تاریخ خبر: کد خبر: 6696

واکاوی پشت پرده انتخاباتی هجمه به مدیریت شهری مشهد

این قلم برخلاف آنچه عموم فعالان فرهنگی سیاسی مشهد برداشت می‌کنند-مبنی بر اینکه آن جریان به دنبال بازگشت به شورای شهر است- معتقد است هدف اصلی آن‌ها از این اقدام رسیدن به مجلس بوده و بازگشت به شورا تنها بخشی و نه تمام تلاش آن‌هاست.

واکاوی پشت پرده انتخاباتی هجمه به مدیریت شهری مشهد

به گزارش «قاصدنیوز»، محمدجواد سپهری راد در شماره اخیر ضمیمه استانی روزنامه «جوان» نوشت:

 

بسط فضای سیاسی جامعه یکی از آثار طبیعی دوران انتخابات است و این بسط با نزدیک‌تر شدن به زمان انتخابات با شدت بیشتری در لایه‌های مختلف جامعه نمود می‌یابد، بسط فضای سیاسی هرچند فی‌نفسه نه امری مذموم است و نه اتفاقی ممدوح اما به‌زعم همه فعالان عرصه سیاست اگر مبتنی بر قاعده و بر مدار حق و حقیقت واقع نگردد جز خسران اجتماعی و ابهام‌آفرینی‌های خطرناک نتیجه‌ای دربر ندارد. لذاست که فعالان سیاسی-اجتماعی همواره نسبت به آثار و تبعات این گشایش‌های سیاسی تذکر داده‌اند و در مواقع لازم تلاش داشته‌اند انحرافات از مدار منطق و انصاف را یادآور جامعه شوند.

 

انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از انتخاباتی است که بنا به شرایط خاص، گستردگی و اهمیت آن هدف بسیاری از جریان‌های سیاسی قرار دارد و از مدت‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی انجام می‌دهند و طبیعتاً یکی از برنامه‌ریزی‌ها انتقاد از جریان مقابل است که فی حد ذاته ایرادی ندارد و طبیعت انتخابات آن را معمول می‌داند، در این میان اما متأسفانه مرز انتقاد و تخریب را در نگاه خوش‌بینانه بازنمی‌شناسند و یا به‌عمد آن را ندیده می‌گیرند و با نادیده گرفتن اصول شروع به تخریب جریان مقابل با انواع و اقسام ابزارها می‌کنند.

 

شهر مشهد اما، به دلیل اهمیت جایگاه سیاسی- مذهبی آن و همچنین شکل تأثیرگذاری بر معادلات کلان کشور همواره به‌طور خاص موردتوجه این جریانات قرار داشته و همین توجهِ بیشتر موجب شده به همان نسبت از آسیب نقل‌شده در سطور فوق مواجه شود و برخی جریانات سیاسی برای رسیدن به اهداف خود در این شهر بیشتر در ورطه خلاف‌گویی‌ها بیفتند.

 

با نزدیک‌تر شدن به فضای انتخابات این جریانات کم‌کم حضور میدانی پررنگ‌تری از خود نشان می‌دهند و برگ‌هایی از حرکت‌های انتخاباتی آن‌ها رو می‌شود، برگ‌هایی که هرچند تحلیل آن در پازل ملی مرادِ این متن نیست اما در نظر داشتن این تلاش‌ها در پازل بزرگ‌تر و در ابعاد ملی نباید از نظر دور شود بلکه باید در جای خود مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.

 

آن‌چنان‌که می‌دانیم در انتخابات شورای شهر که دو سال قبل برگزار شد جریانی در مشهد فعال بود که نسبت به مدیریت قبلی شهر و اتفاقات و زد و بندهای آن مقطع از زمان دید انتقادی داشت و به همین دلیل با اقبال عمومی مردم مواجه شد و توانست بخش زیادی از کرسی‌های شورای شهر را در اختیار بگیرد و به طبع انتخاب شهردار و مدیران شهری بیشتر به‌سوی این جریان متمایل شد، از همان مقطع جریانی که یک پای آن در طیف مدیریت قبلی شهر و پای دیگر آن در جریانات سیاسی عمدتاً اصلاح‌طلب بود نسبت به فعالیت مدیریت جدید موضع انتقادی گرفت و این موضع را تاکنون به‌صورت مستمر تداوم داده است.

 

طبیعتاً نیاز به گفتن ندارد که نه‌تنها تمامی جریانات که تمامی افراد در انتقاد از مسئولان و مدیران نزد افکار عمومی تا آنجا که حریم اخلاق نادیده گرفته نشود و نزد قانون؛ تا آنجا که جرمی مرتکب نشوند آزادند، اما در این میان مرزی باریک از تخریب‌های هدفمند و طراحی‌شده وجود دارد که عبور از آن لزوم ورود و تذکر را جدی‌تر می‌کند.

 

واقعیت آن است که جریان به‌ظاهر منتقدِ ذکرشده در سطور فوق مدتی است در راه بازگشت به قدرت، تلاش هدفمندی را شکل داده که گاها از خطوط انصاف عبور کرده که این مقال به دنبال پرداختن به عبور از این خطوط نیست، و البته اگر نیاز شود در آینده به جزئیات آن نیز پرداخته خواهد شد. در این متن بیشتر به دنبال ارائه گزاره‌هایی از طرح‌ریزی‌شده بودن و فرماندهی متمرکز این تلاش هستیم و در آینده و در زمان لازم گزاره‌های بیشتری از آن را ارائه خواهیم کرد.

 

به نظر می‌رسد این جریان برای رسیدن به کرسی‌های مجلس تنها راه ممکن را تخریب تنها نهادی می‎‌بیند که در شهر در دست جریان اصولگرا است و هرچند انتخابات مجلس شورای اسلامی در ظاهر ارتباطی منطقی به عملکرد شورای شهر و مدیریت شهری ندارد اما به‌عنوان محملی برای طرح خود در کف جامعه از آن استفاده می‌کند. این قلم برخلاف  آنچه عموم فعالان فرهنگی سیاسی مشهد برداشت می‌کنند-مبنی بر اینکه آن جریان به دنبال بازگشت به شورای شهر است- معتقد است هدف  اصلی آن‌ها از این اقدام رسیدن به مجلس بوده و بازگشت به شورا تنها بخشی و نه تمام تلاش آن‌هاست.

 

این جریان مدتی است با استفاده از یک نشریه، دو سایت محلی و با پشتیبانی بخش استانی یک خبرگزاری کشوری فعالیت خود را شتاب بیشتری بخشیده، مثلاً در یک نمونه‌ی مشخص مدیر یکی از این سایت‌های محلی می‌گوید هدف ما از این اقدامات آماده‌سازی شرایط برای برکناری شهردار است و تلویحاً تأیید می‌کند که به دنبال کار سیاسی هستند نه ارائه انتقاد منطقی و دلسوزانه.

 

 در سوی دیگر نشریه این جریان که امتیاز آن متعلق به فردی شاغل در آموزش‌وپرورش است از سوی فردی معلوم‌الحال اجاره‌شده و بدون گرفتن تبلیغات یا منبع درآمدی خاصی برای هر شماره در تیراژ حدود هفت هزار نسخه طبع می‌شود. موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم این نشریه توزیع دکه ندارد یا به‌عبارت‌دیگر درآمدی از محل فروش دکه‌ای خود ندارد بلکه شماره‌های خود را به‌صورت رایگان و البته هدفمند در نهادها و ادارات توزیع می‌کند، جالب‌توجه‌تر آنکه یکی از افراد شاغل در این نشریه زمانی که از وی در مورد دلایل همکاری با این نشریه پرسیده شد، پرداختی خوب را تنها دلیل همکاری عنوان کرد.

 

خوب است این نشریه در کنار مطالبی که در هر شماره خود باهدف تخریب و حاشیه‌سازی برای جریان ارزشی شهر منتشر می‌‌کند توضیحاتی نیز در مورد منابع درآمدی، وابستگی‌‌های سیاسی و مدیران پشت پرده خود دهد.

 

نکته قابل‌تأمل در مورد این سایت‌ها و آن هفته‌نامه کاغذی، تیترهای مشابه و عملکردهای هماهنگ است که در موارد متعددی اتفاق افتاده که نشان از خط دهی متمرکز آن‌ها دارد.

 

امید است این متن به‌عنوان یک تذکر با هدف یادآوری و توصیه به رعایت اصول اخلاق سیاسی و لزوم پایبندی به آن مفید فایده باشد و نیاز به تشریح جزئیات عملکرد این جریان در شماره‌های بعد نباشد.

 

 

مرتبط:

- اقدام عجیب یک هفته‌نامه حاشیه ساز در مشهد

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون