تاریخ خبر: کد خبر: 5078

20 توصیه امام خامنه‌ای برای تصحیح روند مذاکرات

توافق نکردن بهتر از توافق بد است – که این حرف را آمریکایی ها هم می زنند – این فرمول، فرمول درستی است؛ توافق نکردن بهتر از توافق کردنی است که در آن منافق ملت پامال بشود، عزت ملت از بین برود، ملت ایران با این عظمت، تحقیر بشود (بهتر است) توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافقی کردنی

به گزارش قاصدنیوز، حضرت آیت الله سید علی خامنه ای، مقام معظم رهبری موارد متعددی را به عنوان خط قرمز برای تیم مذاکرات هسته ای بیان کرده اند و برای تصحیح روند در درون و بیرون مذاکرات هسته‌ای خواسته‌هایی را عنوان کرده اند که در ادامه می‌خوانید:
 
آیت الله خامنه‌ای
۱. عدم خوش بینی نسبت به نتیجه و دستاورد مذاکره با آمریکا
«من البته هیچ وقت نسبت به مذاکره با آمریکا خوش بین نبودم نه از باب یک توهم بلکه از باب تجربه؛ تجربه کردیم»
 
۲. تامین منافع و عزت ملت ایران شرط حمایت رهبری از توافق
«از رسیدن به یک توافقی که منافع ملت ایران را تامین کنند و عزت ملت ایران را حفظ کند. صد در صد من حمایت می کنم و استقبال می کنم… اگر یک توافقی انجام بگیرد که این توافق توافقی باشد که منافع ملت را ، منافع کشور را تامین بکند، بنده کاملا با آن موافقت خواهم کرد»
 
۳. عدم توافق بهتر از توافق بد (به عنوان یک راهبرد مذاکراتی و نفی صریح دستیابی به نفس توافق با هر شرایط و هر ویژگی)
«توافق نکردن بهتر از توافق بد است – که این حرف را آمریکایی ها هم می زنند – این فرمول، فرمول درستی است؛ توافق نکردن بهتر از توافق کردنی است که در آن منافق ملت پامال بشود، عزت ملت از بین برود، ملت ایران با این عظمت، تحقیر بشود (بهتر است) توافق نکردن شرف دارد بر یک چنین توافقی کردنی»
 
۴. عبور ظریف و هوشمندانه مقام معظم رهبری از توافق لوزان و بازگشت به موضع ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ مبنی بر یک مرحله ای بودن دستیابی به توافق نهایی
«مسئولین ما، مسئولین هسته ای، مباشرین کار به ما دارند می گویند هنوز کاری انجام نگرفته، هیچ چیز الزام آوری بین دو طرف نگذشته است؛ چه موضع گیری ای؟ اگر از من بپرسند شما موافقید یا مخالف، می گویم نه موافقم، نه مخالف؛ چون هنوز اتفاقی نیفتاده است؛ هنوز کاری نشده. همه مشکل بر سر آن جزئیاتی است که بنا است بنشینند و یکایک آنها را بحث کنند. آنچه تاکنون انجام گرفته است نه اصل توافق و مذاکره منتهی به توافق را تضمین می کند، نه محتوای توافق را تضمین می کند؛ هیچ کدام را؛ حتی تضمین نمی کند که این مذاکرات تا به آخر برسد و به یک توافق منتهی بشود.»
 
« این حرفی هم که حالا انسان می شود که می گویند که در یک بره ای درباره اصول کلی توافق کنیم، بعد درباره جزییات، این را هم بنده نمی پسندم. با تجربه ای که از رفتارهای طرف مقابل داریم، احساس می کنم که این وسیله ای خواهد شد برای بهانه گیری هایی پی در پی بر سر جزییات. اگر توافق می کنند، جزییات و کلیات و همه را در یک جلسه واحد تمام بکنند، امضا کنند. این که کلیات را جداگانه توافق کنند و بعد بر اساس آن کلیات – که یک چیزهای مبهمی است، تفسیرپذیر است، تحلیل پذیر است – بروند سراغ جزییات، نه، این منطقی نیست.» (۱۹ بهمن ۱۳۹۳)
 
۵. نگرانی و دغدغه رهبری نسبت به روند و نتیجه مذاکرات
«جدا دغدغه دارم، این دغدغه ناشی از آن است که طرف مقابل به شدت اهل فریب و دروغ و نقض عهد و حرکت در آن چیزی است که بین شما و او دارد می گذرد… طرف، طرف بدعهدی است، طرف متقلبی است. حرف می زنند، بعد هم خصوصی می گویند اینها برای آبروداری است…»
 
۶. لزوم اطلاع رسانی کامل و دقیق از جزییات و واقعیات نتایج مذاکرات
«من به خود مسئولیت هم این را گفته ام همین چند روز، مسئولین باید بیایند مردم را و به خصوص نخبگان را از جزئیات و واقعیات مطلع کنند؛ ما چیز محرمانه ای نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است؛ … همدلی یک چیز زورکی نیست، یک چیز دستوری نیست که کسی دستور بدهد که مردم همدلی کنید،…»
 
۷. لزوم شنیدن دیدگاه های مخالفان شاخص روند مذاکرات و اقناع آنها
«مسئولین ما که مردمان صادقی هستند، مردمان علاقه مند به منافع ملی اند، … یک جمعی از مخالفین را – از آن افرادی را که شاخصند – دعوت کنند، حرف های آنها را بشنوند؛ ای بسا در حرف های آنها یک نکته ای باشد که این نکته را اگر رعایت کنند. کارشان بهتر پیش برود؛ اگر چنانچه نکته ای هم نبود آنها را قانع کنند… به نظر من بنشینند، بشنوند، بحث کنند.»
 
۸. اصرار بر حفظ دستاوردهای کنونی هسته ای
«من یک خواسته هایی از مسئولین داشته ام که این را به آنها عوض کردم، گفتم و روی آنها اصرار دارم… دستاورد کنونی هسته ای ما چیز با ارزشی است؛ این را بدانند به چشم کم ارزش و چیز سبک به آن نگاه نکنند. چیز با ارزشی است. صنعت هسته ای بریا یک کشور یک ضرورت است.»
 
۹.تبیین سستی و پوشالی بودن دیدگاه مخالفان حفظ دستاوردهای کنونی هسته ای
« اینکه بعضی از روشنفکرنماها قلم بردارند و قلم بزنند که «آقا ما صنعت هسته‌ای را میخواهیم چه‌کار کنیم» این فریب است؛ این شبیه همان حرفی است که زمان قاجارها وقتی نفت کشف شده بود و انگلیسها آمده بودند میخواستند نفت را ببرند، اینجا دولتمرد قاجاری میگفت ما این مادّه‌ی بدبوی عَفِن را میخواهیم چه‌کار کنیم، بگذارید بردارند ببرند! این شبیه آن است.»
 
۱۰. تببین ضرورت و آثار و برکات صنعت هسته ای برای پیشرفت کشور و رفاه مردم
«صنعت هسته‌ای برای یک کشور یک ضرورت است؛ هم برای انرژی، هم برای داروهای هسته‌ای که بسیار مهم است، هم برای تبدیل آب دریا به آب شیرین، و هم برای بسیاری از نیازهای دیگر در زمینه‌ی کشاورزی و غیر کشاورزی. صنعت هسته‌ای در دنیا، یک صنعت پیشرفته است، یک صنعت مهم است. »
 
۱۱. تبیین زوایای مختلف شکل گیری و توسعه علم، فناوری و صنعت هسته ای به عنوان نماد برجسته نگاه درون زا و خوداتکا
«صنعت هسته ای در دنیا یک صنعت پیشرفته است، یک صنعت مهم است؛ این را هم بچه های ما خودشان به دست آوردند؛ این انفجار ظرفیت های درونی و استعدادهای درونی بچه های ما بود… ما … غنی سازی را از کسی نگرفتیم، استعداد درونی ما است.»
 
۱۲. لزوم توسعه صنعت هسته ای کشور به عنوان یک ضرورت با شدت و قدرت
«این گامهای ابتدایی ما در این صنعت است. باید در این صنعت کار بشود، حرکت بشود، پیشرفت بشود… بنابراین دستاورد هسته ای بسیار مهم استو دنبال کردن این صنعت و صنعتی کردن کشور، بسیار چیز لازمی است؛ بایستی این مورد توجه باشد… من یک خواسته هایی از مسئولین داشته ام که این را به آنها عرض کردم، گفتم و روی آنها اصرار دارم – توسعه علمی و فنی هسته ای در ابعاد گوناگون، به هیچ وجه نبایستی متوقف بشود. توسعه باید ادامه پیدا کند. توسعه فنی حتما بایستی ادامه پیدا بکند و با شدت و قدرت پیش برود.»
 
۱۳. لزوم عدم اعتماد به طرف مقابل
«من یک خواسته هایی از مسئولین داشته ام که این را به آنها عرض کردم، گفتم و روی آنها اصرار دارم… مطالبه ما از مسئولین این بوده که گفتیم به طرف مقابل اعتماد نکنید… گفتیم به طرف مقابل اعتماد نکنید، به لبخند او فریب نخورید، به وعده‌ نقد که می‌دهد ـ وعده‌ نقد، نه عمل نقد ـ اعتماد نکنید، چون وقتی خرش از پل گذشت، برمی‌گردد و به ریش شما می‌خندد! اینقدر اینها وقیحند.»
 
۱۴. لزوم لغو کامل و یک جای تحریم ها در روز توافق
«من یک خواسته هایی از مسئولین داشته ام که این را به آنها عرض کردم، گفتم و روی آنها اصرار دارم… مطلبی که ما به مسئولین گفتیم و به مردم هم عرض می کنیم این است که تحریم ها به طور کامل و یکجا بایستی لغو بشود. اینکه یکی از آنها میگوید تحریم ها شش ماه دیگر لغو میشود، یکی میگوید نه ممکن است یک سال هم طول بکشد، یکی دیگر میگوید ممکن است از یک سال هم بیشتر بشود، اینها بازیهای متعارف معمول اینها است؛ اینها هیچ قابل اعتناء و قابل قبول نیست؛ تحریمها بایستی ــ اگر چنانچه حالا خدای متعال مقدّر فرموده بود و توانستند به یک توافقی برسند ــ در همان روز توافق به‌طور کامل لغو بشود؛ این باید اتّفاق بیفتد.»
 
۱۵. عدم پذیرش لغو مشروط به تحریم ها
«من یک خواسته هایی از مسئولین داشته ام که این را به آنها عرض کردم، گفتم و روی آنها اصرار دارم… مطلبی که ما به مسئولین گفتیم و به مردم هم عرض می کنیم این است که اگر قرار باشد که لغو تحریم ها باز متوقف بشود بر یک فرایند دیگری، پس چرا ما اصلاً مذاکره کردیم؟ اصلاً مذاکره و نشستن پشت میز مذاکره و بحث کردن و بگومگو کردن برای چه بود؟ برای همین بود که تحریمها برداشته بشود؛ این را باز بخواهند متوقّف کنند به یک چیز دیگری، اصلاً قابل قبول نیست.»
 
۱۶. عدم پذیرش دسترسی بازرسان به حیطه های امنیتی و نظامی
«من یک خواسته هایی از مسئولین داشته ام که این را به آنها عرض کردم، گفتم و روی آنها اصرار دارم… نکته ای که به مسئولین محترم تذکر دادیم و به شما هم عرض می کنیم این است که به هیچ وجه اجازه داده نشود که به بهانه نظارت، اینها به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند، مطلقا مسئولین نظامی کشور به هیچ وجه به ‌هیچ‌ وجه مأذون نیستند که به بهانه‌ نظارت و به بهانه‌ بازرسی و مانند این حرف ها، بیگانگان را به حریم و حصار امنیتی و دفاعی کشور راه بدهند.»
 
۱۷. عدم پذیرش نظارت خارج از چارچوب معاهدات و مقررات متعارف
«من یک خواسته هایی از مسئولین داشته ام که این را به آنها عرض کردم، گفتم و روی آنها اصرار دارم… هیچ شیوه نظارتی غیر متعارف که جمهوری اسلامی را به یک کشور اختصاصی از لحاظ نظارت تبدیل می کند. به هیچ وجه مورد قبول نیست همین نظارت های متعارفی که در همه دنیا معمول است، اینجا هم همان نظارتها (باشد) و نه بیشتر.»
 
۱۸. عدم پذیرش هیچ گونه محدودیت در توسعه توان دفاعی کشور
«من یک خواسته هایی از مسئولین داشته ام که این را به آنها عرض کردم، گفتم و روی آن اصرار دارم … نکته ای که به مسئولین محترم تذکر دادیم و به شما عرض می کنیم، این است که به هیچ وجه اجازه داده نشود توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند، توسعه دفاعی کشور، توانایی دفاعی کشور، مشت محکم ملت در عرصه نظامی، این بایستی همچنان محکم بماند و محکم تر بشود.»
 
۱۹. عدم پذیرش هیچ گونه محدودیتی در حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از جریان مقاومت
«من یک خواسته هایی از مسئولین داشته ام که این را به آنها عرض کردم، گفتم و روی آنها اصرار دارم… نکته ای به مسئولین محترم تذکر دادیم و به شما هم عرض می کنیم، این است که به هیچ وجه اجازه داده نشود… حمایت ما از برادران مقاوممان در نقاط مختلف؛ اینها مطلقا نبایستی در مذاکرات مورد خدشه قرار بگیرد.»
 
۲۰. انحصار مذاکرات در موضوع هسته ای
«(در) این مذاکراتی که دارد انجام می گیرد – که بخشی از آن هم مذاکره با طرف های آمریکایی است – فقط در موضوع هسته ای است؛ فقط ما در هیچ موضوع دیگری فعلا با آمریکا مذاکره نداریم؛ هیچ؛ این را همه بدانند نه در مسائل منطقه نه در مسائل گوناگون داخلی، نه در مسائل بین المللی؛ امروز فقط موضوع مورد بحث و مورد مذاکره، مسائل هسته ای است.»
 
منبع: فردا

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون