تاریخ خبر: کد خبر: 4839

گزارشی از یک مناظره هسته‌ای در مشهد

مناظره«از ژنو تا لوزان» به همت بسیج دانشجویی موسسه اقبال لاهوری و با حضور باقرزاده، دانش آموخته فیزیک هسته‌ای و آرش رمضانی، مسئول شاخه جوانان نیروهای خط امام در موسسه غیرانتفاعی اقبال لاهوری مشهد برگزار شد.

گزارشی از یک مناظره هسته‌ای در مشهد

به گزارش قاصدنیوز، مناظره«از ژنو تا لوزان» به همت بسیج دانشجویی موسسه اقبال لاهوری و با حضور مصطفی باقرزاده، کارشناس سیاسی و دانش آموخته فیزیک هسته ای و آرش رمضانی، مسئول شاخه جوانان نیروهای خط امام عصر دیروز در موسسه غیرانتفاعی اقبال لاهوری مشهد برگزار شد.


آرش رمضانی در ابتدای این مناظره، جزء نگری در بیانیه لوزان را سرزنش کرد و افزود: وقتی از ظریف درباره جزئیات فنی مذاکره پرسیدند گفت باید درباره این مسایل با صالحی صحبت شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این بیانیه الزام آور است، گفت: خود ظریف ابراز کرده که این یک چهارچوب معنوی است که الزام آور نیست.

 

مسئول شاخه جوانان نیروهای خط امام در ادامه در پاسخ به این سوال که روند لغو تحریم ها چگونه است آیا دفعی اتفاق می افتد و یا تدریجی؟ گفت: اتفاقی که در عرصه سیاسی می افتد یک شطرنج فوق پیشرفته است. مجلس یا کسانی که می‌توان اسم آنها را دوستان اصولگرای تندرو گذاشت چه با سکوت و چه با اعتراض به این بیانیه در هر صورت به نفع دولت عمل می‌کنند. یعنی اگر سکوت کنند دولت کار خودش را می کند و حتی اگر اعتراض کنند دولت از آن به عنوان برگ برنده استفاده می‌کند. همانطور که سنای امریکا این کار را انجام می دهد یعنی با توافق مخالفت و رئیس جمهور را محدود می‌کند و بعد از همان دولت از این قضیه بهره برداری می‌کند.


رمضانی بیان داشت: همه متفق القول هستند که تحریم ها باید یک جا برداشته شود، مهم این است که ما به دانش هسته ای دست یافته ایم و هرگاه که بخواهیم می‌توانیم آن را داشته باشیم. آمریکا نمی‌تواند بد عهدی کند چون اگر در قبال تحریم ها بد عهدی کند دیگر حرفهایش در جامعه جهانی قابل قبول نیست.


وی در پاسخ به سوالی با مضمون اینکه بیانیه لوزان چه تاثیری بر اقتصاد کلان کشور داشته است، گفت: دولتمردان در موارد مختلف تاکید کرده اند که نظام تحریم ها شکسته شده است.


مسئول شاخه جوانان نیروهای خط امام با اشاره به تفاهمنامه تهران در زمان جلیلی، گفت: ما ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده را به ترکیه صادر کردیم در حالی که از سرنوشت آن بی خبریم.

 

رمضانی قسمتی از بسته پیشنهادی جلیلی را قرائت کرد و گفت وی فقط درباره تغییر ساختار سازمان ملل با ۵+۱ صحبت می‌کرد و لاغیر.

 

ما متاسفانه ابزار چانه زنی خود را پس از توافقنامه ژنو از دست داده ایم

 

در ادامه باقرزاده، کارشناس سیاسی در ادامه این مناظره تیم مذاکره کننده را خدوم ملت دانست و افزود: نکاتی که منتقدین بیان می‌کنند از آن جهت است که ما توافق جامع را در پیش داریم و سعی باید بر آن شود که در توافق جامع برد خوبی برای ایران رقم بخورد.


وی در خصوص الزام آور بودن این بیانیه تصریح کرد: ظریف می‌گوید تصمیم امروز ما مبنای متن توافق نهایی است. ما امروز گام هایی را برای رسیدن به توافق جامع برداشتیم همانطور که عراقچی در مصاحبه خود نیز گفتند بسیاری از مسائل تمام شده و قابل تغییر نیست.


باقرزاده در پاسخ به این سوال گفت: تحریم ها دارای نظام است. نظام تحریم ها دارای چهار لایه است، تحریم های اتحادیه اروپا، تحریم های کنگره، تحریم های دولت امریکا و تحریم هایی که بواسطه قطعنامه های شورای امنیت صورت می‌پذیرد. در متن بیانیه آمده است تحریم های اتحادیه اروپا تنها مالی و اقتصادی و آنهایی که مرتبط با هسته ای هست خاتمه خواهد یافت. ایالات متحده نیز اجرای تحریم های مالی و اقتصادی ثانویه خود را همزمان با اجرای تعهدات ایران به نحوی که راستی آزمایی شود متوقف خواهد کرد، دانشجویان دقت کنید لغو نخواهد کرد؛ بلکه متوقف خواهد کرد.


این کارشناس سیاسی افزود: یه سری قوانین تحریم مصوب دولت و یه سری کنگره آمریکاست. قوانین مربوط به تحریم دولت ۱۸ مورد است که شامل تروریسم، حقوق بشر و موارد دیگر می‌شود؛ دقت داشته باشید که از این ۱۸ مورد فقط سه  مورد مرتبط با قضیه هسته ای است که دو تحریم آن قانون کنگره شده و فقط یک مورد از این 18مورد مرتبط با هسته ای است که دولت آمریکا می‌تواند آن را بردارد.


این دانش آموخته فیزیک هسته‌ای ادامه داد: نکته آنجاست که در متن بیانیه با پسوند ثانویه آمده است، شرکت هایی که امریکایی‌ها روی آن سرمایه گذاری کرده اند از تحریم خارج نمی‌شوند و فقط آنهایی از تحریم خارج می‌شوند که کشور امریکا در آن سرمایه گذاری نکرده است و دولت آمریکا می‌تواند برای مدت کوتاهی آن را وتو کند ولی اگر کنگره دوباره به آن رای دهد آنگاه دولت آمریکا هیچ کاری نمی‌تواند بکند. برداشته شدن تحریم های اروپا در صورت باقیماندن تحریم‌های امریکا اثری بر اقتصاد کشور نخواهد داشت.


وی در خصوص صدور قطعنامه جدید ادامه داد: قطعنامه جدیدی که صادر می‌شود شش قطعنامه قبلی را لغو می‌کند در متن بیانیه نیامده که آیا تحریم های موجود در قطعنامه ها نیز لغو می شود یا خیر!


باقرازده نیز با اشاره به مشکلات بیانیه ژنو گفت: ما متاسفانه ابزار چانه زنی خود را پس از توافقنامه ژنو از دست دادیم. غنی سازی ۲۰ درصد را کاهش دادیم و حال دیگر غنی سازی 20 درصد برای مذاکره نداریم. متاسفانه ما دسترسی های گسترده و وسیعی را در اختیار آزانس قرار دادیم، اطلاعات تمام سایت های خود، حتی مخازن کیک زرد، مرکز غنی سازی فردو و نطنز و تا بوشهر حتی معادن و مشخصات آن. چیزی حدود ۸۰۰۰سانتریفیوژ را متوقف کردیم. نه برای راکتور اراک قطعه ای ساخته خواهد شد و نه سوختی در آن قرار خواهد گرفت.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون