تاریخ خبر: کد خبر: 4717

رضا سراج در همایش بررسی بیانیه لوزان در مشهد/

دانشمندان هسته‌ای توسط جاسوسان آژانس شناسایی شدند و به شهادت رسیدند

دانشمندان هسته ای ما توسط جاسوسان در آژانس شناسایی شدند و به شهادت رسیدند و به همین دلیل نباید به آن ها اجازه نظارت های غیر متعارف را بدهیم چرا که که مشت بسته ما را در سیاست بازمی کند و خطری برای امنیت، عزت و استقلال سیاسی ایران محسوب می شود.

دانشمندان هسته‌ای توسط جاسوسان آژانس شناسایی شدند و به شهادت رسیدند

به گزارش «قاصدنیوز»، رضا سراج استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل استراتژیک و مسئول اسبق بسیج دانشجویی کشور در همایش بررسی فرصت ها و تهدیدات پرونده هسته ای ایران بعد از بیانیه لوزان سوئیس که پنجشنبه گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) مشهد برگزارشد به سخنرانی پرداخت. اهم مسائل طرح شده توسط وی بدین شرح است:

 

  • موضوع مذاکرات هسته ای و تحلیل و تبیین به عنوان بحثی است که دامنه آن به تمامی محافل و خانواده های ایرانی وجود دارد که یک ویژگی خوب و نشان دهنده این است که مردم نسبت به منافع ملی کشور دغدغه دارند.

 

  •  در توافق لوزان دو برداشت غلط از سوی برخی مخاطبان مطرح شده است. گروهی سعی کردند به صورت نمایشی، خطی را در افکار عمومی القا کنند که ما به پیروزی بزرگی دست یافتیم و برای این پیروزی خود ساخته، جشنی را نیز در کشور رقم زنند که برای انتشار اخبار آن شبکه های اجتماعی و یا فعالیت های میدانی استفاده کردند.

    این که خط انحرافی القایی از خارج از کشور‌ نیز برای راه‌اندازی کارناوال‌های شادی حمایت شد اما خوشبختانه در جامعه از آن استقبالی نشد. هدف خطی که در این رابطه القا می شد، پوشش نقاط ضعف و اشکالاتی بود که در باینیه وجود داشت و نیز عدم توازن بین داده ها و ستانده ها بود که با این فضای سازی، در واقع می خواستند جوی ایجاد کنند که پس از آن کسی نتواند وارد نقد و بررسی توافق لوزان شود.

 

  • دومین خط انحرافی موجود در توافق را، القائات رسانه ها بیگانه در باب شکست سنگین کشور در بیانیه مشترک بود که  عده ای را نیز تحت تأثیر قرار داد و عدم موافقت با توافق را اعلام کردند  و آن را به زهر تلخ و ترکمانچای دوم تعبیر کردند.

 

  • فضای دو قطبی ایجاد شده، مانعی برای تحلیل و نقدهای کارشناسی و عالمانه در کشور محسوب می شد که خوشبخاته مردم ایران تحت تأثیر القائات روانی دشمن قرار نگرفتند. هنوز پیروزی و یا شکستی در بیانیه به چشم نمی خورد ولی   امروز رهنمودهای رهبری و نقشه راهی که ترسیم فرصتی مناسبی را برای نقد و بررسی منتقدین هموار و فراهم آورده است.

همایش هسته ای

 

  •  به نظر می رسد، توافق هسته ای به پایان خود نزدیک می شود. بی اعتمادی آمریکا برای کشور ما ثابت شده است و در چنین شرایطی که احتمال می رود توافق به سمت نهایی شدن می رود، باید مراقبت و هوشیاری مردم افزایش یابد. ما قرار است با سه کشور اروپایی توافق کنیم که دارای سابقه استعماری با ما هستند و بعد انقلاب  توطئه های متعددی داشتند و همچنین طی چند سال مذاکرات اخیر، همواره شاهد پیمان شکنی آن ها بوده ایم. در چنین شرایطی جامعه باید هوشیار باشد و مطالبه یک توافق خوب را از دولت مردان به خصوص تیم هسته ای داشته باشد.

 

  • دلایل بی اعتمادی آمریکا باید برای مردم بازگو شود و لازم است افکار عمومی  بدانند که آمریکایی ها با نقشه راه دقیق و با محاسبه و رفتار پیچیده  با ایران وارد رفتار می کند و این بازخوانی مطالبه ای را برای مردم ایجاد می کند که دولت مردان و تیم هسته ای کشور نیز در این فرایند محاسبه شده و دقیق عمل کنند.

 

  • در سیاست اوباما سه راه حل نظامی، سه راه حل داخلی، 2 دو راه حل دیپلماتیک و یک راهکار نظامی وجود دارد، برای همین می‌گویند تمامی گزینه‌ها روز میز است که هم اکنون آمریکا راه تعامل را انتخاب کرده است.

 

  • سراج با اشاره به شرایط تعامل آمریکا با ایران به عنوان گزینه فعلی روی میز آن ها، بیان کرد: ایران بپذیرد، کشور هسته ای نباشد؛ ایران بپذیرد که از مقاومت در منطقه بپرهیزد؛ ایران بپذیرد، قدرت برتر منطقه نباشد و در هندسه سیاسی منطقه، نقش و دخالتی نداشته باشد ودر بین شروط ایجاد تعامل با ایران، شرط اساسی این است که ایران هسته ای نباشد.

 

  •  اگر بناست، توافقی ایجاد شود باید توافق خوب باشد. مردم باید  هوشمندانه از تیم هسته ای این مطالبه را داشته باشند که در برابر بی صداقتی و خدعه کشور مقابل، پیش بینی و مطالبات لازم را داشته باشند.

 

  • این که آحاد مردم فکر می کنند که آمریکا حق غنی سازی ایران را پذیرفته است تلفی غلطی است و مردم نباید فکر کنند که با به نتیجه رسیدن توافق همه مشکلات حل خواهد شد و متن توافق می تواند ضامن اجرای آن باشد چرا که جریان پیچیده‌ای با ما مقابله می‌کند که از ریشه و اساس با پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه‌ها مخالف است.

 

  • بی اعتمادی فراوان به آمریکا که  همیشه بر اساس منافع خود تمامی توافق و قانون ها را نقض می کند شرایط را برای مطالبه هوشمند از مسؤولین را ایجاد می کند که باوجود این که تا کنون قابل اعتماد بودن او برای ما در این36 ساله اثبات نشده است، واگذار کردن سرمایه ملی و هسته ای کشور بسیار ساده انگارانه محسوب می شود. دلایل زیادی برای عدم اعتماد به کشورهای مذاکره کننده وجو دارد که نمونه آن تحریم های  اخیر جدیدی است که به ایران تحمیل کردند لذا با توجه به بی اعتمادی ثابت شده، باید به جامعه بگوییم که ما موافق و خواهان  توافق خوب هستیم.

 

  •  باید به منتقدین اجازه داد نقد کنند و به آن ها برچسب نزنند.منتقدین نیز باید منطقی عمل کنند و از سیاه نمای مسئل جلوگیری کنند و نباید زحمات تیم مذاکره کننده کشور را نادیده بگیرند. با این تفاسیر اگر قرار بر یک جهاد دیپلماتیک در ماه های آینده است، دولت باید با همدلی و همزبانی با ملت، طوری هوشمندانه وارد عمل شود که در برابر خدعه گران و بازی به هم زنان سنجیده عمل شود.

 

همایش هسته ای

 

  • سراج با اشاره به اینکه مردم باید از چارچوب توافق خوب  آگاه باشند، ویژگی ‌های توافق خوب را با توجه به بیانات مقام معظم رهبری تصریح کرد و گفت: باید تمام تحریم‌ها یک‌باره لغو بشود و لغو تحریم‌ها باید در متن مذاکرات باشد نه نتیجه مذاکرات، زیرا در غیر این صورت امکان خدعه طرف مقابل افزایش می یابد و ما متضرر خواهیم شد.

 

  •  توافقی که تحریم ها را در چارچوب مذاکرات در یک فرایند مشخص لغو نکند، به صورت همزمان نمی تواند توافق خوب باشد بنابراین باید عموم مردم یک صدا، مطالبات و حق ملت ایران را احصا کنند و البته طبق فرمایش رهبری، توافق کردن بهتر از توافق نکردن است که اگر این طور نبود ما وارد مذاکرات نمی شدیم چرا که وعده لغو تحریم ها بود و این نیاز باید مطالبه شود.

 

  • دانشمندان هسته ای ما توسط جاسوسان در آژانس شناسایی شدند و به شهادت رسیدند و به همین دلیل نباید به آن ها اجازه نظارت های غیر متعارف را بدهیم چرا که که مشت بسته ما را در سیاست بازمی کند و خطری برای امنیت، عزت و استقلال سیاسی ایران محسوب می شود.

 

  •  سراج دلیل محدود بودن اطلاعات کشورهای اروپایی مذاکره کننده را، بسته بودن مشت جمهوری اسلامی ایران در مسائل سیاسی دانست و افزود:  آن ها می خواهند به بهانه هسته ای دانشمندان و توانمندی های ما را در این زمینه محاسبه کنند و بعد برای گزینه های دیگر روی میز خود تصمیم گیری کنند.

 

 

  •  ملت ایران از فرهنگ عاشورایی«هیهات من الذله» سیراب شدند. ملت در سخت ترین شرایط نشان داده است که زیر بار ذلت نخواهیم رفت و حاضر نیسیتم عزت ملت خود را به تاراج بگذاریم.

 

  • هدف دشمن، تبدیل فناوری  هسته ای ایران به مروز زمان و از بین رفتن است که ما با محدود شدن از فناوری روز دنیا عقب بمانیم و این دغدغه ای برای منتقدین به شمار می رود که تحقیق، توسعه و پیشرفت ما در فناوری هسته ای برای 10 سال یا بیشتر متوقف شوند که سبب فرسودگی تاسیسات و از دست رفتن دانشمندان و فرصت‌های پیشرفت و توسعه می‌شود در صورتی که ایران  از کشورهای دارای  امتیاز هسته ای است.

 

  • اگر ما با داعش در عراق مبارزه نمی کردیم، در 5 استان کشور باید با تکفیری ها مقابله می کردیم که در واقع با این دفاع افزون بر وظیفه دینی، امنیت ملی کشور را تأمین می کنیم پس طبق فرموده رهبری توافق باید فقط در زمینه هسته ای باشد.

 

  •  این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه انتظار همدلی و همزبانی دولت و ملت باید دو طرفه باشد وبا توجه به جریان نامفهوم و پیچیده مذاکرات و توافق لوزان، اظهار کرد: تیم هسته ای کشور باید مردم را از جزییات فرایند مذاکرات هسته ای مطلع کنند چرا که با کلیات نمی توان قضاوت کرد و نیز مردم باید بدانند که سرنوشت آن ها در مذاکرات و در چارچوب تواف نامه چگونه خواهد بود.

 

  •  نظارت‌هایی که تا کنون توسط تیم مذاکره‌کننده ما پذیرفته شده، دست طرف مقابل را برای جاسوسی در حریم امنیتی و دفاعی کشور باز می‌گذارد و چنین موضوعی را نمی‌توان نهایی کرد و در راستای رفع ابهامات باید از تیم مذاکره‌ کننده پرسشگری شود.

 

 

  •  وظیفه دانشجویان و فرهیخته گان را در مطالبه و درخواست شفاف سازی از تیم مذاکره کننده مهمتر از دیگران است. باید جزئیات توافق توسط جریان دانشجویی مو به مو مطالعه شود و برای روشن‌سازی ابهامات از تیم مذاکره مطالبه کنند و اگر تفضیلی از طرف مقابل است از تیم هسته ای کشور بخواهیم تفضیل خود را بیان کیند که در این میان ما باید تفضیل کشور خود را صحیح بدانیم و در عین حال تحقق آن را خواستار شویم.

 

  • دولت مردان ما با تامل بیشتری به مذاکرات توجه کنند، دچار شادی زودهنگام  نشوند و  پیروزی فرا نرسیده را به مردم نوید ندهند چرا که طرف مقابل ما بسیار حیله‌گر و عهدشکن است.

 

متن برگرفته از رسانیوز

کلمات کلیدی

  • kooshk 0 0

    باسلام و تشکر ایکاش عضویت برای ایمیل داشتیدتابصورت خودکار مطالب دریافت میشد.از زحماتتان متشکرم

ارسال نظر

تریبون