تاریخ خبر: کد خبر: 6703

واکنش نمایندگان مجلس خراسان رضوی به حرکت زشت ظریف

نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان خراسان رضوی در واکنش به دیدار ظریف با اوباما موضع گیری کردند.

واکنش نمایندگان مجلس خراسان رضوی به حرکت زشت ظریف

به گزارش قاصدنیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان خراسان رضوی در واکنش به دیدار ظریف با اوباما موضع گیری کردند. در روزهای گذشته نمایندگان ملت با شعار مرگ بر آمریکا در صحن مجلس اعتراض خود را به دولت اعلام نمودند. ضمن این که بسیاری از نمایندگان مجلس خراسان رضوی این اقدام وزیر امور خارجه را محکوم می‌کند؛ اهم نظرات نمایندگان مرور خواهد شد.

 

خسروی: وزیر امور خارجه به نمایندگان مجلس پاسخ خواهد داد

ابوالقاسم خسروی نماینده مردم زاوه ،تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی درگفتگو  با خبرنگار ما گفت: کارنامه پنجاه ساله ی برخورد آمریکا با ملت ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی در طول این سی و شش سال گذشته کارنامه درخشانی نبود و نیست.

 

وی در ارتباط با دست دادن  اتفاقی وزیر امور خارجه ایران و رئیس جمهور آمریکا در مجلس در حال بررسی می باشد، افزود: تا هفته پیش بحث استیضاح آقای ظریف مطرح نبود ،بحث اعتراض به دست دادن ایشان و حضور درکنار رئیس جمهور آمریکا را نماینده های مجلس محکوم کردند و تا به امروز بحث استیضاح نبود و احتمال یکشنبه در این خصوص بحث و گفتگو شود.

 

نماینده مردم زاوه ،تربت حیدریه گفت: با توجه به مذاکرات و بحث های بین المللی که با آن روبه رو هستیم وزارت امور خارجه باید مقتدر باشد. فعلا تذکرات بجا داده می شود. ایشان باید پاسخ بدهد ولی بازهم خاطر نشان می شود که فکر نمی کنم بحث استیضاح در شرایط کنونی مطرح بشود.

 

محمد زاده: حرکت ظریف به معنای آماده کردن افکار عمومی جهت ترک دشمنی و ایجاد روابط سیاسی بین دو کشور است

حسین محمد زاده نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مصاحفه مقامات عالی دو کشوری که پیشینه خصومت شدیدی با هم دارند از نظر عرف بین المللی به معنای رعایت اخلاق انسانیت نیست؛ بلکه به معنای آماده کردن افکار عمومی جهت ترک دشمنی و ایجاد روابط سیاسی بین دو کشور است.

 

 

وی با بیان اینکه اتفاقی اعلام شدن دیدار ظریف و اوباما نیز نمی تواند حقیقت داشته باشد، تصریح کرد: تمامی مقامات، تیم های ویژه ای دارند که یکی از وظایفشان جلوگیری از چنین پیشامدهایی است.”

 

اسماعیل نیا: رفتار اخیر آقای ظریف به هیچ عنوان درست نبود

همچنین محمد اسماعیل نیا نماینده مردم بردسکن در مجلس شورای اسلامی حول محور رفتار غیر منطقی وزیر امور خارجه گفت: در بحث توافق هسته ای گروه مذاکره کننده مورد تأیید نظام بودند و ضمن اینکه خدمت داشتند اما باید عملکردشان در راستای منویات رهبری باشد و خط قرمزها را رعایت کنند.

 

وی گفت: رفتار اخیر آقای ظریف به هیچ عنوان درست نبود و نباید این اتفاق می افتاد، می بایست خیلی حساب شده حرکت کنیم.

 

حجت الاسلام پژمانفر: برخی در صدند قبح استکبار ستیزی در میان جامعه شکسته  شود

حجت الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: جریانی جدی در کشور به دنبال قبح زدائی و عادی سازی رابطه با آمریکاست که در پشت صحنه این جریان می خواهند نشان دهند که انقلاب اسلامی در طول ۳۷ سال گذشته و حتی زمانی که امام از سال ۴۲ موضوع مبارزه با استکبار و آمریکا را مطرح کرده، توهمی است که کشور را دچار ضرر و زیان کرده است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به باور غلط این جریان اشاره کرد و افزود: متاسفانه این جریان معتقد است که امروز توانسته این توهم را برطرف کرده و با برقراری رابطه با آمریکا می تواند منافع از دست رفته را به کشور بازگرداند.

 

حجت الاسلام پژمانفر تصریح کرد: این جریان با تعابیری اتفاقی گاهی تلفنی، گاهی از روی نامه نگاری و برخی اوقات هم به گونه ای با نمایندگان استکبار ملاقات می کنند که قبح استکبار ستیزی در میان جامعه شکسته می شود و برخی مردم از روی تردید فکر می کنند چرا از آمریکا واهمه داریم، در صورتی که آمریکا شیطان بزرگ و اتم مصادیق استکبار است.

 

 

بنی هاشمی: موضوع وزیر امور خارجه باید مورد بررسی قرار بگیرد

سید هاشم بنی هاشمی دیگر نماینده مردم مشهد به خبرنگار ما گفت: به فرموده امام و رهبری نظام، تا زمانی که آمریکا اصرار بر خوی استکباری خود داشته باشد، ملت و کشور ایران سر سازش به آنها ندارد و این موضع نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی است.

 

وی تصریح کرد: موضوع وزیر امور خارجه باید مورد بررسی و از وی سئوال شود لذا در هر صورت روز چهارشنبه گذشته نمایندگان ملت در یک حرکتی خودجوش، در صحن مجلس شعار مرگ بر آمریکا را سر داده و بر مواضع خود در برابر استکبار تاکید کردند.

 

حجت الاسلام رجایی: حرکت وزیر امور خارجه خلاف عرف دیپلماتیک بوده است

حجت الاسلام و المسلمین محمد رجایی نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی درخصوص مصافحه آقای ظریف با اوباما اظهار داشت: در زمانیکه ایران اسلامی رابطه سیاسی با آمریکا ندارد و بین ایران و آمریکا عناد وجود دارد، اقدام آقای ظریف خلاف عرف دیپلماتیک و وی در این خصوص بی تدبیری نموده است.

 

حجت الاسلام رجایی ادامه داد: وقتی شخصیت فردی آقای مطرح است، دست دادن با دشمن تنها مشکل فردی برای وی ایجاد می کند اما وقتی جایگاه حقوقی وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مطرح می باشد، باید توجه داشته باشد که نمی تواند بر اساس علائق خودش رفتار کند و با دشمن ملت ایران که درصدد نابودی انقلاب اسلامی است؛ مصافحه کند.

 

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی استیضاح آقای ظریف را در شرایط کنونی به مصلحت کشور ندانست و گفت: مصافحه آقای ظریف با اوباما مورد نقد جدی است اما استیضاح وی در شرایط کنونی کشور و بررسی پرونده برجام در مجلس و اثرگذار بودن آقای ظریف در این خصوص، به تضعیف کشور منجر می گردد و لذا به مصلحت کشور نیست.

 

حجت الاسلام رجایی با بیان اینکه استیضاح وزیر امورخارجه عواقبی برای کشور خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اگر استیضاح به نتیجه نرسد، مطالبی که در صحن مجلس از سوی نمایندگان مطرح خواهد شد مورد سو استفاده دشمنان قرار خواهد گرفت.

 

دهقان: مجلس شورای اسلامی حرکت ظریف را تایید نمی کند

محمد دهقان، نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو باخبرنگار ما در خصوص واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دست دادن وزریر امور خارجه کشورمان با رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: طبیعتاً اکثریت مجلس این کار را تایید نمی کنند و به نظر من از فرد کارکشته ای مانند آقای ظریف بعید بود که در اینگونه مسائل دچار غفلت شود.

 

وی ادامه داد: نمایندگان ملت تذکرات لازم را در خصوص این اقدام رئیس دستگاه دیپلماسی داده اند و نباید این موضوع به یک مساله بزرگ در کشور تبدیل شود و باید از ایجاد تفرقه و دودستگی در کشور جلوگیری کرد.

 

محسنی ثانی: وزیر امور خارجه در کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی به اقدام اخیر خود پاسخ خواهد داد

محمد رضا محسنی ثانی نماینده مردم سبزوار نیز با بیان اینکه طرح استیضاح در مجلس هنوز اعلام وصول نشده است و تنها از سوی برخی از نمایندگان مطرح شده است، عنوان کرد: در حال حاضر موقعتی برای استیضاح نیست و بهترین کار تقویت دیپلماسی کشور است.

 

وی ا اشاره به دست دادن ظریف و اواما بیان داشت: در هفته آینده و با برگزاری جلسات مجلس ظریف در کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی حضور پیدا کرده و در خصوص این رفتار توضیح خواهند داد.

 

محسنی همچنین بیان کرد: بلافاصله بعد از این رفتار امیر عبد الهیان معاون وزیر امرو خارجه در مجلس حضور پیدا کرد و این برخورد را به صورت کاملا اتفاقی عنوان نمود.

 

سجادی: ظریف باید نسبت به رفتار خود در مقابل رئیس جمهور آمریکا پاسخگو باشد

احمد سجادی نماینده مردم سرخس و فریمان در مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا ظریف باید نسبت به رفتار خود در مقابل رئیس جمهور آمریکا پاسخگو باشد.

 

وی با بیان اینکه این رفتارها از طرف رئیس دستگاه دیپلماسی کشور غیر قابل قبول است، افزود: نمایندگان مجلس قطعا تذکرات لازم را به آقای دکتر ظریف خواهند داد.

 

سبحانی نیا: ما خطوط قرمزی داریم و این حد و مرز ها باید در کشور رعایت بشود

سبحانی نیا نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی در گفتگوی تلفنی درباره دست دادن اقا ظریف با رئیس جمهور آمریکا گفت:در مسائل این چنینی که پیش می اید تبعا برخی با این موضوع موافق هستند و برخی مخالف هستند ،معمولا در روابط بین المللی چنین مسائلی پیش می آید ، و نمی توان گفت که از قبل پیش بینی شده بوده است .

 

وی  افزود: در این چند روز گذشته در مجلس تعدادی از نمایندگان با این حرکت مخالف بودند و اظهار نظرهائی انجام دادند و یک عده هم اعتقاد دارند که این مسائل خیلی تاثیر گذار بر مسائل دیپلماتیک نیست و از اهمیت خواصی نیز برخوردار نمی باشد ولی معتقد هستند که اصل این مسئله اگر انجام نمی شد بهتر بود ولی حالا که اتفاق افتاده نباید خیلی این مسئله را بزرگ کنیم ولی ما خطوط قرمزی داریم و این حد و مرز ها باید در کشور رعایت بشود .

 

سبحانی نیا درباره استیضاح وزیر خارجه ادمه داد:من با استیضاح موافق نیستم ،چون اگر تنها دلیل برای استیضاح این دیدار باشد این نمی تواند مبنای استیضاح برای وزیر باشد البته نمایندگانی که مخالف این حرکت آقای ظریف هستند میتواند منطقی سوال کنند و در سوال خود مستقلا ۱۵ دقیقه وقت دارد سوال کند و بحث کنند و وزیر هم بیاید پاسخ بدهد، ولی با توجه به شرایط خواص کشور و نظام من استیضاح را به مصلحت نظام و کشور نمی دانم.

 

اسد الهی: ظریف بابت دست دادن با رئیس جمهور آمریکا تذکر خواهد گرفت

غلامرضا اسد الهی نماینده مردم تربت جام در ملس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که واکنش مجلس نسبت به دست دادن وزیر امور خارجه ایران با رئیس‌جمهور آمریکا چگونه خواهد بود، بیان داشت: در شرایط مختلف مسئولین و دیپلمات‌های کشور در سیستم کاری حرکت‌هایی بنا به تشخیص انجام می‌دهند؛ آنچه برای ما مهم است این است که روحیه آمریکایی ستیزی برمبنای منویات انقلاب و نظام باقی باشد.

 

وی اضافه کرد: زمانی بحث مذاکرات با آمریکا در دستور کار ما نبود و کسی فکر نمی‌کرد روزی با آمریکا سر میز مذاکره بنشینیم ولی بنا به اقتضائات و صلاحدید مقامات کشور این اقتدار را ایجاد کردیم که مذاکرات ایجاد شد.

 

نماینده تربت‌جام در مجلس شورای اسلامی گفت: صرف اینکه آقای ظریف با رئیس‌جمهور آمریکا دست بدهد یا ندهد پیام خاصی ندارد زیرا ما از دست دادن جلوتر رفته‌ایم و با آمریکا مذاکره می‌کنیم، نباید این مسائل اهداف اصلی ما را که دفاع از حقوق مسلم است تحت الشعاع قرار دهد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما مدت‌ها است که با سیستم آمریکا و وزیر خارجه آن در حال مذاکره هستیم؛ بحث دست دادن آقای ظریف و اوباما در حد یک تذکر در مجلس مطرح خواهد بود و بیش از این نیازی است.

 

منبع: صبح توس

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون