تاریخ خبر: کد خبر: 4727

رهبرانقلاب از ظریف خواسته‌اند گزاره‌برگ ایرانی منتشر شود

جناب آقای دکتر صالحی در صحن مجلس بیان کردند که مقام معظم رهبری به آقای ظریف فرمودند که ایشان برای روشن شدن ابعاد توافق از منظرمذاکره کنندگان ایرانی و توافق صورت گرفته ، گزاره برگ ایرانی را منتشر سازند لذا بی صبرانه منتظر این اقدام شایسته هستیم و طفره رفتن از ارایه این متن را به هر دلیل خلاف فرمایش رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و مصالح کشور می دانیم.

رهبرانقلاب از ظریف خواسته‌اند گزاره‌برگ ایرانی منتشر شود

به گزارش قاصدنیو، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران، شمیرانات ری و اسلامشهر در نطق پیش از دستور روز یکشنبه در مجلس با اشاره به تبعیت از فرمایشات رهبری در رابطه با مساله هسته‌ای گفت: ندیدن منافع ملی و سیاسی کردن پرونده هسته‌ای، نگاه انتخاباتی به امر مهم فناوری و اعتقاد به اصل توافق، فراتر از درستی و محتوای توافق، خیانت غیرقابل گذشت است. متن کامل نطق این نماینده مجلس به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت همکار محترممان مرحوم مهندس آقایی نایب رییس کمیسیون عمران مجلس و نماینده فقید شهرستان سلماس و مادر گرامی حضرت حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی نایب رییس محترم مجلس را تسلیت گفته و از خداوند بزرگ رحمت و غفران را برای درگذشتگان خواستاریم و صبر و اجر را برای بازماندگان آن عزیزان طلب می نماییم.

امروز در سال دولت و ملت، همدلی و هم زبانی شاهد لحظات حساس و سرنوشت سازی هستیم که تفرقه و دو دستگی در داخل کشور و اشتباه محاسباتی القایی دشمن آسیب ها وخطرات زیادی را متوجه انقلاب اسلامی و ایران عزیز خواهد کرد.

این روزها مصادف با جنایت کاری سران متحجر و خام عربستان سعودی در سراسر جهان اسلام خاصه در یمن است. بیش از دو هفته است که شاهد تهاجم ظالمانه و صهیونیسم مئابانه جانیان و مزدوران آمریکای جنایتکار و آل سعود بعنوان عروسک های دست نشانده شیطان بزرگ در یمن هستیم که با کشتن کودکان و زنان مظلوم و حمله به مردم بی دفاع و آزاده یمن،حقد و کینه شکست های خود را در غزه، لبنان، سوریه و عراق جبران نموده و تلاش می نمایند استبداد و خودکامی خویش را به ملتی آزاده و اسلام خواه تحمیل نمایند. این خیال خام و خواب خوشی است که به فضل الهی تعبیر نخواهد شد و راهی جز ذلت و خواری نسیب آغازکنندگان این جنایت و آل سعود نخواهد کرد.چندین روز است که از عمل شنیع و جنایت دو مامور فرودگاه جده به دو نوجوان معصوم و زایر خانه خدا و حرم رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می گذرد که حکایت از رذالت و سقوط اخلاقی منادیان اسلام آمریکایی دارد، لذا هیچ چیز جز عذرخواهی رسمی عربستان، اشد مجازات خاطیان و اصلاح رویه غلط وهابیون در تفرقه افکنی بین برادران شیعه و سنی در سراسر جهان مورد پذیرش نخواهد بود و الا وظیفه دستگاه دیپلماسی کشورمحکومیت و اخراج سفیر عربستان و جلوگیری از اعزام اهل ایمان به سرزمین مقدس و اشغال شده توسط آل سعود است و این خواسته قاطبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که می بایست محقق شود.

موضوع مذاکرات در مسایل فن آوری هسته ای لحظات سرنوشت ساز و بسیار حساسی را پشت سر می گذارد. ما امروز وظیفه خود را حمایت از تیم مذاکره کننده در برابر شیطان بزرگ و آمریکای جنایتکارمی دانیم. ما آرزومندیم این مذاکرات با حفظ منافع ملی و دستاوردهای دانشمندان این مرزو بوم به نتیجه برسد اما در این مقطع حساس و بعد از شنیدن صحبت های تیم مذاکره کننده در کمیسیون امنیت ملی و صحن علنی سئوالات بسیاری در اذهان ما موج می زند که لازمست تیم محترم مذاکره کننده نسبت به ابعاد آن ذهن نمایندگان مجلس و را روشن نمایند، گرچه معتقدیم خطوط قرمز بسیار مهمی است که می باید همگان بویژه نخبگان و مسئولان کشورو علی الخصوص تیم مذاکره کننده این ملت، آن را رعایت کنند تا امروز و آینده درخشانی را برای تسریع در رسیدن به اهداف اسلام عزیز و ایران سربلند فراهم نمائیم.

۱. هیچ توافقی نباید عزت و شرف مردم الگو و نمونه ایران اسلامی را مخدوش سازد و امنیت، استقلال و پیشرفت این کشور و آینده درخشان ایران عزیز را نادیده بگیرد. توجه به رفع مشکلات مردم و عنایت به آینده فرزندان این کشور و دقت در افق پیش رو در اعتلای اسلام و شکل گیری تمدن اسلامی ضرورتی انکار ناپذیر بوده که می بایست مطمح نظر مذاکره کنندگان و دولت محترم قرار گیرد. توجه به ارشادات رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای مدظله العالی برای رسیدن به توافقی مطلوب حیاتی است، پس می بایست به شعار بسنده نکرد و در عمل به فرمایشات رهبری فرزانه انقلاب توجه و تبعیت نمود.

۲. ندیدن منافع ملی و جناحی و سیاسی کردن پرونده هسته ای کشور و نگاه انتخاباتی به امر حیاتی و مهم فن آوری هسته ای کردن و اصل توافق را فراتر از درستی و محتوای توافق دیدن خیانتی غیرقابل گذشت است، همچنان که تفاسیر نادرست خوش بینانه و یا بدبینانه افراطی مردود، مانع رسیدن به حق مسلم ملت رشید ایران است. ایجاد دوگانگی و تفرقه در جامعه از یک سو و از سوی دیگر تخطئه منتقدین و متهم نمودن آنها و یا مبهم گویی و کلی گویی پیرامون سئوالات شفاف و کارشناسی نقادان مسیر توافق و بیانیه لوزان، خطایی نابخشودنی است.

۳. دستاوردهای موجود هسته ای کشور و تلاش دانشمندان این مرز و بوم در رسیدن به دانش فنی و تولید مواد غنی شده در ایران از موهبت های الهی و کارهای فوق العاده مهم و بزرگ است که می باید قدر آن را دانست و داشته های موجود را تخفیف نکرد. بنده بعنوان فردی که سالهاست در این خصوص دغدغه داشته و با دانشمندان و عزیزان زحمت کش حوزه فن آوری هسته ای از نزدیک مراوده داشته ام به صراحت اعلام می دارم صحبت های جناب آقای دکتر صالحی ریاست محترم سازمان انرژی اتمی در صحن مجلس و در رسانه ملی مخدوش و قابل اعتراض است لذا می بایست بحث های کارشناسی و فنی بطور مبسوط نه در قالب مواجهه ی یک طرفه و شعار گونه ارایه شود تا هم حق معلوم و مکشوف شده و هم سرمایه های ملی ما حفظ شود و به بهانه غیر فنی و غیرکارشناسی سرمایه های این مرز و بوم را کم نشمارند و وعده نسیه دشمنان کینه توز اسلام عزیز و مردم خوب ایران را بر داشته های موجود و نقد ترجیح ندهند.

۴. گره زدن همه مشکلات اقتصادی کشور به تحریم ها و عدم بهره گیری از همه ظرفیت های ملی و منطقه ای در شکستن تحریم های ظالمانه و جنگ اقتصادی آمریکایی صهیونیستی امری واجب و ضروری است و عدم فعالیت جهادگونه در ساماندهی به مشکلات اقتصادی مردم گناهی نابخشودنی است که می بایست دولت و مجلس فراتر از همه بخشها در جامعه، این مهم را نصب العین قرار داده واقداماتی اساسی را با همدلی و هم زبانی مورد دقت و اقدام مناسب قرار دهند. رفع تحریم ها بطور یکجا و اخذ تضمین های لازم برای عمل به وعده های کشورهای اروپایی و آمریکا در توافق هسته ای اقدامی بسیار حیاتی است که می بایست با شفاف نمودن تعهدات و دقت در الفاظ حقوقی و انتخاب ناظرین بی طرف در راستی آزمایی اقدامات دو طرف و دقت در مسیر برگشت پذیر بودن اقدامات، این امر مهم را قابل انجام نمایند. بی شک هر توافقی باید متضمن استفاده از همه ابعاد فن آوری صلح آمیز هسته توسط ایران در چارچوب NPT باشد و هر گونه عدول از این مهم را خطرناک و هزینه آفرین می شماریم.

۵. در هیچ مذاکره ای فراتر از موضوع هسته ای نباید اجازه مداخله و مذاکره داد و یا نباید به دشمن بویژه شیطان بزرگ آمریکا که جز خیانت و جنایت در حق مستضعفین و مسلمین بویژه در خصوص ایران عزیز انجام نداده است، خوشبین بود و نظارت ها و تعهداتی فراتر از آنچه در سراسر جهان و در کشورهای مختلف انجام می گیرد را پذیرفت و با پذیرش رژیم بازرسی خاص برای برنامه هسته ای ایران، غرور ملی مردم عزیزمان را خدشه دار نمود و زمینه جاسوسی مدرن و بهانه جویی های جدید را برای دشمن فراهم کرد. ضروری است مذاکره کنندگان محترم دقت نمایند که قبول پروتکل الحاقی برابر قانون مجلس فعلاً ممنوع است و برای پذیرش موقت آن نیز نیاز به مجوز مجلس است که در این باره نیز باید مذاکره کنندگان تا قبل از اجازه مجلس از اقدام بیان شده دربیانیه - در پذیرش موقت آن - پرهیز نمایند.

۶. دانستن حق مردم است لذا می بایست ملت رشید ایران را مَحرم دانست و گزارشات مذاکرات هسته ای با شش کشور مذاکره کننده را شفاف به مردم بیان کرد، بویژه این شفافیت برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ضروری است زیرا برابر اصول ۷۷ و ۱۲۵ حتماً مجلس باید هر توافق الزام آوری را قبل از اقدام رییس جمهور محترم و نمایندگان اوبه تصویب برساند که توافق هسته ای مصداق اتم و روشنی از این اصول قانون اساسی می باشد. از این رو لازم است که به سئوالات زیادی که نمایندگان مجلس داشته و بخشی از آن را در کمیسیون امنیت ملی با جناب آقای دکتر ظریف مطرح نموده ولی در صحن مجلس پاسخی از سوی ایشان به آنها داده نشد، پاسخ روشن و شفافی را ارایه دهند. جناب آقای دکتر صالحی در صحن مجلس بیان کردند که مقام معظم رهبری به آقای ظریف فرمودند که ایشان برای روشن شدن ابعاد توافق از منظرمذاکره کنندگان ایرانی و توافق صورت گرفته ، گزاره برگ ایرانی را منتشر سازند لذا بی صبرانه منتظر این اقدام شایسته هستیم و تفره رفتن از ارایه این متن را به هر دلیل خلاف فرمایش رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و مصالح کشور می دانیم.

۷. توجه مجلس شورای اسلامی به وظایف قانونی خویش در تصویب توافقنامه قبل از نهایی شدن آن را مطابق قانون اساسی، وظیفه ذاتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانسته و مصرانه خواهانیم که کارگروه های کارشناسی در این خصوص در مجلس تشکیل شده تا ان شاء الله با دقت بالای کارشناسی و همدلی با تیم مذاکره کننده زمینه توافقی خوب و مطلوب را فراهم آوریم.

در خاتمه امیدوارم با انجام یک توافق خوب و شرافتمندانه، هم مانع بهانه جویی آمریکا و متحدانش قرار گیریم و هم با حفظ دستاوردهای هسته ای، عزت و استقلال کشور را حفظ نماییم و با تلاشی جهادی رفع آلام و مشکلات مردم بویژه در حوزه اقتصادی را مرتفع کنیم.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون