تاریخ خبر: کد خبر: 4634

تاکید مجدد بر آدرس غلط چرخیدن سانتریفیوژها و چرخ زندگی مردم

این اظهارات رییس جمهور در حالی بیان می شود که تجربه یک سال و نیم گذشته در عمل نشان داده که برخلاف ادعای ایشان، نه تنها چرخ زندگی مردم به چرخش سانتریفیوژها ارتباطی نداشته بلکه با تعلیق تاسیسات هسته ای ایران طی این مدت، علاوه بر افزایش تورم در بسیاری از کالاهای اساسی و مصرفی مردم، رکود اقتصادی کم سابقه ای نیز به اقتصاد کشور حاکم شده بطوری که بسیاری از مردم بویژه فعالان اقتصادی در بخش بازار معتقدند شرایط رکودی به مراتب بدتر است.

تاکید مجدد بر آدرس غلط چرخیدن سانتریفیوژها و چرخ زندگی مردم

عصر جمعه به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت بعد از قرائت بیانیه لوزان، رییس جمهور در نهاد ریاست جمهوری مقابل دوربین های شبکه خبر حاضر شد تا به صورت زنده با مردم گفتگو کند.

 

به گزارش قاصدنیوز به نقل از رجا، آقای روحانی در سخنان خود خطاب به ملت اگرچه مانند گذشته چهره بشاشی نداشت اما نکاتی را مطرح کرد که برای ارزیابی آنها باید منتظر گذشت زمان بود و در عمل قضاوت کرد آیا مذاکرات لوزان علیرغم تمام عقب نشینی های ایران، توانسته به لغو تحریم ها کمک کند یا خیر؟
 
اما درباره بخش های دیگری از سخنان رییس جمهور محترم نکات قابل تاملی وجود دارد که باید به آن توجه شود:
 
۱. رییس جمهور در بخشی از سخنانش ضمن تاکید دوباره بر آدرس غلط «چرخ سانتریفیوژها باید همزمان با چرخ زندگی مردم بچرخد» گفت:
 
«یکی از وعده هایی که دولت به مردم داده بود این بود که سانتریفیو‍ژ‍ بچرخد اما زندگی مردم هم بچرخد. چرخش سانتریفیوژها زمانی برای ما ارزشمند است که چرخ اقتصاد هم در کنار آن در چرخش باشد. این کار و هدف را امروز نزدیک تر از ماههای پیش، هفته های پیش و حتی روزهای پیش ما می بینیم ...  بنابراین در چارچوبی که ما پیش رو داریم می بینیم که رویکرد این دولت پاسخ داده است.»
 
این اظهارات رییس جمهور در حالی بیان می شود که تجربه یک سال و نیم گذشته در عمل نشان داده که برخلاف ادعای ایشان، نه تنها چرخ زندگی مردم به چرخش سانتریفیوژها ارتباطی نداشته بلکه با تعلیق تاسیسات هسته ای ایران طی این مدت، علاوه بر افزایش تورم در بسیاری از کالاهای اساسی و مصرفی مردم، رکود اقتصادی کم سابقه ای نیز به اقتصاد کشور حاکم شده بطوری که بسیاری از مردم بویژه فعالان اقتصادی در بخش بازار معتقدند شرایط رکودی به مراتب بدتر است.
 
لذا این پرسش مهم ایجاد می شود که چگونه است که با وجود تورم و رکود کم سابقه در یک سال و نیم گذشته در عرصه اقتصادی کشور، رییس جمهور همچنان معتقد است زمانی که چرخ سانتریفیوژها نچرخد یا با سرعت کمتری بچرخد، چرخ زندگی مردم بهتر خواهد چرخید؟
 
البته پاسخ به این سوال روشن است چرا که تجربه ۳۵ سال بعد از انقلاب نشان داده که هیچ گاه آمریکا حربه تحریم ها را کنار نخواهد گذاشت و اگر امروز به بهانه موضوع هسته ای، از این ابزار برای فشار به ملت بیشترین استفاده را می کند، در صورت تعلیق و حتی برچیده شدن تمام تاسیسات هسته ای ایران نیز این تحریم ها را با عناوین دیگر از جمله نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و ... اعمال خواهد کرد و در این صورت تضعیف توانایی استراتژیک کشور منجر به خطرات دیگری در آینده خواهد شد که از جمله آنها تشجیع دشمن برای فشار بیشتر به کشور خواهد بود.
 
لذا به نظر می رسد آقای روحانی هم اینک بعد از یک سال و نیم تاکید بر آدرس غلط «چرخش همزمان سانتریفیوژها و زندگی مردم» این شعار انتخاباتی خود را اصلاح کرده و توضیح دهد که اتفاقا این دو ارتباطی با هم ندارد و چرخش زندگی مردم را باید از طریق مقابله با رانت خواری، فعالیت های اقتصادی آقازاده ها، دلال بازی، حمایت از تولید ملی و ممانعت از صادرات کالاهای لوکس و خروج ارز از کشور پیش برد و اگر چرخ سانتریفیوژها نیز نچرخد، تنها  آینده کشور مورد خطر قرار خواهد گرفت.
 
۲. آقای روحانی در بخشی دیگر از سخنان خود اعلام کرد: «ما می‌خواهیم روابط خود را با کشورهایی که رابطه سرد داریم بهتر کنیم و حتی با کشورهایی که احیانا دارای تنش هستیم بدنبال رسیدن به پایان تنش و خصومت می باشیم چرا که این همکاری را به نفع همگان می‌دانیم ... مذاکرات هسته ای ما پله اول برای تعامل سازنده با جهان است بحث ما فقط هسته ای نیست.»
 
بدون تردید این منطق که باید با کشورهای مختلف جهان رابطه ای بهتر داشت، موضعی درست و اصولی است و اساسا هیچ جریان و گروهی در کشور نیست که خواهان سرد شدن رابطه ایران با دیگر کشورهای جهان باشد، بلکه کاملا بالعکس برخی از کشورهای خاص در جهان هستند که برای تامین منافع نامشروع خود  در اقصی نقاط دنیا، حاضر به انجام هر کاری از جمله جنگ، تجاوز، خدعه و ... هستند و به همین خاطر با دیگر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران نیز سالیان سال در حال تنش هستند.
 
به بیان دیگر ملت و دولت ایران هیچ گاه با اکثر کشورهای دنیا رابطه ای سرد و پرتنش نداشته اما آنجایی که برخی قدرتهای جهانی در تلاش بوده اند تا با تحمیل و زور، حرف غیر منطقی خود را به ایران تحمیل کنند و با دخالت های خود در امور داخلی کشورمان، عملا استقلال کشور را مخدوش کرده اند، طبیعتا با مقابله ملت و دولت ایران مواجه شده و همین مساله باعث تنش گشته است.
 
وگرنه همچنان تاریخ فراموش نکرده است که حتی در دوره اصلاحات که رییس جمهور وقت ایده گفتگوی تمدن ها را اعلام کرد و از این طریق خواست به تنش با آمریکا و متحدانش پایان دهد، کاملا نتیجه عکس گرفت و بلافاصله رییس جمهور وقت آمریکا با محور شرارت خواندن ایران، در عمل نشان داد که به هیچ وجه به دنبال از بین رفتن این تنش نیست و از قضا هر کجا نیز که احساس کند ایرانی ها به دنبال کاهش تنش با آن هستند، دست پیش را گرفته و با تندخویی، پاسخ عکس مطرح می کند.
 
با این اوصاف بدیهی است که سخنان آقای روحانی چندان منطق روشنی ندارد و به نظر می رسد مسیر پی گرفته شده از سوی ایشان تکرار تجربه شکست خورده ای است که در نهایت ضمن تشجیع دشمن برای فشار به مردم ایران، در آینده  حتی تنش ها به بیش از حد کنونی نیز خواهد رسید.
 
ضمن آنکه تاکید آقای روحانی مبنی بر اینکه «پله اول برای تعامل سازنده با جهان است بحث ما فقط هسته ای نیست» اگر به منظور ارتقای ارتباط با آمریکا گفته شده، سخنی کاملا غیر قابل دفاع است چرا که به تصریح رهبر انقلاب مذاکرات کنونی با این کشور فقط محدود به موضوع هسته ای است  و اگر هم ایشان این جمله مبهم را در ارتباط با کشورهای دیگر مطرح کرده است، عقل حکم می کند به انتظار بنشینیم و ببینیم بعد از این همه مذاکره و توافقات متعدد، آیا در نهایت این کشورها در همین یک مورد، وعده صادقی به ایران داده اند یا خیر؟ و اگر چنین بود گام بعدی را برای گسترش ارتباط با آنها در عرصه های دیگر برداشت.
 
۳. آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر ادامه فعالیت های هسته ای در فردو و اراک بر مخالفین تاخت که آنها فکر می کردند این مراکز بسته خواهد شد اما بالعکس، این مراکز هسته ای برای همیشه باز خواهند ماند.
 
این اظهارات نیز در حالی است که ایشان حاضر به توضیح کامل درباره آنچه که بر اساس توافق لوزان بر سر فوردو و اراک آمده نشد و توضیح نداد که اولا در اراک، قرار بر بازطراحی و در عمل کاهش کارآیی این راکتور شده و ثانیا در فردو، غنی سازی که اصلی ترین کار ویژه این سایت هسته ای است، تعطیل شده و فعلا جنبه تحقیقاتی به خود گرفته است! و این به معنای عقب نشینی واضح ایران در برابر مطالبات غربی ها نسبت به این دو مرکز حساس هسته ای بوده است.
 
۴. رییس جمهور در پایان سخنان خود نیز همچون پیام نوروزی برای سال ۹۴، بر انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در اسفند ماه امسال که نزدیک به ۱۱ ماه دیگر برگزار می شود تکرار کرد، این تاکیدات رییس جمهور در دو برنامه تلوزیونی خطاب به مردم آن هم نزدیک به یک سال قبل از برگزاری انتخابات، بدون تردید نشانه های مثبتی به افکار عمومی ارسال نمی کند بلکه بالعکس، اقدامات دولت در یک سال و نیم گذشته را فقط و فقط در راستای بهره وری سیاسی در راستای انتخابات آینده تفسیر پذیر خواهد کرد.
 
لذا ضروری است آقای روحانی ضمن پرهیز از عجله برای ورود به انتخابات مجلس و خبرگان رهبری از اکنون، تمام تلاش خود را در این مدت بر افزایش کارآمدی دولت در بخش های مختلف بگذارد، چرا که در این صورت هم قوه مجریه به دخالت در روند انتخابات آتی متهم نخواهد شد و هم طبیعتا با افزایش کارآمدی دولت، رییس جمهور به هدف دیگر خود نیز نزدیک تر خواهد شد و نیاز به بیان آن به صورت واضح در بخش های مختلف برنامه های تلوزیونی نخواهد داشت.
 
شاید اگر رییس محترم قوه مجریه در این باره کمی بیشتر ظرافت به خرج دهد، آن گاه مردم جمله معروف وزیر خارجه در سال گذشته در  جمع اعضای شورای روابط خارجی آمریکا را که علنا از برنامه انتخاباتی دولت یازدهم برای توافق با غرب به هر قیمت و بهره وری از آن برای انتخابات مجلس دهم سخن گفت، اندکی فراموش کنند:
 
 «اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا ۱۶ ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ دهند. وقتی قبلاً در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با جامعه بین‌المللی در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف از جانب اتحادیه اروپایی رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رئیس‌جمهوری متفاوت دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد!»

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون