تاریخ خبر: کد خبر: 4646

فردو کتابخانه ای در اعماق زمین می‌شود

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه پیام‌نور مشهد گفت: آن چه ظریف برای ایران به ارمغان آورده است تنها کاریکاتوری هسته‌ای است که فوردو را تبدیل به کتابخانه‌ای در اعماق زمین کرده است.

فردو کتابخانه ای در اعماق زمین می‌شود
به گزارش قاصدنیوز، فهیمه آقا خانی در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو» در مشهد، گفت: در ابتدا به تیم مذاکره کننده به دلیل تلاشی 9 روزه در گفت‌و‌گو با شش کشور جهان خداقوت و خسته نباشید می‌گوییم.

 

وی ادامه داد: متنی که ظریف، وزیر امور خارجه ایران در لوزان و در کشور بر آن تاکید دارد متنی پر ابهام است که سخنان طرفین مذاکرات هسته‌ای بر این ابهامات می‌افزاید.

 

این فعال دانشجویی با بیان این نکته که متن ارائه شده در سایت رسمی وزارت امور خارجه آمریکا نگرانی‌ها را در جامعه نخبگانی ایران به بالاترین حد رسانده است، افزود: دغدغه ما از این است که چرا ابهامات بسیار نگران کننده‌ای که در متن آمریکایی وجود دارد از سوی وزیر امور خارجه ایران پاسخ داده نمی‌شود.

 

صحت نکات موجود در متن آمریکایی فاجعه بار است

 عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد، تصریح کرد: نکات بسیار با اهمیتی در متن صادر شده در سایت وزارت امور خارجه آمریکا وجود دارد که اگر صحت داشته باشد فاجعه‌ای بزرگ در خصوص حق مسلم ایران اسلامی اتفاق خواهد افتاد.

 

وی به برخی ابهامات موجود در دو متن ارائه شده از سوی وزرای امور خارجه ایران و آمریکا اشاره داشت و افزود: در قسمتی از متن ایرانی آمده است فوردو تعطیل نشده و تبدیل به یک مرکز تحقیقاتی شده است؛ اما در متن آمریکایی آمده است فوردو تا 15 سال از انجام هر فعالیت هسته‌ای تعطیل است.

 

آقاخانی نتیجه مذاکرات هسته‌ای را در هر دو متن برای مرکز هسته‌ای فوردو در ایران شکست دانست و گفت: فردو مرکزی است در اعماق زمین که جهت انجام فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز کشور ساخته شده است، ظریف برای تبدیل کردن این مرکز به کتابخانه نیاز به مذاکراتی به این فشردگی نداشت.

 

این فعال دانشجویی سخنان ظریف در ابتدای اعلام بیانیه مشترک را معنادار دانست و متذکر شد: ظریف در ابتدای سخنان خود در جمع اصحاب رسانه در سوئیس به این موضوع اشاره داشت که «طبیعی است طرفین مذاکرات هر کدام بر اساس نیاز داخلی خود این بیانیه را تفسیر به رای کنند».

 

حقیقتی که در لوزان بر سر آن توافق شده پنهان است

 عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد ادامه داد: این نکته در سخنان ظریف مشخص کرد که بنا است باز هم حقیقتی که در لوزان بر سر آن توافق شده در ابهامات اظهارات طرفین مخفی و بر دیگر ملت ایران، نخبگان و دانشجویان کشور در تردید و نگرانی رها شوند.

 

وی افزود: ظریف چگونه در این زمان حساس می‌داند که طرفین بر اساس منافع داخلی کشور خود حرف خواهند زد؛ اما در وارد شدن به مذاکراتی که طرفینش صادق نبوده و نیستند تا این حد خوشبین است؟!.

 

آقاخانی بیانیه‌ای را که منجر به چندین تفسیر باشد بیهوده و غیر قابل استفاده دانست و گفت: اگر این حرف ظریف درست باشد که سخنان طرفین مذاکرات برای مصرف داخلی آنان است پس باید پذیرفت بیانیه صادر شده برای ملت ایران نیز برای مصرف داخلی ما بوده است و اصلا بیانیه‌ای حقیقی و حقوقی صادر نشده است.

 

این فعال دانشجویی به عبور دیپلمات‌های کشور از خطوط قرمز مذاکرات اشاره کرد و گفت: متاسفانه دیپلمات‌های ما در مذاکرات لوزان از خطوط قرمز عبور کرده و به حدی ضعیف عمل کردند  که یک روز پس از اعلام بیانیه مشترک، که هنوز هم بر سر بیانیه بودن یا نبودنش تردید وجود دارد، طرفین مذاکره بر صحت و یا نادرست بودن موضوعات بیان شده تاکید دارند.

 

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد ادامه داد: به عنوان مثال در خصوص یک مرحله‌ای بودن این مذاکرات ما می‌بینیم ظاهرا مذاکرات بنا است در یک مرحله انجام شود؛ اما در واقع دو مرحله‌ای شده است و رفع تحریم‌ها نیز از سوی طرف آمریکایی تدریجی خواهد بود.

 

بیانیه ابهام آمیز لوزان باید لغو شود

 وی ادامه داد: بیانیه‌ای که تا این حد دارای ابهام است باید لغو و ظریف این را بداند هنگامی که بر سر یک بیانیه یک صفحه‌ای تا این حد حرف و حدیث وجود دارد مطمئنا بر سر توافق نهایی، دروغ از حقیقت قابل شناسایی نخواهد بود و امکان دارد برای همیشه ملت ایران خسران ببینند.

 

آقا خانی متذکر شد: در بیانیه ایران آمده است که کشور ایران پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفته است؛ اما در بیانیه آمریکایی اینگونه برداشتی صورت نگرفته و آن‌ها اعلام کردند اجازه بازدید از مراکز هسته‌ای و حتی غیر هسته‌ای ایران را خواهند داشت.

 

این فعال دانشجویی در ادامه با بیان این نکته که ظریف به جای حضور در تلویزیون و رسانه‌های هم سوی خود در جمع نخبگانی و دانشجویی حاضر و ابهامات را رفع کند، گفت: ظریف در تلویزیون بر اساس خط قرمزهای این جعبه جادویی حرف می‌زند، باید برای رفع ابهامات به میان دانشجویان بیاید.

 

ظریف در جمع دانشجویان گزینش نشده رفع ابهام کند

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد ادامه داد: ملت ایران و دانشمندان هسته‌ای برای رسیدن به این جایگاه تلاش کردند، آن‌چه شش کشور را در برابر وزیر امور خارجه دولت یازدهم نشانده است وجود این دولت بر سر کار نیست، بلکه پیشرفت‌هایی است که در طول هشت سال گذشته با همت دانشمندان ما در سایه تحریم به دست آمده است.

 

وی گفت: ظریف باید در جمع دانشجویانی که گزینشی انتخاب نشده‌اند بیاید و در مورد مذاکرات و آن‌چه که بنا است سهم آیندگان کشور نیز باشد صحبت و در صورتی که ابهامات دانشجویان که همان موذنان جامعه هستند رفع شود با قوت بیشتر خواهد توانست کار خود را ادامه دهد.

 

آقاخانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر آن چه در متن آمریکایی آورده شده است و متاسفانه ظریف گویی توان تکذیب آن را ندارد حقیقت داشته باشد باید در آینده نزدیک دولت یازدهم برای رفع نگرانی آحاد ملت ایران آمادگی جوابگویی را داشته باشد.

 

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون