تاریخ خبر: کد خبر: 4689

سخنرانی تامل برانگیز جان برنان در دانشگاه هاروارد امریکا/

شوکه شدن رئیس سیا از امتیاز دادن ایرانی‌ها در لوزان

جان برنان رئیس سازمان سیا در اولین سخنرانی رسمی خود پس از توافق لوزان در دانشگاه هاروارد به تشریح دستاوردهای امریکا از این توافق پرداخته و اعلام کرد که از امتیازاتی که طرف ایرانی در این مذاکرات داده، واقعا شگفت زده شده است.

شوکه شدن رئیس سیا از امتیاز دادن ایرانی‌ها در لوزان

به گزارش قاصدنیوز، جان برنان رئیس سازمان سیا در اولین سخنرانی رسمی خود پس از توافق لوزان در دانشگاه هاروارد  به تشریح دستاوردهای امریکا از این توافق پرداخته و اعلام کرد که از امتیازاتی که طرف ایرانی در این مذاکرات داده، واقعا شگفت زده شده است.

 

رجانیوز در ادامه بخش‎های مهم این سخنرانی را منتشر می‎کند. در آینده متن کامل این سخنرانی نیز منتشر خواهد شد.

 

۱-     منتقدین چارچوب توافق (اصطلاح طرف امریکایی برای نامیدن توافق لوزان) انجام شده در مذاکرات هسته ای سوئیس دو رو هستند.

 

۲-     توافق لوزان محدودیتهایی برای برنامه هسته ای ایران ایجاد میکند که قبلا برای ما یک آرزو دست نیافتنی بود.

 

۳-     در نتیجه توافق لوزان ۹۸ درصد برنامه هسته ای ایران برای مدت ۱۵ سال حذف میشود.

 

۴-     حذف برنامه هسته ای ایران نه تنها در موضوع غنی سازی اورانیوم بلکه در مورد پلوتونیوم هم هست و علاوه بر آن یک رژیم منحصر به فرد (فراتر از پروتکل الحاقی) برای بازرسی از ایران ایجاد خواهد شد.

 

۵-     من واقعا باید بگویم که از امتیازهای ارائه شده از سوی ایران در مذاکرات لوزان شگفت زده شدم!

 

۶-     هیچکس از ما فکر نمیکرد ایران حاضر شود در همین ابتدا کاهش تعداد سانتریفیوژها را بپذیرد.

 

۷-     برخی از منتقدین (آمریکایی) توافق لوزان معتقدند که کاهش تحریمها باعث میشود تا تحرکات منطقه ای ایران افزایش یابد. گرچه این نگرانی درست است اما چارچوبی که در توافق برای اینکار (کاهش تحریمها) لحاظ شده به گونه ای است که ایران نمیتواند خارج از خواسته های ما عمل کند. (منوط شدن تعلیق تحریمها به اقدامات ایران).

 

۸-     حسن روحانی در مذاکرات هسته ای رویکردی پراگامتیک از خود نشان داده و وانمود کرده که توافق هسته ای باعث میشود تا سیاست خارجی ایران در دیگر موضوعات هم تغییر کند. این وعده را باید در عمل مشاهده کرد. هر چند احتمال اینکه تحرکات ایران در منطقه به طور فوری قطع شود، کم است.

 

۹-     گرچه رهبری ایران به روحانی برای مذاکرات هسته ای چراغ سبز داده است، اما اگر مذاکرات شکست بخورد، روحانی و ظریف مورد انتقاد وی قرار خواهند گرفت.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون