تاریخ خبر: کد خبر: 4760

حجت الاسلام حمید رسایی در مشهد:

غنی سازی 5درصد در توافق ژنو را پیروزی دانستید، آیا عقب نشینی به 3.5درصد در لوزان هم پیروزی است؟

رسایی ادامه داد: زمانی که در مجلس شورای اسلامی به توافق اعتراض شد مسئولان گفتند یک بیانیه مطبوعاتی است و هیچ مورد الزام‌آوری وجود ندارد پس چگونه از آن به عنوان یک پیروزی یاد می‌شود همچنین ما در توافق لوزان بسیاری از موارد توافقات ژنو را از دست داده‌ایم.

غنی سازی 5درصد در توافق ژنو را پیروزی دانستید، آیا عقب نشینی به 3.5درصد در لوزان هم پیروزی است؟

به گزارش قاصدنیوز، حجت‌الاسلام حمید رسایی دوشنبه شب در مراسم تفسیر بیانیه مطبوعاتی لوزان سوئیس که در مسجد المنتظر مشهد برگزار شد، اظهار داشت: توافق هسته‌ای پیروزی بزرگی نیست زیرا از هیچکدام از مسائل اطلاعات درست وجود ندارد و در همین اطلاعات هم، داده‌ها و ستانده‌ها برابر نیست.

 

وی افزود: طرف مقابل حیله‌گر است و باید به آن توجه داشت، همچنین به ما فرصت بیان نقد در کشور داده نشده و صدا و سیما هم مانند همیشه فرصت حضور منتقدان را در تلویزیون نداده است.

 

رسایی عنوان کرد: رهبر انقلاب گفته‌اند که به مذاکرات اعتماد ندارند اما به تیم مذاکره اطمینان دارند و فرصت لازم را به دولت داده‌اند، قطعا هیچکدام از مسئولان قصد خیانت ندارند اما متاسفانه دولت به طرف غربی خوش‌بین است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: ما معاهده ان‌پی‌تی را پذیرفته‌ایم و ولی‌امر ما تولید بمب هسته‌‌ای را حرام اعلام کرده‌ است، همچنین جمهوری اسلامی هیچ‌گاه به سمت استفاده از انرژی هسته‌ای برای مسائل نظامی نرفته است اما مشکل غرب با ما در جای دیگری است و با اصل و اساس ما مشکل دارد.

 

رسایی با بیان اینکه استکبار با استقلال‌طلبی ما مشکل دارد، اظهار کرد: عزت کشور ما را با تحریم‌ها خدشه‌دار کردند اما استقلال ما را نمی‌توانند از ما بگیرند، غرب می‌خواهد اصل و اساس و طرز تفکر ما از بین برود و خوی استکباری آنان را قبول کنیم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افرادی موجه به اشتباه مذاکرات را تبریک گفتند، تصریح کرد: توافق پیروزی نبود، افرادی قصد نشان دادن پیروزی و جشن و شادی و خیابانی داشتند اما ملت ایران که تجربه توافق ژنو را داشت این موضوع را باور نکرد.

 

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها باید یک باره لغو شود، بیان داشت: مقام معظم رهبری گفته‌اند که باید تحریم‌ها به یک باره لغو شود در غیر این صورت ما نیاز به مذاکره نداریم.

 

وی تصریح کرد: اما متاسفانه دروغی بزگ به مردم گفته شد که در توافق پیروزی بزرگ به دست آمده است.

 

رسایی ادامه داد: زمانی که در مجلس شورای اسلامی به توافق اعتراض شد مسئولان گفتند یک بیانیه مطبوعاتی است و هیچ مورد الزام‌آوری وجود ندارد پس چگونه از آن به عنوان یک پیروزی یاد می‌شود همچنین ما در توافق لوزان بسیاری از موارد توافقات ژنو را از دست داده‌ایم.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب مشکل آمریکا با ما شروع شد و ربطی به موضوع هسته‌ای ندارد، اظهار داشت: تحریم ملت ایران از زمان پیروزی انقلاب آغاز شد و به موضوع هسته‌ای مربوط نیست زیرا از نظر آنها تمامی مبانی دینی از جمله قصاص، اعدام خلافکاران و همچنین حصر سران فتنه نقض حقوق بشر است.

 

وی خاطرنشان کرد: ما از برادران دینی خودمان و مقاومت در منطقه و جهان حمایت می‌کنیم اما از آن به عنوان حمایت از تروریسم یاد می‌شود ولی حمایت از داعش و گروه‌های تکفیری توسط استکبار حمایت از تروریسم نیست.

 

رسایی تصریح کرد: غرب نمی‌خواهد ما پیشرفت نظامی داشته باشیم اما با توجه به تحریم‌ها و کمبود‌ها توانسته‌ایم نیاز دفاعی کشور را برای احقاق حق خود تامین کنیم، به همین دلیل ما در حوزه‌های مختلف تحریم کردند و در حال حاضر از 28 عنوان تحریم علیه کشور ما فقط سه مورد آن هسته‌ای است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرف مقابل در لوزان نسبت به ژنو پیشروی کرده و امتیاز گرفته است، تاکید کرد: تیم ما در لوزان عقب‌نشینی کرده است و داده‌ها و ستانده‌ها برابری ندارد، همچنین متاسفانه مواردی الزام‌آور مانند تعداد سانتریفیوژ‌ها و کاربری تاسیسات هسته‌ای از سوی ما به طرف مقابل داده شده است.

 

وی تصریح کرد: در توافق ژنو از ساخت اورانیوم پنج درصد به عنوان پیروزی تلقی شد و گفتند اجازه ساخت اورانیوم به ما دادند و حق غنی‌سازی ما قبول شده اما در لوزان فقط اجازه ساخت 3.5 درصد داده‌اند که این نوعی عقب‌نشینی نسبت به گذشته است.

 

رسایی عنوان کرد: متاسفانه به نوعی برخی مسئولان می‌خواهند نشان دهند که رهبری در جریان جزئیات حضور دارند تا خود را توجیه کرده و به منتقدان فرصت نقد ند‌هند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: رهبر انقلاب گفتند غنی‌سازی 20 درصد را بدهید، لغو تمام تحریم‌ها را بگیرید اما تحقیق و توسعه را از دست ندهید که متاسفانه ما هیچ کدام را حفظ نکرده‌ایم.

 

وی تاکید کرد: منتقدان روحیه استکبارستیزی را در کشور افزایش می‌دهند و اگر استکبارستیزی در جامعه ما وجود نداشته باشد ما با قبل از انقلاب تفاوتی نداریم.

 

رسایی با بیان اینکه هنوز فکت‌شیت و یا تفسیر مذاکرات به مردم از سوی دولت ارائه نشده است، یادآور شد: رهبری به ارائه فکت‌شیت و تفسیر مذاکرات از سوی مسئولان و دولت تاکید کرده‌اند اما پس از گذشت یک هفته هنوز مسئولان اقدام به این کار نکرده و سکوت می‌کنند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه تحریم‌ها باید از سوی طرف مقابل انجام شود، اما مسئولان ما فقط از لغو تحریم‌ها سخن می‌گویند، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم بیانیه را قبول کنیم به دلیل اینکه از سوی طرف مقابل لغو تحریم‌ها قبول نشده و فقط مسئولان ما از آن سخن می‌گویند.

 

وی با اشاره به این نکته که دولت اگر به همراهی افکار عمومی با خود اعتقاد دارد نباید مذاکرات را محرمانه کند، خاطرنشان کرد: دلیل محرمانه‌کردن مذاکرات را باید دولت توضیح بدهد زیرا این عمل در شان ملت ایران نبوده است، متاسفانه دولت به مذاکرات خیلی امید دارد ولی طرف مقابل با حیله‌گری در تیرماه، تیر خلاص را به این امید می‌زند.

 

رسایی تاکید کرد: در صورت مخالفت مقام معظم رهبری با مذاکرات در آذرماه 92 دولت بهانه‌ای برای توجیه اقدامات خود داشت اما رهبری با هوشمندی و تفسیر چند خط قرمز، ضمن جلوگیری از بهانه آوردن مسئولان، بصیرت عمومی و شناخت جامعه از طرف مقابل را بالا بردند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت ما باید بر داخل کشور تکیه کند نه به بیگانگان و نامگذاری امسال هم با همین مضمون از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است، همچنین دولت باید با تمام مسئولان خود یک‌صدا باشد.

 

منبع: فارس

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون