تاریخ خبر: کد خبر: 4665

احدیان: شروط طرف مقابل در بیانیه لوزان شفاف نیست

سردبیرروزنامه خراسان گفت: طبق بیانیه همه محدودیت هایی که در نطنز و فردو اعمال می شود از ۱۰ تا ۱۵ سال آینده برطرف خواهد شد اما باید مراقب بازی آمریکایی ها با بیانیه و بدعهدی آنها باشیم.

احدیان: شروط طرف مقابل در بیانیه لوزان شفاف نیست

به گزارش قاصدنیوز، محمد سعید احدیان شامگاه دوشنبه در نشست نقد و بررسی بیانیه لوزان که در مسجد نقویه مشهد برگزار شد با بیان این که باید مراقب بازی آمریکایی ها با بیانیه باشیم گفت: طبق بیانیه همه محدودیت هایی که در نطنز و فردو اعمال می شود تا ۱۰ تا ۱۵ سال آینده برطرف خواهد شد اما باید مراقب بدعهدی آمریکایی ها باشیم.

 

سایت فردو به عنوان ضمانتی در برابر حمله به نطنز است

سر دبیر روزنامه خراسان ادامه داد: سایت فردو به عنوان ضمانتی در برابر حمله به نطنز و جبران اشتباه گذشتگان در ساخت سایت نطنز در سطحی که با چشم غیرمسلح دیده می شود ساخته شده است.

 

وی گفت: حرفی که تیم هسته ای توانست آن را به طرف مقابل بقبولاند این است که در صورت حمله به نطنز سایت فردو فعال می شود و این یک موفقیت برای تیم هسته ای محسوب می شود.

 

وی با اشاره به شبهاتی که در خصوص کد۳.۱ ایجاد شده است، گفت: این کد جزو ام پی تی است و پیش از انقلاب ایران آن را پذیرفته بود.

 

احدیان ادامه داد: طبق این کد هرکشوری به محض تصمیم گیری برای ایجاد تأسیسات هسته ای باید به آژانس اطلاع دهد و مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات قانونی که درپی تأسیس سایت فردو طبق این کد ایجاد می شد پذیرش کد ۳.۱ را یکطرفه رد کرد که باعث صدور قطعنامه ای علیه ایران شد.

 

پروتکل الحاقی هیچ گاه خط قرمز جمهوری اسلامی ایران نبوده است

وی با بیان این که الان مشکلی با این کد نداریم ادامه داد: هیچ گاه پروتکل الحاقی خط قرمز جمهوری اسلامی ایران نبوده و پذیرش آن همزاد پذیرفتن غنی سازی هسته ای است.

 

احدیان ادامه داد: مشکل ما در مورد پروتکل الحاقی این بود که آمریکایی ها می گفتند ایران پروتکل را امضا کند اما غنی سازی نداشته باشد.

 

وی به اختلاف صحبت های طرف های مذاکره در خصوص تحریم ها اشاره کرد و گفت: روایت طرف ایرانی کاملا مورد پذیرش است.

 

احدیان با بیان این که یک فاز صفر در بیانیه پیش بینی شده است گفت: در این فاز اقدامات اولیه صورت می گیرد ایران IR۲ را جمع آوری می کند و آمریکا و اروپا اقدامات لازم را در کشورهای خود صورت می دهند.

 

وی افزود: به نظر می رسد در این مدت۱+۵ می خواهد راستی آزمایی کند که این رفتاری منطقی است اما آمریکایی ها حرف های دیگری می زنند و ممکن است به تعهدات خود عمل نکنند.

 

احدیان حفظ عزت ملی را در مذاکرات امری ضروری عنوان کرد و گفت: طبق سخنان رهبری مذکرات باید به گونه ای باشد که بدون کناره گیری از اصول به نتیجه برسیم و بدون اجرا کردن قطعنامه های سازمان ملل آنها را برطرف کنیم.

 

وی ادامه داد: اجرا نکردن قطعنامه ها به معنی زانو نزدن و تسلیم نشدن در برابر آمریکا است که این امر با رویکرد استکبار ستیزی جمهوری اسلامی همخوانی دارد.

 

احدیان گفت: ما برای داعش و مسائل منطقه ای با آمریکا مذاکره نمی کنیم هرچند آنها می خواهند در این زمینه امتیازاتی به دست آورند اما جمهوری اسلامی هرگز در کنار آمریکا قرار نخواهد گرفت.

 

ذوق زدگی جامعه از آسیب های توافق است

وی با بیان این که نسبت به بیانیه مشترک انتقادهایی وارد است، گفت: این بیانیه به نوعی توافق دو مرحله ای است و از طرف دیگر در بیانیه لوزان موضوع عدم ارزش حقوقی بیانیه اعلام نشده است.

 

احدیان ذوق زدگی جامعه را از آسیب های توافق عنوان کرد و گفت: اگر انتظارات مردم نسبت به ایجاد توافق بالا برود این امر دست تیم مذاکره کننده را در مذاکرات تیرماه خواهد بست.

 

وی دیگر آسیب صدور بیانیه را وارد شدن شوک دوباره به اقتصاد کشور دانست و گفت: فرض کنیم در تیرماه توافقی صورت نگیرد در این صورت شوکی که به اقتصاد کشور وارد خواهد شد چطور جبران می شود.

 

شروط طرف مقابل در بیانیه شفاف سازی نشده است

احدیان ادامه داد: محتوای بیانیه محتوای متوازنی به نفع ما نیست و با این که شروط ما به صورت شفاف در بیانیه مطرح شده شروط طرف مقابل شفاف سازی نشده است.

 

وی دستاوردهای مذاکرات را حاصل عوامل بسیاری عنوان کرد و گفت: علاوه بر دیپلماسی فعال، قدرت منطقه ای ایران هم در حصول این دستاوردها نقش مؤثری داشته است.

 

احدیان ادامه داد: در مذاکرات وین شرایط ما را نپذیرفتند چون در ۶ ماه گذشته اتفاقات بسیاری در منطقه افتاد که به بهبود جایگاه ایران کمک بسیار کرد.

 

وی دیگر عامل موفقیت در مذاکرات را پیشرفت های تکنولوژی ایران دانست و گفت: نقش مردم در پیروزی مذاکرات نباید نادیده گرفته شود و مردم با تحریم ها عقب نشینی نکردند.

 

احدیان تأکید کرد: یکی دیگر از عوامل مهم در پیروزی مذاکرات نقش رهبری در سیاستگذاری هسته ای بوده است.

 

وی با بیان این که نقش رهبری در هدایت تیم های مذاکره کننده و تعیین حساب شده خط قرمزها بسیار تأثیرگذار بوده است، گفت: با این که مذاکره محل اخم و لبخند است اما آخرین تیم هسته ای ما در حوزه اخم کم کار بود که رهبری با تذکرات و اخم ها به موقع این کمبود را جبران کردند.

 

احدیان به برخی سخنان ظریف انتقاد کرد و گفت: ظریف همه آنچه در هشت سال گذشته در مذاکرات هسته ای رخ داد را نفی می کند و قطعنامه ها را نتیجه سیاست غلط هشت سال گذشته می داند.

 

رد کردن تمام دستاوردهای دوران قبل غیرمنصفانه است

وی با اشاره به سخنان روحانی در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی مبنی بر این که شروع غنی سازی مساوی با رفتن پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت است گفت: صدور این قطعنامه ها طبیعی بود و رد کردن تمام دستاوردهای دوران قبل غیر منصفانه است هرچند انتقادات جدی به برخی رفتارهای تیم های مذاکره کننده پیشین وارد است.

 

احدیان درخصوص دوباره تحریم کردن ایران به بهانه های دیگر گفت: در شرایط جدید می دانیم که حداقل اروپایی ها دیگر در تحریم ها با آمریکا همراهی نمی کنند چون اروپایی ها مانند آمریکا با ایران مشکل ایدئولوژیک ندارند.

 

مشکل اصلی اقتصاد ما کم کاری ما است

وی در پایان با بیان این که حتی اگر مذاکرات در تیرماه به نتیجه نرسید نباید از دستاوردهای هسته ای در ۱۲ سال گذشته غافل شویم گفت: چه توافق صورت بگیرد و چه صورت نگیرد پیوند اقتصاد ما با انرژی هسته ای غلط است و با رفع تحریم ها همه مشکلات ما حل نمی شود و مشکل اصلی اقتصاد ما کم کاری ما است.

 

منبع: مهر

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون