تاریخ خبر: کد خبر: 4786

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور در دانشگاه فردوسی:

درباره راکتور اراک عوام فریبی صورت گرفته است / جلیلی مذاکرات را به سمتی کشاند که طرف غربی به مذاکره احتیاج پیدا کند

دکتر فریدون عباسی عملکرد دولت یازدهم در توافق ژنو را شتابزده خواند و گفت: متاسفانه دولت یازدهم در بحث هسته ای از خرد جمعی استفاده نکرد.

درباره راکتور اراک عوام فریبی صورت گرفته است / جلیلی مذاکرات را به سمتی کشاند که طرف غربی به مذاکره احتیاج پیدا کند

به گزارش قاصدنیوز، فریدون عباسی شامگاه چهارشنبه در جلسه پرسش و پاسخ در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: دولت تمامی شرایط مثبت را یکجا به طرف مقابل واگذار کرد و در مذاکرات آینده دیگر چیزی برای تقابل و تعامل در دست ندارد.

 

وی بیان کرد: از سال ۸۴ که ترور دانشمندان هسته ای آغاز شد، کشور هنوز تجربه ای در زمینه انگیزه دشمن در ترور شخصیت های علمی نداشت و به همین خاطر دشمن به راحتی اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته ای را از طریق تخلیه تلفنی انجام می داد.

 

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور موضوع پرونده هسته ای کشور را مربوط به سال های پیش از سال ۸۴ دانست و گفت: مقدمات ورود پرونده هسته ای کشور ما به شورای امنیت از طریق آژانس انرژی اتمی در سال پایانی دولت خاتمی با مذاکراتی که رئیس جمهور فعلی با آلمان، انگلیس و فرانسه انجام دادصورت گرفت.

 

عباسی با بیان اینکه از سال ۸۴ بودجه لازم برای راه اندازی راکتور بوشهر اختصاص داده شده بود گفت: در سال ۸۹ از حوزه یک مسئول از راکتور هسته ای بوشهر بازدید داشتم و براساس تجربه ای که داشتم معتقد بودم که این راکتور تا دو سال دیگر راه اندازی نخواهد شد و همانطور هم شد که در شهریور ۹۲ شاهد بهره برداری راکتور هسته ای بوشهر شدیم.

 

وی حرکت های نخست شکل گیری راکتور هسته ی اراک را به دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی مرتبط دانست و ادامه داد: در آن سال ها به دلیل آنکه هیچ کشوری به ما انتقال اطلاعات نمی داد مجبور بودیم تا خود به دانش مورد نظر دست یابیم به همین خاطر از سال ۷۷ تا ۸۳ تنها ۶ درصد کارگاه مربوط به راکتور هسته ای اراک تجهیز شد و بالاخره در سال ۹۲ با وجود همه گونه تحریم ها و خرابکاری هایی که از سوی دشمنان صورت می گرفت مخزن اصلی این راکتور با درجه هسته ای مورد نظر آماده و ساخته شد.

 

راه اندازی تکنولوژی پیشرفته جدید در راکتور اراک عوام فریبی است

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به تعطیلی راکتور اراک خاطرنشان کرد: فعالیت راکتور اراک از زمانی که من از سازمان انرژی اتمی خارج شدم متوقف شد و تولید سوخت این راکتور که در اصفهان صورت می گرفت نیز تعطیل شد.

 

وی ادامه داد: اینکه اکنون مسئولان هسته ای کشور می گویند قرار است یک تکنولوژی پیشرفته جدید در راکتور اراک راه اندازی شود به نوعی عوام فریبی است چرا که شفاف سازی نمی کنند که چند سال برای این اقدام زمان نیاز است و مخزن فعلی آن باید خارج شود و مخزنی جدید جایگزین آن شود و آیا اصلا این کار امکانپذیر هست یا خیر.

 

عباسی با اشاره به اینکه یکی از برنامه های آمریکا تبدیل راکتور هسته ای ما به وضعیتی است که دیگر خاصیت آب سنگین را نداشته باشد، گفت: آژانس انرژی اتمی تاکید بسیار دارد تا در جریان همه تجهیزات راکتور اراک ما قرار گیرد و ما نیز از این اقدام ممانعت به عمل می آوردیم چرا که آژانس انرژی هسته ای مکان امنی برای دادن همه اطلاعات نیست و کاملا مشخص نیست که این اطلاعات زمانی که مخابره می شود چه افرادی به سایت آژانس دسترسی دارند و چه سازمان هایی امکان حک کردن این سایت را دارند.

 

وی اشاره ای به دوران جلیلی به عنوان رئیس هیئت مذاکره کننده هسته ای ایران و مقایسه هایی که اخیرا در مورد دوران ریاست جلیلی و ظریف می شود افزود: متاسفانه در جهت تخریب چهره جلیلی مطالبی در بین مردم منتشر شد که مقایسه مدرک تحصیلی تیم مذاکره کننده دوره جلیلی با دوره ظریف یکی از این نمونه ها بود و جریان فکری در کنار مذاکرات همچون پیوست رسانه ای شکل گرفت که تبلیغات غرب را در کشور باب می کرد.

 

بر هم زدن مذاکرات سال ۹۲ برای دخالت در انتخابات بود

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور تصریح کرد: جلیلی جریان مذاکرات را به سمتی کشاند که طرف غربی به مذاکره احتیاج پیدا کند به گونه ای که وی باعث شد یک دوره از مذاکرات در سوم خرداد و در کاخ صدام در بغداد شکل بگیرد و هدفش از این اقدام آن بود که به طرف غربی ثابت کند اینکه شما ۸ سال پشت سر عراق ایستادید و از او حمایت کردید اما اکنون این جلسه در کاخ صدام تشکیل شده است نشان از آن دارد که مردم ایران توانمند و قابل احترام اند و به نوعی می توان گفت که جلیلی در مذاکرات چند منظوره کار می کرد.

 

وی با اشاره به قطع مذاکرات هسته ای در سال ۹۲ توسط طرف آمریکایی گفت: هدف از بر هم زدن مذاکرات از سوی آمریکا در سال ۹۲ دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ایران بود که خوشبختانه با درایت و همکاری که همه دستگاه های نظام انجام دادند انتخابات در کمال آرامش برگزار شد و این سوء نیت آمریکا با شکست مواجه شد.

 

عباسی با بیان اینکه متاسفانه بیانیه اخیر در مورد جریانات هسته ای کشور باعث شد تا دستاوردهای چند ساله در این زمینه به تعطیلی کشانده شود تاکید کرد: طرف غربی می دانست که تیم مذاکره کننده هسته ای فعلی کشور ما همان دیدگاه های تیم مذاکره کننده سال ۸۳ را دارد و به همین خاطر با روند مذاکره با ما آشنایی داشت و همه دستاوردهای ما را به تعطیلی کشاند و وعده شفاف سازی داد.

 

وی ادامه داد: اگر اکنون دولت داده های لازم در مورد بیانیه لوزان را در اختیار ملت قرار ندهد و نسبت به شفاف سازی و اقناع نخبگان و دانشگاهیان نپردازد، جامعه علمی کشور نیز دیگر دولت را همراهی و هفکری نخواهند کرد.

 

خبر کنار گذاشتن مدیران هسته ای صحت دارد

عباسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خبر اخراج مدیران هسته ای دولت دهم بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم صحت دارد یا خیر گفت: برخی از مدیران اخراج شدند و برخی نیز حوزه مسئولیتشان تغییر کردند و خبر پدر شهید احمدی روشن که نسبت به کنار گذاشتن تعدادی از مدیران هسته ای که دوستان و همکاران فرزند شهیدش بودند نیز صحت دارد.

 

وی ادامه داد: به من نیز پیشنهاد همکاری با دستگاه هسته ای در مرداد ماه ۹۲ توسط دکتر صالحی داده شد اما چون می دانستم دولت یازدهم اهل خطر کردن نیست و برنامه های این دولت با ظرفیت من سازگار نیست؛ ظرفیت من احداث و توسعه و ظرفیت دولت نیز رکود و پایین آوردن است و اکنون نیز همان ظرفیت ها در جامعه نمود خود را نشان می دهد.

 

از خرد جمعی استفاده نشد

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور عملکرد دولت یازدهم در توافق ژنو را شتابزده خواند و افزود: متاسفانه دولت یازدهم در بحث هسته ای از خرد جمعی استفاده نکرد و همه شرایط مثبت را یکجا به طرف مقابل واگذار کردند و در مذاکرات آینده دیگر چیزی برای تقابل و تعامل ندارند.

 

وی خاطرنشان کرد: اکنون از لحاظ علمی و تکنیکی به درجه ای رسیده ایم که مشکل غنی سازی در هر غنایی را نداریم و اینکه اگر تولید نداشته ایم بخاطر عدم نیازمان بوده است.

 

حاضر به مذاکره آزاد با تیم مذاکره کننده هسته ای نیستم

وی با بیان اینکه من نیز حاضر نیستم با تیم مذاکره کننده هسته ای کشور مذاکره آزاد داشته باشم گفت: زمانی که ما حاضر به همکاری با دولت بودیم، دولت ما را نپذیرفت و خود را از افراد با تجربه بی بهره کرد اما اکنون به کمک دانشگاهیان نیاز پیدا کرده است.

 

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور اشاره ای به گزارش سال ۲۰۱۱ آمانو به شورای بین المللی حکام داشت و افزود: در این گزارش ابعاد نظامی ما مطرح شده بود و علاوه بر آن با مطالعه این گزارش به خوبی دریافت می شد که ما در کشور چه تخصص هایی داریم و قصد ترور چه شخصیت های علمی را دارند و در این گزارش آمانو ایران به خاطر انحراف از npt نه تنها متهم شناخته شده بود بلکه به عنوان مجرم نیز مورد اتهام بود.

 

دست آژانس برای ورود به تاسیسات هسته ای باز شد

وی با اشاره به اینکه در جریان بیانیه لوزان سوئیس آمریکا فعالیت هسته ای ما را تعلیق می کند و برداشتن تحریم ها را منوط به شفافیت سازی آژانس می داند، گفت: در این بیانیه به نوعی دست آژانس برای ورود به تاسیسات هسته ای ما باز شده است.

 

وی اذعان کرد: تجربه نشان داده که این اقدام آژانس انرژی اتمی بازرسی های آن ها را به تجهیزات نظامی ما می کشاند و قصد دارند ما را در دالانی هدایت کنند تا حرف های خود را به اثبات برسانند و پس از آن به اتهام انحراف از npt برای ما حکم صادر کنند و در نهایت نیز ما را از کشوری که می تواند دارای سوخت و راکتور هسته ای باشد خارج کنند.

 

عباسی با تاکید بر اینکه ما باید روش دیپلماسی مان را عوض کنیم تصریح کرد: باید در برابر زورگویی های غرب به شیوه تقابل پیش برویم و از مذاکره به نتیجه نمی رسیم و تنها راه نجات ما فشردن گلوی رژیم صهیونیست است؛ همانطوری که مقام معظم رهبری در برابر تهدیدات غرب در حمله به ایران فرمودند «در صورت حمله نظامی تل آوویو و حیفا را با خاک یکسان می کنیم»

 

وی در پایان تاکید کرد: در صورتی که مذاکرات به نتیجه مطلوبی نرسد یاس و ناامیدی را در دل نیروی انسانی هسته ای ما به وجود می آورد که این مسئله ای خطری اصلی است چرا که دلسردی نیروی انسانی به معنای از دست دادن بخش عمده ای از توان ما و با انگیزه کردن دوباره این افراد زمان و وقت زیادی را از ما می گیرد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

کلمات کلیدی

ارسال نظر

تریبون