تاریخ خبر: کد خبر: 4902

9 کارشناس مسائل سیاسی مطرح کردند:

حق مردم و نخبگان است که از مذاکرات هسته ای اطلاع کافی داشته باشند/هدف آمریکا فرسایشی کردن مذاکرات است

کارشناسان معتقد هستند که تیم مذاکره کننده هسته ای در توافق نهایی باید ضمن پافشاری بر لغو همه تحریمها بلافاصله بعد از اجرای توافق به دغدغه ها و تأکیدات مقا م معظم رهبری در مسئله هسته ای توجه ویژه داشته باشند.

به گزارش قاصدنیوز،  پس آخرین دور از مذاکرات هسته ای کشورهای 1+ 5 و جمهوری اسلامی ایران که در نهایت به صدور بیانیه مطبوعاتی لوزان سوئیس ختم شد تفاسیر گوناگونی از روند پیش روی مذاکرات هسته ای برای دستیابی به توافق جامع صورت گرفت ؛ در همین رابطه با 9 کارشناس مسائل سیاسی به گفت وگو پرداختیم تا تفسیر و نظر آن ها را در خصوص بیانیه مطبوعاتی سوئیس و روند دستیابی به توافق جامع هسته ای جویا شویم.

 

هدف آمریکا فرسایشی کردن مذاکرات هسته‌ای است

حبیب‌الله بوربور، قائم مقام جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در گفت وگو با سراج 24 گفت: باید مسئولان وزارت مور خارجه همه مسائل را در کنار هم در نظر بگیرند و تک بعدی به قضایا نیندیشند.


وی افزود: غربی‌ها و مخصوصا آمریکا در جریان مذاکرات چندین ساله هسته ای بی صداقتی خود را به دنیا نشان دادند و هدفشان این است که در توافق نهایی کاری کنند که نظام اسلامی از درون ضربه پذیر باشد.


این فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: هدف آمریکا این است که موضوع مذاکرات هسته ای را یک پروسه فرسایشی کند و هرچند به حق هسته ای ایران اعتراف کرده اما می خواهد بیشترین امتیازها را در ازای دادن کمترین امتیاز از آن خود کند.


قائم مقام جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه وزارت امور خارجه باید در موضوع بیانیه لوزان واقعیت‌ها را به مردم بگوید، گفت: مردم انتظار دارند که وزارت امور خارجه شفاف سازی و ابهام زدایی کند تا مردم ناامید نشوند.


وی با اشاره به چالش های پیش روی تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: چالش اصلی این است که غرب و آمریکا نمی خواهد ایران حامی مردم منطقه باشد و از قدرت ایران می ترسد.


این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: معتقد هستم با روندی که آمریکا در پیش گرفته مذاکرات هسته ای به نتیجه نخواهد رسید؛ زیرا ما خواهان حفظ حق هسته ای و دیگر حقوق خود هستیم و آمریکا و همپیمانانش راضی به دادن چنین حقی نیستند.


قائم مقام جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی افزود: چالش اصلی آمریکا نه مسئله هسته ای بلکه ماهیت انقلاب اسلامی است و امروز به این واقعیت رسیده که انقلاب اسلامی نه تنها شکست نمی خورد، بلکه در منطقه حرف اول را می زند، از این رو آمریکا همه تلاش خود را برای مهار انقلاب اسلامی به کار بسته است.

 

اگر قرار باشد هیچ فردی در مورد مذاکرات هسته ای سخنی نگوید، به دیکتاتوری نزدیک خواهیم شد

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سراج24 گفت: نظام جمهوری اسلامی بک نظام مردمسالار است و اظهارنظر و انتقاد آزاد است و هر فردی می تواند با درنظر گفتن چارچوبها و خطوط قرمز نظام در مسائل مختلف نظر بدهد.
 

وی عنوان کرد: درباره مذاکرات هسته ای نیز عده ای موافق محتوای مذاکرات و برخی مخالف هستند؛ این امر نقطه قوت نظام است؛ اگر قرار  باشد هیچ فردی در مورد مذاکرات هسته ای سخنی نگوید، به دیکتاتوری نزدیک خواهیم شد.

 

نعمتی با ذکر اینکه مقام معظم رهبری از نقد و انتقاد در مسئله هسته ای با قدرت حمایت کردند، گفت: این حمایت رهبری از منتقدان، وظیفه دولت را در زمینه شنیدن نقد منتقدان سنگین تر می کند.

 

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانیه لوزان گفت: این بیانیه چند نقطه قوت دارد، از جمله اینکه غربیها حرف ما را پذیرفتند که ایران باید انرژی صلح آمیز هسته ای داشته باشد، این دستاورد بزرگی است؛ در گذشته اصلا چنین حقی برای ما قائل نبودند.

 

وی اظهار کرد: مرکز تحقیق و توسعه هسته ای در فردو ادامه فعالیت خواهد داشت؛ باید از این فرصتها استفاده کرد و با استفاده از تکنولوژی های روز صنعت هسته ای را تقویت کرد.

 

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید آب سنگین از جمله امتیازهای ایران است، گفت:  کشورهای معدودی در دنیا از این امکان برخوردار هستند و این امر برای صنعت هسته ای ما یک امتیاز است.

 

وی با بیان اینکه این بیانیه نقاط ضعفی نیز دارد، افزود: این روزها آمریکایی ها در مورد بیانیه از ادبیات و تعابیری استفاده می کنند که قابل تاویل و تفسیر است و باید مانع از این امر شویم؛ یعنی در نگارش توافق نامه نهایی راه را بر هرگونه تفسیر غیررسمی ببندیم.

 

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: آمریکایی ها بارها گفته اند که تحریمها یک جا برداشته نمی شود، در توافق نهایی باید به صورت صریح و شفاف این جمله گنجانده شود که بعد از اجرای توافق، تحریمها به صورت یک جا برداشته شود.

 

 

رفتار آمریکا بعد از بیانیه لوزان، نشانه صدق گفتار منتقدین است

سردار یدالله جوانی، مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت و گو با سراج24 با اشاره به بیانات و تأکیدات مهم مقام معظم رهبری پیرامون مذاکرات هسته ای گفت: این بیانات روشنگرایانه، راهبردی و راه گشا بود و باید دولت و تیم مذاکره کننده به منتقدین به عنوان یک فرصت نگاه کنند.

 

وی افزود: رفتار آمریکایی ها بعد از بیانیه لوزان نشان داد که اگر در کشور افرادی نسبت به روند مذاکرات انتقادات و ایراداتی دارند مبتنی بر یک دغدغه به جا است و این گونه نیست که این افراد مخالف توافق باشند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: رهبر معظم انقلاب ضمن اینکه از شتاب زدگی ذوق زدگی و پیش داوری برحذر داشتند، همه مردم و مسئولان را به یک واقع گرایی و واقع بینی دعوت کردند.

 

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: ایشان بار دیگر اعتماد خود را به دولت و تیم مذاکره کننده بیان کردند و از آنها خواستند با نخبگان و مردم ارتباط بیشتری داشته باشند و در مورد مذاکرات اطلاع رسانی بیشتری صورت دهند.

 

سردار جوانی با اشاره به لزوم تعامل دولت با منتقدان اظهار کرد: در سال همدلی و همزبانی ضرورت دارد که نخبگان و مردم از جریان مذاکرات هسته ای اطلاع کافی داشته باشند و دولت با منتقدین مذاکرات هسته ای جلساتی را برگزار و دیدگاه های آنها را مورد توجه قرار دهد.

 

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ذکر اینکه نتیجه چنین جلساتی برکات فراوانی دارد، گفت: از جمله این برکات این است که برخی پیشنهادها و راهکارهای منتقدین برای ادامه مذاکرات مفید خواهد بود و اگر قرار شد، روزی متن توافق نوشته شود، دیدگاه های منتقدین می تواند کمک خوبی برای دستگاه دیپلماسی باشد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: برای برخی از انتقادات و مواردی که در قالب سوال، شبهه و ابهام مطرح می شود، تیم مذاکره کننده با استدلال خود این افراد را قانع کند.

 

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: این دو رویکرد از جانب مننتقدین و دولت در راستای همدلی و همزبانی خواهد بود؛ منتقدین جزء این ملت هستند و دلسوزانه مسائلی را مطرح می کنند که توجه به کمک بزرگی به تیم مذاکره کننده در راستای خنثی کردن خدعه و نیرنگ غربیها است.

 

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: برای اینکه شعار سال عملیاتی شود، راهبرد و هدف رهبری تعامل متقابل میان ملت و دولت و میان دولت و منتقدین است.

 

باید از انتقاد دلسوزانه استقبال شود

سید کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: توصیه های اخیر مقام معظم رهبری نقشه راه مذاکرات هسته ای محسوب می شود و باید مذاکره کنندگان به آن توجه داشته باشند.

 

وی تصریح کرد:مذاکرات هسته ای از سر عزت، حقوق واقعی و طبیعی نظام و ملت ایران است و به هیچ وجه هیچ کس حق ندارد از این عزت کوتاه بیاید. اگر 1+5 به دنبال تحمیل مسائلی باشند که خلاف عزت ملت بزگ ایران باشد قطعا نباید پذیرفته شود.

 

سجادی در ادامه گفت: در هرگونه توافق باید حقوق هسته ای ملت ایران رعایت شود به عبارت دیگر حقوق هسته ای علمی، فنی و فناوری که به صورت بومی هم هست باید حفظ شود. همچنین موضوع تحریم ها از موضوعات مهم است ، اگر قرار است توافقی صورت بگیرد باید همان لحظات اول اجرای توافق همه تحریم ها لغو شود نه اینکه تعلیق شود ؛ تعلیق اصلا پذیرفته نیست و باید لغو کامل تحریم ها مد نظر باشد.

 

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: اگر توافقی قرار است انجام شود که این موضوعات را مد نظر قرار نمی دهد آن توافق ارزشی نخواهد داشت.

 

وی خاطر نشان کرد: این حق مردم و نخبگان است که در مورد چگونگی مذاکرات و توافقات انجام شده اطلاع کافی داشته باشند ؛ مسئله ای که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند این است که اگر کسانی انتقادی دارند و این انتقاد کارشناسانه و از روی دلسوزی است دولت و صدا و سیما باید زمینه ای را فراهم کنند که این انتقادات شنیده شود چرا که ممکن است زوایایی از مسئله وجود داشته باشد که منتقدین می بینند اما تا به حال به آن توجه نشده باشد.

 

سجادی در پایان گفت:اگر انتقاد منصفانه ، از روی دلسوزی ، برای بهبود و اصلاح امور و روند مذاکرات باشد به نظر من دولت و مذاکره کنندگان باید از آن استقبال کنند ، بشنوند و حتی استفاده کنند.

 

بدون نگاه‌های دلسوزانه منتقدین راهی برای تأمین منافع حقوق هسته‌ای وجود ندارد

هادی محمدی تحلیلگر مسائل بین المللی  گفت: معتقد هستم که به جای ورود به تفسیرهایی که می تواند زمینه های واگرایی ملی را فراهم کند یا بهانه ای را برای سوء استفاده خارجی فراهم کند بهتر این است که ذیل عنوان دستوری که مقام معظم رهبری تحت عنوان نامگذاری سال 1394 داشته اند در واقع یک حرکت ملی همگرایانه را تحت عنوان «همدلی و هم زبانی هسته ای» از خودمان نشان دهیم.

 

وی تصریح کرد: جای اینکه وارد مقوله هایی شویم که ممکن است سودی برای منافع ملی در بر نداشته باشد بیاییم از نقدها ، پیشنهادات ، ارزیابی ها و یا جمع بندی ها برای بهره برداری بیشتر و استحکام نتایج بهتر در دور بعدی مذاکرات استفاده کنیم و این کار شدنی نیست مگر اینکه تیم مذاکره کننده و مجموعه دولت با در نظر گرفتن فضای نقد و بررسی نتایج به دست آمده با این انگیزه که به دنبال کاهش نقاط ضعف یا انتقاد برانگیز و تقویت هرچه بیشتر نقاط قوت ، امتیازاتی که حقوق ملی و هسته ای را تحکیم می بخشد باشد.

 

محمدی  در ادامه افزود: باید نگاه های کارشناسانه جای نگاه های منافع شخصی و رفتارهای منفعت جویانه بخشی و جناحی را بگیرد تا به این شکل بتوانیم به یک حقوق ملی مستحکم در مذاکراتی که با طرف های خارجی داریم بیشترامیدوار باشیم. بدون تلاش هایی که تا به حال صورت گرفته است و نگاه های دلسوزانه و کارشناسی که از سوی منتقدین مطرح می شود راهی برای تامین منافع حداکثری حقوق هسته ای وجود ندارد و هر راه دیگری منتهی به نوعی سرافکندگی و ضعف در منافع ملی خواهد شد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: فکر می کنم که نتایج به دست آمده از مذاکرات سوئیس به رغم تلاش های خوبی که تیم مذاکره کننده داشته دارای انتقاداتی است و دارای نکاتی است که نیاز به یک بازبینی از آنچه که حاصل شده و تلاشی که انجام گرفته را قطعی میکند ؛ بدیهی است که تیم مذاکره کننده هم نمی تواند ادعا کند که آنچه را که به دست آورده و کسب کرده است بهترین حد ممکن از امتیازات است و فاقد هرگونه اشکال و یا انتقادی است.

 

وی خاطر نشان کرد: از طریق یک نگاه  همگرایانه ، همدلی و هم زبانی ملی و هسته ای ما می توانیم نگاه های دلسوزانه را تبدیل به یک جمع بندی ملی کنیم و به همین میزان با پیروی و تمسک بیشتر به جزئیات نگاه مقام معظم رهبری علاوه بر اینکه همبستگی ملی را افزایش دهیم ، سطح منافع ملی حقوق هسته ای خودمان را ارتقا بخشیم.

 

دولت حیثیت هسته‌ای و مقاومت چند ساله ملت را فراموش نکند

محمد حسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سراج24 گفت: ملت ایران خواستار یک توافق عزتمندانه هستند؛ دولت باید در این رابطه همزبان و همدل با مردم باشد و توافق نهایی یک برگ برنده ای برای مقاومت چندین ساله ملت ایران باشد.

 

وی افزود: این مسئله اشتباه است که دولت به خاطر جریان سیاسی خاصی که خود منتسب به آن است، به هر نحوی و با هر هزینه ای توافقی را با غربی ها امضا کند و در آینده کشور با مشکلات مختلف روبرو شود.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه ملت ایران حاضر نیست به بهای خدشه وارد شدن بر عزت خود، دولت با غرب توافقی انجام دهد، گفت: توافق برد- برد باید استقلال ملت ایران را در ابعاد مختلف حفظ کند؛ مسئله هسته ای امروز یک مسئله حیثیتی است و دولت باید در ادامه تلاش خود مراقبت کند که مقاومت چندین ساله ملت ایران با یک توافق بد زیر سوال نرود.

 

آصفری با اشاره به دیدگاه ملت آمریکا در مورد مذاکرات هسته ای گفت: ملت آمریکا معتقد است تنها راهکار حل مسئله هسته ای ایران مذاکره است و هیچ گزینه ای غیر از مذاکره با ایران را نمی پسندد؛ این ملت از تجاوزگری دولتمردان خود در این سالها به ستوه آمده است.

 

وی اظهار کرد: جمهوری خواهان و دموکرات  ها می خواهند برگ برنده مذاکرات را نزد ملت آمریکا به نام خود ثبت کنند؛ لذا تلاشی که جمهوری خواهان دارند مبنی بر اینکه مذاکرات در دوران دموکراتها به نتیجه نرسد ناشی از این است که منتظر هستند دولت آینده را در دست گیرند و با ایران توافق کنند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتدار جمهوری اسلامی موجب شده دولتمردان آمریکا تنها به گزینه مذاکره بیندیشند، گفت: آنها راهی جز این ندارند و دو جناح مطرح آمریکا برای ثبت توافق با ایران با یکدیگر در جدال هستند.

 

به دغدغه ها و تأکیدات مقام معظم رهبری توجه ویژه شود

حمید رضا ترقی، رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی، گفت: در دولت گذشته بیانیه تهران در خصوص مذاکرات هسته ای با حضور ترکیه و برزیل به امضا رسید، اما غربیها زیر بار تعهد خود نرفتند.

 

وی افزود: در آن دوره غرب معتقد بود، اجرای بیانیه تهران به نفع جریان اصولگرایی تمام می شود، لذا زیر بار اجرای آن نرفتند و عمل به آن را به وقت دیگری موکول کردند تا نتیجه و محصول بیانیه به نفع جریانی تمام شود که با آنها همراهی و هماهنگی داشته باشد.

 

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به تبلیغات فراوان غربیها در مورد بیانیه لوزان اظهار کرد: غرب می خواهد افکار عمومی دنیا را مهندسی کند و بُرد خود را در مذاکرات به آنها بقبولاند و خود را پیروز این صحنه معرفی کند.

 

ترقی با اشاره به سخنان غربی ها مبنی بر اینکه زمان دستیابی ایران به سلاح هسته ای را به عقب برده اند، گفت: این گونه سخنان تحصیل حاصل است؛ در برنامه فناوری هسته ای ما مسئله ای به نام بمب اتم وجود ندارد که غرب بخواهد در فاصله انداختن آن مانور دهد.

 

رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی افزود: غربیها به شدت در مورد بیانیه لوزان تبلیغات می کنند و القاء می کنند که امنیت رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه که حامی غرب هستند را با این بیانیه حفظ کرده اند.

 

وی گفت: عمدتا غربیها بهره برداری تبلیغاتی از بیانیه لوزان صورت می دهند، اما در این سو جمهوری اسلامی نیز به برخی از اهداف خود رسیده است؛ وارد شدن به جرگه کشورهای صاحب فناوری هسته ای، فعال ماندن  سایتهای نطنز و فردو و ادامه کار راکتور آب سنگین اراک موفقیتهای کمی برای ایران نیست.

 

رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به مسئله محوری لغو تحریمها افزود: در متن توافق نهایی تیم مذاکره کننده باید بر لغو همه تحریمها بلافاصله بعد از اجرای توافق پافشاری کند و نظرات رهبری اعمال شود؛ تیم مذاکره کننده به دغدغه ها و تأکیدات رهبری توجه ویژه کند.

 

این فعال سیاسی اصولگرا عنوان کرد: باید در توافق نهایی تحقیق و توسعه صنعت هسته ای تضمین شود؛ اگر خط قرمزها رعایت شود و مجلس هم زیر بار پروتکل الحاقی نرود، توافق خوبی صورت می گیرد.

 

کلید خوردن بازی جدید آمریکای عهد شکن بعد از بیانیه لوزان

ابراهیم آقامحمدی، گفت: اینکه فقط به فکر مذاکره کردن باشیم و برای دستاوردهای این مذاکرات فکر قابل توجهی نکنیم، به طور قطع به ضرر منافع ملی است.

 

وی با ذکر اینکه هدفهای جمهوری اسلامی در مذاکرات روشن است، افزود: به رسمیت شناختن حق ملت ایران در غنی سازی و برداشتن تحریمها از جمله مهمترین اهداف است؛ گرچه ما عضو «ان پی تی» هستیم و حقوق کشورمان در زمینه هسته ای مشخص است، اما غربیها به دلیل دشمنی و لجاجت نمی خواهند شاهد پیشرفت انقلاب اسلامی باشند، از این رو یک سری کارشکنی های گسترده را انجام می دهند.

 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار کرد: تحریمهای ظالمانه را در طول سالیان گذشته علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده اند، آنها به دلیل برخورداری از قدرت اقتصادی با ابزار تحریم می خواهند کشورهای مستقلی چون ایران را به زانو درآورند.

 

عضو کمسیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: غرب و آمریکا می داند که فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز است و ما نیز این امر را به اثبات رسانده ایم، جمهوری اسلامی در قبال این شفاف سازی خود خواهان لغو همه تحریمها به صورت یک جا است؛ معنا ندارد چندین سال با آنها مذاکره کنیم، فردو را تعطیل، تعداد سانتری فیوژها را کم کنیم، غنی سازی را به 67/3 درصد تقلیل دهیم و در قبال اهدای این امتیازات مهم بعد از مدتها آمریکا اگر اراده کرد تحریمها را تعلیق کند؛ این معامله مشخص است که به ضرر منافع ملی خواهد بود.

 

آقامحمدی با بیان اینکه منتقدین خواهان یک توافق خوب هستند، گفت: بیانه لوزان محل سوال و ابهام منتقدین است، ما خواهان لغو یک جای تحریمها هستیم اما آمریکا که خود این بیانیه را امضا کرده است، سخن دیگری می گوید؛ وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده علنا پذیرفته اند که تحریمهای آمریکا برداشته نمی شود، اساسا رئیس جمهور این کشور نمی تواند مفاد توافق احتمالی را اجرا کند چون با مانعی به نام کنگره مواجه است.

 

عضو کمسیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بازی جدید آمریکایی ها این است که می گویند ایران برای   یک مدت مشخص راستی آزمایی کند و وقتی ما به این یقین رسیدیم که از خطوط قرمز آژانس تخطی نکرده اید، تحریمها را لغو می کنیم؛ آمریکا با سابقه عهد شکنی که دارد، می خواهد رسیدن به این یقین را مشمول مرور زمان و شک خود را همیشگی کند.

 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: رهبری از تیم مذاکره کننده حمایت می کنند، اما این حمایت تا آنجاست که نتیجه نهایی مذاکرات به نفع ملت باشد و تحریمها به صورت یک جا برداشته شود و در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای نیز ما به همه حقوق قانونی خود دست پیدا کنیم.

 

وی با اشاره به خوشحالی بیش از حد برخی در پی صدور بیانیه لوزان گفت: متاسفانه در داخل عده ای بعد از بیانیه لوزان ذوق زده و شوق زده شدند؛ مشخص نبود شادی آنها برای چه دستاوردی است و همه به یکدیگر برای توافقی که صورت نگرفته تبریک می گفتند؛ یکی از اهداف آنها از این ذوق زدگی تنگ تر کردن عرصه بر منتقدان بود.

 

عضو کمسیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:  بعد از سخنان اخیر مقام معظم رهبری احساس می شود، تیم مذاکره کننده اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده است و امیدواریم تلاش آنها در این ماه های پایانی به نفع ملت ایران باشد.

 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود:  ما به عنوان منتقدان برخی مسائل مذاکرات هسته ای به این مسئله ایمان داریم که باید از دولت و تیم مذاکره کننده حمایت کنیم، ما هیچ گاه نگفته ایم که تیم مذاکره کننده خائن است، اما از آنها می خواهیم با هوشیاری مذاکرات را رصد و به راهکارها و پیشنهادهای منتقدین نیز توجه کنند.

 

آمریکا به تعهداتش پایبند نیست

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس عالی علوم استراتژیک  گفت: در این توافقنامه بخشی از حقوق هسته ای ایران حداقل برای 10 سال محدود شده است درحالی که ما مطابق NPT نه تنها دارای این حق هستیم بلکه کشورهای دیگر و آژانس انرژی اتمی موظف به حمایت هستند اما مطابق آن عمل نکرده اند. درست است که قرار شده بخشی از تحریم ها برداشته یا تعلیق شود و هر چند به صورت بازگشت پذیر اما اصل  تحریمها یک عمل ظالمانه بوده و باقی ماندن بخشی از آن هم یک ظلم است.

 

 وی تصریح کرد:آنچه که متاسفانه من مشاهده کردم و بابت آن تاسف خوردم ، حضور عده ای از افراد در خیابان ها و جشن برای این بیانیه بود در حالی که قطعا امتیازاتی که 1+5 و آمریکا از این بیانیه گرفته اند امتیازات کمی نبوده ولی هیچ پایکوبی در اروپا و آمریکا مشاهده نکردیم. این پایکوبی و این جشن برای بیانیه به ضرر هیئت دیپلماتیک و به ضرر مذاکرات کشور تمام خواهد شد و قدرت چانه زنی هیئت دیپلماتیک را برای رسیدن به توافق نهایی تضعیف خواهد کرد. متاسفانه عده ای تلاش دارند از این ماجرا ماهی برای انتخابات بگیرند و در این راه یا عمدا منافع ملی را در نظر نمی گیرند و یا برای آن ها منافع جناحی بر منافع ملی ارجحیت دارد.

 

 قدیری ابیانه خاطر نشان کرد: این طوری که هیئت ایرانی می گوید این بیانیه الزام آور نیست ؛ هرچند در بیانیه سوئیس به الزام آور بودن آن اشاره ای نشده است ولی به هر حال چارچوب توافقی است که قرار است در آینده صورت بگیرد.

 

 وی تاکید کرد: بدترین نکته موجود در بیانیه سوئیس پذیرش پروتکل الحاقی است؛ هرچند الان به صورت داوطلبانه توسط دولت انجام خواهد شد و تصویب آن موکول به اختیارات رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی شده است اما در حقیقت با این بند توپ در زمین ایران افتاده است و هنگامی که قرار است این بحث در مجلس شورای اسلامی مطرح شود آن چنان فضای تهدید خارجی علیه ما سنگین خواهد شد تا مجلس را متقاعد کنند و بازگشت تحریم ها را به عدم تصویب این پروتکل نسبت دهند ، حتی این احتمال وجود دارد که تصویب کردن یا نکردن پروتکل الحاقی به یکی از موضوعات انتخاباتی در رابطه با مجلس شورای اسلامی مطرح شود یعنی غرب با تبلیغات خود آن چنان جو تهدید را بالا ببرد که مردم را به اصطلاح دچار رعب و وحشت کند تا از این طریق مردم به کسانی رای بدهند که موافق پروتکل الحاقی هستند. البته ناگفته نماند که مردم دچار این رعب و وحشتی که آمریکایی ها به دنبال آن هستند نخواهند شد و همیشه جواب زیاده خواهان خارجی را با درایت و صلابت داده اند.

 

قدیری ابیانه گفت: در قطعنامه598 هم به همه حقوق ما اشاره نشده بود بلکه تنها به بخشی از حقوق ما اشاره شده بود اما بنا بر مصالحی آن توافق را پذیرفتیم و حضرت امام از آن به عنوان جام زهر نام بردند بنابراین جام زهر جشن ندارد. هرچند در قطعنامه 598 به بخشی از حقوق ما اعتراف شده بود و در نهایت پذیرش آن به نفع ایران شد و متعاقب آن با حوادث پیش آمده صدام مجبور شد اسرای ایرانی را آزاد کند، سرزمین های ما را تخلیه کند و در پی تجاوز به کویت شرایطی پیش آمد که صدام سرنگون شد.

 

 این کارشناس عالی علوم استراتژیک با اشاره به تفاسیر مختلف صورت گرفته از  مجموع راه حل های تفاهم شده در سوئیس گفت: از بعد خارجی تضمینی در مجامع بین المللی نیست که آمریکا به آن پایبند باشد به این خاطر که بالاترین رکن سازمان ملل متحد ، شورای امنیت است و آمریکا در آن حق وتو دارد و می تواند اعتراض به تخلف خودش را وتو کند کما اینکه بارها از جنایات رژیم صهیونیستی حمایت و هر قطعنامه ای را وتو کرده است و هم اکنون هم مشاهده می شود که امکان صدور قطعنامه ای برای تجاوز عربستان با حمایت آمریکا و اسرائیل علیه یمن وجود ندارد و آن ها هر جنایتی را مرتکب می شوند ولی از شورای امنیت هیچ صدایی بلند نمی شود.

 

 وی در پایان تاکید کرد: کشور ما دچار تحریمی خطرناک تر از تحریم خارجی شده است و آن خودتحریمی است؛ اگر به اقتصاد مقاومتی عمل شود و تک تک مردم و مسئولان نقش خود را در این رابطه بشناسند و به آن عمل کنند تا اقتصاد مقاومتی محقق شود آن وقت دشمن اصولا تحریم ها را بی فایده خواهد یافت و دیوار تحریم ها خود به خود فرو پاشیده خواهد شد بدون اینکه حتی نیاز باشد با آن ها به توافقی در این رابطه برسیم و بخواهیم امتیازی به آن ها بدهیم. اگر مردم و مسئولان به شعارهای سال عمل می کردند اصولا دشمن امیدی به تحریم ها نمی بست که بخواهد آن را برقرار یا تشدید کند.

 

منبع:سراج24

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون