرح دارند.

به گزارش قاصدنیوز، حسین گروسی با اشاره به موفق بودن طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  یکی از مسایل مهمی که در این طرح وجود دارد این است که نمایندگان از این پس نگاه ملی خواهند داشت و امکانات هم به صورت متوازن در همه سطح استان توزیع خواهد شد.

 

این طرح موجب رشد و توسعه متوازن در تمام شهرهای یک استان می شود

نماینده شهریار، قدس و ملارد افزود: کلان شهرها همواره در توزیع امکانات سهم بیشتری داشته و به همان نسبت نیز توسعه و پیشرفت بیشتری هم داشته اند ولی شهرستان های کوچک و اقماری همواره محروم بوده اند به طور مثال شهر تهران پیشرفته ترین شهر کشور است اما شهرستان هایی مثل قدس، ملارد و شهریار که فاصله اندکی از این شهر دارند از لحاظ امکانات فقیر هستند، این طرح می توانند از این پروسه ایی که در کشور هست جلوگیری کند.

 

گروسی با بیان این که این طرح رشد و نبوغ فکری را به دنبال خواهد داشت، گفت: با استانی شدن انتخابات مردم نیز نمایندگان را ملی می دانند و برای هر خواسته کوچکی که به دست شوراها و مسئولان شهرستان ها برطرف می شود، به نماینده مراجعه نمی کنند و از طرفی نیز افراد نمی توانند با نفوذ پول و خرج های قومی قبیله ای در یک شهرستان کوچک به مجلس راه پیدا کنند.

 

                              

 

وی ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از اقدامات و فعالیت‌های نمایندگان مجلس در حوزه شرح وظایف آن‌ها نیست که این موضوع موجب شده که نمایندگان از وظایف ذاتی و قانونی خود باز بمانند، با اجرای این طرح قطعا شاهد حضور افرادی با توانمندی و نگاه کارشناسی‌تری در حوزه پارلمان خواهیم بود، که این موضوع آثار مثبتی را برای کشور به‌دنبال دارد.

 

نمایندگان پارلمانی باید برای موضوعات کلان کشور تصمیم گیری کنند

حسین گروسی اظهار داشت: در تمام دنیا نمایندگان پارلمانی در خصوص موضوعات کلان کشور تصمیم گیری می کنند، موضوعاتی مانند اقتصاد، صنعت، تولید ثروت و رفاه و اشتغال که متاسفانه هیچ کدام از این مسایل در کشور ما وضعیت قابل قبولی ندارند و اگر نمایندگان فرصت کافی برای پرداختن به این امور داشته باشند می توان امیدوار بود که بهبود نسبی یابند.

 

وی در خصوص ادعای مخالفان طرح که عنوان می کنند ارتباط مردم با نمایندگان کاهش پیدا می کند، گفت: ارتباطات مردم با نمایندگان نه تنها کاهش نمی یابد بلکه منطقی می شود، همان طور که اشاره شد مردم اکنون برای کوچکترین امور هم به نمایندگان مراجعه می کنند در حالی که این موضوعات کوچک در حیطه وظایف شورای شهر است و نیاز به مراجعه به نماینده نیست اگر این اتفاق رخ دهد نماینده فرصت دارد تا با نگاه ملی و استانی مشکلات عمده را برطرف سازد.

 

وی در پایان تاکید کرد: کلیات این طرح توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و امید است با درایت نمایندگان گرامی این طرح به صورت کامل به تصویب برسد تا ما خادمان ملت بتوانیم خدمات شایسته تری به این مردم ولایت مدار بدهیم.

 

استانی شدن انتخابات مجلس به ضرر مناطق دورافتاده است

سید حسین نقوی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مخالف بودن با طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای معایب و مزایای است.

                      

 

رییس مجمع نمایندگان استان تهران افزود: برگزاری انتخابات مجلس به صورت استانی سبب عدم توجه کافی به مناطق پیرامونی، شهرستان ها و مناطق دور افتاده می شود و این باعث می شود که کسی پیگر مطالبات و پروژه های این مناطق نباشید.

 

نماینده مردم ورامین، قرچک و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: البته برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت استانی سبب می شود که نمایندگان بیشتر به وظیفه نظارتی و قانونگذاری خود بپردازند.

 

طرح استانی شدن انتخابات مجلس باعث کلان نگری نمایندگان ملت خواهد شد

نماینده مردم دماوند وفیروزکوه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تصویب طرح استانی شدن انتخابات مجلس باعث توجه بیشتر قانونگذار به مسائل کلان کشور خواهد شد.

 

حمیدرضا مشهدی عباسی با اشاره به تصویب طرح استانی شدن انتخابات مجلس اظهار داشت: این طرح به قانونگذار کمک می کند تا با نگاهی جامع وکامل به مسائل کلی واساسی کشور که وظیفه اصلی نماینده ملت است، بپردازد.

 

وی گفت: متاسفانه امروز نمایندگان ما درگیر مسائل جزیی حوزه انتخابیه خود می شوند و از توجه جدی به وظیفه قانونگذاری و پیگیری مسائل کلان کشور باز می مانند.

                      

 

طرح استانی شدن انتخابات در بلند مدت به نفع کشور خواهد بود

نماینده مردم دماوند و  فیروزکوه پرداختن به امور جزئی مردم را وظیفه مدیران استانی وشهرستانی دانست و  یاداور شد: با تصویب نهایی این طرح، دیگر نمایندگان مجلس بصورت مستقیم درگیر مسائل جزیی مردم نمی شوند و زمان بیشتری صرف قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون خواهند داشت.

 

مشهدی عباسی موفقیت این طرح را در گرو تقویت شوراها دانست وتاکید کرد: باید با افزایش اختیارات شوراها در قانون اساسی، شوراها را تقویت کنیم تا با توجه جدی آنها به مسائل و مطالبات مردم توجه و تمرکز نمایندگان را به مسائل کلان کشور معطوف سازیم.

 

وی در پایان یاداور شد: البته این طرح علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد وحتی ممکن است در شورای نگهبان به تصویب نهایی نرسد اما به یقین این طرح در بلند مدت به نفع کشور خواهد بود ومعایب ان نیز برطرف خواهد شد.

 

استانی شدن انتخابات مجلس شورا اسلامی  اقتدار این نهاد را افزایش می دهد

ابراهیم نکو در گفتگو با خبرنگار مهر  با اشاره به تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما به این اقدام ماندگار و تاریخی مجلس شورای اسلامی خوشبین هستیم و قطع یقین این  طرح می تواند به عزت و سر افرازی  ایران اسلامی نیز منجر شود.

 

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی از دیگر ویژ گی های بارز این طرح را  افزایش اختیارات و جایگاه رفیع شورای شهر در هر حوزه انتخابیه توصیف کرد و گفت: با توجه به برخی خلأ هایی که در قانون تشکیلات شورهای اسلامی شهر و روستا  وجود دارد استانی شدن انتخابات مجلس شورا اسلامی  می تواند عزت و اقتدار این نهاد ارزشمند مردمی را تقویت دهد.

 

                                                                                                                                                                                  

وی با اشاره به اینکه با این طرح  شوراهای اسلامی شهر می توانند به جای نمایندگان مجلس، پیگیر مسائل محلی باشند افزود: شاید در برخی از حوزه های انتخابیه یک نماینده مجلس فراتر از آن چیزی که قانون گذار برای آن تعریف کرده ورود پیدا می کنند  ولی طرح استانی شدن  فرصت بسیار مغتنمی برای نمایندگان خانه ملت فراهم می سازد تا بتوانند با حساسیت و اشرافیت بیشتری  به مسائل ملی و حوزه انتخابیه داشته باشند.

 

نماینده مردم شهرستانهای رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که  طرح استانی شدن انتخابات چند دوره گذشته نیز مطرح بود اظهار داشت: اگر مروری بر گذشته داشته باشیم می بینیم که طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی ‌از دوره پنجم مجلس همواره مطرح بوده است که خوشبختانه در دوره نهم با یک خرد جمعی مجلسیان  به تصویب رسید.

 

وی همچنین رقابت عادلانه و بدون هر گونه حواشی را از دیگر ویژگی های بارز این طرح یاد کرد و گفت: در اولین دوره از برگزاری انتخابات  استانی نامزدهای احتمالی با رفتارهای انتخاباتی مدرن مواجه خواهند شد که این امر خود می تواند به عنوان تجربه ارزشمندی برای نامزد احتمالی  محسوب شود.

 

 وی ادامه داد: در این طرح همچنین نامزدهای توانمند، با مهارت و قابلیت‌های بالا ترغیب و تشویق می‌شوند که به عنوان نامزدهای انتخاباتی به رقابت‌های مجلس ورود پیدا کنند.

 

منبع: مهر

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون