تاریخ خبر: کد خبر: 5073

سنای امریکا امکان لغو قرارداد با ایران را برای کنگره تبدیل به قانون می‌کند/

بد عهدی اوباما و کنگره قانونی می شود

تصویب این قانون در کنگره عملا تایید قانونی نامه ۴۷ سناتور امریکایی درباره توافقق با ایران خواهد بود که توافق ایران و امریکا را صرفا یک توافقنامه اجرایی ایران با دولت اوباما معرفی کرده و امکان لغو آن توسط روسای جمهوری آینده و یا کنگره را داده بود.

به گزارش قاصدنیوز، با چراغ سبز اوباما به دستگاه قانون گذار امریکا، « طرح بازنگری کنگره بر توافق هسته ای با ایران » امروز در سنای امریکا به رای گذاشته خواهد شد. این درحالی است که اوباما پیش از این و در جریان مذاکرات فشرده منتهی به نشست لوزان، تهدید کرده بود در صورت تصویب این طرح در سنا و کنگره آنرا وتو خواهد کرد.

 

 

تنها یکماه پس از قرائت بیانیه لوزان و تاکید طرفین بر لزوم ادامه مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی، « طرح بازنگری کنگره بر توافق هسته ای با ایران » امروز در دستور کار سنای امریکا قرار گرفت. این قانون به کنگره این دسترسی را خواهد داد تا هر گونه توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را مورد بازنگری قرار داده یا آن را رد کند، قرار است امروز پنج شنبه به رای سنا گذاشته شود

.

به گزارش آسوشیتدپرس، میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان سنا به تازگی کفایت مذاکرات در خصوص روند طرح بازنگری کنگره بر توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد تا به بحث و جدل های به وجود آمده در این باره، پایان دهد.

 

هم جمهوریخواهان و هم دموکرات ها اعلام کرده اند که انتظار دارند قانون بازنگری توافق هسته ای با ایران، با رای بالایی به تصویب سنا برسد.

 

این در حالی است که پیش از این و با اعلام عدم مخالفت اوباما، کلیات طرح مذکور در کمیته روابط خارجی سنای امریکا به تصویب رسیده بود.

 

کاخ سفید در ماه های منتهی به نشست لوزان، اعلام کرده بود اوباما این طرح را در صورت تصویب وتو خواهد کرد. «برنادت میهان» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره اعلام کرده بود: «رئیس جمهور به وضوح اعلام کرده است که اکنون برای کنگره زمان مناسب جهت تصویب قوانین مضاعف علیه ایران نیست. در صورتی که این لایحه به رئیس جمهور ارائه شود، وی آن را وتو خواهدکرد.»

 

با این حال همزمان با بررسی طرح مذکور در کمیته روابط خارجی سنای امریکا، جاش ارنست دیگر سخنگوی کاخ سفید نه تنها اعلام نکرد اوباما این مصوبه را وتو میکند بلکه گفت: « بخش هایی در طرح هست که مورد علاقه ما نیست، اما تغییرات ملموس کافی در آن اعمال شده به طوری که رئیس جمهور بتواند آن را امضا کند.»

 

در این طرح که به اتفاق آراء به تصویب کمیته روابط خارجی سنا رسیده و اکنون چراغ سبز اوباما برای تبدیل شدن به قانون به صحن اصلی سنا امریکا راه یافته است، آغاز فرایند کاهش تحریم‌ها دستکم ۳۰ روز به تعویق انداخته و به کنگره اجازه بررسی توافق را می‌دهد، تا در صورت تایید کنگره، روند کاهش تحریم ها آغاز شود. این در حالی است که این عدد در لایحه پیشنهادی اولیه ۶۰ روز بوده و در طرح نهایی به ۳۰ روز کاهش یافته و شاید بتوان این کاهش ۳۰ روزه را بزرگترین تغییر لایحه مذکور دانست که اوباما را مجاب به موافقت با این طرح کرده است.

 

تبدیل این طرح به قانون، به آن معنی است که دولت باراک اوباما دستکم تا ۳۰ روز امکان برداشتن تحریم‌های ایران را نخواهد داشت و پس از آن نیز آغاز فرآیند کاهش تحریم ها منوط به تایید توافق نامه توسط کنگره خواهد بود.

 

بر اساس طرح در حال بررسی در کنگره امریکا، پس از امضاء توافق، کنگره و سنا اختیاری برای تغییر مواد توافق نخواهند داشت، اما کلیات توافق در کنگره و سنا مورد رای گیری قرار گرفته و در صورت تایید و یا رای ممتنع کنگره، امریکا امکان اجرای تعهدات خود را خواهد داشت و در صورتی که کنگره به کلیات توافق رای منفی بدهد، دولت امریکا اجازه اجرای این توافق را نخواهد داشت.

 

پس از آن در صورتی که کنگره با توافق با ایران مخالفت کرد، رئیس‌جمهور برای وتوی آن ۱۲ روز زمان دارد. در صورتی که اوباما مخالفت کنگره را وتو کند، قانونگذاران ۱۰ روز باقی‌مانده را زمان خواهند داشت تا با جمع‌آوری دستکم ۶۷ رأی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا (دو سوم آرا)، حق وتو را از اوباما سلب کنند.

 

این طرح که در ابتدا با مخالفت کاخ سفید مواجه شده بود، نهایتا پس از اعمال اصلاحاتی، از جمله کاهش دوره ممنوعیت لغو تحریم از ۶۰ به ۳۰ روز، از سوی دولت آمریکا هم مورد موافقت قرار گرفت و جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهور حاضر است این طرح را امضا کند.

 

این در حالی است که جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شب گذشته خود نیز با تایید چراغ سبز اوباما به تصویب این طرح در کنگره اعلام کرد که رئیس جمهور امریکا علی رغم اعلام قبلی مبنی بر وتوی این طرح در صورت تصویب، اکنون با تصویب طرح مذکور مشکلی ندارد.

 

‌جاش ارنست در پاسخ به این سوالی که نظر رئیس جمهور درباره توافق دو حزب پیرامون این قانون را جویا شده بود، گفت:

این قانون اگر منعکس کننده ی مصالحه ی دوحزبی باشد که از کمیته ی روابط خارجی سنا بیرون آمده بود، و طی آن دمکرات ها و جمهوریخواهان با اکثریت قاطع آراء از قانون پیشنهادی حمایت کرده بودند ، ما اعلام کردیم که در این صورت رئیس جمهور تمایل به امضای چنین قانونی  دارد اما باید صبر کنیم و ببینیم که در صحن مجلس سنا چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ طیف گسترده ای از اصلاحیه ها پیشنهاد شدند یا اینکه دست کم به صورت علنی درباره ی آنها بحث و گفتگو شد. ما درباره ی برخی از این پیشنهادها اظهار نگرانی کردیم چون این اصلاحیه ها یا باعث تضعیف مصالحه ی  دو حزبی در کمیته ی روابط خارجی سنا خواهد شد  یا اینکه مداخله در توانایی ما برای ادامه ی مذاکره و اجرای توافقنامه ی نهایی خواهد بود. پس تا زمانی که اصلاحیه ها ناقض این دو معیار نباشند به نظر من محصول این روند دو حزبی، چیزی است که رئیس جمهور می تواند آن را امضا کند.

 

این تغییر موضع کاخ سفید در حالی است که اوباما در ماه های گذشته قبل از برگزاری نشست لوزان نسبت به وتوی این قانون در صورت تصویب در کنگره اعلام آمادگی کرده بود.

 

تصویب این قانون در کنگره عملا تایید قانونی نامه ۴۷ سناتور امریکایی درباره توافقق با ایران خواهد بود که توافق ایران و امریکا را صرفا یک توافقنامه اجرایی ایران با دولت اوباما معرفی کرده و امکان لغو آن توسط روسای جمهوری آینده و یا کنگره را داده بود.

 

بر اساس این قانون دست امریکا را برای بازی بر سر زمان لغو تحریمها که قرار بوده است همزمان  با امضاء توافق صورت بگیرد باز خواهد شد، موضوع که هنوز به موعد سوم تیر نرسیده توافقات قبلی را نقض کرده و بر خلاف آنچه که پیش از این قول داده شده بود ، امکان فرار امریکا از این توافق را بوجود خواهد آورد.

 

گفتنی است روز جمعه سنا طرح نظادت کنگره بر توافق هسته ای احتمالی با ایران را با ۹۸ رای مخالف و یک رای مخالف تصویب کرد.

 

منبع: رجانیوز

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون